Nytt moderkort och måste aktivera Windows 8 igen

Permalänk

Nytt moderkort och måste aktivera Windows 8 igen

Tja fick ett nytt moderkort efter att jag skickade mitt förra eftersom det var defekt, det är samma model som mitt förra ( msi gaming g45) eftersom att Windows anser att man har en ny dator om man har ett nytt moderkort så kräver Windows att jag aktiverar det igen men min nyckel fungerar inte, måste jag köpa om Windows 8?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SerlindXx:

Tja fick ett nytt moderkort efter att jag skickade mitt förra eftersom det var defekt, det är samma model som mitt förra ( msi gaming g45) eftersom att Windows anser att man har en ny dator om man har ett nytt moderkort så kräver Windows att jag aktiverar det igen men min nyckel fungerar inte, måste jag köpa om Windows 8?

Är det en färdigbyggd dator så är Windows låst till det första moderkortet du hade.

Du får höra av dig till butiken du fick ditt nya moderkort och fråga hur du ska göra

Jag var med om det i en färdigbyggd HP dator som jag fick med Windows på och jag bytte moderkort och sen funkade inte Windows mer då den var låst till moderkortet

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så måste man köpa ny OEM nyckel om man byter moderkort. Jag kanske har fel. Kanske någon annan kan bekräfta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

tror du kan ta kontakt med microsoft så fixar dom det så länge du har din original nyckel kvar

Visa signatur

MSI 990fxa-gd80 ,16 GB ram, AMD FX 8350, MSI GTX 1070 ,Creative X-fi Fatality edit , Fractal R5

Permalänk
Medlem

Aktivera det igen bara. Spelar ju ingen roll. Dem säger att det är hårdvarulåst men det har aldrig varit något problem för mig.

Haft samma Windows 8 nyckel på totalt 4 st Z87 kort som jag bytt emellan i min dator. Z87-A, G1.Sniper M5 (2st) och nu Z87X-OC, aldrig något problem att aktivera nyckeln igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönis:

tror du kan ta kontakt med microsoft så fixar dom det så länge du har din original nyckel kvar

Jag ringde dom när det blev samma som TS och dom kunde inte göra nått alls fast jag hade original Nyckeln

Permalänk
Medlem

Bara ringa den automatiska aktiveringen, har aldrig varit något problem för mig genom åren.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

tack för svaren, jag har kvar min original nyckel men det funkar inte att aktivera windows med den, får upp ett meddelande att det är aktiverat på en annan dator, alltså mitt förra moderkort. Ska kontakta Microsoft och höra vad dem säger. Tack för hjälpen:D

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SerlindXx:

tack för svaren, jag har kvar min original nyckel men det funkar inte att aktivera windows med den, får upp ett meddelande att det är aktiverat på en annan dator, alltså mitt förra moderkort. Ska kontakta Microsoft och höra vad dem säger. Tack för hjälpen:D

Återigen, har du köpt en färdig dator med en förinstallerad OEM-licens så ska du kontakta tillverkaren av datorn.
Har du köpt Windows 8 OEM löst så är det lite annorlunda. De versionerna ska gå att flytta till ny dator utan problem, så jag misstänker att du köpt en färdig dator.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

Aktivera det igen bara. Spelar ju ingen roll. Dem säger att det är hårdvarulåst men det har aldrig varit något problem för mig.

Haft samma Windows 8 nyckel på totalt 4 st Z87 kort som jag bytt emellan i min dator. Z87-A, G1.Sniper M5 (2st) och nu Z87X-OC, aldrig något problem att aktivera nyckeln igen.

Då lär du ju inte ha en OEM licens...

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Telefonaktivering brukar fixa detta problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Vad jag vet så måste man köpa ny OEM nyckel om man byter moderkort. Jag kanske har fel. Kanske någon annan kan bekräfta.

Skickades från m.sweclockers.com

För windows 7 får byta ut ett defekt moderkort förutsatt att man byter till samma kort. Om det inte går att få tag på bör det vara ett likvärdigt moderkort man byter mot.

Med windows 8 har de väl ändrat på licensavtalen så det bör gå att aktivera ändå?

Permalänk
Hjälpsam

Ring Microsoft aktivering på 020 140 00 15. Då är det bara att förklara att "efter datorn var på reparation funkar inte Windows", du behöver inte ange detaljer om vad/varför/etc som byttes.

Så länge det är en garantiåtgärd så är det fine, licensmässigt kan det vara kittligt att uppgradera en dator med nytt moderkort och stött på några Microsoft telefonister som varit griniga på det. Så nöj dig med "var inne på garanti, nu funkar inte Windows hjälp" och som svar på vad som är åtgärdat är svaret "vet inte" lämpligast för att undvika diskussioner.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Återigen, har du köpt en färdig dator med en förinstallerad OEM-licens så ska du kontakta tillverkaren av datorn.
Har du köpt Windows 8 OEM löst så är det lite annorlunda. De versionerna ska gå att flytta till ny dator utan problem, så jag misstänker att du köpt en färdig dator.

Skrivet av Zpiritual:

Då lär du ju inte ha en OEM licens...

Print från specifikationen från min egna inloggning på webhallens hemsida.

PRODUKTSPECIFIKATION
Upplagd 2013-06-13

Utökad specifikation:
• Intel Core i7-4770K - 8 trådar / 3,5GHz (3,9GHz Turbo) / 8MB / Socket 1150 (84w) (Upplåst)
• ASUS GeForce GTX TITAN 6GB (GTXTITAN-6GD5)
• Corsair XMS3 Vengeance 16GB DDR3 PC-15000 1866MHz CL9 (CMZ16GX3M2A1866C9) (2x8GB)
• Corsair Neutron GTX 240GB SSD SATA3 (CSSD-N240GBGTX-BK)
• Seagate Intern Hårddisk Barracuda 4TB (64MB / 5900RPM) (ST4000DM000)
• ASUS Z87-A - ATX / Z87
• Corsair Hydro H100i CPU Kylare
• Corsair PowerSupply (PSU) TX 850W Enthusiast Series
• ASUS Blu-ray 14x brännare BDXL - BW-14D1XT/BLK/B/AS - Intern
• Corsair Obsidian 550D Webhallen Edition - Svart (Ej PSU)
Microsoft Windows 8 64-bit OEM Svensk

Så stod det på mitt kvitto samt specifikation från Webhallen. Kan det vara så att min då är en "friköpt" OEM-licens(?) Jag fattar helt plötsligt ingenting.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Santrik:

http://i.imgur.com/UO34WOy.jpg

Print från specifikationen från min egna inloggning på webhallens hemsida.

PRODUKTSPECIFIKATION
Upplagd 2013-06-13

Utökad specifikation:
• Intel Core i7-4770K - 8 trådar / 3,5GHz (3,9GHz Turbo) / 8MB / Socket 1150 (84w) (Upplåst)
• ASUS GeForce GTX TITAN 6GB (GTXTITAN-6GD5)
• Corsair XMS3 Vengeance 16GB DDR3 PC-15000 1866MHz CL9 (CMZ16GX3M2A1866C9) (2x8GB)
• Corsair Neutron GTX 240GB SSD SATA3 (CSSD-N240GBGTX-BK)
• Seagate Intern Hårddisk Barracuda 4TB (64MB / 5900RPM) (ST4000DM000)
• ASUS Z87-A - ATX / Z87
• Corsair Hydro H100i CPU Kylare
• Corsair PowerSupply (PSU) TX 850W Enthusiast Series
• ASUS Blu-ray 14x brännare BDXL - BW-14D1XT/BLK/B/AS - Intern
• Corsair Obsidian 550D Webhallen Edition - Svart (Ej PSU)
Microsoft Windows 8 64-bit OEM Svensk

Så stod det på mitt kvitto samt specifikation från Webhallen. Kan det vara så att min då är en "friköpt" OEM-licens(?) Jag fattar helt plötsligt ingenting.

Windows 8 OEM kan bete sig på två sätt beroende på om du köper den själv eller om någon installerar den på en dator och säljer datorn till dig. I det första fallet (vilket inte stämmer med ditt fall) så får du en Personal License som du sedan kan flytta till en annan dator. I det andra fallet så är det precis som vanligt med OEM att licensen är knuten till hårdvaran. Kopplingen till hårdvaran är hårdast till moderkortet. En del andra prylar kan du byta, bara du inte ändrar för mycket, men moderkortet kan du aldrig byta.

I och med att Webhallen har sålt en OEM version till dig är det de som ska stå för support. Så jag tycker att du borde vända dig till dem med ditt problem istället för till MS. Ibland är MS kinkiga med att göra något alls med OEM-versioner som sålts förinstallerade.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Windows 8 OEM kan bete sig på två sätt beroende på om du köper den själv eller om någon installerar den på en dator och säljer datorn till dig. I det första fallet (vilket inte stämmer med ditt fall) så får du en Personal License som du sedan kan flytta till en annan dator. I det andra fallet så är det precis som vanligt med OEM att licensen är knuten till hårdvaran. Kopplingen till hårdvaran är hårdast till moderkortet. En del andra prylar kan du byta, bara du inte ändrar för mycket, men moderkortet kan du aldrig byta.

I och med att Webhallen har sålt en OEM version till dig är det de som ska stå för support. Så jag tycker att du borde vända dig till dem med ditt problem istället för till MS. Ibland är MS kinkiga med att göra något alls med OEM-versioner som sålts förinstallerade.

Nej, wut?

Jag har inget problem med mitt Windows 8.1 eller dess aktivering, det är trådskaparen som verkar ha problem.

Jag inflikade bara om hur min OEM-utgåva har betett sig emot mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Windows 8 OEM kan bete sig på två sätt beroende på om du köper den själv eller om någon installerar den på en dator och säljer datorn till dig. I det första fallet (vilket inte stämmer med ditt fall) så får du en Personal License som du sedan kan flytta till en annan dator. I det andra fallet så är det precis som vanligt med OEM att licensen är knuten till hårdvaran. Kopplingen till hårdvaran är hårdast till moderkortet. En del andra prylar kan du byta, bara du inte ändrar för mycket, men moderkortet kan du aldrig byta.

I och med att Webhallen har sålt en OEM version till dig är det de som ska stå för support. Så jag tycker att du borde vända dig till dem med ditt problem istället för till MS. Ibland är MS kinkiga med att göra något alls med OEM-versioner som sålts förinstallerade.

Pssst, det är inte Santrik som du citerat som har problem.

Permalänk
Medlem

Dom hade väl gjort om OEM licenserna för Windows 8? Jag har lyckats installera om min OEM licens på många olika datorer och aktivera utan problem när jag har ringt till microsofts automatiska telefon aktivering. Prova det först, tror inte det är några problem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Santrik:

Nej, wut?

Jag har inget problem med mitt Windows 8.1 eller dess aktivering, det är trådskaparen som verkar ha problem.

Jag inflikade bara om hur min OEM-utgåva har betett sig emot mig.

Ah. När jag kollar tillbaka lite i tråden så tror jag att Webhallen har installerat den som en Personal Edition. Bra för dig.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Skriv kommando "slui 4" och förtsätta.Om automatik hjälper inte då kan du prata med konsultant.

Permalänk

För att klar göra saker så har jag inte köpt en färdig dator utan en i delar och allt från inet samt Windows 8

Permalänk

För Windows 8 ändrades licensreglerna vad gäller OEM-licenserna en aning. När det gäller Windows 7 och tidigare var det så att ALLA OEM-licenser var bundna till moderkortet, oavsett om det var en licens som kom med en färdigbyggd dator eller en licens som var inhandlad löst.

För Windows 8 ändrades reglerna för de löst köpta OEM-licenserna. Dessa licenser får flyttas mellan datorer, så länge det är samma ägare till datorerna det handlar om.

/Före detta agent på MS Kundservice för avdelningen kring licens- och informationsfrågor.

Visa signatur

ASRock Z97 Extreme 6 | Intel Core i5 4670K | Asus AMD Radeon 290x | Corsair TX650 | 2 x Corsair DDR3 4GB 1600MHz | BeQuiet! Dark Rock Pro 2 | Logitech G930 | Logitech G700s | Logitech G19s

Permalänk
Medlem

Om någon orkar så står allt man behöver veta kring detta på http://www.microsoft.com/OEM/en-gb/licensing/sblicensing/Page...

Och, Ja även om man bygger en helt ny dator får man ta licensen med sig om man kommer ihåg att avaktivera den först på den gamla burken =).

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Skrivet av LazySoft:

Om någon orkar så står allt man behöver veta kring detta på http://www.microsoft.com/OEM/en-gb/licensing/sblicensing/Page...

Och, Ja även om man bygger en helt ny dator får man ta licensen med sig om man kommer ihåg att avaktivera den först på den gamla burken =).

Jag glömde att avaktivera windows på förra moderkortet..och det står att min nyckel är aktiverad på en annan dator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zpiritual:

Då lär du ju inte ha en OEM licens...

Jag har själv en windows 7 oem på skiva i grunden som jag köpte uppdateringen till windows 8 och sen 8.1.Den har jag aktiverat med telefon mer än 3 gånger inga som helst problem.-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Om du har gjort stora maskinvaruändringar på datorn, t.ex. om du har bytt hårddisken eller moderkortet, måste du aktivera Windows via telefon. Vidare instruktioner finns i artikeln om produktaktivering.

http://support2.microsoft.com/kb/950929

Windows 8.1 och Windows 8

Så här startar du guiden Produktaktivering:

Svep inåt från den högra sidan eller placerar du muspekaren i det övre högra hörnet av skärmen så att snabbknapparna visas på startskärmen.
Knacka eller klicka på snabbknappen Inställningar .
Knacka eller klicka på Ändra inställningar för PC.
Knacka eller klicka på Aktivera Windows.
Om datorn inte är aktiverad, innehåller inställningar för PC instruktioner som är anpassade till Aktiveringsfel. Om support via telefon kan ge hjälper till att matcha ditt fel, knackar eller klickar du på länken, som liknar något av följande:

Aktivera
Aktivera per telefon
Kontakta kundsupport för hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Jag har själv en windows 7 oem på skiva i grunden som jag köpte uppdateringen till windows 8 och sen 8.1.Den har jag aktiverat med telefon mer än 3 gånger inga som helst problem.-)

Jaha det är ju en annan sak. Då har du ju köpt en fullversion då MS inte låter en uppgradera till en ny oem nyckel.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zpiritual:

Jaha det är ju en annan sak. Då har du ju köpt en fullversion då MS inte låter en uppgradera till en ny oem nyckel.

Jodå det är ju det jag gjort,varje gång jag uppgraderat så har ju tyvärr min nyckel förändrats.Så nästa gång jag behöver göra en ny fullinstallation från skratch med win 8.1 så kommer det bli intressant för jag är ju inte säker på om nyckeln jag har nerskriven kommer funka,den dagen den sorgen:-)

Kan ju påpeka att jag har bytt moderkort en gång under tiden från ett asus MAXIMUS IV GENE-Z/GEN3 där jag tyvärr förstörde pinnarna i sockeln till mitt nuvarande sabertooth Z77 men det var inga problem att bara aktivera över telefon igen:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift