löste cpu temp problem men nu fungerar inte turbo. ska man be om nya saker?

Permalänk
Medlem

löste cpu temp problem men nu fungerar inte turbo. ska man be om nya saker?

Tjena!

förlåt om titlen blev dålig.

men nu är det så att jag köpte en ny dator nyligen, och jag fick mycket höga temps, löste detta genom att stänga av intel turbo boost. Sen när jag startade turbo igen så är min cpu låst på 4ghz och jag har försökt allt för att få igång det igen men det går inte. Är det någon bra anledning att skicka tillbaka moderkort och cpu för att be om nya delar (mobo och cpu)? och se om det löser problemen med temps? eller är det bara att stå ut med dessa problemen?

EDIT:
os: win 8.1
cpu: 4790k stock. kyld av hyper 212 evo
ram: hyperx xmp beast 2133 mhz 16bg
mobo: Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut under energialternativ i Windows? Om det är satt på performance så testa ändra den.

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SSGS:

Hur ser det ut under energialternativ i Windows? Om det är satt på performance så testa ändra den.

Den var satt på hög prestanda, satte ner den till balanserat men inget ändrades, cpu ligger fortfarande på 4ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsson82:

Den var satt på hög prestanda, satte ner den till balanserat men inget ändrades, cpu ligger fortfarande på 4ghz

Du måste aktivt ställa in den på "lägsta CPU användning" eller vad det heter, ställ den på 5%, den är nog på 100% nu.

Energialterntaiv/Avancerat/Energisparfunktioner för processorn/minsta processortillstånd.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Matsson82:

Tjena!

förlåt om titlen blev dålig.

men nu är det så att jag köpte en ny dator nyligen, och jag fick mycket höga temps, löste detta genom att stänga av intel turbo boost. Sen när jag startade turbo igen så är min cpu låst på 4ghz och jag har försökt allt för att få igång det igen men det går inte. Är det någon bra anledning att skicka tillbaka moderkort och cpu för att be om nya delar (mobo och cpu)? och se om det löser problemen med temps? eller är det bara att stå ut med dessa problemen?

Ska du ha bra lösningar på ditt problem räcker det inte med det du skriver, utan kolla i klistrade trådar innan du postar där det står just att du ALLTID bör ange vad du använder för prylar i din burk och dessutom vilket OS du använder, så please gör detta.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Du måste aktivt ställa in den på "lägsta CPU användning" eller vad det heter, ställ den på 5%, den är nog på 100% nu.

Energialterntaiv/Avancerat/Energisparfunktioner för processorn/minsta processortillstånd.

Det ända alternativet jag har under energisparfunktioner för processorn är det vliden visar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsson82:

Det ända alternativet jag har under energisparfunktioner för processorn är det vliden visar.
http://i.imgur.com/u18el6D.png

Skumt, jag har Minsta och Högsta Processortillstånd också, ingen aning då tyvärr, det är säkert det som är problemet, men ingen aning vart du hittar de inställningarna då.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Ska du ha bra lösningar på ditt problem räcker det inte med det du skriver, utan kolla i klistrade trådar innan du postar där det står just att du ALLTID bör ange vad du använder för prylar i din burk och dessutom vilket OS du använder, så please gör detta.

redigerade nu! Info om os, cpu, ram och mobo ligger där nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Skumt, jag har Minsta och Högsta Processortillstånd också, ingen aning då tyvärr, det är säkert det som är problemet, men ingen aning vart du hittar de inställningarna då.

Ja det är skumt, ska kolla in i bios och se om jag har något där.

Permalänk
Medlem

Liten uppdate, laddade hem real temp för att see cpu mhz med något annat än antikvitetshanteraren. just nu ligger den på 4360mhz enligt real temp, men bfortfarande 4ghz i aktivitetshanteraren.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Matsson82:

Ja det är skumt, ska kolla in i bios och se om jag har något där.

Kör du balanserad på Energialternativ?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Kör du balanserad på Energialternativ?

nej, satte det på hög prestanda igen, såg ingen skillnad när jag ändrade det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Matsson82:

nej, satte det på hög prestanda igen, såg ingen skillnad när jag ändrade det.

Var någonstans ändrade till hög prestanda första gången? Alltså när allt detta startade? Ändrat något i UEFI:n?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Aktivitetshanteraren visar ej turbo mode iallafall ej på min burk.Utan jag kollar med cpu-z istället och där ser man när turbo slås på

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsson82:

Tjena!

förlåt om titlen blev dålig.

men nu är det så att jag köpte en ny dator nyligen, och jag fick mycket höga temps, löste detta genom att stänga av intel turbo boost. Sen när jag startade turbo igen så är min cpu låst på 4ghz och jag har försökt allt för att få igång det igen men det går inte. Är det någon bra anledning att skicka tillbaka moderkort och cpu för att be om nya delar (mobo och cpu)? och se om det löser problemen med temps? eller är det bara att stå ut med dessa problemen?

EDIT:
os: win 8.1
cpu: 4790k stock. kyld av hyper 212 evo
ram: hyperx xmp beast 2133 mhz 16bg
mobo: Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3

Har du provat montera om kylaren? Kanske hamnat lite på sniskan?
Hyper 212 ska ju knappast ha några problem med en stock 4790k.

Visa signatur

Corsair Carbide 540 Air|CoolerMaster V1000|Gigabyte Z87X-UD5H|Haswell i7-4770K@4.4|Corsair H100i|G.Skill RipjawsX 2133mhz 16gb|2x Asus GeForce GTX 680 DCII OC (SLI)|Focusrite Scarlett 2i2|AKG 612 Pro|Corsair Vengeance K70 Silver| R.A.T. 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Var någonstans ändrade till hög prestanda första gången? Alltså när allt detta startade? Ändrat något i UEFI:n?

i windows, men sen när jag såg att mina temps var höga, gick jag in i bios och stängde av vcore auto och intels turbo funktion.

Skrivet av fermia:

Aktivitetshanteraren visar ej turbo mode iallafall ej på min burk.Utan jag kollar med cpu-z istället och där ser man när turbo slås på

Den gjorde det på min burk innan jag började se problem med temps, och stängde av det ett tag i bios.

Skrivet av lenlye:

Har du provat montera om kylaren? Kanske hamnat lite på sniskan?
Hyper 212 ska ju knappast ha några problem med en stock 4790k.

Ganska säger på att den är rätt på satt, idle ligger enbart på 25-35 grader. load är som sagt värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsson82:

i windows, men sen när jag såg att mina temps var höga, gick jag in i bios och stängde av vcore auto och intels turbo funktion.

Den gjorde det på min burk innan jag började se problem med temps, och stängde av det ett tag i bios.

Ganska säger på att den är rätt på satt, idle ligger enbart på 25-35 grader. load är som sagt värre.

Finns det inget alternativ i bios om att restore default bio settings?

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsson82:

i windows, men sen när jag såg att mina temps var höga, gick jag in i bios och stängde av vcore auto och intels turbo funktion.

Den gjorde det på min burk innan jag började se problem med temps, och stängde av det ett tag i bios.

Ganska säger på att den är rätt på satt, idle ligger enbart på 25-35 grader. load är som sagt värre.

ser ingen info om detta, men vad har du för temp i load?

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

ser ingen info om detta, men vad har du för temp i load?

100% load ligger jag runt 80 grader. 16-20 ifrån tj max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsson82:

100% load ligger jag runt 80 grader. 16-20 ifrån tj max

Vilket program kör du med?
Jag har ca 70C på min prolle med Noctua NH-D14 så 80 grader med en EVO 212 låter ju inte galet mycket.
Då har jag även ett VÄL ventilerat chassi, totalt 6 fläktar, 3 in och 3 ut, dock SLI konfig så det höjer ju tempen lite också.

Jag har 5-6 grader mer om man kör med Prime95 tex. det skulle jag inte rekommendera, den skiter i alla inställningar typ och kör för hög volt.
Testa tex Intel Extreme Tuning Utility och se vad du har för temp då?
Eller ännu bättre, spela en halvtimme, något tungt spel och se vad maxtemperaturen landar på, den är ju betydligt mer väsentlig än att köra 100% CPU, det händer ju inte i praktiken.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsson82:

nej, satte det på hög prestanda igen, såg ingen skillnad när jag ändrade det.

Startade du om datorn?

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk

Windows 8.1 Enhetshanteraren visar helt fel cpu hastigheter. Det står för mig att min cpu ligger idlar i 5.16ghz

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller