Permalänk
Medlem

CCFL inverter

Jag skulle behövt lite hjälp...

Hade ett CCFL-rör från Koolance förut som råkade gå av och sen brände en kompis sin inverter till sitt Bitspower-rör.

Frågan är nu om det skulle fungera att köra koolance-invertern som är på 1KVAC, 20mA på Bitspower-röret som är på 570V +/- 40V, 5mA.

Sunt förnuft säger att det inte riktigt är som hand och hanske. Har testat och det lyser som vanligt, men invertern blir ruskigt varm. har även testat att köra invertern på 7V samt på 4.5V. Vid 7V lyser det rätt ok och på 4.5V nästan inte alls utan bara i kanterna.

Skulle det då gå bra att köra på 7V(Molex Gul+Röd)? Lr mår nätagget dåligt av den belastning som blir? Skulle tippa på närmare 3W.

Tacksam för svar om hur jag ska bära mig åt för att slippa köpa ny inverter....

MVH /Marcus

Visa signatur

...Where The "A" In Socket-A Stands For Amazing...

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog inte tro att det är några problem att köra det på 7V.. Men hur lyckades du knäcka ditt CCFL-rör? Visserligen är de tunna men hur klantig får man vara?

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem

Ett annat sätt vore att skaffa ett par dioder för att få ner spänningen lite. Har inte några dioder hemma dock.

Hur röret knäcktes? Koolance-röret är rätt långt, typ 40cm. För att få plats fick de sättas diagonalt i botten på lådan för att rymmas. När jag sedan höll på att mixtra lite med moderkortet på DH (som alla vet sover man inte mkt där) så glömde jag bort mig och skruvade in skruven längst ner i sidoplåten, precis där röret satt. Blev som ett skruvstäd. Röret fick helt enkelt inte plats och gick av.

Jaja, åter till ämnet. Flera svar!

Visa signatur

...Where The "A" In Socket-A Stands For Amazing...

Permalänk

äh kör på tills det smäller
om inte annat har jag en konverter från svebry du kan få ta, sen om den är bättre eller sämre än den du testat med nu det vette tusan.

Visa signatur

i5 3570k _ 16GB _ Fractal Design Define R4 _ GTX 680 och två skärmar.

Permalänk
Medlem

Enligt vad jag kan se så har den samma värden som den jag har redan...men tack ändå

OT: Ser till att komma lite tidigare till LAN'et så kan vi joxa lite innan folket kommer.

Visa signatur

...Where The "A" In Socket-A Stands For Amazing...

Permalänk
Medlem

go on !:D

Visa signatur

AMD 64 3800+

Permalänk
Medlem

kan ju säga att jag knäkkt 2 rör! det e inte svårt. går av som tändstickor!

Visa signatur

.:cpu:. core i7 6700K @ 4.0ghz .:mobo:. asus z170-pro .:ram:. 2x16gb .:gfx:. msi 1070 ventus .:hdd:. samsung m2 evo 1tb .:case:. nzxt .:psu:. silver power 850w
hobby reaperpedals.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rudeez
kan ju säga att jag knäkkt 2 rör! det e inte svårt. går av som tändstickor!

nästan så man skulle testa om det är sannt
om inte annat lär ju det under min burk gå på DH

Permalänk
Medlem

Har kört på 7V i 4 dagar nu. Invertern luktar inte elektrolyt längre och röret lyser som det ska. Nätagget har inte sagt ifrån pga 7V-tricket....

Visa signatur

...Where The "A" In Socket-A Stands For Amazing...