Finns det någon mening med att överklocka datorn?

Permalänk

Finns det någon mening med att överklocka datorn?

Ja det finns det, för att man kan och vill se vart gränsen går.
Men behövs det idag, tänker tillbaks på thunderbird tiden

Mina scores i firestrike:

Default: 7577p
Klock: 4690k@4900-gigabyte 280x 1170/1680
8199p

Kan bero på att jag inte förstår hur man maxar,
men det är inte min dator utan den är byggd av mig till min systerson på 15-års dagen då han älskar att spela.

Han kommer få en 24tum skärm 60hz också, ska jag trimma mer eller?

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Medlem

jag personligen börjar känna att det är rätt onödigt, CPU är lätt och rolig att klocka, så det lär jag nog alltid göra, men GPU är lite krångligare och spelar lagom stor roll när man kan köpa fabriksklockade kort, det är ju inte CPUer.

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem

Enkelt sagt är det "gratis" prestanda med tanke på att det enda som ökar är temperatur och strömförbrukning.
I många fall kan det dock vara överflödigt om kraften inte behövs men personligen vill jag inte behöva vänta på saker om jag kan kräma ut mer ur datorn med hjälp av ett par snabba inställningar.

Om jag misstänker rätt så en 60Hz med 1080p bör detta inte vara några problem ev utan absoluta max i inställningarna beroende på spel.
Kör på först och finns behovet kan överklockningen ske vid senare tillfälle.

Mina två cents hursom.

Permalänk
Medlem

Finns väl alltid en mening. Det förbättrar prestanda
Jag tycker också att det är kul att överklocka och pressa ut lite mer prestanda.

Nä jag tycker inte du ska överklocka mer eftersom den är en present så är det viktigare att den fungerar bra och stabilt än att den är maxad. Du vill väl inte behöva hjälpa systersonen efter någon vecka pga ostabil överklockning antar jag?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag har nyligen börjat klocka för ej haft tid att sätta mig in i det tidigare. Men vad jag märkt på min klockning är att ökar jag CPU och GPU frekvens så får jag nästan 1:1 förbättrat resultat i respektive CPU och GPU test.
Dvs klockar jag CPUn med 17% får jag nästan 17% bättre resultat i CPU test och likadant med GPUn. Som det är nu ligger jag på ca +17% prestanda på CPUn (en AMD 760k) och + 20% prestanda på GPUn (Nvidia GTX 750 TI). Är min sekundärburk jag klockat som har lite lägre prestanda från början.

Min primärburk i5-4670k och gtx 680 har jag inte brytt mig om att klocka då jag ej känt jag har behövt det.

Ej kört några seriösa spel benchmarks men fått uppfattningen att prestandan CPU och GPU tillsammans i spel inte är fullt 17-20% som jag får ut i specifika benchmarks som testar delarna mer var för sig. Men det är bara min personliga uppfattning och det är klart spelen går bättre men tycker inte de går 17-20% bättre. Hade varit intressant att klocka upp CPU och GPU så de ger säg 15% extra i specifika benchmarks och sen testa spelbenchmarks och se vad de ger extra där.

Men annars är det kul och intressant o klocka tycker jag och har lärt mig en hel del på vägen och det ger bättre och "gratis" (tar sin tid att klocka) prestanda i slutändan.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Jag har nyligen börjat klocka för ej haft tid att sätta mig in i det tidigare. Men vad jag märkt på min klockning är att ökar jag CPU och GPU frekvens så får jag nästan 1:1 förbättrat resultat i respektive CPU och GPU test.
Dvs klockar jag CPUn med 17% får jag nästan 17% bättre resultat i CPU test och likadant med GPUn. Som det är nu ligger jag på ca +17% prestanda på CPUn (en AMD 760k) och + 20% prestanda på GPUn (Nvidia GTX 750 TI). Är min sekundärburk jag klockat som har lite lägre prestanda från början.

Min primärburk i5-4670k och gtx 680 har jag inte brytt mig om att klocka då jag ej känt jag har behövt det.

Ej kört några seriösa spel benchmarks men fått uppfattningen att prestandan CPU och GPU tillsammans i spel inte är fullt 17-20% som jag får ut i specifika benchmarks som testar delarna mer var för sig. Men det är bara min personliga uppfattning och det är klart spelen går bättre men tycker inte de går 17-20% bättre. Hade varit intressant att klocka upp CPU och GPU så de ger säg 15% extra i specifika benchmarks och sen testa spelbenchmarks och se vad de ger extra där.

Men annars är det kul och intressant o klocka tycker jag och har lärt mig en hel del på vägen och det ger bättre och "gratis" (tar sin tid att klocka) prestanda i slutändan.

Kör firestrike med dina inställnigar:

CPU: 4900Mhz 4690k
Gpu: 1170.. 1680...r9 280x

mellan default och klockat: 7500p och 8100p

Visa signatur

Laptop Asus K56CB