Instruktioner för Proliant RAID kontroller + adda server till befintlig domän + nu inloggningshanteringen?

Permalänk
Medlem

(Y) tack .. kanon preppandet funkade utan error vad jag kunde se.. få se orden ... raderna med "successfully" känns rätt skönt att läsa!

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Medlem

Nu gick joina som domain kontroller installationen igenom.. Stor tacka alla ni som hjälpt mig!! Ovärderligt!!

Lite följd frågor för att vara säker på att jag förstått rätt
Denna nya maskin är ju nu backupdomän kontroller nu, eller har den samma status som den andra? Om jag i framtiden skulle vilja skippa gammelservern, för den pajjar.. Så finns hela allt som har med domänen /AD att göra i nya servern, eller behöver man göra om den till primär domainkontroller ( eller vad det heter) så jag i princip skulle kunna flytta över alla data till den från gamla med tiden & bara låta bli att använda gammel-servern?

Om jag har bara ena servern i gång, gör ändringar i registret, kommer det bli problem när jag startar upp båda samtidigt igen.. ( Har inte servrarna går dygnet runt då det blir för mycket ljud här hemma. )

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Medlem

Nå delade mappar med enbart nya servern igång.. Går ej!

Fick här tidigare riktigt bra hjälp då jag installerade upp min nya maskin..

Se denna tråd om vad i detalj som gjordes om det är av intresse..
http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1331628-instrukti...

Vad som är gjort är ytterligare en server är inlagd i befintligt nätverk & domän.. Den ligger med som domänkontroller..

Vad som jag nu funderar på är, jag tycker jag borde kunna öppna upp delade mappar på den nya servern utan att den gamla servern är igång från min klient dator..

Har addat till 192.168.21.4 ( nya serverns IP) utöver den gamlas 192.168.21.1 som DNS & standard gateway på klienten, men det verkade inte vara problemet.. Får felmeddelandet "Det finns inte för närvarande några inloggningsservrar tillgängliga som kan hantera inloggningsförfrågan"
..Eftersom 192.168.21.4 är tillagd som domänkontrollant med dcpromo borde väl den ha alla "nätverksfakta" hos sig redan?..

Vad är det jag har missat? Är båda maskinerna igång funkar det, men ska det verkligen behövas?

På Nya servern rullar windows 2003 smallbuissnes server, på gamla windows 2000 server.. klienter är windows 2000 & XP.. ( nätverket är inte kopplat mot internet)

Hoppas jag skrivit tydligt nog nu, kan inte alla fackuttryck då det var ett tag jag jobbade inom data har jag glömt en del jag inte behövt använda på länge..

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade*

Tror du får bättre svar med all information i samma tråd.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Ok, får hoppas det.. än så länge inget napp!

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Medlem

Nå delade mappar med enbart nya servern igång.. Går ej!

Ok.. Nån som vet nått, har lagt till en fråga en fråga som numera ligger i den gamla tråden?

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Medlem

Jag har fått meddelandet "One of the more domain controllers not meet the licensing requirements. Contact your administrator." Efter tag då båda maskinerna varit igång samtidigt.. Nått licens tjafs som har med Windows 2003 SBS att göra.. Hur löser man det för att den ska sluta klaga, vad kommer hända om jag struntar i det??

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Har du gått igenom följande steg:
http://support2.microsoft.com/kb/884453

Ska läsa, jag har gjort som jag fick beskrivet i tråden här.. Ser nu när jag kommit en bit i den rejäla texten att vissa bitar är inte gjorda..

Den är bara inlagd i domänen, sen tillagd som domänkontroller.. Inget mera, nya servern verkar inte ha biten som hanterar inloggning & delade filer.. Vad behöver jag komplettera med för att det ska funka... ( se en fråga jag skrev lite längre upp)

Om Servern hinner stänga ner i bland, vad händer.. kommer jag kunna starta den igen?

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Medlem

Denna text som står på länken ( sånt som måste vara uppfyllt vad jag förstått):

The following conditions must be true after you install the new SBS 2003 computer in an existing domain or the new SBS 2003 computer may display warnings and shut down periodically:

1/ The new SBS 2003 computer must be a domain controller that is installed on the root of the domain.

Den är ju domänkontroller så det är väl uppfyllt?

2/ The new SBS 2003 computer must hold all the Flexible Single Master Operation (FSMO) roles.

Har jag inte gjort, är inte säker på vad det betyder men antar det är därför den nya servern inte kan sköta inloggningarna själv, delade mappar kommer jag inte åt med endast denna igång.

3/ The new SBS 2003 computer must be a global catalog server and must be the licensing server.

Förstår jag inte riktigt vad det innebär, har bara en klient jag använder.. En testdator jag har på bänken har inte vart i gång på länge..

4/ There must not be any existing domain trusts or child domains.

Är osäker vad som menas här med, finns bara en domän inga under liggande..
5/ Only one SBS server can exist on the domain. If SBS 2003 is installed, no other SBS 2003 or 2000 server can be installed on the same domain.

Jag måste alltså "pensionera" den gamla servern? Den kan inte vara med i domänen längre? Gamla serverns system heter !Windows 2000 server! (Inte SBS)

6/ You must complete the SBS Integrated setup on the new server and install the proper number of SBS Client Access Licenses as required.

Osäker på vad som menas med detta..

"Failure to meet these conditions may cause the SBS 2003 server to shut down or be in an unsupported state."

Låter inte bra, men förstår inte exakta innebörden..

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Medlem

Se till att 2) och 3) är gjorda. Om den nya domänkontrollanten inte har alla roller så kommer domänen inte fungera som den ska med en DC avslagen.

4) Behöver du inte bry dig om eftersom du bara har en enda domän.

5) Om den andra servern är en "riktig" server 2000 ska det inte vara några problem.

6) Har ej själv suttit med SBS, har du något SBS setup verktyg som du kan köra igång och se över licensbiten?

Permalänk
Medlem

Ojdå... En SBS server ska ALDRIG leva ihop med en annan DC, speciellt inte en 2003.
SBS är gjort för att vara den enda domänkontrollanten.
Det är förvisso ändrat ngt till 2008 och därefter men det körs ändå inte.

FSMO rollerna innebär att den är PDC.

Det du bör göra är följande:
Blås om 2003 maskinen som en ny domän och gör ev din 2000 server som en memberserver, dvs den ska inte vara en dc utan bara joina domänen.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

En annan viktig sak att tänka på... SBS ska du verkligen inte greja ngt utanför deras guide:er om du inte har järnkoll på vad och hur det påverkar.
Den är gjord för att köras out of the box och inget annat.
Finns en anledning till att SBS kallas small box of shit

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Ser en grej som kanske kan bli problem??? Jag joinade domänen med denna server den 3/11 .. Idag äre den 11/11.. Har det gått för många dagar nu??

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Medlem

Small box of shit verkar vara ett bra namn.. =( ..Det var de skivorna på OS som jag har som jag fick med då jag fick maskinerna..

Tittat på licensverktyg.. hittar inte riktigt rätt där, vet inte exakt vad jag ska leta efter ens..

Har börjat med det i guiden du Henkii länka till..
"global catalog server." men väntar fortfarande på 2 meddelanden i eventviewer som inte behagar komma..

För att göra det lättare för mig, vilka verktyg behöver jag köra för att göra 2+3?? Punkt 7 + 8 +9?

Börjar bli ganska irreterad & less, trodde jag var KLAR för ett par dar sen då jag gjorde en system backup till fil.. =(

..Att skapa en ny domän & joina allt i blir en dålig lösning för mig, för klienter gör ju om hela skrivbordet till en default version.. ( tar alldeles för mycket energi att återställa) Ett orört skrivbord i min klient är det viktigaste för mig..

Kan en SBS 2003 joina domänen utan att vara DC? ..Bara vara "medlem" om jag nu skulle tvingas installera om OS:et? (Har bara flyttat över sparade drivrutiner & bra program till den på data disken, de regelbunda backuperna på bilderna jag fotar har fått vara kvar på gamla servern då det finns lite mer plats nu )

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Medlem

Sådär event 1119 har kommit, startar om.. Ska ta bort den gamla serverns roll som den nya har nu.. Följer guiden vidare från pyttemjuk.. bara inte nått går åt skogen med mitt befintliga domän! =(

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Medlem

Väntar på ert svar innan jag går vidare nu.. Kanske smartare att låta SBS 2003 maskinen bara var med i domänen utan att vara domänkontroller om det går alltså..
Går ju fortfarande att ångra sig nu, DCpromo alternativet ta bort.. Typ den får ha en lite av klient funktion istället så jag kan förvara data på diskarna..

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Medlem

7dagars varningen gäller bara om det finns andra SBS servrar i domänen, du bör(kan) endast ha en SBS per domän. Din andra server var ju en vanlig 2000 så det bör inte vara något problem.

Om du fortsätter med guiden kommer du migrera bort ifrån Windows 2000 servern som DC, är det inte det du vill så är det läge att avbryta nu.

En domänen mår ju bäst när en DC är igång, är tanken att ha SBS 2003 servern igång eller den gamla datorn eller ingen? SBS 2003 servern hade väl fräschare hårdvara och borde därför ha längre livslängd, vore väl trist om den gamla domänservern skulle packa ihop.

Verktygen för att fortsätta med guiden bör du redan ha installerade på servern.

Permalänk
Medlem

Gjorde global katalog grejjen.. nästa steg (9) blev error, nått om ansluta..
Ger upp, har återställt det jag gjorde med "global catalog server." Gjorde allt enligt beskrivningen nu baklänges..
Gamla servern får leva vidare, nya servern får bli en slags hårddiskutrymme istället.. Hoppas den kan vara joinad domänen utan att vara DC.. Vid såna här tillfällen så är det då jag ångrar att jag lät mig övertalas vid installationen för 10år sen att ha en domän istället för workgroup som är enklare & mer begripligt..

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Medlem

Går verkligen inge bra.. Plan C då..

Skrivet av henkiii:

7dagars varningen gäller bara om det finns andra SBS servrar i domänen, du bör(kan) endast ha en SBS per domän. Din andra server var ju en vanlig 2000 så det bör inte vara något problem.

Om du fortsätter med guiden kommer du migrera bort ifrån Windows 2000 servern som DC, är det inte det du vill så är det läge att avbryta nu.

En domänen mår ju bäst när en DC är igång, är tanken att ha SBS 2003 servern igång eller den gamla datorn eller ingen? SBS 2003 servern hade väl fräschare hårdvara och borde därför ha längre livslängd, vore väl trist om den gamla domänservern skulle packa ihop.

Verktygen för att fortsätta med guiden bör du redan ha installerade på servern.

Tanken har väl varit att under en tid så länge gammel servern lever kunna köra båda, eller den ena av dom beroende vad jag håller på med.. Dom går ju inte dygnet runt utan startas upp vid behov endast.. ( Livslängden ökar väl en del då )..Har liggande ett nytt nätagg, nytt MK, systemboard 2 med, nytt likadant RAID kort till just denna maskin..

Jo, den har mycke nyare grejjer mot den gamla maskinen då det är en Proliant ML350 G6.. Att ha en kopia på det nätverksadministrativa hade inte vart dumt, ifall den gamla skulle lägga av helt ( men det går ju inte nu =( )

Bör jag i detta läge, köra dcpromo & välja ta bort läget.. Eller kan jag bara låta det vara kvar som det är menar du?
Skiter i meddelandet egentligen bara inte systemet blir obrukbart efter ett antal dagar..
..Det störande jag märkte, var att all information om inloggning inte fanns med fast den nya datorn blev också DC.. ( Trodde allt kopierades & fanns på en maskin till när man gjorde så där med DCpromo som ni berättade för mig)

Gör egentligen inget avancerat med servrarna, endast sparande av viktiga data som inte får försvinna..

..Det var det där licensverktyget jag inte lyckades hitta..

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Medlem
Skrivet av vilzen:

Ja... det sitter en P410i i maskinen.. nått batteri error har jag inte sett på denna, min andra maskin som jag testat på lite som är en G5 maskin gnäller om batteriet vid start då den stått ett tag, men det hjälper när den fått stå att ladda upp sig ett bra tag.. ( Dumt påhitt med ett batteri på arrayen :/ )

Nä, det är synnerligen smart.

När du eller servern vill skriva data till diskarna så skrivs datat i verkligheten till P410:s minne och sen skriver kontrollern ner datat till disk när diskarna har tid för det. På så sätt får du betydligt bättre prestanda i maskinen. Skulle det dessutom då komma flera små skrivjobb (tex databasposter) så slår kontrollern ihop det hela till ett jobb så spar man ännu mera.

Dock vorde det ju väldigt tråkigt om strömmen gick just då eller om servern blådumpar. På en seriös server och raidcontroller som din 410I så aktiveras inte cacheminnet för skrvning om det inte finns ett batteri där. Det batteriet ser nämligen till att minnet bevaras även om strömmen till servern går eller om den måste startas om med strömbrytare. (länge sen nu men jag har för mig att det var runt 48 tim de skulle klara som nya)

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415