Permalänk
Medlem

144hz eller 1440p skärm

Jag har tänkt att skaffa ett 970 inom de instundande veckorna och har då också tänkt att skaffa en till skärm. Frågan är bara om jag ska skaffa en 144hz skärm eller en 1440p skärm. Just nu spelar jag väldigt mycket CS:GO och just därför skulle jag vilja ha en 144hz skärm. Men de skärmar som ligger vid min budget( <3000, kan tänka mig att sträcka ut mig lite ifall det behövs) har inte så bra bild återgivning och jag tvekar också med hur bra det kommer vara för andra spel där jag inte uppnår 144hz/120hz, tänker mig en vg248qe ifall jag köper 144hz. Sedan undrar jag också hur bra de skärmar med 1440p är. Är det stor skillnad mellan 1080p? Fördelar nackdelar i CS? Kommer man få en bra skärm för min budget?

Permalänk
Medlem

Why not both?

Why not both?
http://www.asus.com/se/Monitors_Projectors/ROG_SWIFT_PG278Q/

Dock så är det inte inom din budget
Men ändå

Visa signatur

When you write copy you have the right to copyright the copy you write.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iPicks:

Why not both?
http://www.asus.com/se/Monitors_Projectors/ROG_SWIFT_PG278Q/

Dock så är det inte inom din budget
Men ändå

Har sett den och vill ha den men som sagt har man en budget

Permalänk
Medlem

Jag kan säga som så att jag blev inte bättre på CS under den period (ca två veckor) som jag hade en 144hz-skärm. Nu kör jag med en 1440p koreaskärm istället och ångrar mig inte ett dugg att jag bytte.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Jag kan säga som så att jag blev inte bättre på CS under den period (ca två veckor) som jag hade en 144hz-skärm. Nu kör jag med en 1440p koreaskärm istället och ångrar mig inte ett dugg att jag bytte.

Men då har du väl iallafall 96hz+?

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem

144hz for sure. Om allt du spelar är CS så hade jag tagit en 400x600 144hz skärm över en 1440p skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobtr:

Men då har du väl iallafall 96hz+?

Japp, men det som märks tydligast när man byter är högre inputlag.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Jag kan säga som så att jag blev inte bättre på CS under den period (ca två veckor) som jag hade en 144hz-skärm. Nu kör jag med en 1440p koreaskärm istället och ångrar mig inte ett dugg att jag bytte.

Bättre kanske man inte blir. Varför skulle man? Däremot är det skönare för ögonen, skönare i rörelsena och bilden känns som den flyter bättre. Vilket kan upplevas som bättre gaming-experience. Åtminstonde i FPS spel. Självklart är detta helt individuellt, du kanske inte tycker alls som jag.

Men TS, har du spelat med 120/144hz förr? Har du inget du kan jämföra med, så varför inte köra en 1440p IPS eller så, med standard 60hz, och få sjyst upplösning och snygga färger istället? Om du ändå inte har använt en 120/144hz panel förut. Jag vet att många, liksom jag själv, inte ens kan gå tillbaka till 60hz för det känns helt sjukt. Känns dåligt. Detta händer inte alla, men många.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Jag kan säga som så att jag blev inte bättre på CS under den period (ca två veckor) som jag hade en 144hz-skärm. Nu kör jag med en 1440p koreaskärm istället och ångrar mig inte ett dugg att jag bytte.

Hur är det att köra CS med 1440p? Märks det mycket skillnad?

Skrivet av MaloW:

144hz for sure. Om allt du spelar är CS så hade jag tagit en 400x600 144hz skärm över en 1440p skärm.

Är det då mjukheten som märks? Jag spelar ju andra spel också självklart, men 90%< består utav CS, men det är alltså värt att skaffa enligt dig då även fast det kommer massor av intressanta spel nu i höst/vinter

Skrivet av zipmiX:

Men TS, har du spelat med 120/144hz förr? Har du inget du kan jämföra med, så varför inte köra en 1440p IPS eller så, med standard 60hz, och få sjyst upplösning och snygga färger istället? Om du ändå inte har använt en 120/144hz panel förut. Jag vet att många, liksom jag själv, inte ens kan gå tillbaka till 60hz för det känns helt sjukt. Känns dåligt. Detta händer inte alla, men många.

Har aldrig använt en 144hz. Men du har alltså en 120/144hz skärm då antar jag. Märks det skillnad på annat än bara spel och skulle du köpt 1440p istället för 144hz om du hade valt. Jag är en person som ser liten skillnad på 60 och 30 fps, så en 1440p skärm passar nog mig bättre då, om inte någon annan motbevisar att 1440p är bättre än 144hz.

Permalänk
Medlem

Har folket några rekommendationer på 1440p skärmar då det verkar vara bäst för mig?

Permalänk
Medlem

Ska du spela CS främst behövs väl inte en 1440p IPS skärm? För CS vill du ha hög Hz och låg input lag och ett så uselt kontrastförhållande att allt ser ut som bajs. Så spelar proffsen. För allt annat än fps spel hade jag rekommenderat 1440p IPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriqable:

Har folket några rekommendationer på 1440p skärmar då det verkar vara bäst för mig?

Koreaskärm eller pb278q skulle jag säga.

Har VG248QE och PB278Q själv och måste säga att jag oftast spelar på den 1080p skärmen då det alltid känns konstigt med större skärm, får mus sensen att bli knepig enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Bättre kanske man inte blir. Varför skulle man? Däremot är det skönare för ögonen, skönare i rörelsena och bilden känns som den flyter bättre. Vilket kan upplevas som bättre gaming-experience. Åtminstonde i FPS spel. Självklart är detta helt individuellt, du kanske inte tycker alls som jag.

Men TS, har du spelat med 120/144hz förr? Har du inget du kan jämföra med, så varför inte köra en 1440p IPS eller så, med standard 60hz, och få sjyst upplösning och snygga färger istället? Om du ändå inte har använt en 120/144hz panel förut. Jag vet att många, liksom jag själv, inte ens kan gå tillbaka till 60hz för det känns helt sjukt. Känns dåligt. Detta händer inte alla, men många.

Eftersom jag gick tillbaka igen så vet jag att det känns dåligt, i ungefär två veckor innan man vant sig igen. Det var väldigt skönt att spela på men det jag däremot aldrig vande mig vid var den otroligt dåliga bilden på TN-panelen.

Skrivet av eriqable:

Hur är det att köra CS med 1440p? Märks det mycket skillnad?

Om vi bara snackar upplösning så är väl största skillnaden att man kan ha en större skärm och samtidigt bibehålla samma pixeltäthet.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Ska du spela CS främst behövs väl inte en 1440p IPS skärm? För CS vill du ha hög Hz och låg input lag och ett så uselt kontrastförhållande att allt ser ut som bajs. Så spelar proffsen. För allt annat än fps spel hade jag rekommenderat 1440p IPS.

Självklart är det så att man vill ha hög hz och låg input lag. Men eftersom jag inte märker stor skillnad mellan 60hz och 30hz, lite märker jag men inte så mycket, vet jag inte om det är värt att lägga mina pengar på en 144hz skärm. Dessutom finns det väl 1440p skärmar med låg inputlag? Varför skulle man vilja ha så låg kontrast förhållande eller är det sarkasm? Proffsen kör med låg kontrast då de är vana med det. Men om istället kör med 1440p ser man ju folket på lång bättre och kan langa ut sina hs enklare.

Permalänk
Medlem

För 1080p 144hz kan jag bara rekommendera BenQ XL2420T, den har jag kört med i ett par år nu och har varit sjukt nöjd, dock skedde precis en uppgradering till ROG Swift PG278Q 1440 144hz är otroligt trevligt.

Visa signatur

i7 9700k - Noctua NH-D15 - ASUS Z390 ROG - 16 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
ASUS RTX 2080 - NZXT H440 - Rival 600 - Ducky Shine One 2 Mini MX Red - Sennheiser HD 650 - Schiit Modi & Magni 3 - ASUS PG278Q ROG Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriqable:

Självklart är det så att man vill ha hög hz och låg input lag. Men eftersom jag inte märker stor skillnad mellan 60hz och 30hz, lite märker jag men inte så mycket, vet jag inte om det är värt att lägga mina pengar på en 144hz skärm. Dessutom finns det väl 1440p skärmar med låg inputlag? Varför skulle man vilja ha så låg kontrast förhållande eller är det sarkasm? Proffsen kör med låg kontrast då de är vana med det. Men om istället kör med 1440p ser man ju folket på lång bättre och kan langa ut sina hs enklare.

Märker du ingen större skillnad mellan 30 och 60 fps??? Jag kan knappt spela singel fps med 30 fps eftersom det känns som om allt hackar som bara den. CS är ju knappt spelbart i 30 fps enligt mig.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Jag kör med en 1440p skärm och älskar det. Riktigt bra bild och färgåtergivning. Har man över 100fps konstant i CS så flyter spelet på riktigt bra i alla fall så personligen tycker jag inte 60hz är så stor uppoffring.

Sen är det också så att den högre upplösningen ger dig lättare att se detaljer, t.ex att urskilja fiender på längre avstånd som peakar eller när man kollar genom små glipor/springor osv. Så det är också en fördel.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Blir nog ändå en 144hz. VG248QE för att vara specifik, om ingen har något ultimat argument mot den skärmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriqable:

Blir nog ändå en 144hz. VG248QE för att vara specifik, om ingen har något ultimat argument mot den skärmen

Jag ska också köpa en 144Hz skärm, och velar fram och tillbaka mellan Benq 24" XL2411Z och ASUS VG248QE. Varför valde du asus-skärmen över BenQ skärmen?

Permalänk

Kört med både PLS 1440P och 1080P IPS skärm 60Hz, tills för 2 dagar sen då jag köpte BenQ XL2411Z. Ångrar mig inte en sekund. Flytet man får överväger lätt dom bättre färgerna på dom andra panelerna. Sen tycker jag inte det är så mycket sämre bild, visst det märks men inget värre.

Permalänk
Medlem

Fick hem min 1440p IPS-skärm idag, och jag är faktiskt ganska missnöjd.

1440p är trevligt, och färgåtergivningen är bra (dock inte alls lika mycket bättre än TN som många här på forumet vill få det att låta).

Däremot så trodde jag inte att jag skulle störa mig så mycket på IPS-glow som jag gjorde. Jag sitter på mer än en armslängds avstånd, och det förstör ändå både svärtan och (indirekt) betraktningsvinklarna för mig.
Vidare så reflekterar den riktigt mycket ljus (extrem-glossy?) - jag kan inte ha något ljus bakom mig utan att det tydligt reflekteras i skärmen, till skillnad från min TN-panel (BenQ XL2420T) som i stort sett inte reflekterar något alls.

Nä, ska fortsätta använda den ikväll, men som det ser ut just nu så kommer den nog att åka tillbaks till Komplett imorgon.
(Det gäller denna IPS-skärmen: https://www.komplett.se/acer-27-led-cb270hu/816997 )

Lägg sen till fördelarna med TN över IPS (bättre responstid, 120-144 Hz) så känns det än mer som ett halvdåligt köp.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Takrem:

Jag ska också köpa en 144Hz skärm, och velar fram och tillbaka mellan Benq 24" XL2411Z och ASUS VG248QE. Varför valde du asus-skärmen över BenQ skärmen?

Främst DisplayPort, annars inget annat.

Permalänk
Medlem

@Pussmunnen @Minsc_S2 Tack för era åsikter. Blir klart en 144hz då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Fick hem min 1440p IPS-skärm idag, och jag är faktiskt ganska missnöjd.

1440p är trevligt, och färgåtergivningen är bra (dock inte alls lika mycket bättre än TN som många här på forumet vill få det att låta).

Däremot så trodde jag inte att jag skulle störa mig så mycket på IPS-glow som jag gjorde. Jag sitter på mer än en armslängds avstånd, och det förstör ändå både svärtan och (indirekt) betraktningsvinklarna för mig.
Vidare så reflekterar den riktigt mycket ljus (extrem-glossy?) - jag kan inte ha något ljus bakom mig utan att det tydligt reflekteras i skärmen, till skillnad från min TN-panel (BenQ XL2420T) som i stort sett inte reflekterar något alls.

Nä, ska fortsätta använda den ikväll, men som det ser ut just nu så kommer den nog att åka tillbaks till Komplett imorgon.
(Det gäller denna IPS-skärmen: https://www.komplett.se/acer-27-led-cb270hu/816997 )

Lägg sen till fördelarna med TN över IPS (bättre responstid, 120-144 Hz) så känns det än mer som ett halvdåligt köp.

Lånar tråden, och frågar dig lite snabbt.

Hur tycker du input lag och allmän gaming mellan 1440p 60 Hz och 1080p 144 Hz? För jag funderar på att byta upp mig från min 120 Hz då jag vill ha mera yta, men om input lag och Hz känns som skit så struntar jag i det.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem

Jag saknade mina Hz kan jag säga.

Kommer nog att spara ihop till en Rog Swift iallafall.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.