Permalänk
Medlem

Tips på prisvärd router?

Vi har nyligen införskaffat oss adsl med telia. Vi fick med en technicolor/thompson router/modem. Efter alla problem jag har sett att folk haft med den så tänkte jag köper en ny. Som jag har förstått så behöver man ett modem för det och jag hittade denna här hemma: http://www.inet.se/produkt/5404367/zyxel-prestige-660h-d1-ads... Jag vet dock inte om den är bra.. Men iallafall har ni tips på bra routrar för typ ~1400? För jag har verkligen ingen koll

Permalänk
Medlem

ADSL eller fiber?

Triple play modemet du har länkat kan du nästan skita i. Du kopplar i thompson gatewayn du fick från telia, ringer/chattar med telia och ber dom brygga den och sedan kopplar du i din egna router.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sebblarn:

Vi har nyligen införskaffat oss adsl med telia. Vi fick med en technicolor/thompson router/modem. Efter alla problem jag har sett att folk haft med den så tänkte jag köper en ny. Som jag har förstått så behöver man ett modem för det och jag hittade denna här hemma: http://www.inet.se/produkt/5404367/zyxel-prestige-660h-d1-ads... Jag vet dock inte om den är bra.. Men iallafall har ni tips på bra routrar för typ ~1400? För jag har verkligen ingen koll

Jag tycker du ska testa smarten först för det är ofta folk klagar på den i onödan, själv har jag aldrig haft problem med den, det enda den saknar är är egentligen 5GHz wifi men som modem är den utmärkt och det bör du använda oavsett om du skaffar en egen router eller inte, smarten agerar åskskydd och eftersom modemet är bra och du måste betala för den är det bara dumt att plocka bort den, ska du köra nått eget efter den så ringer du kundtjänst och ber dem brygga den så den bara fungerar som modem för datatrafiken.

Prova smarten först och köp inget innan du vet om du verkligen behöver det, du kan kanske göra nått roligare för de pengarna om smarten visar sig fungera bra även för dig och får du problem så går det att ordna dem när de uppstått.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Igentligen har jag själv inte stött på några problem än så länge, det enda problemet är att vi har den i mitt sovrum och den tjuter konstant i höga frekvenser. Det är jätte jobbigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebblarn:

Igentligen har jag själv inte stött på några problem än så länge, det enda problemet är att vi har den i mitt sovrum och den tjuter konstant i höga frekvenser. Det är jätte jobbigt

Bör kontakta supporten då och få den utbytt, låter inte normallt ^^

Men vi kör på en bryggat modem från Telia med asus r66u som router

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sebblarn:

Igentligen har jag själv inte stött på några problem än så länge, det enda problemet är att vi har den i mitt sovrum och den tjuter konstant i höga frekvenser. Det är jätte jobbigt

Själva enheten eller nätdelen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Själva enheten eller nätdelen ?

enheten

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sebblarn:

Då blir det svårt att byta nätdel för att få det tyst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Då blir det svårt att byta nätdel för att få det tyst.

Kan ändå vara nätdelen som spökar.

Om möjligt så är det bara att prova en annan nätdel, annars ring telia och få modem + nätdel utbytt. Den ska inte ge ett högfrekvent ljud.

Telia Smart routern är inte så hemsk som det sägs. För de flesta hem är den fullt tillräckligt. Det är rent ut sagt korkat att köpa något annat om man inte uppmärkt några riktiga problem.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Kan ändå vara nätdelen som spökar.

Om möjligt så är det bara att prova en annan nätdel, annars ring telia och få modem + nätdel utbytt. Den ska inte ge ett högfrekvent ljud.

Telia Smart routern är inte så hemsk som det sägs. För de flesta hem är den fullt tillräckligt. Det är rent ut sagt korkat att köpa något annat om man inte uppmärkt några riktiga problem.

Jag har själv smarten hemma men även några andra egna routrar och smarten fungerar ofta utmärkt, de flesta som klagar är de som inte vill lära sig att vidarebefordra portar på rätt sätt och så finns det ett litet antal som kan det och klagar mer sakligt men de brukar ju snarare ha betydligt mer avancerade problem och ofta har det med servrar att göra.
Smarten funkar bra till de flesta och den enda brist den odiskutabelt har är att den saknar 5GHz wifi, det borde alla apparater ha idag för att wifi ska ha en chans att fungera bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.