AMD Fiji "Radeon R9 390X" visar livstecken – kan göra entré i början av 2015

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av skruvis:

Som jag sa användare relaterade problem kanske?.. din objektivitet gällande AMD är vida känd på Internet!

Nej, jag har INGET emot AMD.

Ni får detta bakom foten hela tiden.

Sluta tro jag har något emot AMD, jag KÖPER produkter inte känslor.

DET jag spelar det JAG gör funkar inte Eyefinity bra med.
Jag har testat, behöver jag säga mer?

Funkar det inte till det jag har det till så använder jag ju något annat?.

G-SYNC löste väldigt många problem, säger jag här någonstans att Nvidia inte har problem?

Så du menar jag använder 4x 7970 och byter till 4x 680 för att jag tycker det är kul?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Som var långsammare men ändå varmare än 5850 respektive 6950. (EDIT, de förövrigt också dyrare än motsvarande AMD)

Det var värt det... aldrig mer AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Nej, jag har INGET emot AMD.

Ni får detta bakom foten hela tiden.

Sluta tro jag har något emot AMD, jag KÖPER produkter inte känslor.

DET jag spelar det JAG gör funkar inte Eyefinity bra med.
Jag har testat, behöver jag säga mer?

Funkar det inte till det jag har det till så använder jag ju något annat?.

G-SYNC löste väldigt många problem, säger jag här någonstans att Nvidia inte har problem?

Så du menar jag använder 4x 7970 och byter till 4x 680 för att jag tycker det är kul?

Bra, jag tror dig.

Edit:

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Fast en luftkylning har inga problem alls att vara tyst till mycket lägre kostnad om inte värmeutvecklingen är genom taket. Så även om man tänker på det viset så pekar det på låg prestanda/watt som de försöker kompensera upp.

Nä, det vet jag. Nvidia har lyckats bra med sina kylare den senaste tiden, till exempel.
AMD kanske tar en snabbare väg till en tystare kylare, eller så är det som du säger.
Tiden får utvisa.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Hur lång tid var det mellan Zaubas hittande av 970 resp 980 och lansering?? Någon som vet?
Borde väl va samma tid ungefär för AMD.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk

Saken är den att alla har olika upplevelser med sina grafikkort. Bara för att någon säger att AMD drivrutiner är kassa behöver inte det stämma. Likadant som att andra säger att Nvidia skulle vara sämre på något sätt. Jag har ägt både AMD och Nvidia och kört dessa i både Windows och Linux men jag har haft lika lite eller mycket problem med både AMD och Nvidia faktiskt.

Jag fattar inte att man orkar sitta och käfta rent ut sagt om vilka drivrutiner som är bäst för det är helt olika för alla egentligen.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Nä, det vet jag. Nvidia har lyckats bra med sina kylare den senaste tiden, till exempel.

Det är ett vanligt påstående som ingen lyckats bevisa. Hittills har ingen lyckats presentera det minsta bevis för det påståendet. Känns som ett solklart fall av att något blir en sanning om tillräckligt många säger det tillräckligt ofta.

Skrivet av Thomaseron:

AMD kanske tar en snabbare väg till en tystare kylare, eller så är det som du säger.
Tiden får utvisa.

Vattenkylning är bara en snabb väg om man ligger på extrem värmeutveckling. Att kyla en krets kring 200W med vatten är väldigt väldigt dumt. Det kyler man med lätthet tyst på luft.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen att AMD:s kort blir riktigt bra. Det hade varit kul.

Tyvärr känns det som att de ligger en bit bort och en lansering i Q1 2015 kanske blir tufft(?).

Det känns som Nvidia ligger bättre till med möjlighet att släppa 20nm Maxwell i vår och kanske även en kraftfullare Maxwellkrets ovanpå nuvarande. Det kanske är lika bra AMD väntar in 20nm de med.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Swedish Berserk:

Saken är den att alla har olika upplevelser med sina grafikkort. Bara för att någon säger att AMD drivrutiner är kassa behöver inte det stämma. Likadant som att andra säger att Nvidia skulle vara sämre på något sätt. Jag har ägt både AMD och Nvidia och kört dessa i både Windows och Linux men jag har haft lika lite eller mycket problem med både AMD och Nvidia faktiskt.

Jag fattar inte att man orkar sitta och käfta rent ut sagt om vilka drivrutiner som är bäst för det är helt olika för alla egentligen.

Jag har försökt leta runt en del efter tecken på att ena eller andra sidan skulle ha signifikant sämre drivrutiner men jag har inte lyckats hitta något som inte är väldigt väldigt gammalt. Båda sidorna har konstiga buggar ibland. Den skillnaden man kan se är att Nvidia har haft ett övertag i extra funktionalitet. Till exempel Shadowplay som en del gillar. Nu har AMD en motsvarighet som inte riktigt är lika utvecklad men på god väg. Personligen har jag haft mer problem med Nvidia än AMD men det är ju i allra högsta grad irrelevant information. Ser ingen större nytta med att direkt avfärda en tillverkare. Bättre att kolla på hur det ser ut precis när man ska köpa. Jag köpte till exempel Radeon 4850 istället för 9800 GTX för ett par år sedan för att det var det smarta valet. 4850 var både snabbare och billigare. Valet mellan GTX 660 och 7870 var väldigt svårt men landade på 7870 eftersom jag gjorde en bedömning att den starkare GPGPU-prestandan var värd den extra hundralappen. Dock specifikt för mina användbarmönster som inte bara är standard gamer. Nästa kort har jag ingen aning om vad det blir förutom att jag inte är jättesugen på Asus igen. Får se hur marknaden ser ut där och då.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

1. Det kommer från när AMD inte gjorde egna chipsets, och creatives ljudkort avvek från PCI-standarden och fick VIAs chipset att krascha ibland. Creative brydde sig bara om att det skulle fungera på Intels chipset.

2. Detta gav AMD dåligt rykte.

1. Mmm gamla goda tiden med bla. socket 7.. Som man både kunde köra AMD & Intel proppar på!

2. Oförtjänt dåligt rykte skulle jag vilja kalla det!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Samma här, min flickvän har mer problem med drivrutiner med GTX 660 som jag satte i hennes dator än jag har med med 7970 som jag satte i min. Hade inte problem med mitt 6970, 4850 eller 9700 heller.

Känns som en gammal skröna. Dock är det problem med mobil grafik hos AMD, i alla fall där det ingår en riktig GPU och inte en APU.

I alla fall så får vi hoppas att AMD kommer med något bra. 900-serien från Nvidia ser ju ruskigt bra ut i gämnförelse med tidigare kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

"Det är även möjligt att dessa modeller får sluten vattenkylning"

No fakks given på strömförbrukningen med andra ord.

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Jag har kört alla topp kort sen 9800pro från AMD och började med CF på 5870 tiden. Inte haft mycket strul vad jag kan minnas. Har iof inte haft något strul med mina 980 GTX heller så jag skiter i vilket men hoppas alltid lite extra på AMD då jag verkligen vill att det ska gå bra för dom.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BennyZ:

Jag gick från 290 crossfire till 780 sli och jag har mindre problem med Nvidia drivrutinerna hehe

Jag hoppas att 390x kommer snart och att det slår 980 så att Nvidia äntligen kan släppa det riktiga maxwell-chipet 980 ti/Titan V.2

Det är så jäkla tråkigt att folk säger HURR drivrutiner så fort AMD kommer ut med något.

Iofs gick jag till ett 295x2 men i regel samma som 290x Xfire.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Dussan89:

Det är så jäkla tråkigt att folk säger HURR drivrutiner så fort AMD kommer ut med något.

Iofs gick jag till ett 295x2 men i regel samma som 290x Xfire.

Ja tre 290X funkade finfint faktiskt. Hade inga problem med drivrutiner alls förutom Watch Dogs men det spelet är ju rätt idiotiskt kodat som det är.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Jag undvek ATI under många år sedan mitt X1900XT strulade med både hårdvara och mjukvara. Det är lätt man bär med sig besvikelsen över en produkt och undviker ett visst fabrikat även om det tyder på att de är minst lika bra rent generellt.

Efter att ha kört 280X har den känslan försvunnit. Så det krävdes att jag vågade prova

Och nej, jag är INTE långsint

Tagit bort citat
Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

De är antagligen varma men vem vet. AMD kanske har lyckats förhandla sig till bra priser på vattenkylning. De har ju behövt använda sig av dem mkt på senare tiden och därav utvecklat relationer till Asetek eller vilka det nu är som gör deras AIOs. De kanske har nått "futures" liknade kontrakt. AIOs även om det behövs eller ej.

Sen är jag rätt trött på alla som anser Nvidia vara bäst by default. Samma sak i Arma 3. de flesta säger Gtx är bättre men SLI skalar 80% medans CF skalar nära 100%, r9 280 är det som har minst drops osv. Vissa tror tom att de får physx accelaration i spelet med sina gtx när det bara är CPU-physx i arma.

Permalänk
Medlem

Säger bara äntligen ett tecken! Hoppas verkligen AMD levererar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dussan89:

Det är så jäkla tråkigt att folk säger HURR drivrutiner så fort AMD kommer ut med något.

Iofs gick jag till ett 295x2 men i regel samma som 290x Xfire.

Är väl ungefär lika roligt som när folk säger HURR dåligt för konkurrensen så fort nvidia gör detsamma.

On topic oroar vattenkylning out of the box mig en aning, det låter strömhungrigt.

Permalänk
Medlem

Tycker det har varit mer och mer problem med nvidias drivrutiner om jag ska vara helt ärlig.
Jag har själv skonats från det, men ett flertal kompisar har fått problem när dom ska uppdatera sina drivrutiner (gamla avinstalleras, nya installeras inte, sen sitter dom där och får mekka för att få in nya.), så att nvidias drivrutiner fungerar bättre än inte längre ett argument från min sida.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

Tycker det har varit mer och mer problem med nvidias drivrutiner om jag ska vara helt ärlig.
Jag har själv skonats från det, men ett flertal kompisar har fått problem när dom ska uppdatera sina drivrutiner (gamla avinstalleras, nya installeras inte, sen sitter dom där och får mekka för att få in nya.), så att nvidias drivrutiner fungerar bättre än inte längre ett argument från min sida.

Det har nog mer med att göra med en väldigt fragmenterad hårddisk full med spyware och annan skit än något från nVidias sida.

Permalänk
Medlem

Sålänge kylaren är tyst och gör sitt jobb ser jag absolut ingen anledning ö-h-t att bry sig om ett grafikkort drar 150 eller 250 watt. Det är en försumbar faktor på precis alla sätt.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort en diskussion pga. fanboy-anklagelser/flamebait, vänligen håll diskussionen på en saklig nivå.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Om 300 serien ger.

Free Sync.
Form av recording (ShadowPlay NVIDIA's svar till FRAPS)
Tysta och svala kort.

Då kan man efter alla år som NVIDIA lover lämna de och gå över till AMD.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Blir spännande att se om de lyckas kontra Nvidia. Mantle som nu börjat komma är ytterligare ett köp argument...

Visa signatur

Asus Z87-A| 4770k@4.5GHz@1.19v|Gtx680@+100MHz offset - Accelero Hybrid| 2x4GB Corsair 1600MHz DDR3| Samsung 830 series SSD 256GB| Asus Xonar essence STX| Corsair HX620w| Define XL| giefscience.com | Jag streamar på Twitch

Permalänk
Skrivet av Sebastian R:

Om 300 serien ger.

Free Sync.
Form av recording (ShadowPlay NVIDIA's svar till FRAPS)
Tysta och svala kort.

Då kan man efter alla år som NVIDIA lover lämna de och gå över till AMD.

Free sync ska stödjas av 200-serien, men du kanske menar att dem släpper free sync i sammanband med 300 serien?
Recording finns för amd också, deras raptr program (motsvarighet till nvidia experience), tror man kan stream:a med det också

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Är väl ungefär lika roligt som när folk säger HURR dåligt för konkurrensen så fort nvidia gör detsamma.

On topic oroar vattenkylning out of the box mig en aning, det låter strömhungrigt.

Nvidia fans om någon klagar väl på drivrutiner av AMD ?

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dussan89:

Nvidia fans om någon klagar väl på drivrutiner av AMD ?

Ja, exakt.

Edit: Ah, nu fattade jag din fråga. När jag skrev "nvidia gör detsamma" så menade jag släpper nya kort. Det är klagomål som alltid kommer vid nyheter om nvidia/amd (och för den delen intel).
-Nvidia eller intel släpper något: HURR dåligt för konkurrensen
-AMD släpper något: HURR drivrutiner, HURR moar cores

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Det har nog mer med att göra med en väldigt fragmenterad hårddisk full med spyware och annan skit än något från nVidias sida.

Möjligt, men tveksamt. I synnerhet då den ena hade problem efter en formatering.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Ja, exakt.

Edit: Ah, nu fattade jag din fråga. När jag skrev "nvidia gör detsamma" så menade jag släpper nya kort. Det är klagomål som alltid kommer vid nyheter om nvidia/amd (och för den delen intel).
-Nvidia eller intel släpper något: HURR dåligt för konkurrensen
-AMD släpper något: HURR drivrutiner, HURR moar cores

Precis som din edit menade jag

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz