Permalänk
Medlem

Överklocka FSB (Front Side Bus)

Tjena!

Har spontant kommit på att ta reda på lite mer om överklockning för FSB. Jag har funnit ett program där man med hjälp av sliders kan öka frekvensen på FSB. Normalt sett vid överklockning brukar jag inte vara så rädd, jag vet vad jag pillar med och är beredd på de flesta problemen som kan uppstå. Men med FSB är jag medveten att det handlar om riskabla grejer? Man kan paja saker lätt har jag förstått det som, eftersom frekvensen ändras för i princip all kommunikation på moderkortet?

Är detta ens något att testa, eller bör jag låta bli?

https://www.youtube.com/watch?v=mGGyhHjnpUI

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

Äldre cpuer vet jag att man klockade såhär.

Permalänk
Medlem

ja, jag har förstått det Då kanske nyare inte är gjorda för att klocka på detta sätt?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Förr klockade man via FSB med AMD och Intel men idag klockar man enbart med multipel med Intel processorer. AMD processorer går däremot att fortsätta klocka med FSB. Vissa hävdar dessutom att FSB-överklockningar skadar moderkortet men vet tyvärr inte om det är sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Förr klockade man via FSB med AMD och Intel men idag klockar man enbart med multipel med Intel processorer. AMD processorer går däremot att fortsätta klocka med FSB. Vissa hävdar dessutom att FSB-överklockningar skadar moderkortet men vet tyvärr inte om det är sant.

Jag antar att det inte är några vanliga BSOD man ska räkna med när man klockar FSB, utan snarare att MB pajar?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag antar att det inte är några vanliga BSOD man ska räkna med när man klockar FSB, utan snarare att MB pajar?

Precis.. eller bara andra komponenter slutar fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Precis.. eller bara andra komponenter slutar fungera.

Hehe.. Då står jag nog över Jag inbillar mig att detta skulle ge en synlig prestandavinst, men jag hoppas jag har fel?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag antar att det inte är några vanliga BSOD man ska räkna med när man klockar FSB, utan snarare att MB pajar?

Skrivet av Superlight:

Precis.. eller bara andra komponenter slutar fungera.

Nej, rakt av är det inte direkt att något pajar, inte i första omgången.
Bara kompatibilitet och stabilitet som försvinner.
Både haswell och samtliga E går att klocka på FSB.
Anledningen att Sandy & Ivy inte går att klocka med FSB är precis som Yamaha sa tidigare i tråden, den bussen kontrollerar övriga grejer på moderkortet. Hela kommunikationen är synkron och betyder att ändrar du FSB så börjar du ändra PCIe bussen, Sata kontrollerns buss, USB bussarna etc.

Tänk dig att du har en mus med 1000Hz polling f. Ökar du FSB så börjar USB-kontrollern falla ur fas och helt enkelt sluta uppfatta musens signaler.
Inget riskerar direkt att fungera mer än om du ökar frekvensen till 1k eller någon obskyr frekvens. Då kan impedansen som uppstår av strömförträngningen kanske leda till att banorna brinner upp. Men testa på du. Men värt att nämna, prestandan på Sata-lagring och kompabiliteten med USB sjunker kraftigt. Ofta med 50-75% på SSD bench t ex.

Och läsa felkoder? Det kan du glömma

Dock har ju Haswell och Extreme plattformarna en FSB strap men då gäller fasta FSB frekvenser, 75, 100, 125, 150, 200, 250. Enligt Asus egna forum har de inte hittat en enda som klarar av mer än 150Hz i FSB. Och då är överklockningspotentialen på 150FSB sämre än 100 och 125Hz.

Saknar mATX S01 verkligen all FSB kontroll? ATX varianten kunde man leka lite FSB med iaf.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Man kan överklocka med FSB och ställa om någon FSB i förhållande till övrigt-ratio på Haswell (intel 4xxx-serien) men på Sandy Bridge och Ivy Bridge (specifikt socket 1155) kan man inte göra det, och då blir systemet snabbt instabilt om man försöker höja för mycket.

Program som ökar FSB ökar troligtvis det du ser som "BCLCK" eller Base clock" i dina BIOS-inställningar. Den står på 100MHz. Gissningsvis kan du ställa upp den med 3-4MHz utan så mycket problem.

Har ökat min baseclock från 100 till 100.1 MHz bara för att 4.8GHz ska ge utslag över 4800MHz i CPU-Z, och inte stundtals dippa under till 4799MHz. Ren fåfänga mao

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

FSB finns inte längre i moderna Intel CPU'er, det är ersatt med Intel Quickpath och Direct Media Interface.

Förutom multipel-överklockning så är det tekniskt möjligt att få till en liten överklockning genom att höja på systemets basfrekvens (BCLK), men det påverkar många delar och är inte att rekommendera. Med lite tur kan du få ut ett par Mhz extra innan systemet blir ostabilt, så med multipel på det kan du lyckas med ~100mhz extra totalt, knappast värt det eftersom det ger extra påfrestning på saker som inte är gjorda för att överklockas ens lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nej, rakt av är det inte direkt att något pajar, inte i första omgången.
Bara kompatibilitet och stabilitet som försvinner.
Både haswell och samtliga E går att klocka på FSB.
Anledningen att Sandy & Ivy inte går att klocka med FSB är precis som Yamaha sa tidigare i tråden, den bussen kontrollerar övriga grejer på moderkortet. Hela kommunikationen är synkron och betyder att ändrar du FSB så börjar du ändra PCIe bussen, Sata kontrollerns buss, USB bussarna etc.

Tänk dig att du har en mus med 1000Hz polling f. Ökar du FSB så börjar USB-kontrollern falla ur fas och helt enkelt sluta uppfatta musens signaler.
Inget riskerar direkt att fungera mer än om du ökar frekvensen till 1k eller någon obskyr frekvens. Då kan impedansen som uppstår av strömförträngningen kanske leda till att banorna brinner upp. Men testa på du. Men värt att nämna, prestandan på Sata-lagring och kompabiliteten med USB sjunker kraftigt. Ofta med 50-75% på SSD bench t ex.

Och läsa felkoder? Det kan du glömma

Dock har ju Haswell och Extreme plattformarna en FSB strap men då gäller fasta FSB frekvenser, 75, 100, 125, 150, 200, 250. Enligt Asus egna forum har de inte hittat en enda som klarar av mer än 150Hz i FSB. Och då är överklockningspotentialen på 150FSB sämre än 100 och 125Hz.

Saknar mATX S01 verkligen all FSB kontroll? ATX varianten kunde man leka lite FSB med iaf.

Som vi diskuterat i tidigare trådar så är mATX S01 riktigt begränsat i överklockningsväg tyvärr... Det närmaste jag kommer FSB är BLCK-inställningen, vilket jag antar alla moderkort har?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av hg:

FSB finns inte längre i moderna Intel CPU'er, det är ersatt med Intel Quickpath och Direct Media Interface.

Förutom multipel-överklockning så är det tekniskt möjligt att få till en liten överklockning genom att höja på systemets basfrekvens (BCLK), men det påverkar många delar och är inte att rekommendera. Med lite tur kan du få ut ett par Mhz extra innan systemet blir ostabilt, så med multipel på det kan du lyckas med ~100mhz extra totalt, knappast värt det eftersom det ger extra påfrestning på saker som inte är gjorda för att överklockas ens lite.

Mycket riktigt, man brukar säga 5MHz maximal ökning, jag upplever kraftiga prestanda tapp på Sata på Sandy vid ca 3-3.5MHz över stock BCLK. Lite tidigare på Ivy. Dock innebär detta att han kanske tom skulle teoretiskt kunna nå 5% ökning av 4.5GHz, dvs strax över 200MHz, dock är 100MHz mer sannolikt, 3MHz extra på BCLK är dock tillräckligt för en lite ökning

Skrivet av YamahaDGX630:

Som vi diskuterat i tidigare trådar så är mATX S01 riktigt begränsat i överklockningsväg tyvärr... Det närmaste jag kommer FSB är BLCK-inställningen, vilket jag antar alla moderkort har?

FSB är inte BCLK men är oftast kallad för BCLK lite slarvigt.

FSB = Front side buss, det finns inte längre i moderna Intel.
Dock använder man sig av BCLK(baseclock), vilket mer eller mindre bara är en basklocka som allt använder sig av som referens.

Jo men testa du, 2-3% mer prestanda kan du nog få ut utan prestanda tapp på Sata, har själv kört BCLK överklockning på en i3 2100, inte upplevt någon påtaglig prestanda tapp på någon enhet men då snackar vi som sagt om ca 3% prestanda ökning. Knappt värt besväret.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Föredetting
Skrivet av DavidtheDoom:

FSB är inte BCLK men är oftast kallad för BCLK lite slarvigt.

Typ såhär, menar du?

Skrivet av DavidtheDoom:

Både haswell och samtliga E går att klocka på FSB.

FSB har inte existerat sedan LGA775. Skulle snarare säga att folk kallar BCLK för FSB lite slarvigt (som du även påvisar). Base Clock är systembussfrekvensen sedan LGA1366 på Intel-sidan.

I övrigt: det finns inga prestandavinster i att öka BCLK-frekvenser, mer än det lilla, lilla (på LGA1150/1155) du får ut av att minnesfrekvenserna höjs samtidigt. På LGA1366/1156 fanns det mycket mer spelrum för BCLK (uppåt 250-260MHz från standardfrekvensen 133MHz), där var det smidigare att finjustera minnesfrekvenser med hjälp av BCLK. Inte med CPU:erna som har 100MHz BCLK (som med ett jäkla bråkande når 110MHz i bästa fall).

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Meantek:

Typ såhär, menar du?

FSB har inte existerat sedan LGA775. Skulle snarare säga att folk kallar BCLK för FSB lite slarvigt (som du även påvisar). Base Clock är systembussfrekvensen sedan LGA1366 på Intel-sidan.

I övrigt: det finns inga prestandavinster i att öka BCLK-frekvenser, mer än det lilla, lilla (på LGA1150/1155) du får ut av att minnesfrekvenserna höjs samtidigt. På LGA1366/1156 fanns det mycket mer spelrum för BCLK (uppåt 250-260MHz från standardfrekvensen 133MHz), där var det smidigare att finjustera minnesfrekvenser med hjälp av BCLK. Inte med CPU:erna som har 100MHz BCLK (som med ett jäkla bråkande når 110MHz i bästa fall).

Ja precis....?

Dock är "det finns inga prestandavinster" förutom de 3% man kan få, som är mer än inga.

Du gjorde precis samma sak som jag gjorde ju
Vet att asus hade en bräda som klarade av nästan 125MHz på ett exemplar (ivy) men det var ett isolerat exemplar och inte bekräftat, dock skrivet av Asus egna representat på deras egna forum.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin