fixa nätverket i källaren, funkar denna kabel(sista sidan)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vikingbjörn:

okej men hur var de där multiman skrev att man hellst inte ska böja enkarderlig installationskabel för många ggr? jag koommer ju behöva böja sladden 20 ggr minst om jag ska klamra den vid väggen?

och är det svårt att montera installationskabeln i plinten i nätverksuttaget?

Men du böjer den inte många gånger på samma ställe när du installerar utan du böjer den på olika ställen, dessutom så lär du inte böja av kabeln med bara 20 böjningar på samma ställe heller men den tål inte många upprepade böjningar på samma ställe, tex om du böjer den några gånger om dagen för att koppla in den i en dator.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Men du böjer den inte många gånger på samma ställe när du installerar utan du böjer den på olika ställen, dessutom så lär du inte böja av kabeln med bara 20 böjningar på samma ställe heller men den tål inte många upprepade böjningar på samma ställe, tex om du böjer den några gånger om dagen för att koppla in den i en dator.

men den fasta installationsladden böjar man ju bara en gång när man drar sladden till uttaget, den behöver man ju inte röra sen när man väl satt upp båda uttagen?

Permalänk
Medlem

Gör såhär:

1. Sätt upp ett sånt här uttag på väggen vid din router.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

2. Dra en sån här kabel från uttaget på väggen vid routern till väggen vid din dator i källaren, valfri väg (fäst den på väggen med skruvklammer eller kabelkanaler).
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a...

3. Sätt upp ett sånt här uttag på väggen vid din dator. (likadant som vid routern)
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

4. Anslut kabeln du dragit från uttaget vid routern till datorn till de båda uttagen.

5. Anslut en patch kabel från uttaget vid routern till routern.

6. Anslut en patch kabel från uttaget vid datorn till datorn.

KLART!

Några frågor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är det allra sämsta man kan göra eftersom man ska använda olika typ av kabel.

Nej, inte om han följt råden vi gett. Allt är klart. inkl. Kabel.

Visa signatur

Lill-server(2010): SFF NAS Zotac H55ITX-C-E, Lian Li PC-Q08B, Intel Core i3 540
Stor-server(2014): SuperMicro X10SL7-F, 20GB ECC RAM, 4x2TB WD Green, E3-1230v3, 2xIntel Dual Gigabit Nic

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Docker:

Nej, inte om han följt råden vi gett. Allt är klart. inkl. Kabel.

Du föreslog att han bara skulle köpa och dra kabel, och först därefter bestämma sig för kontakter eller uttag/patchpanel och det var det mrqaffe svarade på. Precis som han säger så är det helt fel sätt eftersom lösa kontakter kräver flerkardeliga ledare i kabeln för bra kontakt och tålighet, medan uttag/patchpanel med plint kräver enkardeliga ledare, annars blir kontakten dålig och inte stabil över tid.

Förtydligande
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Fråga Kjell

Skrivet av Vikingbjörn:

Hej vi har precis skaffat fibernätverk men routern sitter på övervåningen och jag har mitt rum i källaren vilket medför att hastigheten sänks väldigt mycket vilket gör det i princip oanvändbart.
Vi har 100/100 och jag vill hellst ha det i min stationära så frågan är hur jag bäst fixar det?
Om jag skulle behöva dra en sladd direkt från routern från övervåningen till källaren skulle jag behöva en sladd på cirka 30-40 meter (gör inte längden att hastigheten sänks?)
Så hur ska man göra för att fixa detta på bästa sätt?

Du kan ju börja med att informera dig här:
http://www.kjell.com/fraga-kjell
och här
http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/hemna...
och för kablar här
http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/kabel...

Efter det tillsammans med alla goda råd du har fått så bör du ha allt klart för dig!

Lycka till.

Visa signatur

"Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Du föreslog att han bara skulle köpa och dra kabel, och först därefter bestämma sig för kontakter eller uttag/patchpanel och det var det mrqaffe svarade på. Precis som han säger så är det helt fel sätt eftersom lösa kontakter kräver flerkardelig kabel för bra kontakt och tålighet, medan uttag/patchpanel med plint kräver enkardelig kabel, annars blir kontakten dålig och inte stabil över tid.

Se inlägg 21. Ett bra förslag som jag rekommenderade. Informativt och med länkar.
Sedan går det mycket väl att dra samma kabel och endast kontaktera kabeln.

Men jag ger mig. TS får göra som hen vill. mrgaffe har bra koll.

Sedan hoppas jag att alla cat6 kablar är flerkardeliga... Misstänker de menar entrådiga eller flertrådade kardeler.

All lycka till TS.

Visa signatur

Lill-server(2010): SFF NAS Zotac H55ITX-C-E, Lian Li PC-Q08B, Intel Core i3 540
Stor-server(2014): SuperMicro X10SL7-F, 20GB ECC RAM, 4x2TB WD Green, E3-1230v3, 2xIntel Dual Gigabit Nic

Permalänk
Skrivet av Docker:

Se inlägg 21. Ett bra förslag som jag rekommenderade. Informativt och med länkar.
Sedan går det mycket väl att dra samma kabel och endast kontaktera kabeln.

Men jag ger mig. TS får göra som hen vill. mrgaffe har bra koll.

Sedan hoppas jag att alla cat6 kablar är flerkardeliga... Misstänker de menar entrådiga eller flertrådade kardeler.

All lycka till TS.

jag kör bara på en patch kabel och drar direkt sen får jag i framtiden om det inte blir bra köra alt 2

Permalänk

undrar bara om kvaliten påverkar kabeln när det så en så lång kabel.
funkar denna kabel från deltaco:
https://www.dustinhome.se/product/5010757399/patch-kabel
eller ska jag ta denna :
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=522643

eller någon helt annan?:)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vikingbjörn:

undrar bara om kvaliten påverkar kabeln när det så en så lång kabel.
funkar denna kabel från deltaco:
https://www.dustinhome.se/product/5010757399/patch-kabel
eller ska jag ta denna :
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=522643

eller någon helt annan?:)

Cat (category) systemet innebär att kabeln har standardiserade egenskaper, alla kablar som har samma benämning efter cat uppfyller samma elektriska minimikrav och kablar med "högre cat" uppfyller även de elektriska kraven på lägre cat, däremot tenderar kablar med högre cat att bli styvare än de med lägre och böjbarheten kan ju vara viktigt det också tex skillnaden att dra upp en "strumpstickestyv" kabel eller en lättböjlig på skrivbordet för att koppla in en laptop.
böjbarheten är också en av anledningarna till att man skiljer på installations och patchkablar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Cat (category) systemet innebär att kabeln har standardiserade egenskaper, alla kablar som har samma benämning efter cat uppfyller samma elektriska minimikrav och kablar med "högre cat" uppfyller även de elektriska kraven på lägre cat, däremot tenderar kablar med högre cat att bli styvare än de med lägre och böjbarheten kan ju vara viktigt det också tex skillnaden att dra upp en "strumpstickestyv" kabel eller en lättböjlig på skrivbordet för att koppla in en laptop.
böjbarheten är också en av anledningarna till att man skiljer på installations och patchkablar.

okej så cat 5e kan vara att rekomendera för att dra den långa kabeln?
varför är det så att dom med högre är styvare?
sen är deltaco ett bra märke?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vikingbjörn:

okej så cat 5e kan vara att rekomendera för att dra den långa kabeln?
varför är det så att dom med högre är styvare?
sen är deltaco ett bra märke?

Cat 5e och högre garanteras att klara minst 1Gbit upp till 100m, men för en kabel som man ska montera fast (om du nu gör det på riktigt) kan det vara trevligt att använda minst cat 6 eftersom prisskillnaden är liten mellan 5 och 6 och 10Gbit möjlighet kan vara bra, det blir mer framtidssäkrare för en mycket liten merkostnad, kabeln ska ju kanske sitta där i 20 år eller längre.
Högre catklasser blir styvare eftersom man har bättre kontroll på hur man tvinnar kabeln, det är måttstabiliteten mellan ledarna i paret som är den viktigaste egenskapen hos kabeln, tvinnar man hårt och styr upp måtten tex med en x formad bärlina som i en cat 6 så blir kabeln styvare än en utan kärna (cat 5) cat 7 innebär både individuellt skärmade par och en gemensam skärm samt ännu hårdare partvinning.
cat 5

cat 6

cat 7

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Cat 5e och högre garanteras att klara minst 1Gbit upp till 100m, men för en kabel som man ska montera fast (om du nu gör det på riktigt) kan det vara trevligt att använda minst cat 6 eftersom prisskillnaden är liten mellan 5 och 6 och 10Gbit möjlighet kan vara bra, det blir mer framtidssäkrare för en mycket liten merkostnad, kabeln ska ju kanske sitta där i 20 år eller längre.
Högre catklasser blir styvare eftersom man har bättre kontroll på hur man tvinnar kabeln, det är måttstabiliteten mellan ledarna i paret som är den viktigaste egenskapen hos kabeln, tvinnar man hårt och styr upp måtten tex med en x formad bärlina som i en cat 6 så blir kabeln styvare än en utan kärna (cat 5) cat 7 innebär både individuellt skärmade par och en gemensam skärm samt ännu hårdare partvinning.
cat 5
http://techpart.ie/wp-content/uploads/2010/05/1-UTP-4M5SB-LS....

cat 6
http://www.southern-data.co.uk/images/cat-6_cable.jpg

cat 7
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/54/Cat7.jpg

okej intressant men hur var deltaco märket, den kabeln som jag lä, länkade från dustinhome, är den bra

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vikingbjörn:

okej intressant men hur var deltaco märket, den kabeln som jag lä, länkade från dustinhome, är den bra

Alla kablar i samma klass har likvärdiga elektriska egenskaper, så såvida inte kabeln är felmärkt är det bara att välja den du tycker är snyggast, billigast, säljs av trevligaste butik eller nån annan egenskap som inte har med elektriska egenskaper att göra.
Deltaco är ett märke som inte tillverkar saker själva och de har både bra och dåliga saker i sitt sortiment och jag har inga speciella åsikter om deras nätverkskablar och jag har inte heller använt dem, men de bör fungera exakt likadant som alla andra i samma kategori, det är ju det som är vitsen med att ha standarder.

Däremot är jag principiellt emot att man gör en fast installation med patchkabel, det fungerar men är inte fackmannamässigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Alla kablar i samma klass har likvärdiga elektriska egenskaper, så såvida inte kabeln är felmärkt är det bara att välja den du tycker är snyggast, billigast, säljs av trevligaste butik eller nån annan egenskap som inte har med elektriska egenskaper att göra.
Deltaco är ett märke som inte tillverkar saker själva och de har både bra och dåliga saker i sitt sortiment och jag har inga speciella åsikter om deras nätverkskablar och jag har inte heller använt dem, men de bör fungera exakt likadant som alla andra i samma kategori, det är ju det som är vitsen med att ha standarder.

Däremot är jag principiellt emot att man gör en fast installation med patchkabel, det fungerar men är inte fackmannamässigt.

dock blir det väll inte riktigt en fast installation, vi bara klamrar patchkabeln vid väggen och drar direkt till en switch i mitt rum, sen om de blir dåligt får vi väll dra om det om ett år

men det är inga problem att böja sladden när man drar den, 90 graders böjar, kan de bli problem, påverka kabeln?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vikingbjörn:

dock blir det väll inte riktigt en fast installation, vi bara klamrar patchkabeln vid väggen och drar direkt till en switch i mitt rum, sen om de blir dåligt får vi väll dra om det om ett år

men det är inga problem att böja sladden när man drar den, 90 graders böjar, kan de bli problem, påverka kabeln?

Det blir en fuskfast installation
Kabelns egenskaper påverkas av tvära böjar för man ändrar avstånden mellan trådarna och desto mjukare böjar desto bättre men det brukar fungera om man inte har en massa böjar med liten radie och inte deformerar kabeln genom att använda fel klammer.
Kablar börjar ofta deformeras när man böjer dem med en radie som är mindre än ungefär 5ggr diametern och gör man för många såna så kan störningarna öka så att farten sjunker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vikingbjörn:

dock blir det väll inte riktigt en fast installation, vi bara klamrar patchkabeln vid väggen och drar direkt till en switch i mitt rum, sen om de blir dåligt får vi väll dra om det om ett år

men det är inga problem att böja sladden när man drar den, 90 graders böjar, kan de bli problem, påverka kabeln?

Ska du böja 90 grader måste radien vara runt 8-10ggr kabelns diameter, annars påverkas egenskaperna, så böj inte för skarpt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1256655
hur är denna switch? är den bra, vad är egentligen jumboframes?
räcker de ieee standarder som den har?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vikingbjörn:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1256655
hur är denna switch? är den bra, vad är egentligen jumboframes?
räcker de ieee standarder som den har?

De flesta moderna "icke smart" switchar kommer att ge exakt samma prestanda, det är även det en standardprodukt och de presterar wirespeed i hårdvaran.

Jumboframes är en metod att minska paketoverhead i lanet, man har större datapaket för att minska antalet paket och eftersom varje paket kräver en header så minskar den data som överförs för headers och då ryms det mer "nyttodata" under samma tid.
Jumboframes är ingen standard på internet så ev kan det öka belastningen på routern om den ska behöva paketera om dem för att man försöker skicka ut sån trafik på internet, men det kan alltså ge ökad fart i lanet, tex mot en NAS.

Du kan alltså ta i princip vilken "dumswitch" som helst och de kommer att vara lika snabba och ha samma funktioner, väljer man däremot en smartswitch så har de inställningar och då måste man veta hur man ska konfa dem så att det blir rätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

De flesta moderna "icke smart" switchar kommer att ge exakt samma prestanda, det är även det en standardprodukt och de presterar wirespeed i hårdvaran.

Jumboframes är en metod att minska paketoverhead i lanet, man har större datapaket för att minska antalet paket och eftersom varje paket kräver en header så minskar den data som överförs för headers och då ryms det mer "nyttodata" under samma tid.
Jumboframes är ingen standard på internet så ev kan det öka belastningen på routern om den ska behöva paketera om dem för att man försöker skicka ut sån trafik på internet, men det kan alltså ge ökad fart i lanet, tex mot en NAS.

Du kan alltså ta i princip vilken "dumswitch" som helst och de kommer att vara lika snabba och ha samma funktioner, väljer man däremot en smartswitch så har de inställningar och då måste man veta hur man ska konfa dem så att det blir rätt.

vad kan man göra med en smart switch då ?

okej jag läste på den i prisjakt recensionen att han inte fått jumboframes att funka, ska jag ta en annan då om den nu ger snabbare internet?

btw jag vill ju kunna köra med wifi där nere men då behöver jag inte jättehög hastighet bara så att den inte tappar kontakt och att den går hyffsat snabbt, tror du de räcker med att köpa en wifi förstärkare bara istället för att jag måste köpa en acesspunkt som kostar några hundra plus en switch?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vikingbjörn:

vad kan man göra med en smart switch då ?

okej jag läste på den i prisjakt recensionen att han inte fått jumboframes att funka, ska jag ta en annan då om den nu ger snabbare internet?

btw jag vill ju kunna köra med wifi där nere men då behöver jag inte jättehög hastighet bara så att den inte tappar kontakt och att den går hyffsat snabbt, tror du de räcker med att köpa en wifi förstärkare bara istället för att jag måste köpa en acesspunkt som kostar några hundra plus en switch?

Man kan göra mycket med en smartswitch, funktioner och pris kan skilja enorm mellan dem så funktionerna får du kolla i specen på en specifik switch, men tex vlan och olika typer av trafikprioritering (QoS) och säkerhetsfunktioner typ att man kan kontrollera vad som ansluts till switchen är normala funktioner, även L3 switchar är smartswitchar och de kan hantera en del routing, men det är nog överkurs för dina behov och du behöver troligen inget sånt i ett enkelt hemmanätverk.

Jumboframes är inget man normalt sett kan använda på internet, det är en teknik som inte ska lämna lanet och de kan definitivt skapa problem om man försöker använda det på wansidan, alla inblandade enheter på lanet måste ju konfas rätt om man ska använda jumboframes och gör man fel så funkar det inte, de flesta enheter stödjer upp till 9000bytes http://en.wikipedia.org/wiki/Jumbo_frame

En förstärkare (repeater) slöar ner hela wifinätet, halverad bandbredd och dubbel latens för alla är det teoretiskt bästa det kan bli, om det är bra nog för det du vill göra vet jag inte, en accesspunkt påverkar normalt sett inte farten eller latensen mätbart därför brukar man se repeatrar som en absolut sista utväg om inget annat går att ordna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Man kan göra mycket med en smartswitch, funktioner och pris kan skilja enorm mellan dem så funktionerna får du kolla i specen på en specifik switch, men tex vlan och olika typer av trafikprioritering (QoS) och säkerhetsfunktioner typ att man kan kontrollera vad som ansluts till switchen är normala funktioner, även L3 switchar är smartswitchar och de kan hantera en del routing, men det är nog överkurs för dina behov och du behöver troligen inget sånt i ett enkelt hemmanätverk.

Jumboframes är inget man normalt sett kan använda på internet, det är en teknik som inte ska lämna lanet och de kan definitivt skapa problem om man försöker använda det på wansidan, alla inblandade enheter på lanet måste ju konfas rätt om man ska använda jumboframes och gör man fel så funkar det inte, de flesta enheter stödjer upp till 9000bytes http://en.wikipedia.org/wiki/Jumbo_frame

En förstärkare (repeater) slöar ner hela wifinätet, halverad bandbredd och dubbel latens för alla är det teoretiskt bästa det kan bli, om det är bra nog för det du vill göra vet jag inte, en accesspunkt påverkar normalt sett inte farten eller latensen mätbart därför brukar man se repeatrar som en absolut sista utväg om inget annat går att ordna.

okej men då blir det nog en sån switch jag visade innan..

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=532380
det går inte att dra router till en annan routersom jag har i mitt rum haha, för den kan ju fungera på trådlöst och som switch? (riktig nybörjare)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vikingbjörn:

okej men då blir det nog en sån switch jag visade innan..

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=532380
det går inte att dra router till en annan routersom jag har i mitt rum haha, för den kan ju fungera på trådlöst och som switch? (riktig nybörjare)

Det går men det är inte lämpligt utan att konfa om, man bör inte ha dubbel nat och flera dhjcp servrar i lanet för det kan skapa adressproblem, en del hemmaroutrar kan konfigureras om, andra inte, ibland kan man gå runt problemet genom att (i router 2) stänga av dhcpservern och inte använda wanporten och se til latt routrarna inte har samma adress till sitt admininterface.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det går men det är inte lämpligt utan att konfa om, man bör inte ha dubbel nat och flera dhjcp servrar i lanet för det kan skapa adressproblem, en del hemmaroutrar kan konfigureras om, andra inte, ibland kan man gå runt problemet genom att (i router 2) stänga av dhcpservern och inte använda wanporten och se til latt routrarna inte har samma adress till sitt admininterface.

jaha vilket krångel

är det någon skillnad mellan övergångskabel och patch kabel?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vikingbjörn:

jaha vilket krångel

är det någon skillnad mellan övergångskabel och patch kabel?

Det låter som samma typ av kabel, bara en översättning, har du nått exempel ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det låter som samma typ av kabel, bara en översättning, har du nått exempel ?

https://www.dustinhome.se/product/5010042426/overgangskabel

Permalänk
Rekordmedlem

Ok, den där är korskopplad, Gbit prylar växlar själva kopplingen mellan rak och korsad, det ingår i standarden, Auto MDI-X http://en.wikipedia.org/wiki/Medium_Dependent_Interface men äldre 100Mbit portar har inte alltid den funktionen utan då kan man behöva korsade kablar ibland.
Generellt så använd bara raka kablar om du inte vet att du måste ha en korsad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ok, den där är korskopplad, Gbit prylar växlar själva kopplingen mellan rak och korsad, det ingår i standarden, Auto MDI-X http://en.wikipedia.org/wiki/Medium_Dependent_Interface men äldre 100Mbit portar har inte alltid den funktionen utan då kan man behöva korsade kablar ibland.
Generellt så använd bara raka kablar om du inte vet att du måste ha en korsad.

https://www.dustinhome.se/product/5010101446/patch-kabel detta är en rak?
är alla ptch kablar raka?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vikingbjörn:

Den länkade kabeln är rak, alla patchkablar är inte raka, du har ju själv länkar en korsad kabel tidigare

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.