Vilken macbook? [13" vs 15", för videoredigering, PS, musik o.a. /mod]

Permalänk
Medlem

Vilken macbook? [13" vs 15", för videoredigering, PS, musik o.a. /mod]

Hej!
Jag ska köpa en macbook pro, fast vet ej vilken som passar bäst. Den ska användas till lite photoshop, videoredigering, film, musikprogram osv. Hur mycket ram och flash minne behöver jag? Är det stor skillnad på 13 och 15? Tack för hjälp

Förtydligad rubrik
Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad, rubrik justerad*

Flyttat tråden till Apple mac och passade även på att förtydliga rubriken.
Välkommen till Sweclockers
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

15.4" mycket dyrare, dock har den ju oftast i7 jmf. med i5 som standard.

Tror helt ärligt båda två fungerar prestandamässigt, kör på 15" om du tycker den är värd de extra pengarna.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

13 vs 15" skärmstorlek.

Annars är det väl bara att ta den du har råd med. "Alla" macar klarar det du skisserar.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Kör på 15. Den extra arbetsytan/upplösningen är något du kommer att vilja ha. Jag ska själv sälja min Macbook 15 och införskaffa en imac. Ipad blir min "laptop"

Permalänk

Jag hade tagit en 13", bara för att dom är så otroligt mycket smidigare, och hårdvaran bör räcka till det du gör. Det beror lite på hur du ska använda den, om du sitter mycket på samma ställe eller reser runt med datorn. Jag har en 34" ultrawide med thunderbolt (LG 34UM95) som även har USB-hubb mm, perfekt att bara plugga in en enda sladd så har du externt tangentbord, mus och jätteskärm, och laptopskärmen som en liten andraskärm - blir en grym arbetsstation. Sedan är det lätt att bara plugga ur datorn och ta den med sig om man ska ut på resande fot. Däremot om man åker runt mycket och inte har möjlighet att köra extern skärm så kan man ju fundera på om det är värt att ta 2" större skärm mot att datorn är tyngre / större, det är ju rätt individuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stingray454:

Jag hade tagit en 13", bara för att dom är så otroligt mycket smidigare, och hårdvaran bör räcka till det du gör. Det beror lite på hur du ska använda den, om du sitter mycket på samma ställe eller reser runt med datorn. Jag har en 34" ultrawide med thunderbolt (LG 34UM95) som även har USB-hubb mm, perfekt att bara plugga in en enda sladd så har du externt tangentbord, mus och jätteskärm, och laptopskärmen som en liten andraskärm - blir en grym arbetsstation. Sedan är det lätt att bara plugga ur datorn och ta den med sig om man ska ut på resande fot. Däremot om man åker runt mycket och inte har möjlighet att köra extern skärm så kan man ju fundera på om det är värt att ta 2" större skärm mot att datorn är tyngre / större, det är ju rätt individuellt.

En 15 tum pro är ju iofs väldigt lätt att ta med sig också. Väger ju nästan inget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tog en 13" till min programmering och tycker det är lite litet, kan inte sitta på 1920x1200 och arbeta längre stunder då det irriterar ögonen, jag får istället köra 1680x1050 som inte rymmer allt man vill, tror du kan få samma problem med din redigering.

Permalänk
Medlem

Om jag vore dig och hade tänkt rendera hade jag tagit någon utav 15" grund valen beroende på plånbok och budget. I7 är alla gånger bättre än I5 när man tänkt jobba med den. Ram är även det viktigt. För om man skall lägga till så att man har I7a och 16GB ram i en 13" så kostar den mer än en 15".

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Om du på något sätt ska bära runt på datorn rekommenderar jag 13 tummaren. Är det inget problem (15 är ganska otympligt att bära på), så tycker jag du ska gå på 15 tum, om pengarna finns så klart.

Prestandavis tror jag att båda funderar bra, precis som många andra har sag.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för 13tum. Använder du den mycket hemma/på jobbet så skaffa en extern skärm. 13tum är lagom om du reser mycket.

Men personligen tycker jag 13 tum är för stort..

Permalänk
Medlem

Jag använder 13" MB Air med LightRoom. Fungerar utmärkt för mina hobbyaktiviteter. Men skulle jag vara lite mer åt videoredigering skulle jag ta en PRO 15" med mycket minne och kraftigaste CPU du har råd med. Min air får jobba ganska mycket vid så enkla saker som import och vanlig redigering.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lill-server(2010): SFF NAS Zotac H55ITX-C-E, Lian Li PC-Q08B, Intel Core i3 540
Stor-server(2014): SuperMicro X10SL7-F, 20GB ECC RAM, 4x2TB WD Green, E3-1230v3, 2xIntel Dual Gigabit Nic

Permalänk
Medlem

Tror jag ska välja en 13 ändå. Men blir osäker, har den skivläsare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrejaSol:

Tror jag ska välja en 13 ändå. Men blir osäker, har den skivläsare?

Ingen ny mac har skivläsare. Köp en extern för 200kr om du måste ha det. Men vem använder skivor? haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrejaSol:

Hej!
Jag ska köpa en macbook pro, fast vet ej vilken som passar bäst. Den ska användas till lite photoshop, videoredigering, film, musikprogram osv. Hur mycket ram och flash minne behöver jag? Är det stor skillnad på 13 och 15? Tack för hjälp

De flesta tycks bara skriva ut sina egna preferenser utan någon som helst adekvat koppling till det du vill göra med datorn d.v.s. i form av programvara och prestanda. Att en 13"s dator är lättare att bära med sig torde vem som helst inse, eller?

Du skriver Videoredigering, i vilket program?

De flesta lite dyrare program mår bra av dedikerade grafikkort för Open CL m.m. och då är endast den dyrare av 15-tums varianterna ett alternativ.
Exempelvis Adobe Premiere Pro föredrar t.ex. dedikerade kort men fungerar även med Intels on-chip lösningar i senaste versionen (CC 2014, dock ej i tidigare, då är det Nvidia eller Amd som gäller) om än inte lika bra.

Mvh /Pontus

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Medlem

13 tum för att det är så smidigt

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC