Permalänk

Första bygget - Synpunkter?

Hej! Efter att ha spelat på färdigbyggen under hela min uppväxt så är det dags att ta steget med mitt första egna bygge. Datorn är tänkt för gaming till spel som ex. Wow, Dota2, Diablo3.

Det här är vad jag har satt ihop hittills.

ASUS Intel Core I5 4690K + Asus Z97 S-1150 ATX (17% rabatt-paket)
ASUS R9280-DC2T-3GD5 AMD Radeon R9 280 3GB
G.Skill Ripjaws DIMM 240-pin 8GB 2133MHz CL11
Be Quiet Be quiet! Pure Power L8 CM530Watt
Fractal Design Define R4 ATX
Corsair Hydro Series H75 Liquid CPU Cooler
Samsung 840 EVO MZ-7TE120 120GB
Seagate Desktop HDD ST1000DM0031024GB

ASUS PCE-N10 - la till ett trådlöst nätverkskort, det finns inte inbyggt eller? kommer antagligen använda kabel men vill ha möjlighet att gå trådlöst

Min budget ligger mellan 8-10 000 kr.

Jag har valt vattenkylning mest för att det är snyggare, tar mindre plats och för att det är en grej jag alltid velat ha (med störst vikt på det sista). Om ni har några synpunkter på det / vill avråda mig, så gör gärna det!

Är osäker på PSUn också, behövs mer watt? är märket att lite på?

Har ni några andra synpunkter, frågor, råd så kommentera gärna!

Permalänk
Medlem

mindre plats tar det väl inte, du flyttar bara på det. om du vill ha det är det väl inte så mycket att diskutera egentligen. du får sämre prestanda per krona och en högre risk för problem jämfört med luft, men du handlar åtminstone av corsair som har oerhört bra kundsupport om du får en defekt pump eller något sådant. jag har väl lite svårt att se hur man kan vilja ha en all-in-one så mycket men alla är vi väl olika. du får ju inte det roliga med vattenkylningen i mina ögon, alltså att ha kontroll själv, att planera och arbetet med att plocka ihop det hela, och sedan det estetiska och prestandan så klart. dock så kostar det ju rejält med vatten och är komplicerat också, inte riktigt något för första bygget kanske.

Permalänk

Tja, tack för svar! Kanske funderar på luftkylning om vatten är risky, fick för mig att det var ganska okomplicerat med vatten när man köper färdiga slutna system, allt är väl redan fixat för installation? Vad är det som är komplicerat med ett färdigbyggt system?

Jag planerade heller inte att overclocka även fast jag har valt 4690k men det var för att det var ett erbjudande på mobo + cpu som gjorde att jag sparade 400 kr på 4690k över 4690, men nu är inte erbjudandet tillgängligt längre. Så jag har gått över till 4690 bara, hur mycket pengar är värt att lägga på cpu-kylning om man inte överklockar?

Har fått höra att Seasonic gör bäst PSUs men de är så jävla dyra, 625 spänn för 320 watt! Har funderat på en annan PSU Corsair CX600M på 600 watt, några råd om PSUs?

Ser resten av bygget bra ut? Är allt är kompatibelt? Något viktigt jag missat eller borde tänka mer på?

Permalänk
Medlem

Förstabygget!

Hej,
Tänk på att det inte går att överklocka din CPU om du inte väljer K varianten.
Kanske inte är aktuellt för dig i nuläget men vid senare tillfäller är det en nice to have feature är även bättre andra hands värde på K cpu'er enligt min mening.

Till agg så är corsair ett bra val skulle rikta in mig på 600 - 750w finns en rad olika varianter läs lite om vad som passar dina behov.

med vänliga hälsningar

Nova

Visa signatur

M: Gigabyte.G1.Sniper 3 P: i7 2600 non (k) M: 16Gb G: 2x XFX 7970 [/B] SDD 3x 120GB OCZ Octane

Permalänk
Medlem
Skrivet av lebaguette:

Tja, tack för svar! Kanske funderar på luftkylning om vatten är risky, fick för mig att det var ganska okomplicerat med vatten när man köper färdiga slutna system, allt är väl redan fixat för installation? Vad är det som är komplicerat med ett färdigbyggt system?

Jag planerade heller inte att overclocka även fast jag har valt 4690k men det var för att det var ett erbjudande på mobo + cpu som gjorde att jag sparade 400 kr på 4690k över 4690, men nu är inte erbjudandet tillgängligt längre. Så jag har gått över till 4690 bara, hur mycket pengar är värt att lägga på cpu-kylning om man inte överklockar?

Har fått höra att Seasonic gör bäst PSUs men de är så jävla dyra, 625 spänn för 320 watt! Har funderat på en annan PSU Corsair CX600M på 600 watt, några råd om PSUs?

Ser resten av bygget bra ut? Är allt är kompatibelt? Något viktigt jag missat eller borde tänka mer på?

precis, det är extremt okomplicerat och i mina ögon lika intressant (eller ointressant) som luftkylning.

rekommenderar starkt att du ändrar planer ang överklockning annars kommer du ångra det rejält om några år när du får kasta ut din 4690 medan en 4690k skulle klarat sig utmärkt i ett bra tag till eller kanske när du ska sälja den och du inte får alls lika mycket för en 4690 som en 4690k. sedan har 4690 samma usla värmeavledning som resten av haswell, bara 4690k och 4790k har bättre.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=846234 billigt och bra seasonic-agg.