C++ Få program att kolla om den ska köra eller inte VIA MySQL

Permalänk

C++ Få program att kolla om den ska köra eller inte VIA MySQL

Hej!

Förlåt om titeln inte var det bästa men det var svårt att beskriva mitt problem.

Nu till saken:
Jag håller på och lär mig C++ och jag har "kopplat" ihop programmet med MySQL servern och nu har jag så att det kommer upp en ruta som det står Succesfully connected om den lyckas.
Men jag vill att programmet ska kolla om den ska köra eller inte. Kanske det finns en ny uppdatering så ska det komma en liten ruta som säger "Det finns ny uppdatering!" och så stänger programmet ner sig. Och tvärt om.

using namespace std; int main() { MYSQL* conn; conn = mysql_init(NULL); if (mysql_real_connect(conn, "", "root", "admin123", "mysql", 0, NULL, 0) != 0) { cout << "Succesfully Connected to MySQL database xxxx" << endl; } mysql_close(conn); system("PAUSE"); return 0; }

Ni får gärna visa exempel på hur jag kan göra med till exempel kod bitar så jag kan se hur ni gör!

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Är det alltså tanken att man från databasen skall lista ut om programmet kan uppdateras?

Permalänk
Medlem

Du får gärna förtydliga lite, för just nu känns det först som om du vill det som Elgot skriver, vilket är väldigt lätt att uppnå, men sen känns det som om du vill att programmet inte ska ansluta till databasen om den behöver uppdatera?

Permalänk

Jag hade tänkt så här:
Den kollar om t.ex version 1 finns på mysql servdrn och om det gör det så ska man kunna använda programnet.

Och om det finns version 2 på mysql servern så ska den stängas ner.

Hoppas det blev bättre nu!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBlueBird:

Jag hade tänkt så här:
Den kollar om t.ex version 1 finns på mysql servdrn och om det gör det så ska man kunna använda programnet.

Och om det finns version 2 på mysql servern så ska den stängas ner.

Hoppas det blev bättre nu!

Skickades från m.sweclockers.com

Du menar alltså att den ska läsa i databasen efter vilken version som är nyast? Det du då måste börja med är ju att databasen måste innehålla information du vill läsa i en tabell.

Permalänk
Medlem

Skall denna information finnas i din MySql databas menar du? I så fall får du väll hålla infon du kräver (exempelvis en tabell med current_version eller något) som du gör en SELECT emot och om versionen som körs är äldre än current_version så slänger du upp ditt meddelande. Är det många anslutningar kan du lägga det som en stored procedure istället och ifrån din applikation skicka versionsnumret på den version som körs nu och få en status till svar som kan tala om för programet att det är den senaste versionen som körs, det fins en ny att ladda ner osv.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P