Lyssna på pdf:er, hur?

Permalänk
Medlem

Lyssna på pdf:er, hur?

Vill börja med att säga att jag hoppas att tråden hamnade rätt, har hoppat runt i hela indexen ett flertal gånger för att hitta vart den borde ligga, men inte blivit något klok.

Till frågan, jag undrar om det finns ett program (helst gratis) som kan göra om eböcker (pdf) till ljudbok eller som kan läsa upp en ebok som om det vore en ljudbok. Jag vill alltså kunna lyssna på mina eböcker.

Har inte lyckats googla på detta då en "pdf reader" eller dylikt är det man använder för att visa pdf:n med.

Hoppas att ni förstår vad jag menar och att någon har hört om ett sådant program.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är nog enklare om du skaffar dig ljudböcker. Att omvandla text till ljud kan ju google translate, men det blir knappast speciellt bra.

Fick mig att tänka på denna:
http://xkcd.com/1425/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexbert:

Det är nog enklare om du skaffar dig ljudböcker. Att omvandla text till ljud kan ju google translate, men det blir knappast speciellt bra.

Fick mig att tänka på denna:
http://xkcd.com/1425/

Håller med dig i sak att det kommer bli rätt dåligt men om TS kanske har svårt att läsa eller ser dåligt så kanske det inte är ett alternativ. Då kanske man tvingas att "läsa" just den e-boken.

Tyvärr TS har ingen aning om sånt finns men det BORDE det göra om det hjälper något

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexbert:

Det är nog enklare om du skaffar dig ljudböcker. Att omvandla text till ljud kan ju google translate, men det blir knappast speciellt bra.

Fick mig att tänka på denna:
http://xkcd.com/1425/

Hehe, kan tänka mig det. Men saken är den att det är kurslitteratur som kommer i den formen, som jag skulle vilja lyssna på istället för att behöva läsa, så att jag kan göra andra saker samtidigt (tex städa).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Håller med dig i sak att det kommer bli rätt dåligt men om TS kanske har svårt att läsa eller ser dåligt så kanske det inte är ett alternativ. Då kanske man tvingas att "läsa" just den e-boken.

Tyvärr TS har ingen aning om sånt finns men det BORDE det göra om det hjälper något

Jag har problem med ögonen/läsa det stämmer.
Det hjälper lite, för det betyder att det inte bara är jag som tycker att det borde finnas

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Finns inbyggt i acrobat reader. Viewmenyn och read aloud eller nåt sånt.
Annars gav "pdf to speech" på google trevligare program med bättre röst men dom kostar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Finns inbyggt i acrobat reader. Viewmenyn och read aloud eller nåt sånt.
Annars gav "pdf to speech" på google trevligare program med bättre röst men dom kostar.

Okej, ska kolla på det! Tack så mycket!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Adobe Acrobat har inbyggd läsare som jag själv använt många ggr... om det gäller engelska pdf:er finns som sagt massor, svenska antagligen inga

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti