Att skapa en egen webbsida - Amatörtråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jullepkp:

Inget av det där *kräver* PHP eller MySQL."
Jasså du..
kanske du kan förklara: hur fungerar ett forum eller bildgalleri ? Jo, svaret är överraskande nog.. PHP och mySQL!

Nej. Ett forum och ett bildgalleri fungerar precis lika bra i tex msaccess och ASP som i PHP och mysql. Det var nog det han menade med att det inte kräver PHP och mysql

Permalänk
Medlem

Okej, kräver är kanske fel ordval. Däremot kommer han få det jobbigt att lära sig tx ASP istället för sql/php

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jullepkp:

Inget av det där *kräver* PHP eller MySQL."
Jasså du..
kanske du kan förklara: hur fungerar ett forum eller bildgalleri ? Jo, svaret är överraskande nog.. PHP och mySQL!

Eller Ruby och postgresql, eller Python och SQLite, eller .NET och SQLServer eller.....

Permalänk
Medlem

Hur som, så kommer den som vill skapa en hemsida med forum,gästbok osv för (mer troligt än) eller senare att stöta på någon form av sql med tillkommande php.

Permalänk
Skrivet av Jullepkp:

Hur som, så kommer den som vill skapa en hemsida med forum,gästbok osv för (mer troligt än) eller senare att stöta på någon form av sql med tillkommande php.

Han behöver inte lära sig PHP/SQL för det. Det finns redan CMS som sköter det för dig. Joomla och Wordpress som två exempel. Visst kan det vara bra att kunna PHP för att modifiera en Modul/Plugin men det är absolut ingen nödvändighet för att skapa ett forum eller en gästbok.

Visa signatur

Chassi: Antec Three Hundred | CPU: Intel i5 2500K @ 4,5GHz | GPU: PowerColor Radeon HD 7970 | Mobo: Asus P8P67 | Skärm: BenQ GL2450 | Nätagg: Corsair TX650

Permalänk

Mitt tips: Lär dig grunderna i HTML och CSS. Gå sedan till lynda.com eller någon annan tutorial och lär dig hur man gör en Template för Joomla eller ett Tema för Wordpress(själv rekommenderar jag Joomla). Det är lättare än man tror och det är mycket roligare att skapa Templates/Teman själv istället för att använda färdiga teman.

Men som sagt börja med att lära dig HTML och CSS, när du någorlunda bra koll, ge dig in i CMS-världen. Sen så kan det vara kul att experimentera lite med jQuery. Om du gillar problemlösning och grafik så kommer du tycka att det är lika kul som jag tycker att det är

Visa signatur

Chassi: Antec Three Hundred | CPU: Intel i5 2500K @ 4,5GHz | GPU: PowerColor Radeon HD 7970 | Mobo: Asus P8P67 | Skärm: BenQ GL2450 | Nätagg: Corsair TX650

Permalänk
Avstängd

Lånar lite av denna tråd.
Ha er stor mängd saker jag behöver sälja och tänkte göra en så enkel och smidig hemsida det bara går för det. Ska inte ha några betalalternativ utan endast kontonummer och liknande.
Vill egentligen bara ha en text och sen massa bilder och text till varje bild.
Ska förstås finnas ett enkelt menysystem.

Behöver plats för ca 2000 bilder och text till dem.
Kan inget om hur hemsidor funkar men tittat lite snabbt på 123 osv. Men har samtidigt en adress via mitt internetabbonemang och borde väl kunna använda denna.

Någon som har något enkelt tips.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Den korta perioden jag läste webdesign i skolan fick vi lära oss att göra enkla hemsidor i HTML.
Även om vi hade tillgång till Dreamweaver tyckte jag personligen att notepad var lättare att använda.
Tyckte jag såg http://webdesignskolan.se/ länkad tidigare i tråden men det är värt att nämna igen.
Väldigt bra sida om du vill lära dig grunderna!

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Skrivet av MaxieTheHatter:

Den korta perioden jag läste webdesign i skolan fick vi lära oss att göra enkla hemsidor i HTML.
Även om vi hade tillgång till Dreamweaver tyckte jag personligen att notepad var lättare att använda.
Tyckte jag såg http://webdesignskolan.se/ länkad tidigare i tråden men det är värt att nämna igen.
Väldigt bra sida om du vill lära dig grunderna!

Då tror jag inte att du använde DreamWever mer än 10 min...

Visa signatur

Chassi: Antec Three Hundred | CPU: Intel i5 2500K @ 4,5GHz | GPU: PowerColor Radeon HD 7970 | Mobo: Asus P8P67 | Skärm: BenQ GL2450 | Nätagg: Corsair TX650

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av antonlundin:

Då tror jag inte att du använde DreamWever mer än 10 min...

Finns det något program som ersätter Dreamweaver? Något billigare eller open-source?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Finns det något program som ersätter Dreamweaver? Något billigare eller open-source?

Netbeans finns.

Men i all ärlighet, Dreamweaver är bra så länge du bara håller dig till kodhjälpen. "Live View" har väl aldrig varit något man ska lita på, men det var också ca 6 år sedan jag använda det sist.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Finns det något program som ersätter Dreamweaver? Något billigare eller open-source?

Skulle säga att skit i detta dreamviewer, inte behöver man betala för något sådant. Själv använder jag Brackets, helt gratis, enkelt, logiskt och finns till Mac, Windows och Linux. http://brackets.io/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Friterad:

Skulle säga att skit i detta dreamviewer, inte behöver man betala för något sådant. Själv använder jag Brackets, helt gratis, enkelt, logiskt och finns till Mac, Windows och Linux. http://brackets.io/

Det där programmet såg väldigt lovande ut. Finns det shortcuts till alla kodningar? Så man slipper skriva varenda en, ungefär som färdiga mallar man klickar på som dyker upp i kodningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Det där programmet såg väldigt lovande ut. Finns det shortcuts till alla kodningar? Så man slipper skriva varenda en, ungefär som färdiga mallar man klickar på som dyker upp i kodningen?

Ja det ska finnas, t.ex när jag skriver i CSS och ska ha en bakgrundsfärg och börjar skriva "ba" så kommer alla olika "background" kodningar upp, eller en del av dom i alla fall.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Florrpan:

Netbeans finns.

Men i all ärlighet, Dreamweaver är bra så länge du bara håller dig till kodhjälpen. "Live View" har väl aldrig varit något man ska lita på, men det var också ca 6 år sedan jag använda det sist.

Det hade varit ganska skönt med "Live View" när man kodar så man får se vad som händer. Jag har testat köra lite CodeAcademy, tror det var du som rekommenderade det i den här tråden. Det är verkligen till stor hjälp när man ska lära sig att koda.

Skrivet av Friterad:

Ja det ska finnas, t.ex när jag skriver i CSS och ska ha en bakgrundsfärg och börjar skriva "ba" så kommer alla olika "background" kodningar upp, eller en del av dom i alla fall.

Brackets, Netbeans, Notepad++ och Sublime är det likadana program med samma funktioner?

Vilket program har isåfall bäst futures och hjälpmedel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Brackets, Netbeans, Notepad++ och Sublime är det likadana program med samma funktioner?

Vilket program har isåfall bäst futures och hjälpmedel?

Vet inte, har inte prövat alla men finns inget jag saknar med Brackets, och det är inte fyllt av knappar och strunt utan det är rent och snyggt

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Det hade varit ganska skönt med "Live View" när man kodar så man får se vad som händer. Jag har testat köra lite CodeAcademy, tror det var du som rekommenderade det i den här tråden. Det är verkligen till stor hjälp när man ska lära sig att koda.

Brackets, Netbeans, Notepad++ och Sublime är det likadana program med samma funktioner?

Vilket program har isåfall bäst futures och hjälpmedel?

Netbeans är ett tyngre verktyg med allt från PHP projekt till Javautveckling. Jag använder det pga att den har bra projekthantering och kan live-synka direkt med min webbserver.

Brackets ser kraftfullt och bra ut för webben. Kom ihåg att det inte är verktyget som gör webbsidan, utan det är du. Spelar ingen roll vilket verktyg du använder, för kan du inte skriva kod så hjälper det ändå inte. Tror inte det skiljer sig mycket mellan verktygen. Eftersom du är i ett så tidigt stadie så tycker jag du börjar med brackets eller sublime. Dom är ganska straight forward och du blir inte överöst med massa "funktioner".

Det finns inga genvägar att lära sig HTML/CSS. Det enda verktygen gör är att göra processen mer överskådlig.
Sen finns det plugins såsom Emmet som gör det möjligt att med små kommandosnuttar skriva ut massa kod, men som jag anser är skadligt om du är ute efter att lära dig.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk

Vad ska man välja, Apache eller IIS? Har mitt eget OS någon inverkan?

Permalänk
Medlem

Apache är den vanligaste programvara som finns på server så röstar för den. Kostar inte heller något att t.ex. sätta upp på sin egen pc för att testa programmen.

Permalänk
Medlem

Apache eller Nginx till Linuxbaserade OS är mest prisvärt. Då kan du också enkelt köra Wordpress, Joomla, Drupal och koda php.

Vill du köra med ASP.NET Webforms eller MVC och koda din serverkod i C# eller VB så kör du IIS på en Windowsmaskin. Umbraco är ett .NET baserat CMS som du kan köra på Windows. Du kan koda php och installera Wordpress och liknande i Windowslösningar också, men det känns lite ovärt eftersom de i regel är dyrare än motsvarande linuxlösningar.

Permalänk

Jag kan tipsa om att du kollar in någon online-editor ifall du snabbt vill komma igång med att testköra små experiment och testprojekt.

codepen.io och plnkr.co har många snygga exempel du kan kika på och det går blixtsnabbt att bara köra igång och börja koda.

Nackdelen är att dessa inte har de plugins eller autocomplete som en vanlig desktop editor kan erbjuda.

Skrivet av Hyperträd:

Vad ska man välja, Apache eller IIS? Har mitt eget OS någon inverkan?

Generellt väljer man apache ifall man inte ska jobba med .NET

Men jag skulle säga att det är overkill att börja sätta upp en server innan man kan koda ordentligt.
Så länge du bara jobbar med HTML-sidor kan du köra alltsammans från din Dropbox!
Eller bara slänga upp allt i en online-editor (då går det även att skicka länkar till andra så de kan kolla på resultatet)