Permalänk
Medlem

Dator startar ej

Jag hade datorn i sängen och lyssnade på musik, så då la jag en tröja på tangentbordet, fällde ihop den, la en tröja över så det inte skulle lysa och somnade.
Nu när jag skulle använda datorn så funkar den inte. Inga lampor lyser, den tar inte emot ström från laddaren och den ger inga reaktioner när jag trycker på powerknappen.
Jag tryckte igång den när jag hade varken batteri eller sladd i och då lös en lampa till lite snabbt men inget hände.
Vad är det som kan ha gått sönder? Klumpen som sitter mitt på sladden lyser, och att kabeln har gått sönder efter den känns rätt otroligt så det borde vara något i datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Mattecoach

Jag tror faktiskt att datorn har blivit överhettad. Detta borde dock ha lett till att datorn stänger av sig, men antar att det kan skada komponenterna också.

1. Man bör inte använda datorn i sängen.
2. Man bör inte täcka en dator.

Permalänk
Medlem

Man ska som ovan skriver inte täcka över en bärbar dator, risken är stor att den blir förstörd p.g.a. överhettning, samt risken att det faktiskt kan börja brinna i den (i värsta fall).

Permalänk
Medlem

Håll in strömknappen 5 sekunder, vänta 1 sekund, starta datorn.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRUSSIDULL:

Håll in strömknappen 5 sekunder, vänta 1 sekund, starta datorn.

Funkade inte :/ Vad kan jag göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zer0x:

Funkade inte :/ Vad kan jag göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Skicka in den på reperation?

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Medlem

Vet inte om du har kvar datorn, men testa även: ta ur batteriet och strömkabel, håll inne strömknappen minst 30 sekunder. Testa sedan att starta upp med nätsladden i.

Permalänk
Skrivet av Zer0x:

Jag hade datorn i sängen och lyssnade på musik, så då la jag en tröja på tangentbordet, fällde ihop den, la en tröja över så det inte skulle lysa och somnade.
Nu när jag skulle använda datorn så funkar den inte. Inga lampor lyser, den tar inte emot ström från laddaren och den ger inga reaktioner när jag trycker på powerknappen.
Jag tryckte igång den när jag hade varken batteri eller sladd i och då lös en lampa till lite snabbt men inget hände.
Vad är det som kan ha gått sönder? Klumpen som sitter mitt på sladden lyser, och att kabeln har gått sönder efter den känns rätt otroligt så det borde vara något i datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

ja gissar också på överhettning har du hemförsäkring / drulleförsäkring?
byte av moderkort / omlödning av moderkort. oavsett blir det en kostsam reparation

vilken bärbar har du? och du la den i sängen eller på nåt bord. varför låter du datorn vara på under natten?
om du inte gillar att det lyser stäng av den då.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av solemn:

Vet inte om du har kvar datorn, men testa även: ta ur batteriet och strömkabel, håll inne strömknappen minst 30 sekunder. Testa sedan att starta upp med nätsladden i.

Får testa det i helgen när jag kommer hem då, har inte hunnit göra mig av med datorn än.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

ja gissar också på överhettning har du hemförsäkring / drulleförsäkring?
byte av moderkort / omlödning av moderkort. oavsett blir det en kostsam reparation

vilken bärbar har du? och du la den i sängen eller på nåt bord. varför låter du datorn vara på under natten?
om du inte gillar att det lyser stäng av den då.

Ska kolla upp det där med hemförsäkring, det var en bra idé
Det är nån äldre, kommer inte ihåg märke/modell.
Mobilen jag hade då glappade i laddkontakten så jag kunde inte lyssna på musik när jag skulle sova, så jag använde datorn istället vilket visade sig vara en dum idé.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Medlem

Testa att återställa CMOS.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.