Permalänk

speldator budget 6000

Tja jag behöver hjälp att hitta den bästa speldatorn för 6000k, ska bygga den själv och behöver inte Windows 8 till. Har inte så mycket erfarenhet inom datorer så all hjälp skulle uppskattas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiizkid420:

Tja jag behöver hjälp att hitta den bästa speldatorn för 6000k, ska bygga den själv och behöver inte Windows 8 till. Har inte så mycket erfarenhet inom datorer så all hjälp skulle uppskattas.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7163514/oluf2-0

Byggde det till en kompis härromdagen, väldigt lätt och bygga och sjukt prisvärd.
Blir inte bättre en så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerka88:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7163514/oluf2-0

Byggde det till en kompis härromdagen, väldigt lätt och bygga och sjukt prisvärd.
Blir inte bättre en så.

Jag skulle rekommendera LP-versionen av RAM-minnena, för att slippa risken att de tar i CPU-kylaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Jerka88:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7163514/oluf2-0

Byggde det till en kompis härromdagen, väldigt lätt och bygga och sjukt prisvärd.
Blir inte bättre en så.

Okej kommer jag kunna spela nya spel med bra inställningar ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiizkid420:

Okej kommer jag kunna spela nya spel med bra inställningar ?

Grafikkortet är bra, jag hade ett 7870 (tänk nya 270x, dvs kortet innan ditt) och jag kunde lira på High (nästan ultra i vissa spel). Då hade jag samma ram som dig, fast LP varianten. Men, en annan cpu jag har en fx 8320, så där kan jag inte svara för hur din performance kommer att skilja sig, men minns jag rätt så slår den nya pentilum min fx 8320 på en del spel (trotts att den ligger på nästan 1/3 av priset!).

Här kan du läsa sweclockers recension av den CPUn:
http://m.sweclockers.com/artikel/18964-intel-core-i5-4690k-och-pentium-g3258-anniversary-edition

Här kan du läsa sweclockers recension om den GPUn:
http://m.sweclockers.com/artikel/18938/6

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiizkid420:

Okej kommer jag kunna spela nya spel med bra inställningar ?

Men det beror även på vilken upplösning du har tänkt att spela på. Och vilka spel.

Vissa spel kräver mer CPU-kraft än andra (tänk tex skyrim och wow).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiizkid420:

Okej kommer jag kunna spela nya spel med bra inställningar ?

Absolut, du kommer inte bli besviken. Du kanske ska ta LP ram minnen istället dock som någon skrev. Det fick plats, men kan vara bättre endå.

Permalänk
Skrivet av Jerka88:

Absolut, du kommer inte bli besviken. Du kanske ska ta LP ram minnen istället dock som någon skrev. Det fick plats, men kan vara bättre endå.

Okej tack så mycket tror jag kör på ditt tips men har du lust att länka samma fast med LP ram ?:) sen såg jag att man fick nån bonus så man kunde köpa spel för 1200 vet du vad det är för spel som ingick ?

Permalänk
Skrivet av perra360:

Men det beror även på vilken upplösning du har tänkt att spela på. Och vilka spel.

Vissa spel kräver mer CPU-kraft än andra (tänk tex skyrim och wow).

Skickades från m.sweclockers.com

Gillade spel recsionerna såg riktigt bra ut för en 6000 kr budget data, såg också att man kunde klocka den och då gick den ännu bättre. Lust o länka LP versionen av ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiizkid420:

Okej tack så mycket tror jag kör på ditt tips men har du lust att länka samma fast med LP ram ?:) sen såg jag att man fick nån bonus så man kunde köpa spel för 1200 vet du vad det är för spel som ingick ?

Köper du 280 kortet kommer du kunna välja 3 spel härifrån:
http://sites.amd.com/us/promo/never-settle/Pages/never-settle...

Visa signatur

Asus RTX 3070 Dual OC | AMD Ryzen 3600 @ 4,35 GHz | MSI B450M Mortar Max | HyperX Fury Black 3600MHz 2x8GB CL17| Seasonic Focus GX 650W | PNY CS3030 M.2 NVMe 500GB | 1TB Seagate HDD 7200rpm 64MB | Cooler Master Hyper 212 Black Edition | AOC Q27G2U

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiizkid420:

Gillade spel recsionerna såg riktigt bra ut för en 6000 kr budget data, såg också att man kunde klocka den och då gick den ännu bättre. Lust o länka LP versionen av ram

http://www.inet.se/produkt/5315300/corsair-8gb-2x4gb-cl9-1600mhz-vengeance-lp-rod

De finns i grå och blå också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Varför ska man ha G3258 bara undrar är inte så direkt bra med datorer men varför inte bara ta bort typ cpu kylaren för man får ju med en ok med processorn och sänka priset på chassit och fixa sig en bättre cpu? vad e det med G3258 som gör att den e bra / man vill ha den?

Permalänk
Skrivet av perra360:

Men det beror även på vilken upplösning du har tänkt att spela på. Och vilka spel.

Vissa spel kräver mer CPU-kraft än andra (tänk tex skyrim och wow).

Skickades från m.sweclockers.com

Spelar inte wow men hade nog tänkt geeka igenom skyrim en gång till iaf, men tänkte mig lite mer spel som te x GTA v, AC unity och spel som kommer under 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av duvetshawn:

Varför ska man ha G3258 bara undrar är inte så direkt bra med datorer men varför inte bara ta bort typ cpu kylaren för man får ju med en ok med processorn och sänka priset på chassit och fixa sig en bättre cpu? vad e det med G3258 som gör att den e bra / man vill ha den?

De kylare man får med till CPU är skit, låter mycket och kyler sämst. G3258 är jättebillig <600 kr, det är stark och snabb per kärna och har god överklockningsmarginal, 4,2 är lätt (har även sett att folk närmar sig 5GHz). Och den utpresterar tom en amd fx 8350 i vissa fall (som kostar ca 1600kr).
Sen finns det inget bättre för de 300 kr som en CPU-kylare kostar och du kan klocka mycket längre med en ny kylare (ej stock alltså).

Skickades från m.sweclockers.com

Edit:
Ang. priset på chassit så finns det inte mycket billigare, du kanske kan spara en hundring eller så.

Permalänk

[QUOTE="perra360;14911080"]De kylare man får med till CPU är skit, låter mycket och kyler sämst. G3258 är jättebillig <600 kr, det är stark och snabb per kärna och har god överklockningsmarginal, 4,2 är lätt (har även sett att folk närmar sig 5GHz). Och den utpresterar tom en amd fx 8350 i vissa fall (som kostar ca 1600kr).
Sen finns det inget bättre för de 300 kr som en CPU-kylare kostar och du kan klocka mycket längre med en ny kylare (ej stock alltså).

Skickades från m.sweclockers.com

Edit:
Ang. priset på chassit så finns det inte mycket billigare, du kanske kan spara en hundring eller så.[/QUOTE
Tänkte kolla om man kunde byta ut moderkortet eftersom den inte fanns i lager till ett annat som är nästan exakt likadant "ASUS B85M-E mATX"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiizkid420:

Spelar inte wow men hade nog tänkt geeka igenom skyrim en gång till iaf, men tänkte mig lite mer spel som te x GTA v, AC unity och spel som kommer under 2015

Om du skall lira Skyrim samt GTA hade jag rådgivit dig att lägga en 500-lapp eller motsv. på en bättre processor.

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Skrivet av bandless:

Om du skall lira Skyrim samt GTA hade jag rådgivit dig att lägga en 500-lapp eller motsv. på en bättre processor.

okej tack för tipset men lite sent har redan beställt delarna :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiizkid420:

okej tack för tipset men lite sent har redan beställt delarna :/

Gick det bra och bygga?

Permalänk
Skrivet av Jerka88:

Gick det bra och bygga?

Tja det tog lite tid det var första gången jag byggde ihop en dator men det gick till slut med lite hjälp av en polare, men när jag precis hade byggt ihop datan så hade jag kopplat in den vanliga fläkten som man fick med istället för den där extra så kör just nu med den vanliga fläkten, men har tänkt att sätta dit den snart men min kompis sa att man var tvungen att seriekoppla eller nånting och har ingen aning om hur man gör det, haha riktig newbie på datorer. men annars rikiigt nöjd med datan förutom att det laggar lite när jag lirar AC men det kanske beror på att det inte är rätt fläkt som sitter i.