behöver noobhjälp med min överklockning =(

Permalänk
Avstängd

behöver noobhjälp med min överklockning =(

Hej alla, med risk att bli utskrattad så vill ja gärna ha lite hjälp.

Ja har klockat min cpu till 4,6ghz med min i7 4820k (3,7ghz) med 1,32volt vcore med 30grader idle CPU. Jag lyckas får den stabilt i prime några timmar utan error.

Grejen är att när jag kör Balanserad energischema så ska ju vcore och cpu klockas ner vilket den gör.. men när ja startar ett spel så går den bara upp i 3,7ghz.. har prövat starta 2 spel men går endå bara upp i 3,7.

Väljer jag Hög prestanda i energivalet så ligger den i 4,6 konstant med 1,32 vcore.

Vad ska jag ställa in i bios för att få upp min cpu i 4,6 med den balanserad energischemat? För det må väl vara bättre för cpun att låta den vila när jag bara surfad etc?

Tack på förhand!
Minnerna är på 2400mhz om det spelar nån helst roll.

Rampage rog iv extreme
Intel Core i7 4820K

Permalänk
Medlem

Att kolla CPUtemp i idle är som att kolla temperaturen i frysen vid avfrostning. Vi skulle alltså behöva veta vilken temp din processor går på vid stresstest.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Avstängd

Tack så mycket för svar. Den kom upp i 65 grader som max i prime men låg i 50-55 oftast

Permalänk
Medlem

kolla om den går upp om du kör prime. kanske inte blir tillräkligt hög belastning för att den skall klockas upp i spelet.

Permalänk
Avstängd

Jo den går upp till 4,6ghz när ja kör prime! Men ja vill ju att den ska köras i max när ja lirar wow.. annars förlorar ja ju typ 20fps när den bara körs i typ 3ghz.. Hmmm

Permalänk

Sätt på C1E funktionen i bios, så borde det lösa sig. Aktivera även SpeedStep.

Permalänk
Avstängd

Tack den vägrade endå gå upp i 4,6ghz dock med bara WoWs hjälp.. när ja startar guild wars 2 så är den konstant på 3,7ghz men går aldrig över det.=((
lägger turbon av när ja klockat eller? shit va dålig ja är! tycker det är roligt att hålla på men blir inte rätt alla gånger.

men ni som vet, är det värt att köra med speedstep och låta cpun vila när man överklockat? eller är det stabilare och bättre att köra på samma vcore konstant och 4,6ghz hela tiden? som ja kör nu?

När jag aktiverade c1e så hoppar coren mellan 4,6ghz och 1,2ghz konstant.. känns inte så stabilt? haha.. även om ja spelar... notera att ja kör med High performance engeriläge i windows nu.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Några jädrans performancelägen har jag aldrig rört när jag klockat. Jag ställer upp multipen på den jag vill ha, ställer in vcore, sen kör jag. vet inte riktigt vad du pysslat med?

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eparaggare:

Några jädrans performancelägen har jag aldrig rört när jag klockat. Jag ställer upp multipen på den jag vill ha, ställer in vcore, sen kör jag. vet inte riktigt vad du pysslat med?

Det jag sysslar med är som ja skrev.. Ja kör med balanserat i energiinställningarna i Windows.. Vilket ja tror är standard.. Kör ja max prestanda så ligger jag i 4,6 ghz men kör ja balanserat så kommer ja inte högre än 3,7ghz när ja spelar.... Ja fattar inte vad ja gjort fel

Är det bättre att ta bort speedstep å köra konstant 4,6 ghz på 1,3vcore? Eller kan det ta skada i längden?

Permalänk
Avstängd

Jaja tack för era svar iaf, tror ja prövar nått annat forum om hjälp. ha det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robinli:

Det jag sysslar med är som ja skrev.. Ja kör med balanserat i energiinställningarna i Windows.. Vilket ja tror är standard.. Kör ja max prestanda så ligger jag i 4,6 ghz men kör ja balanserat så kommer ja inte högre än 3,7ghz när ja spelar.... Ja fattar inte vad ja gjort fel

Är det bättre att ta bort speedstep å köra konstant 4,6 ghz på 1,3vcore? Eller kan det ta skada i längden?

Låt den köra konstant där, ingen fara med det
Kör min 4930k i 4.6g med 1.4V konstant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Avstängd

Okej skönt.. Är det vcore eller temp som man ska kolla extra noga på? Vcore 1,312 och 30c idle 40c när ja spelar känns väl rätt ok?

Alltså förlåt men ja trodde sweclockers var ett bra och hjälpsamt forum!