Ethernet-port blinkar inte, fyller ingen funktion, helt död men inte trasig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men inget os byte som kräver andra drivers, tex 32 till 64 bit ?
Enhetshanteraren visar vad som är installerat och inte och man kan även läsa drivrutinsversioner där.

Det var 64bit innan och 64bit just nu. Jag är säker på att jag har installerat 64bit versioner hela vägen.

Visa signatur

CPU: Intel i5 4690K, PSU: Corsair 750W, RAM: ADATA 2x4GB, SSD/HDD: ADATA 256GB, Seagate 2TB. GPU: MSI GTX 780 3GB, CPU-kylning: Noctua NH-d14 Moderkort: MSI Gaming 5 Z-97, OS: Windows 8.1 Pro.

Jag avskyr att vara en på miljonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Pinga på loopbackadress står det, det finns väl inget i tråden om att det går att pinga routern ?

Oops, läste fort och illa

Permalänk
Medlem
Skrivet av PontusW:

Men snälla dubbelkolla vad du har för MOBO först! Du kan ju inte bara testa random drivers..nånting stämmer juu inte så börja med att säkerställa hårdavaran innan du börjar med drivers!

Installera http://www.cpuid.com/downloads/cpu-z/1.71-setup-en.exe där ser du vad du har för mobo iaf.

Kolla också i enhetshanteraren vad det står att nätverkskortet heter, om det ens är installerat. Det är inte så att det finns 2 kort? ett internt på mobo och ett externt PCI som ni faktiskt kör på?

Och är detta en färdigbyggd märkesdator?? Isf kan det ju vara så att tillverkaren har någon annan NIC på sin variant på brädan..

Om MOBO menas med moderkort så är det av märket ASUS och modellen är M4N68Y LE V2. Nätverkskortet är av tillverkaren nVidia och heter NVIDIA nForce Networking Controller. Det finns ett Trådlöst nätverkskort i burken men det är inte inkopplat. Vi kör direkt från I/O-panelen via Ethernet.

Visa signatur

CPU: Intel i5 4690K, PSU: Corsair 750W, RAM: ADATA 2x4GB, SSD/HDD: ADATA 256GB, Seagate 2TB. GPU: MSI GTX 780 3GB, CPU-kylning: Noctua NH-d14 Moderkort: MSI Gaming 5 Z-97, OS: Windows 8.1 Pro.

Jag avskyr att vara en på miljonen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Helling:

Det var 64bit innan och 64bit just nu. Jag är säker på att jag har installerat 64bit versioner hela vägen.

Har ni öppnat datorn och läst vad det är för moderkort eller hur har ni tagit reda på det ?
Har ni flera nätverksuttag på datorn ?
Har ni kollat i bios att nätverkskortet är aktivt om ni bara har det på moderkortet ?
Och exakt vad hände med den lite mystiska misslyckade formateringen och vad gjorde ni efter att det hände ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

EN kille med samma problem löste det genom att:
Högerklicka på nätverksikonen nere vid klockan...
Välj öppna med nätverks och delningscenter...
När ni får upp nya fönstret så klickar ni på "ändra inställningar för nätverkskort" på vänstersida
Högerklicka på eran anslutning och välj "egenskaper"
Bocka av Internet Protokoll Version 6 och tryck OK

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Pinga på loopbackadress står det, det finns väl inget i tråden om att det går att pinga routern ?

Det kan ju vara nått fel på installationen också och det kanske är enklast att börja om helt, det vore intressant att veta vad som hände med "formateringen som misslyckades" är det kanske fel på disken eller nått annat hårdvaruproblem eller varför skulle det installeras om från början ?
Det kanske är läge att kolla på biosuppdatering om man inte har senast biosversionen och sedan radera alla partitioner på disken och starta om och sedan partitionera, formatera och installera om allt när man bootar från installationsmediat.

Syftet med att formatera datorn från första början var att datorn var så seg med tanke på alla program som han hade installerat. Första gången vi skulle installera nytt Windows på datorn så märkte vi ju då att det inte gick att ansluta till internet via Ethernet (eller via trådlöst för den delen), och då tänkte jag först att det måste ha varit formateringen som gjorde att vi tog bort drivrutinerna. Men det visade sig vara mycket värre. Så nu sitter vi här. Vi har testat två versioner av windows 7, första var Home Premium och andra var Ultimate (nuvarande). Och det där med BIOS versionen är ju bara helt hopplös eftersom att det är samma installer till allt, det finns ingen specifik till moderkortet. Det bästa vore att få fatt i moderkortsskivan och så vitt jag vet så är den antingen 'long gone' eller så ligger den i en gammal byrålåda tättintill yllekallsongerna.

Skrivet av PontusW:

EN kille med samma problem löste det genom att:
Högerklicka på nätverksikonen nere vid klockan...
Välj öppna med nätverks och delningscenter...
När ni får upp nya fönstret så klickar ni på "ändra inställningar för nätverkskort" på vänstersida
Högerklicka på eran anslutning och välj "egenskaper"
Bocka av Internet Protokoll Version 6 och tryck OK

Funkade inte.

Skrivet av PontusW:

Hur menar du att du installerade om Windows men formateringen inte lyckades? Känns om detta spöklika problem behöver börja med en lyckade formatering och en clean install. Väldigt mysko om du har media disconnected och kan pinga routern.

Jag kan inte pinga routern, jag är inte ens ansluten till internet, och har inte varit på 30h på den datorn. Den andra formatering som gjordes var fullständig, men problemet upptäcktes först vid första installationen/omformateringen. Och den var inte fullständig.

Skrivet av mrqaffe:

Har ni öppnat datorn och läst vad det är för moderkort eller hur har ni tagit reda på det ?
Har ni flera nätverksuttag på datorn ?
Har ni kollat i bios att nätverkskortet är aktivt om ni bara har det på moderkortet ?
Och exakt vad hände med den lite mystiska misslyckade formateringen och vad gjorde ni efter att det hände ?

Vi har öppnat datorn läst av modellen av moderkortet, det finns endast en ethernet ingång på datorn. Jag har inte hittat några specifika nätverkskortinställningar i BIOS. Vi installerade en ny version av Windows (ultimate) men som sagt, problemet bemöttes redan vid första formateringen.

Visa signatur

CPU: Intel i5 4690K, PSU: Corsair 750W, RAM: ADATA 2x4GB, SSD/HDD: ADATA 256GB, Seagate 2TB. GPU: MSI GTX 780 3GB, CPU-kylning: Noctua NH-d14 Moderkort: MSI Gaming 5 Z-97, OS: Windows 8.1 Pro.

Jag avskyr att vara en på miljonen.

Permalänk
Medlem

Ladda ner följande fil från: http://www.service.asus.com/#!downloads/c1wax
Windows 7 (alla 64b versioner)
Välj "Chipset (1)"
Description NVIDIA nForce Chipset Package Driver V15.56 (lan driver version V73.3.0.0) for Windows Vista/Windows7 64bit.(WHQL)
File Size 234,41 (MBytes) 2010.08.20 update
Download from | Global (DLM) | Global | P2P |

Klicka på linken "Global" - INTE på linken Global (DLM) - välj spara (lägg märke till vart så du hittar filer sen).

Som du kanske märker så är LAN (även kallad NIC = nätverkskort) drivrutinerna inbakade i denna "masterpaket".

Högerklicka på filen och välj "Run as Administrator" eller på svenska "kör som administratör"
Installera utan att något Antivirus program är aktiverat!
Starta om datorn ( se till att windows installations DVD är ute).

Permalänk
Hedersmedlem

Tänk på att Sweclockers är ett forum och inte en chatt eller sms. Använd Redigera istället för att skriva flera egna inlägg direkt efter varandra. På samma sätt finns Citera flera när man svarar på flera inlägg samtidigt. (Citera flera - Citera flera - citera)

Tack på förhand för din medverkan till ett mer lättläst och överskådligt forum.

*Ett flertal inlägg sammanfogade*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eqon:

Ladda ner följande fil från: http://www.service.asus.com/#!downloads/c1wax

Välj "Chipset (1)"
Description NVIDIA nForce Chipset Package Driver V15.56 (lan driver version V73.3.0.0) for Windows Vista/Windows7 64bit.(WHQL)
File Size 234,41 (MBytes) 2010.08.20 update
Download from | Global (DLM) | Global | P2P |

Klicka på linken "Global" - INTE på linken Global (DLM) - välj spara (lägg märke till vart så du hittar filer sen).

Som du kanske märker så är LAN (även kallad NIC = nätverkskort) drivrutinerna inbakade i denna "masterpaket".

Högerklicka på filen och välj "Run as Administrator" eller på svenska "kör som administratör"
Installera utan att något Antivirus program är aktiverat!
Starta om datorn ( se till att windows installations DVD är ute).

Redan gjort, funkar ej.

Skrivet av MultiMan:

Tänk på att Sweclockers är ett forum och inte en chatt eller sms. Använd Redigera istället för att skriva flera egna inlägg direkt efter varandra. På samma sätt finns Citera flera när man svarar på flera inlägg samtidigt. (Citera flera - Citera flera - citera)

Tack på förhand för din medverkan till ett mer lättläst och överskådligt forum.

*Ett flertal inlägg sammanfogade*

Okej, jag är något som man skulle kunna kalla en rookie här på Sweclockers forum, men tack för informationen, den ska jag ta vara på!

Visa signatur

CPU: Intel i5 4690K, PSU: Corsair 750W, RAM: ADATA 2x4GB, SSD/HDD: ADATA 256GB, Seagate 2TB. GPU: MSI GTX 780 3GB, CPU-kylning: Noctua NH-d14 Moderkort: MSI Gaming 5 Z-97, OS: Windows 8.1 Pro.

Jag avskyr att vara en på miljonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helling:

När jag laddar ner ASUS driver verisoner så är alla likadana. "Akamai NetSession Interface Console". Så jag kan klicka på vilken som helst men det är samma installer. Och när jag öppnar den konsolen så är den helt tom, finns inget där. Och när jag installerar Nvidia:s nforce så funkar det heller inte.

Svaret på resten av mina frågor? Men när du laddar från asus ska du inte välja peer to peer-nedladdningen, välj global eller europe.

Citat:

Varför valde ni att installera om datorn? -Finns fall när folk inte lägger fram sanningen och felet faktiskt fanns innan ominstallationen.

Lös ethernetporten innan du installerade om datorn? -Alla nätverksportar lyser faktiskt inte på moderkorten, främst gäller det kanske laptopar.
Var i nätverket kopplar du in datorn? Bakom din router? -Du kanske inte har en router och bara kan få en IP av isp tex.
Vad får andra datorer i samma nätverk för ip-adress? -Så de inte får publika adresser

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Helling:

Och det där med BIOS versionen är ju bara helt hopplös eftersom att det är samma installer
till allt, det finns ingen specifik till moderkortet.

Jag har inte hittat några specifika nätverkskortinställningar i BIOS.

Jag förstår inte riktigt vad ni gör eller hur ni läser, bioset uppdateras lämpligen inifrån bios om datorn inte funkar stabilt "EZ flash 2" kapitel 2 i manualen.

Har ni senaste versionen eller inte ?
M4N68T-M LE V2 0902 BIOS
Improve the stability of the lan

Det finns ju 3 versioner på moderkortets hemsida så det lär ju ha uppdaterats minst så många gånger och ni kan ju sitta med en gammal bios men det är lite överkurs om det funkade tidigare.

Läser man manualen så hittar man ett avsnitt om att slå av eller på det integrerade nätverkskortet, det verkar dessutom ha av som förvalt läge och jag tar för givet att Asus inte har skrivit det i manualen om den inställningen inte finns i bioset på riktigt, i kapitel 2.4.3 kan man läsa detta:

Är det integrerade nätverket aktivt enligt bios eller inte ?

Bios och manual har du här:
http://www.asus.com/se/Motherboards/M4N68TM_LE_V2/HelpDesk_Do...

Det finns dessutom bara ett val/länk för hur du laddar ner filerna därifrån.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Svaret på resten av mina frågor? Men när du laddar från asus ska du inte välja peer to peer-nedladdningen, välj global eller europe.

Jag kan konstatera att problemet inte fanns innan ominstallationen, problemet uppstod vid första försöket till en ny ominstallation. Sen gjorde vi en ny installation men även då kvarstod problemet. Vi använder en desktop och ethernet portens indikations ljus lös innan. Korrekt, bakom routern, men det har ingen större betydelse eftersom att jag 'switchar' hela tiden mellan min desktop och min kompis desktop när jag har gjort en ny åtgärd för att se om den funkade. Men det har ingen hittills gjort. Jag skrev i "ipconfig" på min laptop som är ansluten till samma router som MIN stationära, och den visade xxx.xxx.0.13 och laptopen visade xxx.xxx.0.15.

Visa signatur

CPU: Intel i5 4690K, PSU: Corsair 750W, RAM: ADATA 2x4GB, SSD/HDD: ADATA 256GB, Seagate 2TB. GPU: MSI GTX 780 3GB, CPU-kylning: Noctua NH-d14 Moderkort: MSI Gaming 5 Z-97, OS: Windows 8.1 Pro.

Jag avskyr att vara en på miljonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helling:

Jag kan konstatera att problemet inte fanns innan ominstallationen, problemet uppstod vid första försöket till en ny ominstallation. Sen gjorde vi en ny installation men även då kvarstod problemet. Vi använder en desktop och ethernet portens indikations ljus lös innan. Korrekt, bakom routern, men det har ingen större betydelse eftersom att jag 'switchar' hela tiden mellan min desktop och min kompis desktop när jag har gjort en ny åtgärd för att se om den funkade. Men det har ingen hittills gjort. Jag skrev i "ipconfig" på min laptop som är ansluten till samma router som MIN stationära, och den visade xxx.xxx.0.13 och laptopen visade xxx.xxx.0.15.

Ok, se till att du har senaste bios. Det måste vara drivrutinsproblem, eller ett oturligt sammanträffande vid det här laget.

(Hade föredragit de två första oktetterna på IP-adressen, men sannolikheten säger ändå att det är privata adresser.)

edit: Här är ett paket med drivisar du kan testa: http://www.nvidia.com/object/nforce_vista_win7_64bit_15.49.ht...
Kan vara värt att försöka få igång det trådlösa och låta Windows söka efter drivrutiner via Windows update också.

Permalänk
Medlem

Kan inte hitta någon modell som heter M4N68Y LE V2 men det finns en M4N68T LE V2:

http://www.asus.com/Motherboards/M4N68T_LE_V2/HelpDesk_Downlo...

Om du väljer Windows 7 64-bit och sedan Chipset så finns en fil att hämta som heter "NVIDIA nForce Chipset Package Driver V15.56 (lan driver version V73.3.0.0) for Windows Vista/Windows7 64bit.(WHQL)"

Du ska då få hem en .rar fil som heter "NVIDIA_Chipset_v1556_W7Vista64" inte "Akamai NetSession Interface Console" då det verkar vara någon download manager från ASUS.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

Hallå där igen, efter timtals försök med att få igång internet så gav jag upp, såg ingen lösning till det hela, men jag vill tacka er alla som har bidragit till alla slags olika lösningar. Jag är för evigt tacksam!!! Grabben kommer att söka sig till en vän som han hoppas kommer åtgärda problemet. Som jag sa, även ifall vi inte kunde lösa det så är jag fortfarande evigt tacksam över ert engagemang. Jag älskar verkligen Sweclockers, bästa forumet och bästa medlemmarna. Tackar så mycket och jag hoppas ni får en fortsatt trevlig helg och återigen tack! Mvh /Helling

Visa signatur

CPU: Intel i5 4690K, PSU: Corsair 750W, RAM: ADATA 2x4GB, SSD/HDD: ADATA 256GB, Seagate 2TB. GPU: MSI GTX 780 3GB, CPU-kylning: Noctua NH-d14 Moderkort: MSI Gaming 5 Z-97, OS: Windows 8.1 Pro.

Jag avskyr att vara en på miljonen.