Permalänk
Medlem

Speldator 8k

Hej!
Jag vet att det finns mycket liknande trådar skapade nyligen där personer söker efter köpråd i ungefär samma prisklass som jag. Dock känns det lite taskigt mot trådskaparna att hoppa in i tråden och börja diskutera eller ställa frågor, så därför skapar jag nu en egen tråd.

Det som sökes är som det står i titeln en så bra speldator som möjligt för 8.000 kr. Datorn är till en kompis och han sköter monteringen och köper Windows själv, så det behöver inte ingå i budgeten. SSD är ett måste, dess storlek behöver bara räcka till Windows och möjligen något mer program (vet inte hur stor prisskillnaden är mellan de olika kapaciteterna). Annars så är spel det primära syftet.

Tack på förhand!
/Arvid

Permalänk

Här är en bra dator om jag glömt något, säg bara till
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2667417&view=l

Permalänk
Medlem
Skrivet av JumpyWizard:

Här är en bra dator om jag glömt något, säg bara till
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2667417&view=l

Tack så hemskt mycket! Det ser av vad jag kan döma, mycket bra ut.
Två frågor bara, visst skulle man kunna tjäna cirka 150 kr genom att köpa minnen med 1600 Mhz? Och hur ligger det till med Samsungs SSD:s? Tycker jag ganska nyligen skummade igenom någon artikel här på swec om de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arre..:

Tack så hemskt mycket! Det ser av vad jag kan döma, mycket bra ut.
Två frågor bara, visst skulle man kunna tjäna cirka 150 kr genom att köpa minnen med 1600 Mhz? Och hur ligger det till med Samsungs SSD:s? Tycker jag ganska nyligen skummade igenom någon artikel här på swec om de.

Har du kvar datorn på din signatur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nylund1940:

Har du kvar datorn på din signatur?

Ja det har jag. Dock har jag bytt chassit, och det kanske det som gett upphov till att den nu startar om sig hela tiden. Det är som att den helt plötsligt dör. Men det problemet ska jag ta tag i nästa vecka då höstlovet börjar.

Permalänk

Webhallen varukorg

Visa signatur

P4NW 1.8A@2.4B | 1GB DDR (2, 5, 2, 2) | Leadtek A250 Ultra TD |
WD 120GB-SE + SG Ba.IV 40GB| 18,1 TFT | Audigy m. Inpire 5300 5.1 |

Permalänk

""
Jag hade inte köpt den för det är "snålat" på det mesta för att få rådmed en 970, men man gör som man vill.

Permalänk
Skrivet av JumpyWizard:

""
Jag hade inte köpt den för det är "snålat" på det mesta för att få rådmed en 970, men man gör som man vill.

Kan du ge exempel?

Visa signatur

P4NW 1.8A@2.4B | 1GB DDR (2, 5, 2, 2) | Leadtek A250 Ultra TD |
WD 120GB-SE + SG Ba.IV 40GB| 18,1 TFT | Audigy m. Inpire 5300 5.1 |

Permalänk
Skrivet av Arre..:

Tack så hemskt mycket! Det ser av vad jag kan döma, mycket bra ut.
Två frågor bara, visst skulle man kunna tjäna cirka 150 kr genom att köpa minnen med 1600 Mhz? Och hur ligger det till med Samsungs SSD:s? Tycker jag ganska nyligen skummade igenom någon artikel här på swec om de.

Om du köper samma minnen fast med 1600mhz tjänar du 49kr. Om jag inte minns fel har jag för mig att Samsung löst problemet nu, tror det finns en artikel om det här på sweclockers med.

Permalänk
Skrivet av AntiChrist:

Kan du ge exempel?

Sorry, skrev det lite dåligt. Menade mer att det inte var de direkt bästa inom området typ som processorn eller moderkort. Chassit är väl inte så där super heller. Processorn kan man inte överklocka lika bra heller och du har inte någon cpu kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JumpyWizard:

""
Jag hade inte köpt den för det är "snålat" på det mesta för att få rådmed en 970, men man gör som man vill.

Tack så mycket! Ju fler alternativ desto bättre.
Ja det känns ju lite tråkigt att datorn kostar 8.000 kr men "bara" 2000 kr går till grafikkort, vilket är datorns primära syfte. Men vet själv efter att jag köpte ett budget chassi och fy fan vad det saknades allt som kan liknas vid kvalitet. Så där är nog valet upp till min polare att bestämma vad han prioriterar.

Den där SSD:n intresserade mig mycket! Hur stor är skillnaden mellan den och Samsungs? Här fick man ju rejält med lagring för pengarna.

Permalänk
Skrivet av Arre..:

Tack så mycket! Ju fler alternativ desto bättre.
Ja det känns ju lite tråkigt att datorn kostar 8.000 kr men "bara" 2000 kr går till grafikkort, vilket är datorns primära syfte. Men vet själv efter att jag köpte ett budget chassi och fy fan vad det saknades allt som kan liknas vid kvalitet. Så där är nog valet upp till min polare att bestämma vad han prioriterar.

Den där SSD:n intresserade mig mycket! Hur stor är skillnaden mellan den och Samsungs? Här fick man ju rejält med lagring för pengarna.

Crucial MX-100 är den mest prisvärda SSD:n i 250GB-segmentet. Här omnämns den i Svenska SSD-guiden.

Vidare, en liten snabb titt på prestandaindex i spel för grafikkort:

Visa signatur

P4NW 1.8A@2.4B | 1GB DDR (2, 5, 2, 2) | Leadtek A250 Ultra TD |
WD 120GB-SE + SG Ba.IV 40GB| 18,1 TFT | Audigy m. Inpire 5300 5.1 |

Permalänk
Skrivet av Arre..:

Tack så mycket! Ju fler alternativ desto bättre.
Ja det känns ju lite tråkigt att datorn kostar 8.000 kr men "bara" 2000 kr går till grafikkort, vilket är datorns primära syfte. Men vet själv efter att jag köpte ett budget chassi och fy fan vad det saknades allt som kan liknas vid kvalitet. Så där är nog valet upp till min polare att bestämma vad han prioriterar.

Den där SSD:n intresserade mig mycket! Hur stor är skillnaden mellan den och Samsungs? Här fick man ju rejält med lagring för pengarna.

Är det här bättre?
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2667618

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntiChrist:

Crucial MX-100 är den mest prisvärda SSD:n i 250GB-segmentet. Här omnämns den i Svenska SSD-guiden.

Vidare, en liten snabb titt på prestandaindex i spel för grafikkort:

http://www.sweclockers.com/image/diagram/8000?k=3c67e95443ef6...

Tackar!

Skrivet av JumpyWizard:

Tack för förslaget Ska ta kontakt med min polare senare ikväll och sedan skriver jag här igen om han bestämt sig eller om vi har någon mer fråga.

All hjälp hittills uppskattas verkligen