Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pinkn00b:

Det får du fråga TS om, jag bara svarar på frågor sedan om TS vill ha en mindre jordfelsbrytare är det helt upp till TS.

Tja. Det är en rätt dyr dator. Dyr shärm också. Väldigt, väldigt dyr ljudutrustning. Och eftersom jag bor i en hyreslägenhet så är nog det här det bästa jag kan göra.

Skrivet av kobb3:

Att det blir fel i elektronik och att en jordfelsbrytare skulle behövas lär vara lika ovanligt som ett åsknedslag i en människa. Du behöver inte vara paranoid och köpa en jordfelsbrytare, det är typ farligare att vistas på en trottoar i stan. Att kjell och company skriver detta är ju självklart för att få sälja mer.

Men om jag kan rädda mina prylar och eventuellt mig själv (utrustningen är viktigare) för 300 kronor så är det inget snack om saken.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alpha77:

Vad gör det här bättre än dom andra jag länkade till? Något jag behöver?

Permalänk
Medlem

Dom har även några trevliga grenuttag med brytande slav-uttag, där en primär apparat (datorn) slår på och av strömmen i de övriga uttagen. Kör själv med den svarta från Brenensssschtyl. Slipper man stänga av skärm, skrivare och ljudsystem manuellt näör man stänger av datorn för kvällen.

Överspänningsskydd fungerar ypperligt i ojordade uttag, men i.o.m. att det inte finns någon skyddsjord, är en jordfelsbrytare ett ypperligt tillägg för att slippa få kyssar fån chassit om det skulle uppstå krypströmmar p.g.a. kabelbrott (osannolikt, ja) inne i maskinen.

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoseMyMind:

Överspänningsskydd fungerar ypperligt i ojordade uttag, men i.o.m. att det inte finns någon skyddsjord, är en jordfelsbrytare ett ypperligt tillägg för att slippa få kyssar fån chassit om det skulle uppstå krypströmmar p.g.a. kabelbrott (osannolikt, ja) inne i maskinen.

Kabelbrott ?

Seriöst ?

Hur många 230V kablar går det i ett datorchassi ?

Är rätt säker på att nätdelar ö h t inte skulle få säljas på svenska marknaden om det fanns en möjlighet att kablar kunde lossa och ge kontakt med chassit så det blir spänningsförande på det viset.

Däremot har du läckström vilket ger en spänning på ca 110 volt i chassit om datorn inte är jordad, detta hjälper en JFB inte något emot.

Nä, jag vill påstå att JFB är totalt meningslöst i sammanhanget, lite som att ha bilbälte på skrivbordsstolen "ut i fall någon kör på huset", det är osannolika scenarion som inte kommer inträffa.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dolkgabriel:

Tja. Det är en rätt dyr dator. Dyr shärm också. Väldigt, väldigt dyr ljudutrustning. Och eftersom jag bor i en hyreslägenhet så är nog det här det bästa jag kan göra.

Men om jag kan rädda mina prylar och eventuellt mig själv (utrustningen är viktigare) för 300 kronor så är det inget snack om saken.

Jaja din dator och prylar är dyra jadda jadda, men vad ska en JFB rädda dem ifrån ? Vad är du rädd att det skall inträffa som faktiskt skulle avhjälpas med JFB ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

Jaja din dator och prylar är dyra jadda jadda, men vad ska en JFB rädda dem ifrån ? Vad är du rädd att det skall inträffa som faktiskt skulle avhjälpas med JFB ?

Jag vet inte vad det skulle hjälpa mot eftersom jag inte är så rätt kunnig innom el men vad skadar det annat än plånboken?

Permalänk
Avstängd

Vore ett APC överspänningsskydd bättre än något no-name från Kjell & Company. Eller spelar det egentligen ingen roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkn00b:

Överspänningskydd fungerar som en vanlig propp egentligen, för mycket ström så slår den av ström flödet.

Jösses vad fel det blev där.
Ett överspänningsskydd kortsluter vid för hög spänning.
det har ingenting med för hög ström att göra.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Jag kan inte se att Kjell skriver någonstans att man ska använda jordfelsbrytare.
Enda anledningen att använda det är väl om man kapar kabeln samtidigt som man håller i el-sladden.
Skaffa en UPS istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Jösses vad fel det blev där.
Ett överspänningsskydd kortsluter vid för hög spänning.
det har ingenting med för hög ström att göra.

Ugh, helt trött slut idag alså.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Jösses vad fel det blev där.
Ett överspänningsskydd kortsluter vid för hög spänning.
det har ingenting med för hög ström att göra.

Ett överspänningsskydd kickar igång när spänningen(Hej Jenza) är för hög. För mycket, så bränner man en säkring/säkringsbrytare kopplar ifrån.

Dvs. plugga in 7 stycken hårtorkare i ett och samma uttag, så kommer den utlösas.

Skrivet av Karaff:

Jaja din dator och prylar är dyra jadda jadda, men vad ska en JFB rädda dem ifrån ? Vad är du rädd att det skall inträffa som faktiskt skulle avhjälpas med JFB ?

OM något går snett, så blir han inte zappad.

Skrivet av Bozzeta:

Jag kan inte se att Kjell skriver någonstans att man ska använda jordfelsbrytare.
Enda anledningen att använda det är väl om man kapar kabeln samtidigt som man håller i el-sladden.
Skaffa en UPS istället.

Såhär skriver Kjell

Citat:

När skyddar jordfelsbrytaren?

- Vid isolations- och jordfel (läckströmmar).
- Om höljet på en apparat blir strömförande.
- Om någon kommer åt spänningsförande delar och jord samtidigt.
- Om någon får för sig att använda en apparat på ett felaktigt sätt i ett våtutrymme.
- Om en apparat installerats på ett felaktigt sätt.
- Om apparatens kabel klämts eller skadats.
- Den minskar även risken för brand genom att bryta vid läckströmmar som kan utveckla värme.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Ett överspänningsskydd kickar igång när strömmen är för hög. För mycket, så bränner man en säkring/säkringsbrytare kopplar ifrån.

Dvs. plugga in 7 stycken hårtorkare i ett och samma uttag, så kommer den utlösas.

Ett överspänningsskydd har ingenting med ström att göra, lär dig skillnaden på spänning och ström.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Avstängd

Äh. Jag kommer skaffa en jordfelsbrytare som sitter vid det ojordade uttaget och ett grenuttag som också agerar överspänningsskydd. Det kommer nog fungera bra för mig, bättre än att köra direkt från det ojordade uttaget.

Men åter igen, tack för allt allihopa!

Permalänk

Säg till hyresvärden att det skulle varit önskvärt med jordade uttag samt JFB. Dom kanske kan hjälpa dig?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rutigarutan:

Säg till hyresvärden att det skulle varit önskvärt med jordade uttag samt JFB. Dom kanske kan hjälpa dig?

Jo, jag kan ju fråga. Men knappast att det händer. Hyresvärden är av den värre typen som knappt bryr sig om människans välbefinnande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Nä, jag vill påstå att JFB är totalt meningslöst i sammanhanget, lite som att ha bilbälte på skrivbordsstolen "ut i fall någon kör på huset", det är osannolika scenarion som inte kommer inträffa.

Menar du allvar? jag som har fixat bälte till min kontorsstol, så det skyddar inte alltså?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

nja det här är ju bara en madröm av folk som tror sig veta. Jordfelsbrytare har redan diskuterats så den låter jag ens bli att kommentera. Men ett överspänningsskydd är egentligen ingenting att rekommendera då den mäter på 3 olika sätt. Den mäter emellan:

Fas -> Jord
Nolla -> Jord
Fas -> Nolla

Eftersom dem flesta överspänningsskydd innehåller flera gasurladdningsrör, säkringar m.m. så sitter dem på var sin del. D.v.s. ett överspänningsskydd kommer inte vara optimalt till ett ojordat uttag då ni ser att bara 1 av 3 punkter faktiskt används till ett ojordat uttag.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Rekordmedlem

Är man nojjig för elkvalitet så skaffar man naturligtvis en UPS och/eller magnetstabilisator och även om skydden inte fungerar helt optimalt om man saknar skyddsjord så ger de ett bättre skydd än utan, man kan dessutom ha överspänningsskydd närmast vägguttaget som kan fungera som åskspärr så skyddar man även den dyrare upsen/stabilisatorn.

Det finns olika typer av "överspänningsskydd", en del tar bara överspänning, andra har även olika typer av filter, tex ofta ett filter mot RF och är de mer påkostade kan de även ha dc fällor som tar bort likströmskomponenter på elnätet, filtret släpper alltså bara igenom 50Hz och både högre och lägre frekvenser dämpas kraftigt, även magnetstabilisatorer ger en kraftig filtereffekt även om de främst är tänkta för att ge stabil spänning, men de är dyra nya men går ibland att hitta för samma pengar som en enklare ups.

Jordfelsbrytaren är däremot till för personskydd, den ger inget skydd för datorhårdvaran men personskydd kan ju vara trevligt det också om det nån gång blir ett elfel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vill bara tipsa om artikeln Sweclockers gjorde på el i Sverige. Där tar de upp hur man gör för att fixa elen så den blir fin och jämn.

http://www.sweclockers.com/artikel/18661-helglasning-nar-stro...

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Är man nojjig för elkvalitet så skaffar man naturligtvis en UPS och/eller magnetstabilisator och även om skydden inte fungerar helt optimalt om man saknar skyddsjord så ger de ett bättre skydd än utan, man kan dessutom ha överspänningsskydd närmast vägguttaget som kan fungera som åskspärr så skyddar man även den dyrare upsen/stabilisatorn.

Det finns olika typer av "överspänningsskydd", en del tar bara överspänning, andra har även olika typer av filter, tex ofta ett filter mot RF och är de mer påkostade kan de även ha dc fällor som tar bort likströmskomponenter på elnätet, filtret släpper alltså bara igenom 50Hz och både högre och lägre frekvenser dämpas kraftigt, även magnetstabilisatorer ger en kraftig filtereffekt även om de främst är tänkta för att ge stabil spänning, men de är dyra nya men går ibland att hitta för samma pengar som en enklare ups.

Jordfelsbrytaren är däremot till för personskydd, den ger inget skydd för datorhårdvaran men personskydd kan ju vara trevligt det också om det nån gång blir ett elfel.

Bra skrivet!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Är man nojjig för elkvalitet så skaffar man naturligtvis en UPS och/eller magnetstabilisator och även om skydden inte fungerar helt optimalt om man saknar skyddsjord så ger de ett bättre skydd än utan, man kan dessutom ha överspänningsskydd närmast vägguttaget som kan fungera som åskspärr så skyddar man även den dyrare upsen/stabilisatorn.

Det finns olika typer av "överspänningsskydd", en del tar bara överspänning, andra har även olika typer av filter, tex ofta ett filter mot RF och är de mer påkostade kan de även ha dc fällor som tar bort likströmskomponenter på elnätet, filtret släpper alltså bara igenom 50Hz och både högre och lägre frekvenser dämpas kraftigt, även magnetstabilisatorer ger en kraftig filtereffekt även om de främst är tänkta för att ge stabil spänning, men de är dyra nya men går ibland att hitta för samma pengar som en enklare ups.

Jordfelsbrytaren är däremot till för personskydd, den ger inget skydd för datorhårdvaran men personskydd kan ju vara trevligt det också om det nån gång blir ett elfel.

Men... Vad ska jag göra? Jag har ett ojordat uttag och rätt enkla krav (dator, skärm, lampa och eventuella små saker). Hur ska jag bäst säkra mig och allting annat från diverse elakheter? Måste jag ha jordfelsbrytare, grenuttag med överspänningsskydd samt en UPS? Hur dyrt blir det till slut? Usch, nu blev det komplicerat... Men jag vill ju inte förlora hela datorn heller.

Permalänk
Medlem

Jordfelsbrytare heter just så för att om det blir ett jordfel så ska den bryta. Detta kan ske i jordade eller ojordade uttag, det har ingenting med jord i uttagen saken att göra. Med jordfel här menas att strömmen hittar en annan väg till jord än genom neutralledaren, t.ex. genom din arma katt eller liknande.

Kanske intressant för somliga i sammanhanget, då det varit mycket snack om att en JFB ej har med jord att göra, men inte sett någon förklara det.

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft jordade uttag och då har jag pysslat med datorer sedan -94 iaf. Beror mest på att jag är lat då jag trots allt arbetar som elektriker, haha... Skomakarens ungar har trasiga skor ;P.
Men men, som folk skriver, en JFB skyddar dig, inte din dator.

Skrivet av JoeliusCeasar:

Jordfelsbrytare heter just så för att om det blir ett jordfel så ska den bryta. Detta kan ske i jordade eller ojordade uttag, det har ingenting med jord i uttagen saken att göra. Med jordfel här menas att strömmen hittar en annan väg till jord än genom neutralledaren, t.ex. genom din arma katt eller liknande.

Kanske intressant för somliga i sammanhanget, då det varit mycket snack om att en JFB ej har med jord att göra, men inte sett någon förklara det.

Aa, det är främst namnet som gör folk förvirrade. Störigt att förklara det för kunder minst en gång i veckan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Krittez:

Har aldrig haft jordade uttag och då har jag pysslat med datorer sedan -94 iaf.

Så det lär fungera bra hur som helst? Kommer jag verkligen behöva en UPS som en person ovan skrev? Eller räcker det bra med en jordfelsbrytare och ett grenuttag med överspänningskydd? Vill komma undan så billigt som möjligt och jag ska in till stan imorgon för att inhandla dessa grejer.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dolkgabriel:

Men... Vad ska jag göra? Jag har ett ojordat uttag och rätt enkla krav (dator, skärm, lampa och eventuella små saker). Hur ska jag bäst säkra mig och allting annat från diverse elakheter? Måste jag ha jordfelsbrytare, grenuttag med överspänningsskydd samt en UPS? Hur dyrt blir det till slut? Usch, nu blev det komplicerat... Men jag vill ju inte förlora hela datorn heller.

Det beror på hur bra skydd du vill ha, ett överspänningsskydd är relativt billigt och skyddar till viss del hårdvaran mot "åska" i närheten, men det skyddar ju inte det som kanske är dyrbarast, datan, vill du undvika dataförluster pga av att strömmen försvinner så behöver du nått som ger dig möjlighet att stänga av datorn på ett kontrollerat sätt, du måste ha nått som kan driva den minst 5-10 minuter så du hinner avsluta programmen eller spara ner allt på disk så du kan starta på samma ställe när strömmen är tillbaka, då behöver man en ups.
Magnetsatbilisatorer är en form av avancerade filter som korrigerar båda spänning och frekvens om kraven är väldigt höga eller när inkommande el är "ful" tex efter ett enklare elverk eller "lång ute på landet" de kan ibland vara bättre att ha än en avancerad ups, eller så kanske upsen har nått liknande inbyggt men enklare upseer ger tex sällan sinusformad utspänning.

Du bör alltså först å främst definiera vad du vill skydda, bara hårdvaran eller hårdvaran och datan, när du bestämt det så kan du välja den typ av skydd som passar.
Överspänningskydd är utan tvekan billigast men de ger samtidigt inget som helst skydd mot spänningsbortfall som gör att du kan förlora data.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det beror på hur bra skydd du vill ha, ett överspänningsskydd är relativt billigt och skyddar till viss del hårdvaran mot "åska" i närheten, men det skyddar ju inte det som kanske är dyrbarast, datan, vill du undvika dataförluster pga av att strömmen försvinner så behöver du nått som ger dig möjlighet att stänga av datorn på ett kontrollerat sätt, du måste ha nått som kan driva den minst 5-10 minuter så du hinner avsluta programmen eller spara ner allt på disk så du kan starta på samma ställe när strömmen är tillbaka, då behöver man en ups.
Magnetsatbilisatorer är en form av avancerade filter som korrigerar båda spänning och frekvens om kraven är väldigt höga eller när inkommande el är "ful" tex efter ett enklare elverk eller "lång ute på landet" de kan ibland vara bättre att ha än en avancerad ups, eller så kanske upsen har nått liknande inbyggt men enklare upseer ger tex sällan sinusformad utspänning.

Du bör alltså först å främst definiera vad du vill skydda, bara hårdvaran eller hårdvaran och datan, när du bestämt det så kan du välja den typ av skydd som passar.
Överspänningskydd är utan tvekan billigast men de ger samtidigt inget som helst skydd mot spänningsbortfall som gör att du kan förlora data.

Men... Hårdvara och data är det samma, eller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det beror på hur bra skydd du vill ha, ett överspänningsskydd är relativt billigt och skyddar till viss del hårdvaran mot "åska" i närheten, men det skyddar ju inte det som kanske är dyrbarast, datan, vill du undvika dataförluster pga av att strömmen försvinner så behöver du nått som ger dig möjlighet att stänga av datorn på ett kontrollerat sätt, du måste ha nått som kan driva den minst 5-10 minuter så du hinner avsluta programmen eller spara ner allt på disk så du kan starta på samma ställe när strömmen är tillbaka, då behöver man en ups.
Magnetsatbilisatorer är en form av avancerade filter som korrigerar båda spänning och frekvens om kraven är väldigt höga eller när inkommande el är "ful" tex efter ett enklare elverk eller "lång ute på landet" de kan ibland vara bättre att ha än en avancerad ups, eller så kanske upsen har nått liknande inbyggt men enklare upseer ger tex sällan sinusformad utspänning.

Du bör alltså först å främst definiera vad du vill skydda, bara hårdvaran eller hårdvaran och datan, när du bestämt det så kan du välja den typ av skydd som passar.
Överspänningskydd är utan tvekan billigast men de ger samtidigt inget som helst skydd mot spänningsbortfall som gör att du kan förlora data.

Jag förstår. Det jag oroar mig över är hårdvaran och inte någon form av dataförlust. Jag har bara SSD-diskar och inga mekaniska hårddiskar, samt jag sparar knappt något på dom förutom spel. SSD modellen är för övrigt Crucial MX100 som tydligen ska ha någon form för power-loss mekanism, men vad vet jag.

Då behöver jag egentligen inte en UPS då det främst hjälper vid dataförluster?

Permalänk
Medlem

Du kommer inte _behöva_ en UPS om du inte jobbar vid datorn. Däremot så tror jag knappast att du komer vara direkt jättebra skyddad mot åska med endast ett sånt där litet överspänningsskydd vid datorns uttag. (Jag kanske underskattar dem, men ja..) De är nog mer till för transienter av andra slag som kan förekomma på nätet. Ska du vara hyffsat säker mot åska ska du nog installera ett "riktigt" överspänningsskydd i centralen och sedan kanske en flimsigare variant vid datorn också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Men... Hårdvara och data är det samma, eller?

Nej,
Dator = Hårdvara
Data = 1-or och 0-or