Permalänk

Förr MS Frontpage - Vad nu?

För 10-15 år sedan byggde jag hemsidor straxt över amatörnivå (hjälpte vän med företag) i Frontpage, om någon kommer ihåg.... Fördelen jag såg då var ganska stor frihet även om det inte var helt lätt att få ihop som jag ville alla gånger. Nu tänkte jag göra en ny hemsida och känner kanske inte att jag ska installera min gamla Frontpage 2002 på nya pc:n, om det ens går. Har tittat lite på Jomla och Web editorn på one.com men det känns ganska styrt och inte så kul. Vad finns mer att välja på för en billig peng eller gratis?

Tacksam för alla svar,
Christer

Permalänk
Avstängd

Wordpress använder ju många och det finns många templates runt om på nätet.
Sedan finns ju även Adobe Dreamweaver.

Permalänk
Medlem

Sitta och knacka HTML 4.0, det var tider det. Dock är den tiden förbi sedan länge.

Var lätt fem år sedan jag satt och programmerade för webben, så vad kidsen använder idag vettifan rent ut sagt, det ändras på två röda och är man inte med i svängen så är det svårt att hinna ikapp.

Fan, känner mig gammal. :\

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Wordpress, Drupal o andra CMS är ju gratis o bra, används av väldigt många sidor.
För att köra dom behöver du i princip bara kunna CSS o på sin höjd HTML5 o PHP samt JavaScript ifall du ska meka själv.

Permalänk
Medlem

Vad menar du med att Joomla och One.com är dyra?

Har gått över från Joomla till Wordpress pga att WP är enklare. Men då bygger jag fortfarande hemsidorna själv. Ditt alternativ är väl att använda färdiga mallar.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Skrivet av Florrpan:

Vad menar du med att Joomla och One.com är dyra?

Har gått över från Joomla till Wordpress pga att WP är enklare. Men då bygger jag fortfarande hemsidorna själv. Ditt alternativ är väl att använda färdiga mallar.

Inte dyra, styrda.

Permalänk
Medlem

Frontpage bytte namn till 'Microsoft Expression Studio' tror jag.. men vet inte om det finns kvar idag

Corel Website Creator kanske kan vara något liknande..

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Sitta och knacka HTML 4.0, det var tider det. Dock är den tiden förbi sedan länge.

Var lätt fem år sedan jag satt och programmerade för webben, så vad kidsen använder idag vettifan rent ut sagt, det ändras på två röda och är man inte med i svängen så är det svårt att hinna ikapp.

Fan, känner mig gammal. :\

Pff!
När jag gick i skolan satt vi med notepad och skrev hemsidor i HTML 2.0 (om jag inte minns fel)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornrose:

Inte dyra, styrda.

Har använt one.com webeditor och visst är den lite svåranvänd i början men när man väl förstår hur den fungerar så är det rätt ok.
Synd att den är lite buggig bara. Ofta man får spara, stänga ner och öppna upp igen för att den ska sammarbeta.

Men det är så klart att föredra något man har på datorn.

Permalänk
Medlem

squarespace har en riktigt riktigt bra onlineeditor.

Permalänk
Medlem

Frontpage har alltid varit apkasst och genererat enormt mycket skräpkod.

Tyvärr har jag inte så mycket mer att komma med vad som används idag, då jag sitter med back-end-prylar.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Pff!
När jag gick i skolan satt vi med notepad och skrev hemsidor i HTML 2.0 (om jag inte minns fel)

Visst skrev du sidor mellan 95-97 så kan det ha varit 2.0

Permalänk
Medlem

Adobe Dreamweaver är det som gäller, in my opinion, där kan man lätt koda med splitscreen när det gäller allt från html, css, jquery. Dreamweaver är nog inte ett nybörjare program dock, if that's what you are looking for. Jag är strax över amatör och finner Dreamweaver enkelt. Allt idag handlar ändå om kombinationen mellan html och css, så oavsett så blir det mycket skrivande i kod fältet.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig gillat dessa kod-generatorer, jag kodar manuellt med en skön texteditor, notepad++ eller sublime2

Permalänk
Medlem

Jag använder Notepad++ för mina hemsidor. Dock verkar Atom intressant!

EDIT: Jag skriver all kod själv, så kanske inte är så relevant.

Permalänk
Medlem

För statiska sidor kan jag rekommendera Hugo eller jekyll vilka låter dig skriva innehåll i markdown som sedan genereras till html redo att läggas upp på valfri host, inklusive github pages.

Annars verkar ghost lovande.

Skrev hugo url'n lite fort..
Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Visst skrev du sidor mellan 95-97 så kan det ha varit 2.0

Ja. 97-98 var det vi skrev hemsidor på gymnasiet.
Tror inte vi gjorde det på högstadiet.
Och även om det var 98 så tror jag vi skrev i 2.0 för skolor brukar inte uppdatera direkt när något nytt kommer.

Permalänk
Medlem

Haha MS Frontpage, vilka minnen. Det var på den tiden då det var häftigt att ha sin egen hemsida :).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Squarespace kan jag rekommendera. Även Webnode och Webydo har riktigt schyssta editorer och känns stabila tycker jag.

Permalänk
Medlem

Jag använder mig av Aptana både på Windows och Linux, fungerar super! Finns inbyggd ftp så att man kan arbeta direkt mot webbhotellet om man vill det. Dessutom är det gratis.

http://www.aptana.com/

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.

Permalänk
Medlem

Tycker att Adobe Dreamweaver är ganska bra, dock kostar det rätt mycket :/

Visa signatur

The game | Fraktfritt Inet

Ebolaexpressen är under uppbyggnad, sleeve och 240 rad i ett Silverstone SG05B