Diskkonfiguration i Freenas

Permalänk

Diskkonfiguration i Freenas

Jag funderar på vad jag borde satsa på för konfiguration av diskar i min burk som kör Freenas. Just nu kör jag 3x2TB + 1TB med en ZFS Volym på varje disk. Jag tänker gå över till 4TB WD Red för primär lagring och spara någon/några 2TB för backup. Så frågan är då vilken raid-konfiguration som är bäst för de nya diskarna. Jag kan köra 4TB+4TB stripe för 8TB med rsync på de ZFS Dataset som behöver backup. Eller så kan jag köra 4TB+4TB+4TB RAIDZ1 för 8TB och rsync på de ZFS Dataset som behöver backup. Är den extra säkerheten med tre diskar värt det om man ändå har backup på det man inte vill bli av med? Är det prestandaskillnad mellan stripe och RAIDZ1?

Alltså:
2x4TB stripe + 2x2TB stripe
eller
3x4TB RAIDZ1 + 2x2TB stripe.

Hur svårt är det att schemalägga rsync från ett dataset till ett annat? Är det ett säkert sätt att ha backup om en av ZFS volymerna blir trasig?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Stripe är snabbare än Rz1, "såklart", men utan någon redundans. Tycker första alternativet låter lite galet, du förbrukar lite iden men backup om du inte har någon säkerhet på den.

Sen är det svårt för andra att säga om det är värt det eller inte...

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Skrivet av moron:

Stripe är snabbare än Rz1, "såklart", men utan någon redundans. Tycker första alternativet låter lite galet, du förbrukar lite iden men backup om du inte har någon säkerhet på den.

Sen är det svårt för andra att säga om det är värt det eller inte...

Tanken var att ta backup på viktiga dataset från 2x4TB arrayen till 2x2TB arrayen. Är det galet då jag faktiskt kommer ha två kopior på datan på separata diskar?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Jag skulle se det som lite galet, ja Du vet inte vilken disk som kommer faila först, och inte ar någon bra spegling eller så, så är ändå risken för data-loss stor.

Hur många diskar får du plats med? Jag skulle hellre dela upp det på mindre diskar.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk

Jag har plats för 6 diskar i lådan och moderkortet klarar 5. Jag kan köra backup både till en 2x2TB stripe och 1TB singeldisk. Då det handlar om foto+dokument är det inga gigantiska mängder data som det måste finnas backup på. Film, serier, musik kommer jag inte ha backup på.

Men i nuläget känns det som att det får räcka med 2 nya 4TB diskar för stripe. Säkerhet får jag ha på andra diskar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Jag stod i ungefär samma val och kval.
Blev 4x2TB raidz2. Hade inte råd med 6 diskar just då.som kanske är bättre med raidz2.

Givetvis backup till annan maskin med två speglade diskar på annan fysisk plats.

Visa signatur

Lill-server(2010): SFF NAS Zotac H55ITX-C-E, Lian Li PC-Q08B, Intel Core i3 540
Stor-server(2014): SuperMicro X10SL7-F, 20GB ECC RAM, 4x2TB WD Green, E3-1230v3, 2xIntel Dual Gigabit Nic