Microsoft tillkännager Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

De fortsätter alltså med sin platta design; det lutar åt att det bli en dealbreaker.

Tanken med att skippa aero mm car att spara energi och därmed förbättra batteritiden samt miljön. Windows körs ju på en miljard datorer och drog betydligt mer än osx på macbook

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Windows 8,5 alltså. Inga transparenta fönsterramar den här gången heller då. Jahapp...

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag är en ganska stor kritiker av Windows 8/8.1 och jag älskar det jag sett så här långt.

"Windows 7 users are among those Microsoft knows are key in winning over to Windows 10. Belfiore said Microsoft's goal is to make Windows 7 users feel as though they are upgrading from a Prius to a Tesla with Windows 10 without having to relearn how to drive. "

Och det känns som de kan lyckas med det. Jag kommer att använda feedback-appen flitigt för att göra vad jag kan så att UI't blir så bekant som möjligt för mig.

En "småsak" jag redan reagerat på är att power-menyn flyttat till övre högra hörnet istället för till nedre högra som i Windows 7. Det innebär att man får dra musen onödigt långt när man ska stänga av. Men som sagt.. Det absolut viktigaste för mig att att Microsoft själva nu erbjuder en startmeny som inte är i fullskärm, och att de har övergivit "samma gränssnitt överallt"-tänket, och att inget är tvingande helskärm längre. Det kan bli kanon detta.

Absolut, jag 'är en av de windows 7 användare som inte sett någon anledning att uppgradera till 8. kan 10 locka så blire de på alla datorer, men vi är en stor grupp faktiskt som tyckte windows 8 blev den nya Vista, dvs 0 intresse till att uppgradera.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem

Ser ut som en pastellversion av Windows 7.
Var tanken att göra Windows 8 till något så hatat att en återgång till ett fulare Windows än föregångaren Windows 7 ändå känns som en förbättring ?
Ok, naturligtvis är det en nidbild, men varför kunde de inte göra ett gränssnitt som ser modernt och snyggt ut och inte en pastellversion för småbarn ?
Fast det kanske finns valmöjligheter angående detta ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag blir bara irriterad.
Var aldrig ett fan utav Win8, kör Win 7 så långt det går - både privat och på jobbet.
Men vissa enheter kräver Windows 8, tex. OEM'ade plattor eller laptops.
Det som fått dem att bli "räddade" enligt mig är Start8 - men det är väl för att jag avskyr Metro...

Hur som helst;
De har snott massor utav funktioner som Mac OSX hade för 3 år sedan, lagt till startmenyn och att man kan fylla halva skärmen genom att dra ett program till höger / vänster sidan utav skärmen som i Windows 7. De får funktionen med flera skrivbord att låta revolutionerade, trots att det funnits i minst 15år på *unix -tiden...
Att de, återigen, mer eller mindre snott designen direkt från OS X gör inte saken bättre.
Och bara för att de var tvungna, så la de in CTRL+V/C i CMD, herrejösses...

Klamra er fast Microsoft.

Jag kommer fortsätta köra era produkter, då jag arbetar i 100% windowsmiljöer och utvecklar däremot, men jag hade faktiskt förväntat mig lite fler nya och intuitiva saker när ni defakto "hoppar upp en nivå" i namnbytet.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Vilken jäkla grinfest det är i den här tråden haha.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Ser ut som en pastellversion av Windows 7.
Var tanken att göra Windows 8 till något så hatat att en återgång till ett fulare Windows än föregångaren Windows 7 ändå känns som en förbättring ?
Ok, naturligtvis är det en nidbild, men varför kunde de inte göra ett gränssnitt som ser modernt och snyggt ut och inte en pastellversion för småbarn ?
Fast det kanske finns valmöjligheter angående detta ?

Personlig preferens min gode herre, vissa föredrar nedskalat utseende utan massa extra bös.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk

Blir orolig här..
Är "nya" startmenyn valbar, så att man kan få tillbaka startmeny i helskärmsläge a`la Win8.1 ?

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Lär väl kosta 4000kr och blåsa hela datorn som vanligt, tills dess tankar jag Yosemite gratis utan att påverka innehållet på HDD:n precis som alltid med OSX.

Alltså, jag kör Yosemite och det funkar väldigt bra, snyggaste OSX på länge dessutom, men OSX (och Apple) har sannerligen inte alltid lyckats bra med uppdateringar, mer än en gång har användare av iphoto eller OSX råkat ut för buggar som förstört bilder, användarkonton eller raderat externa hårddiskar (exv Panther 10.3), nu senast är det väl icloud som har problem med att om man resettar en iphone så raderas även dokument i molnet och övriga anslutna enheter.

Jag har aldrig riktigt blivit nöjd med Win 8. Körde länge developer och consumer preview, utan att ändra alltför många inställningar för att verkligen försöka ge det en chans, men till slut fick jag installera classic shell osv för att stå ut. Annars tycker jag att Win 8 är bra, trots försämringar i menysystem (gillar inte ribbon) och alltför stark modernisering av aktivitetshanteraren, exempelvis. Jag kommer absolut att gå över till Windows 10 snarast, och hoppas att jag senare får en gratis uppdatering från 8.

Visst, det är rätt "gamla" nyheter de kommer med, virtuella skärmar, etc, sånt kunde man ju ha redan för 25 år sedan på Amigan...

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johankish:

Är det någon som vet varför dom tänker kalla det för windows 10? Dom är ju helt tokiga

Windows 7 = NT6.1 = 6+1 = 7
Windows 8 = NT 6.2 = 6+2 = 8
Windows 8.1 = NT 6.3 = 6+3 = 9
Windows 10 = NT 6.4? = 6+4 = 10

Skrivet av Daavido:

Sa det något om några priser..? Eller om det skulle bli gratis för Win 8 användare?

Inget har släppts officiellt angående detta, det har dock leakats att de som äger en win 8 OEM ska få det gratis, medans alla andra + win7 anvandare får möjligheten att uppgradeera till det, pristet för uppgradering skulle ligga på 30$, så ca 200 kr uppdatering kan vi nog vänta oss.

Skrivet av Mikael07:

Att automatisk snappa/resizea fönster har funnits ett bra tag till vissa linux desktops/compositors.

Går även i win 8, det enda som är nytt i win 10 är att du kan enklare snappa 4 fönster istället för bara 2.

Skrivet av mnystedt86:

Vilka försöker ms lura?.. Vi ser väl att detta är en kopia av windows 8 med några små små finesser, inge mer. Frågan är om verkligen detta så kallade Windows 10 kommer bli nån större hit än windows 8

De sa själva att inget här var något "show off", de sa också att detta var en väldigt early build och att det var flera funktioner de inte skulle visa upp här och nu, även att mycket kan ändras beroende på vad för feedback dom får. De visade upp ett mycket ofärdigt OS därför de ville få feedback på tidigt stadie från deras användare. Lyssna på vad de säger under presentationen nästa gång innan du lägger ut dumma kommentarer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jolu:

Fast det har man ju kunnat sedan windows NT. Fast bara med hjälp av musen.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har redigerat texten för att undvika missförstånd. Det står nu "Ctrl+c - Ctrl+v" istället för bara "klippa & klistra". Hur som är det bra att det skapas lite enhet.
...

En annan sak jag tycker skulle vara användbart är att även Windows tillåter att vilken som helst text i dialogfönster kan kopieras. När någon behöver support är det praktiskt att snabbt kunna klistra över sådan text.

Permalänk
Medlem

Det här ser bra ut, Windows 8.1 är det bästa som kommit från MS så långt, 10 filar till det ännu mer.

Permalänk
Medlem

Start-menyn återuppstår i sin gamla form förstås. Jag hade varit glad om den aldrig kommit tillbaka.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

Förstår inte alla som gnäller på namnet? Vem bryr sig bara det blir bättre.

Permalänk

Vad hände med Windows 9 a.k.a. det omdöpta Windows 8.2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorgeous-George:

Blir orolig här..
Är "nya" startmenyn valbar, så att man kan få tillbaka startmeny i helskärmsläge a`la Win8.1 ?

yes, sist jag såg en video så fanns det en liten bockruta för att använda startskärmen

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:
Citat:

Citat:
Sist men inte minst går det att notera ett tecken på att Microsoft inte glömt bort avancerade användare. En liten men efterlängtad nyhet är att knappkombinationen CTRL+V fungerar i kommandotolken och exempelvis kan användas för att klistra in sökvägar, vilket underlättar en hel del för den som knackar i den klassiska prompten.

Äntligen! Det tog ett bra tag.

Oj oj OJ! Det var på tiden! I flera decennier har detta varit ett totalt olösbart problem men äntligen har man kommit på lösningen! Den programmeraren borde få nobelpris!

Då är alltså millennieproblem 2 att få upphöjt och nedsänkt i excel att fungera med knappar i panelen och kortkommandon.

Millenniumproblem 3 och uppåt är för svåra att förstå sig på. Jag menar, alla användares önskemål är så enormt avancerade så att inte ens deras mest kunnige kan förstå sig på dem. Än värre är deras felrapporteringsfunktion. Tror att 999,999‰ av alla felrapporter slängs för att ingen orkar med att försöka förstå sig på dem.

Nu råkade dock plånboken vara mer intelligent då den kunde tala om för M$ att startmenyn tappades bort i deras senaste utgåva. Men det var ingen som fick nobelpris för detta eftersom att startmenyn redan hade uppfunnits av en tidigare generation gudar och gurus.

Folk sitter och klagar över saker som finns och inte finns i Windows. Men när M$ sitter och knackar stenar mot varandra och får huvudbry över att hjulet snurrade, inser inte folk då att det är dags att gå över till valfri dist Linux? Det är ju där alla gudar och gurus numera sitter!

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Skrivet av issue:

yes, sist jag såg en video så fanns det en liten bockruta för att använda startskärmen

Tror också jag sett den men eftersom ingen tagit upp det här eller jag såg nåt om det igår så blev jag lite fundersam.
Hoppas nu att det stämmer !

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Personlig preferens min gode herre, vissa föredrar nedskalat utseende utan massa extra bös.

Jodå, det gör jag med.
Grälla pastellfärger och enligt mig ful design är vad jag inte gillar.
Det går att kombinera ett nedskalat interface med snygg design.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Fattas klockan i Win10 eller har jag missat något?

Introduktionsvideon hade ingen klocka.

Sweclockers måste ha uppdaterat artikeln med nytt material, för det fanns varken bilder eller film där klockan var med.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Windows 7 det sista riktigt bra Microsoft operativ systemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Oj oj OJ! Det var på tiden! I flera decennier har detta varit ett totalt olösbart problem men äntligen har man kommit på lösningen! Den programmeraren borde få nobelpris!

Då är alltså millennieproblem 2 att få upphöjt och nedsänkt i excel att fungera med knappar i panelen och kortkommandon.

Millenniumproblem 3 och uppåt är för svåra att förstå sig på. Jag menar, alla användares önskemål är så enormt avancerade så att inte ens deras mest kunnige kan förstå sig på dem. Än värre är deras felrapporteringsfunktion. Tror att 999,999‰ av alla felrapporter slängs för att ingen orkar med att försöka förstå sig på dem.

Nu råkade dock plånboken vara mer intelligent då den kunde tala om för M$ att startmenyn tappades bort i deras senaste utgåva. Men det var ingen som fick nobelpris för detta eftersom att startmenyn redan hade uppfunnits av en tidigare generation gudar och gurus.

Folk sitter och klagar över saker som finns och inte finns i Windows. Men när M$ sitter och knackar stenar mot varandra och får huvudbry över att hjulet snurrade, inser inte folk då att det är dags att gå över till valfri dist Linux? Det är ju där alla gudar och gurus numera sitter!

Kul att du känner dig nöjd med Linux, själv föredrar jag Windows.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Gender Bender:

Introduktionsvideon hade ingen klocka.
https://www.youtube.com/watch?v=84NI5fjTfpQ

Sweclockers måste ha uppdaterat artikeln med nytt material, för det fanns varken bilder eller film där klockan var med.

Det går att ta bort klockan i Windows 8, troligtvis har MS inaktiverat den i vissa skärmbilder.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Windows 7 det sista riktigt bra Microsoft operativ systemet?

Hmm, egentligen var XP bäst men det gav de ju upp. Med tanke på hur de beter sig funderar jag på om det kanske var för svårt att hantera XP för dem. De var ju tvungna att göra 7 för att det var enklare, men 7an klarar de troligen snart inte av längre heller. Fortsätter de såhär slutar vi snart med en kladdig färgpalett och burkljud från insidan av datorn så fort man klickar på något.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Kul att du känner dig nöjd med Linux, själv föredrar jag Windows.

Windows XP var kanske världens mest lyckade OS. Tyckte själv om det och använde det flitigt. Så, när M$ tryckte på med annalkande hot om avslutad support insåg jag att det var ett logiskt steg att uppgradera till Linux. Insteget gjorde jag med Ubuntu. Till en början var det känslan av att det var annorlunda och att programmen som jag haft saknades som gjorde att jag längtade tillbaka till XP, men som sagt tryckte M$ själva på mot att jag skulle fortsätta med Linux eftersom 7an var en ren försämring på många punkter från XP. Efter att jag hittat bättre substitut till de flesta av programmen och vant mig vid "det annorlunda Linux" har jag släppt M$ helt och kan nu säga att jag inte längtar tillbaka. Jag lade MER tid på att få till någonting på Windows än jag gör i Linux och det krånglar mycket mer sällan i det sistnämnda. Plus att har jag fått någonting att fungera, då fortsätter det att göra det - det kan jag inte garantera på en Windowsdist.

Nu fungerar datorn som en fröjd. Jag har full kontroll över hur systemet skall arbeta och det krånglar sällan. Sätter jag mig vid en nyare Windowsdist dröjer det inte länge förrän jag får magsyra i magen och blir stressad över hur sjukt ologiskt det beter sig. XP klarar jag fortfarande av, men det är för att det inte håller på och själv skall bestämma så fruktansvärt mycket över användaren.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk

Shit nu verkar det som att jag hamnar lite för långt efter. Sitter fortfarande på Windows 7 jag!

Permalänk

Pinsam presentation minst sagt.

Vilka features presenterades? Jo saker saker som redan finns i Windows 7. Snappa fönster genom att dra dom åt sidan, en startmeny..wow!

Permalänk

[QUOTE="Erwya;14905503"]Hmm, egentligen var XP bäst men det gav de ju upp. QUOTE]

Windows XP professional var det bästa efter Windows 98!

Tycker windows 7 är som windows ska vara!

Permalänk
Medlem

Fattar inte folk som grinar över startmenyns storlek. Du kan inte använda resten av skärmen när du har startmenyn upp ändå eftersom den minimrras så fort du försöker. Jag kan förstå om man tycker det är rörigt, men det är konfigurerbart så bara att fixa!

Något jag faktiskt tycker är värt att störa sig på är att de försöker låtsas att olika OS är samma OS.
Köper jag en telefon med windows så ska jag fan få windows, inte någon imitation. De "löser" ju detta genom att försöka få ett ännu mera enhetligt skal. Problemet är att de bara luras mer istället eftersom det fortfarande är helt andra OS under masken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HeavenOnEarth:

Windows XP professional var det bästa efter Windows 98!

Tycker windows 7 är som windows ska vara!

Nej. De hade redan börjat spåra ur med XP. Massa "lätthanterlig" yta som ljuger om vad som är under. Hela mappstrukturen är ju påhittad. Att det dessutom är det fulaste OS som gjorts gör inte saken bättre. Knallblå menyrader i bumligt klumpig låtsas 3D med skuggning och highlights? Groteskt är vad det är.

Windows 2000 i 64-bit version med senaste DirectX och stöd från nya drivrutiner så är jag nöjd.