Kan inte logga in Win8, lösenordet har slutat att fungera.

Permalänk
Medlem

Kan inte logga in Win8, lösenordet har slutat att fungera.

Jag försöker hjälpa min mor som har köpt en acer laptop med windows 8. Den har fungerat bra i ett halvår tills det en dag inte längre gick att logga in på datorn. Jag lånar hem den en dag för att tittat på den. Ser till att in capslock inte är intryckt och att numlock är aktiverat då det är siffror i lösenordet. Det går bara inte att logga in med lösenordet som är nedskrivet på en lapp så jag vet att det är rätt. Testar att försöka komma åt felsäkert läge genom att trycka F11 vid uppstart, skärmen blinkar till lite snabbt men den vanliga startskärmen kommer upp och nu fungerar lösenordet igen. Det fungerade i två veckor men har nu slutat fungera och säger nu att lösenordet är felaktigt igen. Vad är det som gör att windows inte lägre känner igen lösenordet? Morsan har noll datorvana och är inte bland några inställningar och ändrar, den används i princip bara till internet och mail. Ska titta på den igen nu i helgen men att trycka F11 vid uppstart denna gång hjälpte inte.

Edit: Jag har givetvis googlat och läst på forumet här innan jag skapade tråden men hittade inget som kunde hjälpa mig.

Visa signatur

Processor: i9 9900K Moderkort: Gigabyte Z390 Gaming X RAM: 16 GB Corsair DDR4 3600 MHz Grafikkort: MSI RTX 2070 Gaming HD1:(System) Samsung 970 Evo NVME 500 GB HD2: OCZ ARC SSD 240 GB HD3: Samsung 840 SSD 250GB HD4:Seagate Barracuda 2 TB HD5: HGST Travelstar 1 TB

Permalänk
Medlem

Är det ett Microsoft-konto eller lokalt konto?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av KiWo:

Är det ett Microsoft-konto eller lokalt konto?

Det är ett lokalt konto.

Visa signatur

Processor: i9 9900K Moderkort: Gigabyte Z390 Gaming X RAM: 16 GB Corsair DDR4 3600 MHz Grafikkort: MSI RTX 2070 Gaming HD1:(System) Samsung 970 Evo NVME 500 GB HD2: OCZ ARC SSD 240 GB HD3: Samsung 840 SSD 250GB HD4:Seagate Barracuda 2 TB HD5: HGST Travelstar 1 TB

Permalänk
Medlem

Testa konboot för att få tillgång till datorn. Efter det kan du byta lösenordet..
Kostar en slant men har du det en gång har du det för alltid. Funkar med Win 8.

Länk:
http://www.piotrbania.com/all/kon-boot/

Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thestar19:

Testa konboot för att få tillgång till datorn. Efter det kan du byta lösenordet..
Kostar en slant men har du det en gång har du det för alltid. Funkar med Win 8.

Länk:
http://www.piotrbania.com/all/kon-boot/

Det fungerar säkert men jag tänker inte betala för att få igång en laptop som är ett halvår gammal. Får jag inte igång den så är det bara att utnyttja garantin.

Visa signatur

Processor: i9 9900K Moderkort: Gigabyte Z390 Gaming X RAM: 16 GB Corsair DDR4 3600 MHz Grafikkort: MSI RTX 2070 Gaming HD1:(System) Samsung 970 Evo NVME 500 GB HD2: OCZ ARC SSD 240 GB HD3: Samsung 840 SSD 250GB HD4:Seagate Barracuda 2 TB HD5: HGST Travelstar 1 TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av miiw:

Det fungerar säkert men jag tänker inte betala för att få igång en laptop som är ett halvår gammal. Får jag inte igång den så är det bara att utnyttja garantin.

Och betala en felsökningsavgift när du får tillbaks datorn utan åtgärd, för att det inte var ett garantiärende? J

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av miiw:

Det fungerar säkert men jag tänker inte betala för att få igång en laptop som är ett halvår gammal. Får jag inte igång den så är det bara att utnyttja garantin.

Finns flertal sätt att göra det på. Finns bland annat detta som jag hittade genom att googla lite snabbt http://pcsupport.about.com/od/windows-8/a/reset-password-windows-8.htm

Finns även free to use programvara som man bootar med och kan då ändra lösen som jag själv använt tidigare för att hjälpa en väldigt synskadad kille som råkade skriva "fel lösen" när han skapade sitt konto och blev nekad hjälp av butiken han köpt sin laptop bara några timmar tidigare.

Dock har jag den hemma och kommer inte ihåg vad den hette exact.

Lycka till.

EDIT: Hittade min kopia på jobbet och kan ge länkhttp://pogostick.net/~pnh/ntpasswd/

Permalänk
Medlem

Jag har läst fel.Tänkte att du kan logga in.Nu förstår jag.
Du kan borta eller byta lösenord
Ladda ner och bränn iso. DVD/usb
http://www.hirensbootcd.org/download/
därefter boota dvd/usb och (titta på filmen)
http://www.youtube.com/watch?v=T170suqO7yw#t=106
Kontrollera på vilken partition du har system.Filmen visar c men ibland kan vara d (då behöver du byta bara en bokstav)
Att boota måste du byta boot priority i bios
http://acer.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/27045/relate...

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara så att tangentbordslayouten har ändrats? Jag råkade ut för det en gång efter en uppdatering och förstod inte vad som hänt, förrän jag insåg att den bytt till engelsk tangentbordslayout (vilket gjorde att jag omedvetet skrev andra tecken).

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Tagentbords layouten kan man byta genom att trycka på win + space
Väldigt lätt att man råkar trycka på dem av misstag

Visa signatur

Intel I7-6700K 4.6GHz@1.320v | Ghost S1 MkII Limestone | Asus Z170I PRO | EVGA 3070 | Corsair 16Gb @2666MHz | Samsung 970 evo 500Gb + 860 evo 1TB | BenQ XR3501
Samsung S10+ | Bose QC35 | Lenovo X1 Yoga och dyslektiker

Permalänk
Medlem

Tack för alla bra svar, hinner tyvärr inte göra nåt ikväll. Återkommer och berättar hur det har gått när jag tittat på det.

Visa signatur

Processor: i9 9900K Moderkort: Gigabyte Z390 Gaming X RAM: 16 GB Corsair DDR4 3600 MHz Grafikkort: MSI RTX 2070 Gaming HD1:(System) Samsung 970 Evo NVME 500 GB HD2: OCZ ARC SSD 240 GB HD3: Samsung 840 SSD 250GB HD4:Seagate Barracuda 2 TB HD5: HGST Travelstar 1 TB

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.
Fick igång laptopen. Testade med win+mellanslag för att ändra tangentbordslayout men det hjälpte inte. Tryckte F8 vid uppstart, det hjälpte inte. Startade om och upprepade processen (kanske 4 ggr) att trycka på F8 gånger så fungerade lösenordet. Har nu ändrat så att man inte behöver lösenord för att för att starta widows. Vet inte varför det inte går att komma åt felsäkert läge eller varför det helt plötsligt går att logga in efter att att ha försökt komma åt det läget. Kanske kan det hjälpa om någon skulle ha liknande problem framtiden.

Visa signatur

Processor: i9 9900K Moderkort: Gigabyte Z390 Gaming X RAM: 16 GB Corsair DDR4 3600 MHz Grafikkort: MSI RTX 2070 Gaming HD1:(System) Samsung 970 Evo NVME 500 GB HD2: OCZ ARC SSD 240 GB HD3: Samsung 840 SSD 250GB HD4:Seagate Barracuda 2 TB HD5: HGST Travelstar 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av miiw:

Tack för alla svar.
Fick igång laptopen. Testade med win+mellanslag för att ändra tangentbordslayout men det hjälpte inte. Tryckte F8 vid uppstart, det hjälpte inte. Startade om och upprepade processen (kanske 4 ggr) att trycka på F8 gånger så fungerade lösenordet. Har nu ändrat så att man inte behöver lösenord för att för att starta widows. Vet inte varför det inte går att komma åt felsäkert läge eller varför det helt plötsligt går att logga in efter att att ha försökt komma åt det läget. Kanske kan det hjälpa om någon skulle ha liknande problem framtiden.

Är jäkligt knepigt med win 8. Felsäkert läge och liknande är ett helvete att komma åt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Aileron, pogostick verkar vara intressant !
Ett stort tack. Har kämpat i ett dygn och microsoft har varit till väldigt lite hjälp.
Hälsning,
Lennart