Ni med AC routrar, vad har ni för AC enheter?

Permalänk

Ni med AC routrar, vad har ni för AC enheter?

Av nyfikenhet, ni som nu köpt AC routrar.

>Vad har ni egentligen för enheter som verkligen drar nytta av prestandan?

Mest mobiler antar jag?

Känns ju lite udda just nu att AC routrarna marknadsförs så hårt men att enheter med fullt AC stöd fortfaranade är relativt sällsynt, förutom möjligtvis nyare mobiler och plattor?

Är det som så att de flesta datorer som tillverkats från och med ca sista året ungefär har kort som stöjder AC fullt ut?

Det finns bara en IEEE 802.11ac spec men maximal dataöverföringshastighet varierar per enhet, är det så?

Permalänk
Medlem

Det finns ju en del nätverkskort som stödjer standarden.

Permalänk

Du menar nätverkskort för datorer?

Tycker det finns ganska snålt med kort?

ASUS PCE-AC68 Wireless LAN har jag sett (pci-e), vad finns det mera för kort? Kanske finns fler som kopplas in via USB, inte vet jag?

Permalänk
Medlem

Jag har 3 laptops, 2 nucs, samt 2 mobiler som stödjer ac. Det är ju rätt vanligt nu för tiden.

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats_epost:

Du menar nätverkskort för datorer?

Tycker det finns ganska snålt med kort?

ASUS PCE-AC68 Wireless LAN har jag sett (pci-e), vad finns det mera för kort? Kanske finns fler som kopplas in via USB, inte vet jag?

Exakt, hittar 23 på prisjakt, är väl rätt snålt i och för sig

Permalänk
Medlem

http://www.intel.se/content/www/se/sv/wireless-products/dual-...

Funkar bra för mig, la även in en sån kort i min bärbara och det funkar kanon i hastighet och respons.
Men blutooh funkar inte som den ska.

Permalänk

Ok tack för svaret

3 st PCI-E kort för PC datorer finns det på prisjakt, två Asus, ett från Intel, dock med olika dataöverföringshastigheter.
Asus PCE-AC68 - 1 900 Mbit/s
Asus PCE-AC66 - 1 300 Mbit/ (verkar dock mycket svårt att få tag på?)
Intel Dual Band Wireless-AC 7260 for Desktop - 867 Mbit/s (verkar dock mycket svårt att få tag på?)

1 st Mini PCI-E.
Intel Dual Band Wireless-AC 7260 HMC - 867 Mbit/s

Övriga 19st verkar vara olika USB varianter. Det är alltså USB som gäller på AC korts marknaden men borde inte dessa vara slöare generellt än PCI-E korten?

Intressant dock med ett sådant enormt glapp i dataöverföringshastigeter mellan korten. Samt att egentligen enbart Asus PCE-AC68 verkar någorlunda tillgängligt på marknaden av PCI-E korten (enligt prisjakt.se)?

Stödet för AC1900 routrar är dock mycket svagt? Det är väl enbart Asus PCE-AC68 kortet som kan leverera enligt den max specen / kapaciteten, övriga tillverkare har inga matchande AC1900 kort vilket är lite underligt? Asus måste tacka och ta emot.

Men hur är det? De flesta datorer (och mobiler) som tillverkats från och med ca 1 år tillbaka har kort med AC stöd eller hur ser det ut?

Folk pratar om att de har så många AC enhter och jag börjar undra vad det egentligen är som de har (förutom mobiler). Tydligen levereras också minidatorerna (NUC) med ac kort, bra.

Hmmm, rätt intressant läsning här också, "Is AC1900 Worth It?", artikeln är i och för sig från januari. Förhoppningsvis bättre nu med uppdaterade firmwares.
http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-features/323...