Extremt litet chassi för kraftfulla komponenter!

Permalänk
Medlem

Extremt litet chassi för kraftfulla komponenter!

Jag blev riktigt sugen på att göra något liknande själv efter att jag hittat denna bild på Overclock.net. Är det någon som har sett en dator i ett litet(eller mindre) format som detta? Det går ju att klämma in en Intel i7 + GTX 970 itx utan problem(med undantag för luftcirkulation). Fler bilder på chassit: http://www.overclock.net/t/1500971/lightbox/post/22589416/id/2103502

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja det är ju det där med nätagget också. Annars är ju evga hadron en låda jag är sugen på bygga ett system i

Din länk funkar inte för mig förresten

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror inte att det kommer att gå så bra med hans mod - han skriver själv "This has been more of a feasibility study for the sake of science."

Kylaren kommer helt enkelt inte att få det luftflödet den behöver då PSU:n kommer att blockera den helt och hållet ovanför.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Skrivet av NiftyNips:

Jag blev riktigt sugen på att göra något liknande själv efter att jag hittat denna bild på Overclock.net. Är det någon som har sett en dator i ett litet(eller mindre) format som detta? Det går ju att klämma in en Intel i7 + GTX 970 itx utan problem(med undantag för luftcirkulation). Fler bilder på chassit: http://www.overclock.net/t/1500971/lightbox/post/22589416/id/2103502 http://cdn.overclock.net/0/04/900x900px-LL-0493c39c_DSC_0723....

Bygglogg!

Har alltid varit sugen på att bygga kompakt jag med, men jag vill få plats med vattenkylning också.

Skrivet av The-Architect:

Ja det är ju det där med nätagget också. Annars är ju evga hadron en låda jag är sugen på bygga ett system i

Din länk funkar inte för mig förresten

Skickades från m.sweclockers.com

Länken fungerar för mig!

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk

Cool master Elite 110 är ett litet chassi som tar itx moderkort och korta grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Ja det är ju det där med nätagget också. Annars är ju evga hadron en låda jag är sugen på bygga ett system i

Din länk funkar inte för mig förresten

Skickades från m.sweclockers.com

Jag ser inte något problem med nätagget. Vad syftar du på? Här är länken till tråden http://www.overclock.net/t/1500971/build-log-project-short-stuff-sg05-lite

Skrivet av XFTality:

Tror inte att det kommer att gå så bra med hans mod - han skriver själv "This has been more of a feasibility study for the sake of science."

Kylaren kommer helt enkelt inte att få det luftflödet den behöver då PSU:n kommer att blockera den helt och hållet ovanför.

Jo tyvärr så följde han inte upp med några fler uppdateringar Jag tror inte luftflödet kommer vara något problem om hålen sitter på rätt plats! Fläkten i fronten kommer till bra nytta!

Skrivet av JumpyWizard:

Cool master Elite 110 är ett litet chassi som tar itx moderkort och korta grafikkort.

Fast det ser så fult ut Sedan så är det större än detta chassi

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av NiftyNips:

Jo tyvärr så följde han inte upp med några fler uppdateringar Jag tror inte luftflödet kommer vara något problem om hålen sitter på rätt plats! Fläkten i fronten kommer till bra nytta!

Är själv nyfiken om han lyckas baka in allt i det chassit, hoppas på att han återkopplar!

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiftyNips:

Jag ser inte något problem med nätagget. Vad syftar du på?

Äsch, jag var otydlig, mitt fel. Jag menade att nätagget alltid lägger en begränsning på bredd/höjd, vilket är synd, borde finnas mer alternativ av mer kompakt karaktär.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det minsta jag sätt är A4. Från hardforum.
Nästan hälften så stort som sugo 05.

Men det är fortf på prototyp stadiet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Äsch, jag var otydlig, mitt fel. Jag menade att nätagget alltid lägger en begränsning på bredd/höjd, vilket är synd, borde finnas mer alternativ av mer kompakt karaktär.

Skickades från m.sweclockers.com

Extern nätdel + PicoPSU eller motsvarande eliminerar det problemet. Är man allergisk mot externa nätdelar, så ger en PicoPSU fortfarande fördelen att man kan köra med vilken nätdel som helst som ger 12V DC och tillräcklig ström för ens behov. Plötsligt har man en hel uppsjö former och storlekar att välja på, och är inte längre mer eller mindre begränsad till ATX-aggens formfaktor

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Extern nätdel + PicoPSU eller motsvarande eliminerar det problemet. Är man allergisk mot externa nätdelar, så ger en PicoPSU fortfarande fördelen att man kan köra med vilken nätdel som helst som ger 12V DC och tillräcklig ström för ens behov. Plötsligt har man en hel uppsjö former och storlekar att välja på, och är inte längre mer eller mindre begränsad till ATX-aggens formfaktor

En hel uppsjö av inte så många chassin alls då få tillverkare ens bryr sig om bygga utan atx-formfaktor.

Men ska man gå helt custom och bygga ett eget chassi så är det ett utmärkt alternativ, håller med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

En hel uppsjö av inte så många chassin alls då få tillverkare ens bryr sig om bygga utan atx-formfaktor.

Men ska man gå helt custom och bygga ett eget chassi så är det ett utmärkt alternativ, håller med.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, jag uppfattade det som att hela grejen här var att bygga något eget, eller åtminstone modda något befintigt mer eller mindre till oigenkännlighet, med målsättningen att få det så litet som bara möjligt

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Är själv intresserad av detta chassi http://ncases.com

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Skrivet av addy1995:

Är själv intresserad av detta chassi http://ncases.com

De va riktigt snyggt, får nästa köpa ett sånt när dem går att köpa

Visa signatur

ASUS MAXIMUS V GENE mATX | i7 2600k | Sapphire Radeon R9 290X TRI-X| H100i | Smasung SSD EVO 250gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av addy1995:

Är själv intresserad av detta chassi http://ncases.com

Skrivet av NewandNeedhelp:

De va riktigt snyggt, får nästa köpa ett sånt när dem går att köpa

Kan rekommendera det starkt. Har själv Version 2 av M1'an. Det fantastisk kvalité på bygget. Men räkna med att svära med kablarna lite, det är trångt och det blir en del pill, men det är förvånasvärt mycket man får in i detta mini chassit.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

M1an är häftig. A4an är från samma forum.
Det jag gillar med A4an gentemot M1 är att det är liggande på längden (inte på bredden som alla steamboxes).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Kan rekommendera det starkt. Har själv Version 2 av M1'an. Det fantastisk kvalité på bygget. Men räkna med att svära med kablarna lite, det är trångt och det blir en del pill, men det är förvånasvärt mycket man får in i detta mini chassit.

Vad har du för komponenter i den? Läste på SilentPC att cpun och gpun blir rätt så varm vilket jag tycker är lite konstigt om man har ett referens kort som får in frisk luft direkt från botten av chassit där det sitter fläktar och skickar ut den varma luften bak. Är nog ett större problem med cpun.

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av addy1995:

Vad har du för komponenter i den? Läste på SilentPC att cpun och gpun blir rätt så varm vilket jag tycker är lite konstigt om man har ett referens kort som får in frisk luft direkt från botten av chassit där det sitter fläktar och skickar ut den varma luften bak. Är nog ett större problem med cpun.

Mitt chassi står just nu tomt. Har bara emigerat kort till det för jag har några idéer som jag ska göra med det så jag sparar mig för vattenkylning och GTX 980 8 gb.

Jag upplevde att datorn blev varmare än i Fractal Design R3. Men det var med mycket lågt varvtal på fläktarna, det låg på 80 grader på både CPU och GPU ungefär, med riggen i min signatur(man får modda det 680 kortet för att det ska få plats). Problemet som chassit har är att det inte har ett naturligt flöde för att cirkulera luft, framsidan är helt isolerad och i bakkant kan man montera en 92mm fläkt, med en sådan där hade säkert tempen blivit bättre, men då jag ska ha reservoar och pump där så har jag struntat i att skaffa en sådan. Jag använde även ett ATX nätagg när jag testade vilket fortsätter försämra luftflödet. Sen kan man inte gömma kablar bakom moderkortsplåten så det drar ner luftflödet ytterligare. Sen gör det trånga utrymmet generellt att det blir mycket turbulens så mycket luft fastnar i små fickor där den stagnerar och värms upp. Slutligen tror jag anledningen till varför ett refkort inte presterar som det ska i detta chassit är för att det är ca 2 cm ner till det utstansade hålet, så igen misstänkter jag att luften fastnar i turbulensfickor.

Det är en fantiskt chassi och jag älskar det massor. Men det är långt ifrån ett enkelt chassi att jobba med, man har offrat mycket för att få det så litet och för att få ut det absolut bästa ur chassit krävs det att man vågar modda blandannat sin PSU's kablar som är alldeles för långa. Jag tror de tänkt mer på framtida komponenter som inte skapar lika mycket värme. Dock ansåg jag inte 80 grader som ett stort problem med tanke på att det var en timme av prime95 och msi kombustor jag drog runt. Visst det är inga 69 grader som det är för den rig jag kör idag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Mitt chassi står just nu tomt. Har bara emigerat kort till det för jag har några idéer som jag ska göra med det så jag sparar mig för vattenkylning och GTX 980 8 gb.

Jag upplevde att datorn blev varmare än i Fractal Design R3. Men det var med mycket lågt varvtal på fläktarna, det låg på 80 grader på både CPU och GPU ungefär, med riggen i min signatur(man får modda det 680 kortet för att det ska få plats). Problemet som chassit har är att det inte har ett naturligt flöde för att cirkulera luft, framsidan är helt isolerad och i bakkant kan man montera en 92mm fläkt, med en sådan där hade säkert tempen blivit bättre, men då jag ska ha reservoar och pump där så har jag struntat i att skaffa en sådan. Jag använde även ett ATX nätagg när jag testade vilket fortsätter försämra luftflödet. Sen kan man inte gömma kablar bakom moderkortsplåten så det drar ner luftflödet ytterligare. Sen gör det trånga utrymmet generellt att det blir mycket turbulens så mycket luft fastnar i små fickor där den stagnerar och värms upp. Slutligen tror jag anledningen till varför ett refkort inte presterar som det ska i detta chassit är för att det är ca 2 cm ner till det utstansade hålet, så igen misstänkter jag att luften fastnar i turbulensfickor.

Det är en fantiskt chassi och jag älskar det massor. Men det är långt ifrån ett enkelt chassi att jobba med, man har offrat mycket för att få det så litet och för att få ut det absolut bästa ur chassit krävs det att man vågar modda blandannat sin PSU's kablar som är alldeles för långa. Jag tror de tänkt mer på framtida komponenter som inte skapar lika mycket värme. Dock ansåg jag inte 80 grader som ett stort problem med tanke på att det var en timme av prime95 och msi kombustor jag drog runt. Visst det är inga 69 grader som det är för den rig jag kör idag.

Dold text

Okej. Är ju inte så stort problem när man spelar då man faktiskt måste kompromissa lite när man ska ha så litet chassi. Funderar på att ha en h100i med en fläkt som drar in luft och en som drar ut luften för att försöka få lite cirkulation vid cpun. Sen skulle jag ju gärna vilja ha ett ASUS Strix grafikkort då det är passivt upp till 65 grader. Undrar om det skulle hjälpa att ha en fläkt som drar in luft och en som drar ut luft där också?

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av addy1995:

Okej. Är ju inte så stort problem när man spelar då man faktiskt måste kompromissa lite när man ska ha så litet chassi. Funderar på att ha en h100i med en fläkt som drar in luft och en som drar ut luften för att försöka få lite cirkulation vid cpun. Sen skulle jag ju gärna vilja ha ett ASUS Strix grafikkort då det är passivt upp till 65 grader. Undrar om det skulle hjälpa att ha en fläkt som drar in luft och en som drar ut luft där också?

Bäst flöde får du om du sätter lågprofil fläktar i botten och vanliga 25mm-tjocka i sidan som insug och 92mm utgången får bli utsug. Detta bildar ett övertryck. Det kan dra ner tempen några grader, men datorn kommer väsnas med och man kan rent av få lite blåsljud beroende på fläkt hastighet och vilken modell man använder.. Om man kan gömma undan kablarna på ett vettigt sätt är det nog bäst att köra insug i botten och utsug i sidan. Om man skiftar och har insug på höger och utsug till vänster på t.ex sidopanelen så kommer man bara få en massa turbulens och luften kommer stagnera.

Jag tror inte Strix kortet kommer vara passivt särskilt länge i detta chassit tyvärr. Så fall får man ha 10mm/lågprofil fläktar i botten och då försvann hela idéen med att ha datorn passiv.

Men jag har mät och slitit med skisser och tumstock och räknat ut att med rätt delar och rätt modifikationer kan man få in 2 st 240 radiatorer i M1'an. Men det är så fall verkligen på håret. Jag sparar just nu pengar för att kunna utföra ett sådant projekt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tycker du verkligen ska köra på Raijintek Metis, trycker du in SFX nätagg får du in lite längre kort. Men som du tänker ha ett ~170mm 970 så blir det nog kanon. Alt att du väljer att köra på en cubitek mini center. Lite mindre

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Jag kör i en Coolcube Mini som är hyfsat liten.

Sitter en i3 3220 och ett GTX50Ti Boost i den och strömmen levereras av ett FSP 400w. Skulle nog inte vara några problem att stoppa i ett GTX970 och en i5:A om jag byter agg.
Jag spelar dock bara WOT så behovet av mer muskler finns inte och jag är nöjd med datorn i övrigt.

Detta kort är det jag skulle stoppat i om jag skulle byggt så litet som möjligt: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2809908

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.