Processor Kylare, Vatten eller Fläkt/Luft

Permalänk
Medlem

Processor Kylare, Vatten eller Fläkt/Luft

Tjena,

Ska nu bygga ihop en ny dator och funderar på hur jag skall kyla min CPU. Då står det helt enkelt mellan vattenkylning och fläk/luft kylning.
Jag är tidigare van med Mac, och därav så vill jag att datorn skall vara så tyst som möjligt så där av så undrar jag vad ni tycker jag skall gå för.
Samt om ni har förslag på en bra och tyst kylare.

Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

En stor och riktigt bra luftkylare kommer nästan i alla lägen att vara tystare (och ofta svalare) än de slutna vattensystem som finns. De riktigt bra vattenkylarna är en bra bit dyrare, dessutom. Den enda fördelen jag kan se med en sluten vattenkylare är att det kan se snyggt ut och ge lite mer utrymme inne i chassit, om det nu är något man värdesätter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndraBullar:

En stor och riktigt bra luftkylare kommer nästan i alla lägen att vara tystare (och ofta svalare) än de slutna vattensystem som finns. De riktigt bra vattenkylarna är en bra bit dyrare, dessutom. Den enda fördelen jag kan se med en sluten vattenkylare är att det kan se snyggt ut och ge lite mer utrymme inne i chassit, om det nu är något man värdesätter.

Tack så mycket för svaret! Det uppskattas verkligen! Nu till nästa fråga, är det någon luftkylare du rekomenderar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweppi:

Tack så mycket för svaret! Det uppskattas verkligen! Nu till nästa fråga, är det någon luftkylare du rekomenderar?

Det beror lite på, ungefär hur mycket kan du tänka dig att betala för kylaren? Noctua NH-D15 ligger ju rätt högt i pris men är förmodligen den bästa luftkylaren i världen för tillfället. Annars finns det en hel del bra alternativ i de lägre prisklasserna, såsom bequiet! Dark Rock 3