Finns det några Mini-itx lådor som är ljuddämpade?

Permalänk
Geeks Gaming

Finns det några Mini-itx lådor som är ljuddämpade?

Hej!

Jag vill ha en tyst liten dator där man får plats med ett grafikkort, 2 SSD och en eller två hårddiskar. Men inte mycket mer, gärna så liten som möjligt och ljuddämpad. Började kolla på mini-itx lådor men ingen jag har hittat är ljuddämpad, finns det några som är det? om inte kan man själv modda någon lämplig låda så att den blir mer ljuddämpande?

Jag kommer inte överklocka så bra luftflöde är inget krav, vill mest ha nått litet, tyst system som bara funkar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlvarBerglind:

Hej!

Jag vill ha en tyst liten dator där man får plats med ett grafikkort, 2 SSD och en eller två hårddiskar. Men inte mycket mer, gärna så liten som möjligt och ljuddämpad. Började kolla på mini-itx lådor men ingen jag har hittat är ljuddämpad, finns det några som är det? om inte kan man själv modda någon lämplig låda så att den blir mer ljuddämpande?

Jag kommer inte överklocka så bra luftflöde är inget krav, vill mest ha nått litet, tyst system som bara funkar...

Tyst är ju väldigt subjektivt.

Jag kör en node 304 med ett 290 med tri-x kylare. Den är tyst i idle och surrar lite när jag spelar.

Fläktarna i node304 är satta på lägsta. Stock-fläktarna. Inte mycket ljud från dem i mitt tycke.

CPU-kylare NH-D15 (ett helvete att få in, men det gick!) "knäpptyst".

Nätagg Silverstone Strider ST55F-G 550W, svårt att få tag på nu, men har för mig det kommit några nya korta nätagg som ska vara tysta... kan inte komma på vad de heter dock :(.

Detta är i mitt tycke ett väldigt tyst bygge. Om det är tyst nog för dig... well, who knows :).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AlvarBerglind:

Hej!

Jag vill ha en tyst liten dator där man får plats med ett grafikkort, 2 SSD och en eller två hårddiskar. Men inte mycket mer, gärna så liten som möjligt och ljuddämpad. Började kolla på mini-itx lådor men ingen jag har hittat är ljuddämpad, finns det några som är det? om inte kan man själv modda någon lämplig låda så att den blir mer ljuddämpande?

Jag kommer inte överklocka så bra luftflöde är inget krav, vill mest ha nått litet, tyst system som bara funkar...

Custom loop är den bästa lösningen.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Jubileumsmästare

Silverstone SG05 med vattenylning på CPU och ett tyst grafikkort är tyst.

Mvh

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashzala:

Tyst är ju väldigt subjektivt.

Jag kör en node 304 med ett 290 med tri-x kylare. Den är tyst i idle och surrar lite när jag spelar.

Fläktarna i node304 är satta på lägsta. Stock-fläktarna. Inte mycket ljud från dem i mitt tycke.

CPU-kylare NH-D15 (ett helvete att få in, men det gick!) "knäpptyst".

Nätagg Silverstone Strider ST55F-G 550W, svårt att få tag på nu, men har för mig det kommit några nya korta nätagg som ska vara tysta... kan inte komma på vad de heter dock :(.

Detta är i mitt tycke ett väldigt tyst bygge. Om det är tyst nog för dig... well, who knows :).

Jävlar, hur i helvete fick du plats med en NH-D15!? Hahaha!

Det viktiga är en tyst GPU, då den sitter exakt på sidan av chassit. Hade ett 780 Ti referens tidigare och det lät en del även om jag inte belastade det särskilt mycket.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Jubileumsmästare

Node 304 är iof stort för att vara mITX. Så då kan man nästan ta ett Bitfenix prodigy och ljuddämpa.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem

Min lill-server i signaturen är tyst och relativt liten. Trevligt chassi.
Fast du kanske vill ha ännu mindre.

Visa signatur

Lill-server(2010): SFF NAS Zotac H55ITX-C-E, Lian Li PC-Q08B, Intel Core i3 540
Stor-server(2014): SuperMicro X10SL7-F, 20GB ECC RAM, 4x2TB WD Green, E3-1230v3, 2xIntel Dual Gigabit Nic

Permalänk
Geeks Gaming

Ja det viktigaste kanske inte är att ha ett ljuddämpat chassi, kanske är bättre att ha tysta komponenter och sen ta ett chassi o sätta dit tysta fläktar. Att det låter när man maxar systemet spelar inte så stor roll, men eftersom datorn står på dygnet runt (jag är sån) så vill jag ha en tyst dator...

Har en Fractal design R4 nu, den är ju stor som ett monster men rätt tyst också. Ska kolla på något färdigt vattenkylningspaket för processorn.

Tips på bra färdiga vattenkylningspaket?
tips på tysta chassi fläktar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

Jävlar, hur i helvete fick du plats med en NH-D15!? Hahaha!

Det viktiga är en tyst GPU, då den sitter exakt på sidan av chassit. Hade ett 780 Ti referens tidigare och det lät en del även om jag inte belastade det särskilt mycket.

Hah, ja du, man fick skruva böja och bända lite. Sedan trycka lite till. Blod svett och tårar, men till slut så!

Skrivet av Svaniis:

Node 304 är iof stort för att vara mITX. Så då kan man nästan ta ett Bitfenix prodigy och ljuddämpa.

Stort och stort.. allt är relativt! Visst, finns bra mycket mindre men vill man ha ett högpresterande gamingsystem som är tyst så är det svårt att ha hur litet som helst :). Angående Prodigy så är det avsevärt mycket större, flickan har ett så har jämfört dem sida vid sida.

Skrivet av AlvarBerglind:

Ja det viktigaste kanske inte är att ha ett ljuddämpat chassi, kanske är bättre att ha tysta komponenter och sen ta ett chassi o sätta dit tysta fläktar. Att det låter när man maxar systemet spelar inte så stor roll, men eftersom datorn står på dygnet runt (jag är sån) så vill jag ha en tyst dator...

Har en Fractal design R4 nu, den är ju stor som ett monster men rätt tyst också. Ska kolla på något färdigt vattenkylningspaket för processorn.

Tips på bra färdiga vattenkylningspaket?
tips på tysta chassi fläktar?

Ja.. det var väl ungefär det jag försökte säga igår i min förvirring och en whisky för mycket i kroppen :).

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Ashzala:

Hah, ja du, man fick skruva böja och bända lite. Sedan trycka lite till. Blod svett och tårar, men till slut så!

Stort och stort.. allt är relativt! Visst, finns bra mycket mindre men vill man ha ett högpresterande gamingsystem som är tyst så är det svårt att ha hur litet som helst :). Angående Prodigy så är det avsevärt mycket större, flickan har ett så har jämfört dem sida vid sida.

Ja.. det var väl ungefär det jag försökte säga igår i min förvirring och en whisky för mycket i kroppen :).

Har 980 och I7 4790K i ett som är nästan hälften av node 304! Sg05 och de andra små är mITX när det är som bäst. 😁

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashzala:

Tyst är ju väldigt subjektivt.

Jag kör en node 304 med ett 290 med tri-x kylare. Den är tyst i idle och surrar lite när jag spelar.

Fläktarna i node304 är satta på lägsta. Stock-fläktarna. Inte mycket ljud från dem i mitt tycke.

CPU-kylare NH-D15 (ett helvete att få in, men det gick!) "knäpptyst".

Nätagg Silverstone Strider ST55F-G 550W, svårt att få tag på nu, men har för mig det kommit några nya korta nätagg som ska vara tysta... kan inte komma på vad de heter dock :(.

Detta är i mitt tycke ett väldigt tyst bygge. Om det är tyst nog för dig... well, who knows :).

Vilket moderkort har du?
Det är många som har cpu-sockeln placerad så att NH-D15 inte får plats pga det.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Vilket moderkort har du?
Det är många som har cpu-sockeln placerad så att NH-D15 inte får plats pga det.

Hade för mig det hette asus z97i mitx pro, men hittar bara plus när jag söker. Får dubbelkolla när jag kommer hem. Använder bara fläkten i mitten, utblåsfläkten i bak sitter med ca 1cm mellanrum, om ens det!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svaniis:

Har 980 och I7 4790K i ett som är nästan hälften av node 304! Sg05 och de andra små är mITX när det är som bäst. 😁

Frågan är vilket av våra byggen som låter minst trots din vattenkylning! Hur är det med ditt lilla skrikande sfxagg? Kan tänka mig att energieffektiva Maxwell hjälper lite också

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashzala:

Frågan är vilket av våra byggen som låter minst trots din vattenkylning! Hur är det med ditt lilla skrikande sfxagg? Kan tänka mig att energieffektiva Maxwell hjälper lite också

Skickades från m.sweclockers.com

Silverstones sfx-agg är inte skrikande.
Jag kyler min burk (se sign) i ett ncase m1 med en h220, och den låter nästintill ingenting utan belastning. Då har jag den 50cm bort, med nätaggsfläkten vänd utåt.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinux:

Silverstones sfx-agg är inte skrikande.
Jag kyler min burk (se sign) i ett ncase m1 med en h220, och den låter nästintill ingenting utan belastning. Då har jag den 50cm bort, med nätaggsfläkten vänd utåt.

Skrikande var skrivet lite med glimten i ögat. Svårt att få fram i text.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Ashzala:

Skrikande var skrivet lite med glimten i ögat. Svårt att få fram i text.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är helt tyst då det är passivt upp till 50 grader och sen kyler bara en noctuafläkt och en väldig tyst acx 2.0 resten så.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk

Det finns inget chassi som är så ljuddämpat att du inte kommer att höra det. Jag kör just nu med ett Define R4 och jag hör klart och tydligt min dator även i idle. Främst är det min kassa Thermalright CPU-kylare som hörs någorlunda tydligt. Men det är väl det jag hör mest av i idle, förutom XFX.nätagget som är någorlunda ljudligt av sig. Under load varvar dock både CPU-kylare, PSU samt grafikkortet upp. Och det är inget att leka med när tre Windforce-fläktar drar igång. Jösses amalia, det blåser i håret när det går för fullt. Med datorn på golvet. Nåväl, kanske överdriver jag en smula, men Windforce-kylaren är absolut inte tyst och GPUn sitter på ca 35-40° C idle för det mesta med 2 1080p-skärmar inkopplade. Det hjälper dock knappast att den står precis ovanför golvvärmen, men det är ju ingens fel förutom mitt. Tänkte bara så att man vet att man inte ska förvänta sig några mirakeltemperaturer från den, trots de tre fläktarna. Vet inte hur väl eller illa den funkar på andra serier, men mitt GTX 770 varvar på ganska rejält under spelande av moderna titlar (BF4, CoD: AW m.m.) Lite trist att ha mycket ljud, eftersom jag ofta spelar in videor sålänge jag spelar, men efter mycket fifflande med micken är jag någorlunda nöjd och den plockar defintivt inte upp alltför mycket datorljud.

Define R4 är inget dåligt chassi, ej heller någon av mina andra komponenter. Men just för tystnad, vilket är viktigt för både dig och mig, är de åtminstone inte optimerade.

Det jag vill få fram här är att oberoende av chassi, kommer fläktar att låta. Även Noctua-fläktar om de ligger på en rpm där de faktiskt kyler någorlunda väl också. Deras F- och P-serier är det väl som är optimerade för statiskt tryck, så dem rekommenderar jag klart att du kastar ett getöga på. Med ett högt statiskt tryck kommer mycket mer luft att förflyttas än med "vanliga" chassifläktar. Statiskt tryck är också väldigt viktigt om fläktarna sätts på t.ex. CPU-kylare eller radiatorer. Borde även vara mycket bättre om de sitter mot ett galler i burken, vilket de ju gör för det allra mesta, eller hur?

Lite tankar från mig en torsdagskväll.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube