Dator fryser och startar om sig själv etc

Permalänk

Dator fryser och startar om sig själv etc

Hej. För cirka en månad sedan började min dator bete sig lite dåligt. Jag fick bluescreens lite titt som tätt med något fel om HDAudBus.sys (http://www.ladda-upp.se/files/2014/b124359.jpg), googlade saken och testade lite olika åtgärder men ingenting verkade fungera. Ibland kunde datorn även "bara dö", dvs frysa till och sedan starta om sig själv. Tillslut tröttnade jag formaterade. Nu verkar bluescreensen vara borta men det händer fortfarande att datorn får för sig att starta om. Detta i synnerhet när jag spelar, så gissningsvis är det grafikkortet som börjat strula (datorn kan tex stå på över natten utan att något händer). Går detta att pinpointa så att man enkelt kan kolla att det är just grafikkortet?

* Datorn är inte för varm utan ligger på en jämn och behaglig temperatur hela tiden.
* Har testat minnet över natten med memtest86 men inget fel kunde hittas.
* Har "städat ur" datorn genom att ta bort damm och dylikt från fläktarna.
* Senast jag installerade någon hårdvara som kan strulat till saker var i feb (en SSD), så borde inte vara det.
* Har testat att köra spel från båda mina SSD för att se ifall var något konstigt där men verkar inte göra någon skillnad.
* Ibland händer det att jag kan spela i flera timmar utan att det händer något, ibland tar det inte mer än en kvart.

Operativsystem: Windows 7 med senaste uppdateringarna
Processor: Intel Core i7 950, 3.06GHz
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: MS Asrock X58 Extreme III
Minne: Corsair 6GB (3x2048MB) 1600Mhz
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 460 1024MB OC
Hårddisk: 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, OCZ SSD Vertex 2 120GB (operativsystem), Samsung 840 EVO 250GB SSD
Nätaggregat: Corsair VX 550W 80+
Övrig kylning: Noctua NH-U9B SE2
Övriga komponenter: Samsung DVD-RW SH-S223C 22X DL
Temperaturer: Inga exakta siffror men inget över det normala

Datorn i sig, om det är intressant, är nästan exakt fyra år gammal och inhandlades på Inet (med montering).

Tacksam för all hjälp / tips. Sjukt svårt att ge någon mer information då jag inte får några felmeddelanden utan bara en svart skärm.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Det händer inte när du skriver till 840 evo disken?
Jag har en likadan som systemdisk/spel och får blåskärm när jag skriver till den.

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk

Njae jag testade som sagt båda diskarna och resultatet blir detsamma. Läste runt lite till och hittade system logger i windows som skvallrade om "kernel error 4". Googlade runt lite på det och ett vanligt fel är ouppdaterat BIOS eller att det är någon konflikt mellan två olika ljuddrivrutiner. Avvaktiverade alla utom en i kontrollpanelen och verkade till synes fungera bra, men sedan slocknade datorn efter ett tag igen. BIOS signalerade även att två av mina hårddiskar "capable but disabled" vilken i sin tur tydligen kan bero på dåligt batteri på moderkortet. Kan det varit det som varit kärnan till allt ont från början? I samband med "capable bla bla" så fick jag även välja att trycka F1 "to load default values" och allt verkar fungera som det ska sett till att hårddiskarna inte verkar strula iaf.

Permalänk
Medlem

Vänta nu lite, jag är lite förvirrad. Du har alltså skrivit att processorkylaren är Intels Standardkylare, men sedan har du även skrivit att din övriga kylning är Noctua NH-U9B SE2, vilket också är en processorkylare, eller?

Visa signatur

Datorkomponenter || Corsair Carbide 200R || i5 4670k @stock || MSI B85M-E45 || HD7850 2GB || 8 GB RAM 1600 MHz || 1TB WD || Corsair CX 750M ||
Tangentbord & Mus || Razer Blackwidow Ultimate 2014 || Razer Taipan ||

Permalänk
Skrivet av Conglo:

Vänta nu lite, jag är lite förvirrad. Du har alltså skrivit att processorkylaren är Intels Standardkylare, men sedan har du även skrivit att din övriga kylning är Noctua NH-U9B SE2, vilket också är en processorkylare, eller?

Ah det är möjligt. Jag tänkte i banorna att processorer "antagligen har egna fläktar" likt ett grafikkort, sedermera köpte jag Noctuan utöver de andra komponenterna :p.

Permalänk

Hej, hur går det med datorn? Hittat en lösning? Har samma problem ungefär, dock har datorn fryst och startat om vid ett tillfälle vid endast surfning. Men annars är de vid spel, klena spel dessutom då processor samt grafikkort ligger i 20-30% i load. Funderar på mitt nätagg också som är strax 4 år gammalt och är från corsairs GS-serie. :/

mvh / Kim

Permalänk
Skrivet av Kim_shady:

Hej, hur går det med datorn? Hittat en lösning? Har samma problem ungefär, dock har datorn fryst och startat om vid ett tillfälle vid endast surfning. Men annars är de vid spel, klena spel dessutom då processor samt grafikkort ligger i 20-30% i load. Funderar på mitt nätagg också som är strax 4 år gammalt och är från corsairs GS-serie. :/

mvh / Kim

Uppdatering:

Jag flyttade förrförra helgen och efter det har den fungerat klanderfritt men imorse fuckade den upp igen. Dock är det ett "nytt" sorts problem kommer nu. Det som sker är att datorn "slumpmässigt" fryser och i hörlurarna hör jag ett monotont ljud. Enda som finns att göra är att hålla in kraftknappen och starta om.

Det som sker därefter är dock troligen det mest intressanta. Datorn kör igång igen i ett par sekunder, stängs av, och kör igång igen. Sedan kan det dröja allt mellan 1 minut till 2 dagar innan samma sak händer igen. Hur som helst, googlade runt lite och detta kan som alltid bero på ungefär tusen olika saker men gissningsvis är det mitt nätagg som inte klarar av att leverera? En del av mig vill bara byta ut varenda jävla komponent i datorn, men plånboken tillåter inte sådant. Finnes där några kommentarer gällande ifall det kan vara nätagget? Det jag googlade mig till sa även att det lika gärna kan vara moderkortet (eller dess batteri) som sjunger på sista versen.

Tack på förhand (igen).

Edit: En bluescreen är tydligen för mycket begärt där det i alla fall står lite information, fast det kanske mest bara tyder på att det inte är grafik- eller moderkort som ballar ur (just i detta fall iaf)

Permalänk

Kontrollpanelen\System och säkerhet\System\ start & återställning. stäng av starta om automatiskt,

på samma ställe ställ så det skapas en .dmp fil 256kB
använd sen windbg tool eller liknande. har du tur så får du en aning om var du ska börja felsöka.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Läste trådtiteln och tänkte direkt att du måste ha samma typ av problem som jag hade med min i början. Känner så väl igen symptomen. Ny installation, alla uppdateringar och efter det till synes helt slumpvisa omstarter oavsett belastning, som kan ske även om man bara har datorn helt orörd. Ibland händer det inte alls och ibland efter en kvart.

Jag tror att det är Realtek-drivaren till nätverkskortet som är problemet. Kollade just specen för ditt moderkort och mitt, och vi har nästintill samma integrerade nätverkskort och förmodligen är det exakt samma drivrutin.

Man blir nämligen påprackad en uppdaterad realtek-drivrutin via Windows update och det är någonting med den som inte lirar som det ska, antingen med Windows eller någon hårdvara. Ta bort den uppdaterade och kör med den ursprungliga så kommer problemen med slumpvisa omstarter så gott som garanterat försvinna.

Skriv gärna om det löst sig.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)