Skärm med fantastisk svärta och punch i färgerna - finns det?

Permalänk
Medlem

Skärm med fantastisk svärta och punch i färgerna - finns det?

Hej,

Dags för ny skärm – hoppas på tips & råd från er experter här på forumet!

Syfte: Spel, film och surf. Spelar inte så mycket FPS, mest RTS.
24” till 27”. Budget, runt 4 k. GPU: GTX 970, så den borde kunna driva en 2560x1440 skärm känns det som.

Tycker att alla skärmar jag titta på är gråaktiga och inte har riktig punch i färgerna, så det är en skärm med fantastisk svärta och klara, starka färger jag letar efter. Har Samsung telefon (S5) och surfplatta (Tab S) och de har båda väldigt klara färger, bra svärta och är ljusstarka – finns det sådana skärmar med? (Vet att alla FPS gamers gillar matta skärmar, kan det vara det som gör att de är gråaktiga, antireflexbehandlingen?)

Så min fråga är: vilken skärm kommer göra mig imponerad givet ovan?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Finns inga datorskärmar med OLED än, så i dagläget finns det ingen skärm som uppfyller det du är ute efter tyvärr. Men om du är villig att kompromissa så finns det skärmtekniker som IPS och liknande som är rätt bra.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Finns inga datorskärmar med OLED än, så i dagläget finns det ingen skärm som uppfyller det du är ute efter tyvärr. Men om du är villig att kompromissa så finns det skärmtekniker som IPS och liknande som är rätt bra.

Tack för ditt svar!

Ja det kan vara så att jag har för höga önskemål kanske...
Kan absolut kompromissa, vad skulle uppfylla mina önskemål bäst i dagsläget tror du?

Permalänk
Medlem

Jag vet att denna är lite över din budget. Men jag vill rekomendera den iaf!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1447060

Det som är lite tråkigt med just samsung prylar och framförallt deras plattor, är att de har överdrivna färger. Det är för mycket. Jag vet att det tilltalar många, men det är inte rätt färger.
Denna skärmen är jag så fantastiskt nöjd med. Jag spelar sällan FPS spel, men jag har provat och det går! Om inte annat är 2560*1440 en äckligt trevlig upplösning om man har hårdvara för att supporta det

Hoppas du hittar dig en skärm!

Visa signatur

Stationär PC: i5 2500k @ 4,5Ghz (Corsair H100i) | ASUS p8z68-pro | EVGA GeForce GTX 770 SC ACX | 16Gb Corsair Vengence 1600Mhz | Asus Xonar DX | 60Gb Team Xtreme SSD (OS) | 128Gb Samsung 830 SSD (Spel) | Plexgear 500W | Fractal Design R4 (Black) |
Lagring: Synology 411j | 3x 3TB Western Digital Red (SHR)
Kamera: Canon EOS 6D | EF 50/1,4

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Finns inga datorskärmar med OLED än, så i dagläget finns det ingen skärm som uppfyller det du är ute efter tyvärr. Men om du är villig att kompromissa så finns det skärmtekniker som IPS och liknande som är rätt bra.

Det finns men inte till rimliga priser för hemanvändare.
https://pro.sony.com/bbsc/ssr/cat-monitors/cat-oledmonitors/

Quantum Dot verkar vara nästa steg med bra bild och bra pris.
http://www.computerworld.com/article/2607120/quantum-dot-tech...

Citat:

Quantum dot (QD) technology, a component added to existing LCD panels, allows manufacturers to offer the same full color spectrum touted by OLED, while maintaining their current manufacturing process.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiFTER:

Jag vet att denna är lite över din budget. Men jag vill rekomendera den iaf!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1447060

Det som är lite tråkigt med just samsung prylar och framförallt deras plattor, är att de har överdrivna färger. Det är för mycket. Jag vet att det tilltalar många, men det är inte rätt färger.
Denna skärmen är jag så fantastiskt nöjd med. Jag spelar sällan FPS spel, men jag har provat och det går! Om inte annat är 2560*1440 en äckligt trevlig upplösning om man har hårdvara för att supporta det

Hoppas du hittar dig en skärm!

Tack för tipset, helt klart intressant. Verkar få kompromissa även med priset, men smakar det så kostar det...
Fina recensioner, skall läsa på om den här ordentligt!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Orreman:

Tack, verkar också riktigt trevlig - ljusstark och bra färger, det jag letar efter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Finns inga datorskärmar med OLED än, så i dagläget finns det ingen skärm som uppfyller det du är ute efter tyvärr. Men om du är villig att kompromissa så finns det skärmtekniker som IPS och liknande som är rätt bra.

IPS är väl inte bra om man vill ha bra svärta, VA eller PLS är det som gäller.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av =)(=:

IPS är väl inte bra om man vill ha bra svärta, VA eller PLS är det som gäller.

PLS är Samsungs namn på IPS så eventuell skillnad är mer tillverkarspecifik än teknikrelaterad.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenmar:

Tack för ditt svar!

Ja det kan vara så att jag har för höga önskemål kanske...
Kan absolut kompromissa, vad skulle uppfylla mina önskemål bäst i dagsläget tror du?

Inga problem! Egentligen har du ju inte för höga krav på hur en skärm ska vara, jag själv tycker precis som du. Det är också därför jag inte kommer att köpa en ny skärm förrän det finns typ 120 Hz OLED med adaptive vsync till rimliga priser. Men om man behöver en skärm nu så ska man köpa en nu, och inte om några år!

Jag är inte så påläst när det kommer till skärmar i dagsläget, vet bara att om man är ute efter bästa bilden så är det IPS och liknande skärmtekniker som är att föredra. Om du är ute efter hög uppdateringsfrekvens så är det TFT som gäller, men bildkvalitén får sitta i baksätet då.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av =)(=:

IPS är väl inte bra om man vill ha bra svärta, VA eller PLS är det som gäller.

Som någon annan sa, PLS är same same but different. När jag sa "IPS och liknande" menade jag även alla de femtioelva andra skärmtekniker som baseras på IPS eller VA.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Tack för era tips och råd! Har efter dessa landat i att en bildskärm med PLS-panel verkar vara bäst för mig.

Står nu mellan:

- Samsung SyncMaster S27B970D
- Asus PB278Q
- ViewSonic VP2770-LED

Skall se om dessa går att betrakta i någon av stadens datorbutiker!

Permalänk
Medlem

Det sägs att problemen som var i början med denna skärm (BLB) är lösta i senare revisioner.
Jättefina färger med denna! Också (typ) inom din budget.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1375916

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeliusCeasar:

Det sägs att problemen som var i början med denna skärm (BLB) är lösta i senare revisioner.
Jättefina färger med denna! Också (typ) inom din budget.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1375916

Tack för tipset. Det är dock så att jag just nu sitter framför en mycket snarlik skärm (Dell UltraSharp U2414H), även den AH-IPS, som jag tycker är hemsk. Bleka färger, dålig svärta och en överlag blaskig bild, så det skulle kännas lite märkligt att byta mot en så snarlik skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenmar:

Tack för era tips och råd! Har efter dessa landat i att en bildskärm med PLS-panel verkar vara bäst för mig.

... men PLS har väl i princip samma kontrast som en IPS? (och normalt sett även ungefär samma färgåtergivning?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.