Ubisoft: "30 FPS ger bättre spelkänsla"

Permalänk
Medlem

Tråkigt att de går åt andra hållet. Jag tycker det är stor skillnad på 60 fps och 30 fps. Det är vidare så att VR (Oculus Rift) är på antågande och hög fps är en grundpelare för det ska kunna upplevas naturligt. Oculus Dk2 ligger på 75 vilket är för lite och consumer version kommer nog ligga på minst 95. Jag undrar ärligt hur länge denna konsollgeneration kommer hålla för det händer väldigt mycket på marknaden nu, speciellt när man övergår till 20mm på grafikkort då kan man nog se en stor prestandaskillnad mot idag.

Visa signatur

CPU: i7-5930K GPU: 2x 1080 TI SLI MODERKORT: ASUS X99-DELUXE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arioch2004:

Att vi bara ser 24 FPS är totalt fel. Något som kommer från filmbranchen..
Mänsklig synförmåga är bra mycket mer avancerad än så. Vi ser inte i x antal frames per sekund. Vad vi ser är förändringar i de ljusförhållanden som är runt om oss. Olika delar av ögat kan se olika mycket detaljer och därför har vi olika synfält (på grund av ögats utformning). Det varierar från person till person vart gränsen går för att se förändringar med mycket detaljer, men ögat är kapabelt att see färändringar utan mycket detaljer under en mycket kort tidsperiod. Därför kan vi see om vi har framedrops from till exempel 160FPS till 30FPs under någon tiondels sekund. Så att komma och säga att 30FPS är "bra", är "tillräckligt för att film är bara 24FPS" etc. är ren bullshit.

Det som är absolut kritiskt är att vi har hög framerate (>30 FPS) för att få mjuka panoreringar, och att frameraten är konstant. Inga dippningar. Det uppfattas direkt som stuttering osv.
Utöver framerate, vilket är långt ifrån allt, så är det viktigt att latency mellan frames hålls på en låg nivå, annars uppfattar man också förändringarna som ryckiga.

Rekommenderar att ni öppnar google och kollar in denna video; https://www.youtube.com/watch?v=Ie2dN418GTA

Skickades från m.sweclockers.com

Självklart kan vi ser mer än 24fps men vid filmning ser det naturligast i verkligheten med just 24.

Har du en kamera eller möjlighet att pröva hemma finns ett enkelt test:

24 fps recording: filma dig själv eller vän när han flaxar med armarna som att han försöker flyga eller gör andra snabba rörelser. Du kommer då se "fartsträck" i videon, precis som du skulle se det med dina ögon. Du kan ex släppa en boll från 1m för att se dessa sträck.

60fps recording: gör samma sak. På videon efteråt så kommer du stt se armarna rör sig väldigt tydliga utan några fartsträck. Samma sak med bollen. Självklart ser du armarna eller bollen, det blir inte osynligt för det är över 24fps.

vid 120fps skulle du kanske kunma stå 5m från en formel1 bil som snabbt kör förbi dej men du skulle gott kunna läsa reklamen helt tysligt på den för bostäverna skulle inte gröta ihop sig.

Hur vida det ger fördel med 30fps i ett spel är en annan fråga, men i den mycket realistska verkligheten (nu räknar jag inte med datorspel) så visar sig 24 fps vara mer naturligt för der vi ser ute.

Hoppas det ger en nåorlunda förklaring ang. 24fps på film.

Själv älskar jag att se just boxning och MMA i 60fps för att fånga ögonblicken bättre.

whoops, det där var nog inte direkt riktiat till dej fredde2. Skrev det från mobilen så det blev lite konstigt.
Precis som du skriver och i enighet med min 30-60 fps jämförelse så ser vi snabbt förändringar där emellan. Då i ett spel med 24fps och "fartsträck" kan möjligtvis räknas som lagg om personen rör sig snabbt. Då skulle det nämligen vara just "fartsträck" (veti nte vad det heter och kommer inte på nåogt bättre ord, skugga kanske). SKkulle vara lagom irriterande i en FPS på 24fps att sikta mot något rörligt mål som har fartsträck/skugga efter sig. GTA V skulle nog vara väldigt jobbigt om man skulle aima efter en bil som kör sidledes från din synvinkel

Permalänk
Inaktiv

Hehe jasså jag som är ofantligt trött på både 1920x1080 & 60hz.

3840x2160 @ 120hz nästa tack!

Borde vara fullt möjligt med nya DP inom 1 år, fast då inte på PS4 eller xbox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Hehe jasså jag som är ofantligt trött på både 1920x1080 & 60hz.

3840x2160 @ 120hz nästa tack!

Borde vara fullt möjligt med nya DP inom 1 år, fast då inte på PS4 eller xbox.

Helt enig. Då mobilerna börjar ha bättre upplösning så köper jag hellre en bra TV, lastar över filmen till mobilen och streamar från den.
Otroligt att det går så sakta? Är det bara mjölkning för 100%? Det måste gå att göra bättre skärmar då 5" mobiler som är 1cm tjock har högre upplösning. Less på det här blir man.

Personligen skulle jag gärna ha en IPS, AH-IPS eller vad de andra företagen kallar sina skärmar av detta format - Med 3840x2160 @ 120h.
Jag ska googla men om någon vänlig själv kan nämna de olika namnen på IPS panelerna så skulle jag vara väldigt tacksam. Lättare att leta köpa då.

Permalänk
Skrivet av igelkotte:

Sanningen svider ofta. 30 fps sparar ström och mindre ger värmeutveckling i datalådan om man ska se någon fördel

Inte sant. Dead Rising 3 PC versionen är låst till 30FPS. Fick mina 2 x 980 att ligga i 100% belastning, samt att spelet ryckte något enormt, droppade till 20FPS etc. Efter att jag låst upp spelet till 60FPS (något som inte rekommenderas av de som gjort det), så föll GPU användningen ned till ungefär 10-20% per GPU, samt spelet gick permanent 60FPS SUPERSMOOTH!
Med andra ord den artificiella begränsningen orsakar prestanda problem i det spelet, får datorn att förbruka MER ström för att göra MINDRE spelbar upplevelse...

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock, 1.26V, Asus Z97 Deluxe (4x4GB) 16GB Corsair Vengeance 1600 DDR3, 2 x Evga GeForce 980GTX Superclocked 4GB ram SLI, Corsair AX1200 PSU, 1 x 128GB Crucial M4 SSD, En hög med hårddiskar, och Windows 8.1.

Permalänk
Medlem

Hade nyligen ett utbyte av upplevelse med en hängiven konsolbonde om Shadow of Mordor. Han spelar på PS4, jag på PC i signaturen. Han beskrev spelet som lite "buggigt" med lite hack och hopp. Han sa sedan vidare att alla spel har lite småbuggar... Ja. Det är den här sortens spelare man unnar en upplevelse med minst 1080p och >60FPS.
Jag kan ärligt säga att jag inte kunde relatera till hans upplevelse överhuvudtaget. Orkade heller inte upprepa vad jag sagt om konsol-spelande vid tidigare diskussioner.

"Kasta pärlor åt svin"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fränkie:

Skickades från m.sweclockers.com

Självklart kan vi ser mer än 24fps men vid filmning ser det naturligast i verkligheten med just 24.

Har du en kamera eller möjlighet att pröva hemma finns ett enkelt test:

24 fps recording: filma dig själv eller vän när han flaxar med armarna som att han försöker flyga eller gör andra snabba rörelser. Du kommer då se "fartsträck" i videon, precis som du skulle se det med dina ögon. Du kan ex släppa en boll från 1m för att se dessa sträck.

60fps recording: gör samma sak. På videon efteråt så kommer du stt se armarna rör sig väldigt tydliga utan några fartsträck. Samma sak med bollen. Självklart ser du armarna eller bollen, det blir inte osynligt för det är över 24fps.

vid 120fps skulle du kanske kunma stå 5m från en formel1 bil som snabbt kör förbi dej men du skulle gott kunna läsa reklamen helt tysligt på den för bostäverna skulle inte gröta ihop sig.

Hur vida det ger fördel med 30fps i ett spel är en annan fråga, men i den mycket realistska verkligheten (nu räknar jag inte med datorspel) så visar sig 24 fps vara mer naturligt för der vi ser ute.

Hoppas det ger en nåorlunda förklaring ang. 24fps på film.

Själv älskar jag att se just boxning och MMA i 60fps för att fånga ögonblicken bättre.

whoops, det där var nog inte direkt riktiat till dej fredde2. Skrev det från mobilen så det blev lite konstigt.
Precis som du skriver och i enighet med min 30-60 fps jämförelse så ser vi snabbt förändringar där emellan. Då i ett spel med 24fps och "fartsträck" kan möjligtvis räknas som lagg om personen rör sig snabbt. Då skulle det nämligen vara just "fartsträck" (veti nte vad det heter och kommer inte på nåogt bättre ord, skugga kanske). SKkulle vara lagom irriterande i en FPS på 24fps att sikta mot något rörligt mål som har fartsträck/skugga efter sig. GTA V skulle nog vara väldigt jobbigt om man skulle aima efter en bil som kör sidledes från din synvinkel

Eller så är det bara så att folk har blivit vana att kolla på 24/30 fps grejer och tycker det plötsligt blir konstigt när saker flyter på?

Hade det varit som du säger så skulle våra ögon inte kunna uppfatta att 60 fps var lenare än 24fps. Om någon flaxar med rakt framför fejjan på dig på en 65" 200hz tv skärm i 200fps kommer du fortfarande se dina "fartsträck". Sätter du dig i soffan 3 meter undan och kollar på en 40" skärm så blir det naturligtvis annorlunda. Men att försöka kompensera det genom att dra ner bildfrekvens till 24fps blir bara idiotiskt. Minska bländaren istället om du vill ha mer fart i bilden!

Permalänk
Medlem

Ang ögats "fps": https://www.youtube.com/watch?v=buSaywCF6E8

Ang ögats "upplösning": https://www.youtube.com/watch?v=4I5Q3UXkGd0
(Inte helt relevant, men intressant ändå.)

Summa summarum: Vi är alla olika och föredrar/tolkar olika och det finns ingen fast gräns på ögats "fps".
Det finns dom som blir illamående av 48fps-film, det finns dom som älskar det.
Det finns dom som upplever 30 fps som ryckigt, det finns dom som upplever 30 fps som flytande.
Det finns dom som inte ser skillnad på 60 och 120 fps, det finns dom som ser skillnad.
Etc. etc.

Själv stör jag mig mer och mer på att filmer oftast visas i 24 fps, eftersom jag faktiskt upplever filmen som ryckig, i synnerhet om kameran snurrar runt över ett område.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Eller så är det bara så att folk har blivit vana att kolla på 24/30 fps grejer och tycker det plötsligt blir konstigt när saker flyter på?

Hade det varit som du säger så skulle våra ögon inte kunna uppfatta att 60 fps var lenare än 24fps. Om någon flaxar med rakt framför fejjan på dig på en 65" 200hz tv skärm i 200fps kommer du fortfarande se dina "fartsträck". Sätter du dig i soffan 3 meter undan och kollar på en 40" skärm så blir det naturligtvis annorlunda. Men att försöka kompensera det genom att dra ner bildfrekvens till 24fps blir bara idiotiskt. Minska bländaren istället om du vill ha mer fart i bilden!

Prova spela in det som jag skrev om du har kamera till det. Jämför 24fps med verkligheten och sedan jämför du 60fps med verkligeheten oxå. Ser du inte skillnad där så gratulerar, då har du otroligt skarpa ögon.

Lyft armen din 90 grader rakt ut, vinkla sedan din underarm 90 grader så den pekar åt samma håll som din näsa. Rör underarmen uppochner, du behöver inte röra den det snabbaste du kan, men inte heller i slowmotion. Då bör du se fartsträck. Spela sedan in detta med en 24fps kamera och spela upp det. Det kommer vara relativt likt vad du såg med dina egna ögon. Gör sedan samma sak med 60fos+. Dina fartsträck kommer att synas betydligt mindre.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Var tvungen att redigera tråden då du uppgav så mycket dumheter.
Förövrigt har inte det här något med bländare, avstånd, fart i någon bild eller hur lent 60fps är jämfört med 24fps.
Det jag skrev om, är vad som ser mest realistiskt ut. Vad dina på "have nothing do not with at all" uttalande kan du bara lägga åt sidan då de inte har något vidare mycket med det jag skrev. Speciellt när du inte har rätt och påstår att jag menar att ögonen inte kan uppfatta skillnad på 60fps och 24fps? Vart skrev jag det?
Personliga påhopp är aldrig trevliga, kritik är bra. Men att du kommer med lögner och påhopp så får du nog goola, läsa. Ja, allt en hel del får du nog ta och göra före du förstår vad jag menar. För de flesta tar de inte mer än att läsa inlägget men du får några fler försök på dej.
Lycka till!

Permalänk
Medlem

Köpte Assassins Creed black flag till Wii U, ville prova på ett tredjepartsspel, det verkade lovande... jag spelade knappt en timme, det var inte bra alls. Låg kanske på 15-30 fps... laggar och hackar... blir därmed inget mer assassins creed. Hade inga höga förhoppningar dock på grafiken, men när man knappt kan spela det i 30fps då är det illa. Kanske dags för ubisoft att lära sig optimera sina spel... tror inte Nintendo skulle gå ut och säga: "Zelda flyter på bra i 30fps... det är det bästa".

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Har haft 3 konsoler faktiskt, xbox (första) fick det (begagnat) använde det en gång gav bort det.. men Nintendo 8-bitars & Philips CD-i dom var guldklimpar! Äkta konsoler mao.

Ah, själv har jag haft PS1 PS2 X-1 X-360 och PS3.
Men precis som du säger, dom gamla goa jäklarna, DET VAR DOM SOM VAR OCH ÄR SPELKONSOLER.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Dom kan säga saker som detta då 90% av spelarna inte har en aning om vad FPS är för något och tror att Ubisoft är en pålitlig källa när det kommer till sånt här.
Kan dessutom slå vad om att dessa FPS kommer dippa en bra bit under 30 när det är något mer än ett stilla landskap på skärmen.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Fniss. Är 720 snyggare än 1080/1440 med? Varför inte gamla goa 480 om vi ska få riktigt snygga spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fränkie:

Prova spela in det som jag skrev om du har kamera till det. Jämför 24fps med verkligheten och sedan jämför du 60fps med verkligeheten oxå. Ser du inte skillnad där så gratulerar, då har du otroligt skarpa ögon.

Lyft armen din 90 grader rakt ut, vinkla sedan din underarm 90 grader så den pekar åt samma håll som din näsa. Rör underarmen uppochner, du behöver inte röra den det snabbaste du kan, men inte heller i slowmotion. Då bör du se fartsträck. Spela sedan in detta med en 24fps kamera och spela upp det. Det kommer vara relativt likt vad du såg med dina egna ögon. Gör sedan samma sak med 60fos+. Dina fartsträck kommer att synas betydligt mindre.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Var tvungen att redigera tråden då du uppgav så mycket dumheter.
Förövrigt har inte det här något med bländare, avstånd, fart i någon bild eller hur lent 60fps är jämfört med 24fps.
Det jag skrev om, är vad som ser mest realistiskt ut. Vad dina på "have nothing do not with at all" uttalande kan du bara lägga åt sidan då de inte har något vidare mycket med det jag skrev. Speciellt när du inte har rätt och påstår att jag menar att ögonen inte kan uppfatta skillnad på 60fps och 24fps? Vart skrev jag det?
Personliga påhopp är aldrig trevliga, kritik är bra. Men att du kommer med lögner och påhopp så får du nog goola, läsa. Ja, allt en hel del får du nog ta och göra före du förstår vad jag menar. För de flesta tar de inte mer än att läsa inlägget men du får några fler försök på dej.
Lycka till!

Fartsträck? Interlaced?

Permalänk
Medlem

Det är väl samma sak här som när watch dogs släpptes. Hur blir det med pc utgåvan av Unity? Blir den tillbakadragen liksom ps4 för att inte xbox one ska se dålig ut?

Permalänk
Medlem

fyfan ubisoft suger totalt, har vi hoppat tillbaka 15 år eller? trodde utvecklingen gick framåt, idag har vi så kallade next gen konsoller som inte ens gör 1080 i 60fps minst.. inte så konstigt vi får sen pc spel som är låsta till 30fps och vi ska hoppa i taket för att bättre än så här blir det inte.

Permalänk
Avstängd

Tycker 30fps är ok så länge det är konstant och även om 60 är snabbare så är det snabba shooters som mår bra av det annars stör det mig inte i tex blackflag eller skyrim tex .. sen tycker jag 45 duger bra i BF och tror inte dom flesta som grinar att dom får drop på sub 60 skulle inte märka skillnaden utan fps mätare rullande

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ertiyed:

Fartsträck? Interlaced?

Har faktiskt ingen aning om vad det heter. Men det har inte med din skärm eller din FPS/hertz på den. Utan bara vad som ser naturligast ut för ögat.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Vad finns att göra. Inte köpa deras spel? Bojkotta ubisoft, tills de lär sig att 12fps räcker?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Kritiken Ubi fick rörde frågan varför PS4 verren inte var 1080p, inget annat. 60 fps var det i ingen vettig som förvänta sig så att de tog upp den biten var ett duktigt självmål...

Ett annat självmål är pc-gamers som gnäller när spel för konsol optimeras för 30 fps. Det ger utvecklarna möjlighet att ta fram, och använda, högkvalitativa "assets", högre npc count osv osv. Hade de siktat på 60 fps så hade i de flesta fall dragit ner på såväl kvalitén som kvantiteten på innehållet.

Eftersom det i de flesta fall inte finns någon, eller iaf knappt någon, ekonomi i att öka innehållet enbart för pc versionen så innebär alltså "sikta på 60 fps på konsol" att pc versionen kompromissas!

Det är faktiskt mkt bättre om konsolverren siktar på 30 fps så att ägare av kraftfullare pc hårdvara kan köra sin version i högre framerate och bildkvalite.

Så var glada att konsol kör i 30 fps, desto mer innehåll till pc-spelare.

Allt detta givetvis förutsatt att pc verren inte innehåller ett onödigt framerate lås...

Permalänk
Medlem

Det kommer inte gå bra för konsoller nu när 4k tv aparater har kommit ut, några år till och ingen kommer använda konsoll.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Avstängd

Jeg synes de får begynne å lage bedre spill, i stedet for å gi inntrykk av å ville pynte på spillopplevelsen.

Permalänk
Medlem

Och där tog Ubisoft ledningen från Electronic Arts i urbota idiotiska uttalanden.

Permalänk
Skrivet av Fränkie:

Har faktiskt ingen aning om vad det heter. Men det har inte med din skärm eller din FPS/hertz på den. Utan bara vad som ser naturligast ut för ögat.

Motion blur.

Det beror helt på vad det är för sorts spel om det ska fungera med lägre FPS. Ett spel med långsamma panoreringar och som använder sig av motion blur-simulering klarar sig utmärkt med låg FPS. Däremot det motsatta, ett spel med snabba panoreringar och ingen motion blur-teknik, då är det garanterat 60fps+ som behövs för att få en trevlig spelupplevelse.

Permalänk
Medlem

Detta är idioti!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fränkie:

Har faktiskt ingen aning om vad det heter. Men det har inte med din skärm eller din FPS/hertz på den. Utan bara vad som ser naturligast ut för ögat.

Motion blur ser inte naturligast ut för ögat, det gör "oändlig" antal bilder per sekund. Alltså helt "analogt".
Motion Blur är enbart ett sätt att lura hjärnan att det inte finns några fasta bilder. Visst, det fungerar faktiskt väldigt väldigt bra ut så länge det är på film.
När man börjar spela spel och är åskådare ser det också riktigt, riktigt bra ut.
Men när man själv börjar spela så märker man faktiskt att den låga bildfrekvensen faktiskt finns där (än i alla fall. Kanske blir bättre med bättre teknik).

Men att påstå att Motion blur med 30 bilder per sekund är mer naturligt än att höja upp till tex 120 bilder per sekund UTAN motion blur är väldigt fel.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Det är ganska enkelt, spel säljer på sin grafik. Konsumenter föredrar snyggare grafik framför högre fps. Speltillverkarna anpassar sig till detta. Läste en artikel för 5-6 år sedan som behandlade fenomenet där en speltillverkare hade testat bägge modellerna och steget 30 till 60 fps uppskattades inte alls lika mycket som ökningen i grafisk kvalitet medgav om man nöjde sig med 30 fps.

Hittade faktiskt inlägget: http://www.insomniacgames.com/how-much-does-framerate-matter/

Permalänk
Medlem

Klart dessa stackare backtrackar och hittar på argument som "30 fps ger bättre spelkänsla" då dom vet att det är omöjligt att göra en konsol med skräp hårdvara och sedan ha konkurrenskraftig grafik @ 60fps stabilt..... det ända sättet konsoller skall hänga med i spelmarknaden är om dom släpper en ny maskin varje år, detta 5 år per ny generation fungerar inte då det kommer 2 nya generationer av grafikkort per år och sedan kostar dessa grafikkort i sin tur mer än hela konsollen gör. Steam Machines är nog framtiden, eller cloudrendering där bilden skickas färdigrenderad till dig och själva belastningen sker i cloudet (kräver en väldigt bra internet infrastruktur och närliggande serverhallar för rendering så pingtiden mellan bild och kontrol inte ligger för långt ifrån varandra).

Faktum är att 60 fps är ganska lågt också tycker dom ska sikta på 100fps stabilt

Permalänk
Medlem

Pixlar före hertz, såklart. Det är mycket enklare att märka fler pixlar.

Exempelvis, kör ditt spel i 720 på din 1080 skärm. Blev det bättre med de där extra frames?

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.