Permalänk
Medlem

Bra hörlurar

Hej

Skulle vilja ha hjälp med hörlurar som jag ska köpa.

Budget är 3000 kr och hörlurarna ska vara heltäckande och främst användas till datorn och sen lite till min iphone.
Hade tänkt mig Beats by dre pro men vill kolla om jag kan få bättre hörlurar till samma pris eller billigare

Mvh Aslan

Permalänk
Livsnjutare 😎

Bose QuietComfort 15

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=498405

Har ett par Sennheiser Momentum (Over Ear) och Bose-lurarna sopar mattan med dem. Har även ett par Beats Pro -lurar, men de är ju kattskit mot båda de andra.

Vill du ha NC; Bose
Vill du inte ha NC; Sennheiser Momentum

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Bra hörlurar tillverkas inte av något ploj-företag som inte ens har funnits i 10 år. Vill du ha en modeaccessoar, köp Beats. Vill du ha välljud, köp något i stil med Sennheiser HD650. HD650 kommer dock inte funka så bra utan förstärkare, så billigare lurar + hörlursförstärkare är nog ett bättre val.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av LemonIllusion:

Bra hörlurar tillverkas inte av något ploj-företag som inte ens har funnits i 10 år. Vill du ha en modeaccessoar, köp Beats. Vill du ha välljud, köp något i stil med Sennheiser HD650. HD650 kommer dock inte funka så bra utan förstärkare, så billigare lurar + hörlursförstärkare är nog ett bättre val.

Tänkte precis säga det, bra hörlurar kräver att man kör med en DAC eller liknande, och bara lurarna i premium segmentet ligger på 2500-ish och upp, sedan får man räkna med minst 1000 för en DAC / hörlursförstärkare.

Men jag tycker bara det är meckligt att behöva ha en förstärkare till sin telefon (ja, har provat) - men båda de lurarna jag tipsade om levererar MYCKET BRA LJUD, utan att krävs allt för hög impedans.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
Jag kommer skippa beats pro ska testa momentum och Bose QC 15 och QC 25

TS

Permalänk
Medlem

Momentum är väldigt bra då de är lättdrivna och funkar perfekt med en telefon. Inte alla hörlurar i den prisklassen som gör det.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rhalla:

Momentum är väldigt bra då de är lättdrivna och funkar perfekt med en telefon. Inte alla hörlurar i den prisklassen som gör det.

Stämmer det att momentum har dålig bas?

TS

Permalänk

Akg k/q701!:D

Visa signatur

RTX 3080, I5 13600KF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenerim:

Tack för alla svar!
Jag kommer skippa beats pro ska testa momentum och Bose QC 15 och QC 25

TS

Jag har samma dilemma med hörlursval. Men har också fastnat för bose QC 25 och momentum.
Kompisar har båda men ingen har jämfört den direkt mot varandra. Och den ena har NC men inte den andra. Lite som äpplen och päron. Båda levererar dock välljud.

Visa signatur

Lill-server(2010): SFF NAS Zotac H55ITX-C-E, Lian Li PC-Q08B, Intel Core i3 540
Stor-server(2014): SuperMicro X10SL7-F, 20GB ECC RAM, 4x2TB WD Green, E3-1230v3, 2xIntel Dual Gigabit Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenerim:

Stämmer det att momentum har dålig bas?

TS

Nej, det är helt fel. Vill du ha exempel på lurar med dålig bas så är Beats som du tidigare var inne på ett utmärkt exempel.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Kolla upp Bowers & Wilkins P7.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Fenerim:

Stämmer det att momentum har dålig bas?

TS

Skrivet av Docker:

Jag har samma dilemma med hörlursval. Men har också fastnat för bose QC 25 och momentum.
Kompisar har båda men ingen har jämfört den direkt mot varandra. Och den ena har NC men inte den andra. Lite som äpplen och päron. Båda levererar dock välljud.

Beat's lurarna har ju överdriven bas, både Momentum och QC 15 (jag har inte testat 25'an) har ett relativt jämnt register. Största skillnaden är ju att QC är noice canceling, och kanske något den bästa sådan som gjorts (?). Ofta sabbar NC ljudbilden iom ett onormalt brus läggs över registret, men i Bose's fall är detta otroligt litet, och det känns som man sitter i ett helt tyst rum.

I en kamp vad gäller just bas mellan Momemntum och QC skulle jag säga Sennheiser.
Basen är inte överdriven på något sätt, men det är mer "kick" i än Bose's jämförelse.
Ljudbilden är enligt mig renare i Momentum lurarna, men jag föredrar tystnaden som QC ger.
Jag använder till och med mina Bose lurar bara som tystnadsfilter... innan idag skulle jag vila en stund och vår minsta unge gnydde och skrek lite för han hade ont i magen - QC15 löste det problemet och jag somnade på någon minut.

(Kan tilläggas för den som finns det irriterande att jag filtrerade bort ungen; han skulle sova och mamma var vaken i rummet intill om det skulle vara något)

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Det blir nog en Bose QC 25 eller 15 kanske momentum:)
Måste jag ha en hörlursförstärkare? För jag har stereoförstärkare hemma som jag tänkte koppla till.

TS

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Fenerim:

Det blir nog en Bose QC 25 eller 15 kanske momentum:)
Måste jag ha en hörlursförstärkare? För jag har stereoförstärkare hemma som jag tänkte koppla till.

TS

Till nämna lurar behöver du INTE en förstärkare eftersom dessa lurar är skapta för att vara lättdrivna.
De har även "Designed for iPhone/iPod" emblemet på kartongerna...

Har du möjlighet att provlyssna... gör det!
Det fick mig att falla pladask och köpa båda.. haha

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Inaktiv

B&W P7 alla dagar i veckan om du inte har eller planerar att införskaffa en hörlursförstärtärkare.

Underbart ljud och med en GRYM byggkvalitet.

Stänger för övrigt ut ljud bättre än någon annan lur jag testat.

Permalänk

Om man verkligen vill ha Beats så ska Solo 2 vara bra lurar. Vill man ha NC så får jag nog hålla ned Bosekramarna. Ljudet är helt ok men nc:n är kanon.

För 3000kr finns det ett oerhört utbud som kan vara snårig att navigera. Mitt tips är att kolla på http://www.innerfidelity.com där du finner test med både subjektiv lyssnande och ren mätdata.

Mvh

Permalänk
Medlem

Sennheiser HD650 är grejen! Extremt bra ljud för runt 3000:-. OK, de är öppna och kommer att störa din omgivning men ljudkvaliteten är superb. Har dem själv och kommer inte att byta om inte himlen trillar ner...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Tänkte uppdatera lite.
Det stod mellan Sennheiser momentum och bose QC 15 och det blev qc 15.

Är det bara jag som upplever när man kollar på tv eller film och det är tyst så hör man brus hela tiden? Det irriterar mig faktiskt

TS

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Fenerim:

Tänkte uppdatera lite.
Det stod mellan Sennheiser momentum och bose QC 15 och det blev qc 15.

Är det bara jag som upplever när man kollar på tv eller film och det är tyst så hör man brus hela tiden? Det irriterar mig faktiskt

TS

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det är fullt normalt med lite brus från NC.
Det är så NC fungerar, att det filter som skall ta bort omkringliggande ljud - låter lite.

Men qc15 är tystast i klassen, inget snack.
Andra modeller och märken låter betydligt mer!

Om du stör dig på ljudet efter ett tag (låt det gå någon vecka och känn, tror du vänjer dig rätt lätt) men annars får du lämna tillbaka lurarna och köpa modeller utan NC, då du troligtvis inte klarar / gillar att det brus som finns förvränger ljudbilden.

Men det är personlig preferens, jag har ingenting emot det lilla brus som qc15 ger, och med ljud i lurarna hör jag det inte alls.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Nej det är fullt normalt med lite brus från NC.
Det är så NC fungerar, att det filter som skall ta bort omkringliggande ljud - låter lite.

Men qc15 är tystast i klassen, inget snack.
Andra modeller och märken låter betydligt mer!

Om du stör dig på ljudet efter ett tag (låt det gå någon vecka och känn, tror du vänjer dig rätt lätt) men annars får du lämna tillbaka lurarna och köpa modeller utan NC, då du troligtvis inte klarar / gillar att det brus som finns förvränger ljudbilden.

Men det är personlig preferens, jag har ingenting emot det lilla brus som qc15 ger, och med ljud i lurarna hör jag det inte alls.

Jag kollade på film igår och ljudet är otroligt bra så länge det är action och det händer något men så fort det blir tyst och lugn miljö i filmen hör man bruset. Kollade på dokumentär och då hörde jag bruset under hela dokumentären. När det kommer till musik är det perfekt.

Jag tror QC 15 är bra för om man flyger och högljudda miljöer men sitta hemma och kolla på filmer från datorn så är det fel hörlurar.

Kommer lämna tillbaka och köpa momentum eller HD650

TS

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Fenerim:

Jag kollade på film igår och ljudet är otroligt bra så länge det är action och det händer något men så fort det blir tyst och lugn miljö i filmen hör man bruset. Kollade på dokumentär och då hörde jag bruset under hela dokumentären. När det kommer till musik är det perfekt.

Jag tror QC 15 är bra för om man flyger och högljudda miljöer men sitta hemma och kolla på filmer från datorn så är det fel hörlurar.

Kommer lämna tillbaka och köpa momentum eller HD650

TS

Ja precis, det är som du beskriver, det finns ett LITET sus/brus/kalla det vad man vill.

Vissa tycker det är störande, andra inte. Jag tillhör nog dem som inte stör mig på det.
Sedan skall man även tänka på att de skall drivas med bra ljudkort / försäkrare, eftersom vissa kort och enheter kan ge ett brus vid noll användning.
Det du förklarar, låter som ett tydligt hörbart brus, vilket i min värld är onormalt för lurarna i fråga. Jag har provat 3 olika par qc15 och alla har haft ett lågt brus, men knappt hörbart.

Då är brus från tex sämre laptops med inbyggda ljudkort osv en mardröm, och detta är inte hörlurarnas fel - utan kretsarna i sig.

Vilka enheter har du provat med?

Men är du ändå en person som ogillar NC, är dessa lurar helt klart inte din paj att äta. Då skall du ha "vanliga" utan elektronisk filtrering.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Ja precis, det är som du beskriver, det finns ett LITET sus/brus/kalla det vad man vill.

Vissa tycker det är störande, andra inte. Jag tillhör nog dem som inte stör mig på det.
Sedan skall man även tänka på att de skall drivas med bra ljudkort / försäkrare, eftersom vissa kort och enheter kan ge ett brus vid noll användning.
Det du förklarar, låter som ett tydligt hörbart brus, vilket i min värld är onormalt för lurarna i fråga. Jag har provat 3 olika par qc15 och alla har haft ett lågt brus, men knappt hörbart.

Då är brus från tex sämre laptops med inbyggda ljudkort osv en mardröm, och detta är inte hörlurarnas fel - utan kretsarna i sig.

Vilka enheter har du provat med?

Men är du ändå en person som ogillar NC, är dessa lurar helt klart inte din paj att äta. Då skall du ha "vanliga" utan elektronisk filtrering.

Jag kopplar direkt till en receiver som är 6 år gammal :).
Men jag har en förlängningssladd. Kopplar hörlurarnas sladd till en förlängnkngssladd vidare till receiver.

Måste erkänna att filmen jag streamade hade inte bästa kvalitén heller men läser man på forum så tycker jag ändå att bruset/suset jag upplever är mer än alla andra

TS