5 år gammalt 750W corsair nätaggregat?

Permalänk
Inaktiv

5 år gammalt 750W corsair nätaggregat?

Jag har uppgraderat alla komponenter förutom nätaggregatet.

Det är ett 5 år gammalt 750W corsair nätaggregat. Borde jag köpa ett nytt? Om det går sönder, kan det förstöra de övriga komponenterna i datorn?
Jag har dessutom planer på att köpa ett 970GTX...

Datorn:
geforce 660GTX
intel 5820k
3 st SSD
1 mekanisk hårddisk
5 fläktar

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Beror lite på vad det är för Corsair agg. De har haft både bra och dåliga modeller. Mitt Corsair TX 650W är från 2009 och har fortfarande inte som helst problem att driva datorn i min signatur och mitt grafikkort drar betydligt mer än ett 970.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon120627:

Jag har uppgraderat alla komponenter förutom nätaggregatet.

Det är ett 5 år gammalt 750W corsair nätaggregat. Borde jag köpa ett nytt? Om det går sönder, kan det förstöra de övriga komponenterna i datorn?
Jag har dessutom planer på att köpa ett 970GTX...

Datorn:
geforce 660GTX
intel 5820k
3 st SSD
1 mekanisk hårddisk
5 fläktar

Är de ett cx, så byt. Är de ett Tx så kan du nog ha de ett litet tag till men jag hade bytt det om det är 5 år.

Om agget går kan den ta mig sig:
Mobo (vanligast)
Cpu (händt mig 1 gång)
Gpu (ganska vanligt vill jag påstå)
Hdd (mycket sällan i min erfarenhet , bara förlorat 1 på detta sätt)
Cd-läsaren om denna finns (händer ibland.)

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Är de ett cx, så byt. Är de ett Tx så kan du nog ha de ett litet tag till men jag hade bytt det om det är 5 år.

Om agget går kan den ta mig sig:
Mobo (vanligast)
Cpu (händt mig 1 gång)
Gpu (ganska vanligt vill jag påstå)
Hdd (mycket sällan i min erfarenhet , bara förlorat 1 på detta sätt)
Cd-läsaren om denna finns (händer ibland.)

Skämtar du med mig? Hur i hela norden har du lyckats med detta?

Jag har på 20 års användning aldrig varit med om ett nätagg som har gått sönder.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

mitt hx850 från 2009 funkar finfint

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dragone:

Är de ett cx, så byt. Är de ett Tx så kan du nog ha de ett litet tag till men jag hade bytt det om det är 5 år.

Om agget går kan den ta mig sig:
Mobo (vanligast)
Cpu (händt mig 1 gång)
Gpu (ganska vanligt vill jag påstå)
Hdd (mycket sällan i min erfarenhet , bara förlorat 1 på detta sätt)
Cd-läsaren om denna finns (händer ibland.)

Skrämande... Det är ett TX. Jag kanske bytter snart endå om det är risk för att komponenterna kan gå sönder ...

Skrivet av Xyborg:

Beror lite på vad det är för Corsair agg. De har haft både bra och dåliga modeller. Mitt Corsair TX 650W är från 2009 och har fortfarande inte som helst problem att driva datorn i min signatur och mitt grafikkort drar betydligt mer än ett 970.

Då antar jag att ett 650W räcker för mig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av WoG:

Skämtar du med mig? Hur i hela norden har du lyckats med detta?

Jag har på 20 års användning aldrig varit med om ett nätagg som har gått sönder.

Märkligt. Jag har sett över 20 nätagg dö av kända märken som Antec, Corsair, FSP, även Chieftec och tidigare Tagan. Du har nog haft stor tur eller inte använt så många nätagg.

Anledningen till att jag blev nätaggsfanatiker är just pga nätaggen som dog eller krånglade och ibland förstörde andra delar eller gjorde datorn instabil. Inget nätagg har däremot dött sedan jag lärde mig förstå vad som var viktigt med just den komponenten.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag försöker byta nätagg var 3e år bara för att vara säker. Är det för ofta?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Inget nätagg har däremot dött sedan jag lärde mig förstå vad som var viktigt med just den komponenten.

Utveckla gärna! (du kan ta det i PM om det är OT)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Märkligt. Jag har sett över 20 nätagg dö av kända märken som Antec, Corsair, FSP, även Chieftec och tidigare Tagan. Du har nog haft stor tur eller inte använt så många nätagg.

Driver du med mig? Det är knappast normalt.

Du bör nog skaffa en UPS/strömrenare, nått är inte ok med elen i ditt hem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Märkligt. Jag har sett över 20 nätagg dö av kända märken som Antec, Corsair, FSP, även Chieftec och tidigare Tagan. Du har nog haft stor tur eller inte använt så många nätagg.

Anledningen till att jag blev nätaggsfanatiker är just pga nätaggen som dog eller krånglade och ibland förstörde andra delar eller gjorde datorn instabil. Inget nätagg har däremot dött sedan jag lärde mig förstå vad som var viktigt med just den komponenten.

Jag har inte heller varit med om ett nätagg som gått sönder, har haft PC hemma i 30 år och innan det C64, Spectrum, VIC20, Amiga, och ett 30-tal PC-datorer. Det som gått sönder under alla dessa år är RAM en gång, 1st GPU GTX680 som dog efter 2 veckor, 1 HDD och ett MSI moderkort. Använder sakerna med förnuft, återanvänder aldrig förbrukningsdelar vid byggen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Anledningen till att jag blev nätaggsfanatiker är just pga nätaggen som dog eller krånglade och ibland förstörde andra delar eller gjorde datorn instabil. Inget nätagg har däremot dött sedan jag lärde mig förstå vad som var viktigt med just den komponenten.

Kan inte annat än hålla med.

En datorbyggare av rang sätter nätagget som prio 1. Att snåla på den komponenten (som många tycks göra) är något som inte finns på kartan i min värld. Till TS rekommenderar jag ett nytt agg i stil med EVGA Supernova eller något från XFX eller Be Quiet baserat på Seasonic. Lägg hellre några hundra mer och sov gott på nätterna!

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Märkligt. Jag har sett över 20 nätagg dö av kända märken som Antec, Corsair, FSP, även Chieftec och tidigare Tagan. Du har nog haft stor tur eller inte använt så många nätagg.

Anledningen till att jag blev nätaggsfanatiker är just pga nätaggen som dog eller krånglade och ibland förstörde andra delar eller gjorde datorn instabil. Inget nätagg har däremot dött sedan jag lärde mig förstå vad som var viktigt med just den komponenten.

Fel av mig, kom precis på att min rumskompis nätagg precis nyligen dött faktiskt. Ironiskt nog använder han datorn långt mycket mindre än mig. Dock var det något halvkasst budgetagg jag köpte från USA för några år sedan, och det hade några år på nacken. Men det låter helt klart märkligt att så många skulle gå sönder, belastar du dem väldigt hårt eller liknande?

Jag försöker att alltid ha en god marginal till hur mycket nätagget klarar när jag bygger, så att det aldrig ska behöva ligga på "hög" belastning.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CFSsss:

Driver du med mig? Det är knappast normalt.

Du bör nog skaffa en UPS/strömrenare, nått är inte ok med elen i ditt hem.

Du vet ju inte vem jag är så varför förutsätta en massa? Tack för omtanken och tipset, dock. Jag har 7 UPS i hemmet, allt från 500VA till 3000VA. Inget utom vitvarorna går orenat. Nöjd? UPSerna kostar antagligen mer än datorprylarna. Det är en lärdom, UPS ökar livslängd och driftsäkerhet på utrustning ordentligt.

Personligen har jag upplevt två nätagg dö (resten är hos andra som jag fått fixa) eller krångla pga usel kontruktion och låg komponentkvalitet, den typen av nätagg som är populära igen av någon anledning. Antagligen pga att tillverkarna än en gång märkt att kunder är svaga för marknadsföring som lovar allt/fokuserar på fel/onödiga saker, kombinerat med relativt lågt pris.

Vem minns inte Hipers fina verktygslådor som ingen datorbyggande tonåring kunde stå emot?

Glöm inte heller att instabila nätagg kan fungera ua i sig själva, men ge rippel och svajande spänningar som dödar eller skadar andra delar i datorn. Ser man inte sambandet så kan det vara lurigt. Ytterligare en lärdom från uselnätaggs-tiden.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag har 7 UPS i hemmet, allt från 500VA till 3000VA. Inget utom vitvarorna går orenat. Nöjd? UPSerna kostar antagligen mer än datorprylarna. Det är en lärdom, UPS ökar livslängd och driftsäkerhet på utrustning ordentligt.

Personligen har jag upplevt två nätagg dö (resten är hos andra som jag fått fixa) eller krångla pga usel kontruktion och låg komponentkvalitet, den typen av nätagg som är populära igen av någon anledning. Antagligen pga att tillverkarna än en gång märkt att kunder är svaga för marknadsföring som lovar allt/fokuserar på fel/onödiga saker, kombinerat med relativt lågt pris.

Vem minns inte Hipers fina verktygslådor som ingen datorbyggande tonåring kunde stå emot?

7 UPS'er? Ska jag anta att du sysslar med seriös hi-fi?

Ok, jag trodde du menade att du personligen hade haft så många som hade dött men två är väl kanske rimligt.

Själv har jag haft tur, inga PSU'er som dött. Men då har jag också bara köpt dom bästa märkenena. Billigaste nätagget jag haft gick på 1300kr. Bra ström är kärnan i ett stabilt databygge, helt klart.

Permalänk
Medlem

Blev lite nyfiken när jag såg denna tråd.

Min dator (i sign) har hängt med i minst 5-6 år nu, men jag ska nu uppgradera den.

Har ett TX650 som är lika gammalt, borde jag byta nätagget då? Finns det risk att det sabbar min dator OM det skulle gå sönder? Och hur stor är sannolikheten att det gör det?

Visa signatur

* ATI Radeon HD 5850 1GB * ATX Intel P55 (P7P55D PRO) * Corsair XMS3 4096MB DDR3 PC3-10666 1333MHz * Corsair (PSU) 650W TX ATX * Antec Three Hundred * Intel Core i5 750 2,66GHz * Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM / 32MB Cache * OCZ Vertex 2, 64 GB *

Permalänk
Medlem

Aldrig haft en nätaggregat till stationär som dött för mig (bärbar är en annan femma, men då är det vanligen kortslutet i sladden) jag har varit mycket aktiv både med servrar och datorer i över 20år. Däremot har det funnits nätaggregat som inte klarat att driva vissa komponenter, fast sönder? Aldrig
Och då står både servrar och datorer på 24/7 (sitter visseligen spänningskydd i hela huset men bara ups till servrarna) tror inte jag känner någon där nätaggregat dött av sig själv (räknar inte överbelastning eller kortslutning) /Aragon

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Personligen har jag upplevt två nätagg dö (resten är hos andra som jag fått fixa) eller krångla pga usel kontruktion och låg komponentkvalitet, den typen av nätagg som är populära igen av någon anledning. Antagligen pga att tillverkarna än en gång märkt att kunder är svaga för marknadsföring som lovar allt/fokuserar på fel/onödiga saker, kombinerat med relativt lågt pris.

Ge gärna exempel på motsatsen dvs vad du tittar på/bra tester osv!

Permalänk
Rekordmedlem

Eftersom den komponent som främst åldras i nätdelar (elektrolytkondensatorerna) är ganska värmekänslig så spelar drifttempen en väldigt stor roll för livslängden, det skiljer enormt om man studerar databladens kurvor där man anger drifttid vs temp, det kan alltså handla om skillnader från några tusen timmar till 100 år för samma komponent beroende på hur den används, har man en riktigt bra datorlåda som tex har nätdelen svalt placerad i en egen kammare typ vissa äldre Antec så går nätdelen kallt och lär åldras långsamt, men sitter den varmt så kan det gå fort, jag har rätt kall omgivning kring nätdelen så den går sällan över 25C så jag är inte alls orolig för egen del och man kan ju även se till att ha en lågvarvig fläkt som alltid går och kyler nätdelen oavsett nätdelens egen kylning, en 500 RPM fläkt är ohörbar i de flesta fall men kan göra påtaglig skillnad på tempen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har byggt datorer i snart 20 år. Det som fallerat mest har varit hårddiskar (ca 4 st genom åren) och nätagg (2 st). Det senaste var ett Corsairagg som tvärdog efter ca 2 år. Fick det utbytt på garantin och övriga komponenter fungerade felfritt. Tycker inte att du ska springa och köpa ett nytt nätagg om du inte upplever några problem.

Permalänk

Själv har jag råkat ut för två trasiga nätaggregat under de cirka 30 år jag har byggt datorer. Då endast inräknat mina egna maskiner, vilket dock har blivit ganska många. Man besitter helt enkelt en enorm tur.

Visa signatur

| Intel Core i7-13700K | Noctua NH-D14 | MSI Pro Z690-A | Corsair 64 GB | Samsung Pro 980 2TB + Kingston KC2500 2TB + A2000 1TB NVMe | KFA2 GTX 3080 | Corsair RM1000X Shift | Fractal Design Meshify 2 | W11 Pro x64 | Acer XB280HK UHD G-Sync | Varmilo VA88M | Logitech G305 | Corsair HS70 PRO | VKB Gunfighter Mk.III + MCG Pro | VPC MongoosT-50CM2 | Monstertech | DELANCLiP Fusion | Secretlab OMEGA |

Permalänk
Medlem

Mitt corsair HX 520 kommer fylla 8 år o ca 8000 timmar lagom till jul.
Är lite osäker på om det ska få följa med till sin tredje dator.
Men funkar så jäkla bra så känns dumt att byta ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Verkar som jag tillhör skaran som har haft tur med sina nätagg.

Har hållit på med datorer sedan ~1995 (mest spelande först, då jag inte va särskilt gammal 1995) och har under all denna tid inte varit med om ett enda nätagg som gått sönder. En och annan HDD och processor har dött pga. långvarig användning, men inga nätagg.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.