Permalänk
Medlem

PHP If problem!

Hej!
Har följande kod:

If($lastPage!=1){ If($page!=$lastPage){ $next=$page+1; $pagination.='<a href="index.php?page='.$next.">Next</a>'; } If($page!=$1){ $prev=$page-1; $pagination.='<a href="index.php?page='.$prev.">Previous</a>'; } }

Det är alltså "Next" samt "Previous" knappar till min sida men någonting blir fel i denna If, då jag får följande felmeddelande:
Parse error: syntax error, unexpected 'index' (T_STRING) in C:\xampp\htdocs\bootstrap-3.2.0-dist\index.php on line 37

Har kommit fram till att den öppnande "krullparentesen" i "if nr.2" inte slutar där den ska, alltså där $next blivit definerat, utan inte förän den slutande krullparentesen i "if nr.3". Det är alltså någonting i "if nr.2":

If($page!=$lastPage){ $next=$page+1; $pagination.='<a href="index.php?page='.$next.">Next</a>'; }

som stör ifens slut.

Hoppas ni förstod mig, tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FailiP:

Hej!
Har följande kod:
If($lastPage!=1){

If($page!=$lastPage){
$next=$page+1;
$pagination.='<a href="index.php?page='.$next.">Next</a>';
}

If($page!=$1){
$prev=$page-1;
$pagination.='<a href="index.php?page='.$prev.">Previous</a>';
}

}

Det är alltså "Next" samt "Previous" knappar till min sida men någonting blir fel i denna If, då jag får följande felmeddelande:
Parse error: syntax error, unexpected 'index' (T_STRING) in C:\xampp\htdocs\bootstrap-3.2.0-dist\index.php on line 37

Har kommit fram till att den öppnande "krullparentesen" i "if nr.2" inte slutar där den ska, alltså där $next blivit definerat, utan inte förän den slutande krullparentesen i "if nr.3". Det är alltså någonting i "if nr.2":
If($page!=$lastPage){
$next=$page+1;
$pagination.='<a href="index.php?page='.$next.">Next</a>';
}
som stör ifens slut.

Hoppas ni förstod mig, tack på förhand!

Felet är i pagineringen där du blandar ' och ".

$pagination.='<a href="index.php?page='.$next.">Next</a>';

Bör vara (eller alternativt kasta om enkelfnutt med dubbelfnutt):
$pagination.='<a href="index.php?page='.$next.'">Next</a>';

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedow:

Felet är i pagineringen där du blandar ' och ".

$pagination.='<a href="index.php?page='.$next.">Next</a>';

Bör vara (eller alternativt kasta om enkelfnutt med dubbelfnutt):
$pagination.='<a href="index.php?page='.$next.'">Next</a>';

Tack så mycket, det var rätt!
Dock får jag nu en annan felkod:
Parse error: syntax error, unexpected '1' (T_LNUMBER), expecting variable (T_VARIABLE) or '$' in C:\xampp\htdocs\bootstrap-3.2.0-dist\index.php on line 35

Rad 35 är där ifen för prev börjar.

Permalänk
Medlem

Du har skrivit "if($page!=$1)", men det ska endast vara "if($page!=1)".

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 -- Intel Core2Quad 8300 @ 3GHz-- XFX 5830 1GB -- Corsair Dominator 4096MB 1066mhz -- Fractal Design Define R2 -- 60GB OCZ SSD - 320GB Samsung -- Fractal Design 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mothman:

Du har skrivit "if($page!=$1)", men det ska endast vara "if($page!=1)".

Oj, tack så mycket!
Nu får jag rätt output, alltså mina columner ur min databas, men de som står längst ned i min MySQL tabell kommer högst upp. Någon som vet hur man kan fixa detta?

Blev många frågor men men

Permalänk
Medlem
Skrivet av FailiP:

Oj, tack så mycket!
Nu får jag rätt output, alltså mina columner ur min databas, men de som står längst ned i min MySQL tabell kommer högst upp. Någon som vet hur man kan fixa detta?

Blev många frågor men men

kika på mysql SORT

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

kika på mysql SORT

Låter bra, får göra det!