Permalänk
Medlem

Problem med RAM, ger C0 error 24/7

Ja, som titeln lyder så har jag problem när jag försöker sätta in RAM i slotsen 3,4 på mitt Gigabyte Z97 Gaming 7 moderkort, moderkortet ger alltid felet C0 ca 5-10 sekunder efter jag startat datorn, och därmed hinner jag inte gå in i BIOS eftersom ingen signal lämnar datorn. Moderkortet är kompatibelt med mina minnen som jag försöker sätta in, det nya fungerar även i slot 1,2. Alltså, INGET av mina RAM fungerar i 3,4.

Vad jag har försökt
*Resetta CMOS
*Kolla så att RAMen fungerar
*Gått in i BIOS och kollat
*Uppdaterat BIOSen
*Kontaktat Gigabyte esupport

Uppskattar svar som faen! Vill ha en 4gb RAMdisk ju

Permalänk
Medlem

Vad är det för RAM-minnen du har? Gamla och nya... är det samma sort, eller olika fabrikat etc..?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

DaBone, olika frabrikat, olika MHz, men eftersom den fungerar ihop med 1x8 i slotsen 1,2 så är det inget problem om dom är kompatibla eller inte. Alla RAM är kompatibla med moderkortet.

Alltså, INGET ram, inte ens mitt nya som jag köpte med datorn fungerar i slotsen 3,4

C0 ger "Reserved" error

Permalänk
Hedersmedlem

Har du kontrollerat CPU-sockeln för skadade pinnar?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

MultiMan, nej det har jag inte. Var på CPUn kollar jag detta? Har en Noctua D15 och försöker hitta andra utvägar innan man går ner till CPUn itself. Men 16gb får väl duga om det skulle vara så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elexity:

DaBone, olika frabrikat, olika MHz, men eftersom den fungerar ihop med 1x8 i slotsen 1,2 så är det inget problem om dom är kompatibla eller inte. Alla RAM är kompatibla med moderkortet.

Alltså, INGET ram, inte ens mitt nya som jag köpte med datorn fungerar i slotsen 3,4

C0 ger "Reserved" error

Såvida inte Multiman slog huvudet på spiken i sitt inlägg så finns det ytterligare en sak att tänka på. Kompabilitetslistan över minnen till moderkortet brukar ange vilka minnen som är kompatibla, men en del missar att det finns en rad för antalet slotar kretsarna är kompatibla med. De kan vara kompatibla med 2 slotar men kanske inte för 4.

Edit: Sen såg jag att du har olika minnen med olika värden, det är aldrig en bra kombination speciellt inte om de kräver olika spänning. Det blir lätt knas när man fyller alla slottar. Ibland kan man få ihop det genom att ändra värdena manuellt men då måste man komma in i BIOS/UEFI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Såvida inte Multiman slog huvudet på spiken i sitt inlägg så finns det ytterligare en sak att tänka på. Kompabilitetslistan över minnen till moderkortet brukar ange vilka minnen som är kompatibla, men en del missar att det finns en rad för antalet slotar kretsarna är kompatibla med. De kan vara kompatibla med 2 slotar men kanske inte för 4.

Edit: Sen såg jag att du har olika minnen med olika värden, det är aldrig en bra kombination speciellt inte om de kräver olika spänning. Det blir lätt knas när man fyller alla slottar. Ibland kan man få ihop det genom att ändra värdena manuellt men då måste man komma in i BIOS/UEFI.

I see, men lixom allt är ju kompatibelt med varandra, gigabyte har ju inte ens gett ett svar som har hjälpt ännu, kanske är det fel på moderkortet itself då?
Får kolla runt lite på Google om detdär du säger med "antalet slotar kretsarna är kompatibla med", men eftersom de EGENTLIGEN ska sitta i slot 1,3 och jag satt dom i 1,2 så borde det ju inte vara felet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elexity:

I see, men lixom allt är ju kompatibelt med varandra, gigabyte har ju inte ens gett ett svar som har hjälpt ännu, kanske är det fel på moderkortet itself då?
Får kolla runt lite på Google om detdär du säger med "antalet slotar kretsarna är kompatibla med", men eftersom de EGENTLIGEN ska sitta i slot 1,3 och jag satt dom i 1,2 så borde det ju inte vara felet?

Om du har 2 exakt likadana minnen som inte fungerar i slot 1+3 så tror jag på Multimans teori. Enda sättet att få veta om du skadat någon pin vid monteringen är att lyfta cpu från moderkortet och ta en närmare titt på pins i moderkortets cpu-socket.