Bygga server att köra FreeNAS på - hjälp med hårdvara!

Permalänk
Medlem

Bygga server att köra FreeNAS på - hjälp med hårdvara!

Jag har tröttnat på min Synology DS213j och tänkte förpassa den till annan ort där den ska få agera backup istället (alltid skönt att ha rsync till någon annan plats om hyreshuset brinner ner). Som ersättare tänkte jag slå på stora trumman och bygga en egen liten burk och köra FreeNAS, dock är jag lite osäker på vilken hårdvara man behöver för att driva runt det jag tänkt använda servern till.

Kriterier

  • Fillagring

  • Mediastreaming

  • OpenVPN

  • IRC-, Murmur-, Mail-, Web-server, osv. (Inga tunga grejer alltså)

Vad tror ni? Jag skulle tro att det är OpenVPN-biten som är det "tyngsta" att driva runt, men vad behöver man för det? I skrivande stund har jag planer på detta bygga men det kanske är overkill, eller felprioriterat?

Förslag?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Inaktiv

När jag läste tråden satt jag precis och tänkte på nästan exakt samma delar som du länka. Min dröm nas/server skulle vara denna. Dock undrar jag varför du vill köra FreeNAS och inte linux som du verkar gilla? Jag gillar också det bättre, speciellt över FreeNas.

Jag satt i samma sits för inte alls länge sedan och jag valde då CentOS istället för FreeNAS.
Anledningarna var att många upplevde att filöverföringarna var snabbare på linux. Om detta stämmer är väl nja.
Men också att möjligheterna för att utöka funktionaliteten med en sådan kompetent nas känns tilltalande.

Btw, jag har en markant sämre CPU och vpn funkar utan bekymmer. Dock inte OpenVPN som ska kräva mest av hårdvaran. Men bör inte vara några problem om du inte ska ha alltför många användare.

Permalänk
Skrivet av YGLeXz:

Fillagring

Kommer prylen att ha hand om din primära lagring ("Mina dokument"-liknande användning), eller ligger dessa data normalt ute på arbetsstationer och säkerhetskopieras mer eller mindre till NASen? Vilka datamängder? Hur stor volym läses/skrivs per dygn? Peakbelastning? Vilka tillgänglighetskrav? Vilket dataskydd -- räcker det med möjlighet att återställa efter ett uppenbart hårdvarufel, eller vill du ha möjlighet att lagra data i olika generationer, för att skydda dig mot mer svårupptäckta problem?

Citat:

Mediastreaming

Med transkodning till exempelvis DLNA-enheter, eller bara skyffling av mediafiler direkt från disk? Det första alternativet ställer mycket högre krav på processor.

Citat:

OpenVPN

Om det inte rör sig om fler anslutningar än den närmaste bekantskapskretsen borde inte detta höja kraven på hårdvara...

Citat:

IRC-, Murmur-, Mail-, Web-server, osv. (Inga tunga grejer alltså)

...ej heller detta, så länge trafiken hålls låg.

Vilka andra krav, utöver de funktionella, finns på prylen? Kunna köras instängd i en garderob? Tyst? Lätt att bygga ut?

Citat:

Vad tror ni? Jag skulle tro att det är OpenVPN-biten som är det "tyngsta" att driva runt, men vad behöver man för det? I skrivande stund har jag planer på detta bygga men det kanske är overkill, eller felprioriterat?

Atom-proppar är mycket slöare än vad deras klockfrekvens tyder på. Dessutom är kortet väldigt dyrt. Om det inte finns extrema krav på lågt maximalt effektuttag hade jag valt ett kort med 1150-sockel och en liten i3-processor med ett T på slutet (AMD har säkerligen något motsvarande, men jag har ingen koll på deras sortiment). Om det å andra sidan finns extrema krav på lågt maximalt effektuttag så hade jag åtminstone partitionerat lagringen, med ofta-accessat data på SSD. Troligtvis hade jag valt en OS-distribution som medger användningen av SSD som cache mot andra, långsammare och mer strömslukande mekaniska diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

När jag läste tråden satt jag precis och tänkte på nästan exakt samma delar som du länka. Min dröm nas/server skulle vara denna. Dock undrar jag varför du vill köra FreeNAS och inte linux som du verkar gilla? Jag gillar också det bättre, speciellt över FreeNas.

Jag har hört så mycket gott om FreeNAS och framför allt vill jag köra ZFS "så som det var tänkt".

Skrivet av Hugligan:

Btw, jag har en markant sämre CPU och vpn funkar utan bekymmer. Dock inte OpenVPN som ska kräva mest av hårdvaran. Men bör inte vara några problem om du inte ska ha alltför många användare.

"Problemet" är att jag har en ganska potent uppkoppling så jag vill kunna nyttja så mycket som möjligt av den även när jag använder VPN. Jag kommer bara använda anslutningen privat (möjligen någon polare ibland, eller någon enstaka släkting som åker på semester).

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Kommer prylen att ha hand om din primära lagring ("Mina dokument"-liknande användning), eller ligger dessa data normalt ute på arbetsstationer och säkerhetskopieras mer eller mindre till NASen? Vilka datamängder? Hur stor volym läses/skrivs per dygn? Peakbelastning? Vilka tillgänglighetskrav? Vilket dataskydd -- räcker det med möjlighet att återställa efter ett uppenbart hårdvarufel, eller vill du ha möjlighet att lagra data i olika generationer, för att skydda dig mot mer svårupptäckta problem?

Jag ämnar använda "prylen" för lagring av media och för att göra säkerhetskopior. Tänk: Alla former av video, musik, foton och utöver detta daglig backup av dokument. Vi pratar inga enorma datamängder, men jag har väldigt svårt för att uppskatta mängden över huvud taget.
Tillgänglighetskravet är att jag ska kunna komma åt min data när som helst, var som helst. Min Synology ligger bakom iptables som forwardar en port så att jag kan nå all media via scp om jag så önskar.
Angående dataskydd är jag inte särskilt insatt men jag är "sugen" på ZFS och att köra dagliga snapshots. Mer än så behövs inte.

Skrivet av Hieronymus Bosch:

Med transkodning till exempelvis DLNA-enheter, eller bara skyffling av mediafiler direkt från disk? Det första alternativet ställer mycket högre krav på processor.

Som jag använder min NAS just nu så mountar jag olika mappar med NFS på mina datorer och spelar sedan upp media med valfri mjukvara. Tanken med min nya "pryl" är dock att kunna installera Plex, eller liknande.

Skrivet av Hieronymus Bosch:

Om det inte rör sig om fler anslutningar än den närmaste bekantskapskretsen borde inte detta höja kraven på hårdvara...

Höja kraven ifrån?

Skrivet av Hieronymus Bosch:

Vilka andra krav, utöver de funktionella, finns på prylen? Kunna köras instängd i en garderob? Tyst? Lätt att bygga ut?

Lätt att bygga ut är ett måste (varför valet av chassi och moderkort), tyst är så klart ett plus (varför valet av nätagg och moderkort/cpu) men jag kan stå ut med chassifläktarna (eller byta dem om jag så önskar). På grund av min lägenhets utförande kommer "prylen" stå vid min dator så den behöver oroa sig för luftflöde eller liknande problem som kan uppstå om man ska få in den i en hylla eller liknande.

Skrivet av Hieronymus Bosch:

Atom-proppar är mycket slöare än vad deras klockfrekvens tyder på. Dessutom är kortet väldigt dyrt. Om det inte finns extrema krav på lågt maximalt effektuttag hade jag valt ett kort med 1150-sockel och en liten i3-processor med ett T på slutet (AMD har säkerligen något motsvarande, men jag har ingen koll på deras sortiment). Om det å andra sidan finns extrema krav på lågt maximalt effektuttag så hade jag åtminstone partitionerat lagringen, med ofta-accessat data på SSD. Troligtvis hade jag valt en OS-distribution som medger användningen av SSD som cache mot andra, långsammare och mer strömslukande mekaniska diskar.

Kortet kanske kostar en del, men var hittar man ett moderkort + CPU-kombination som tillåter 12 diskar och passivkylning? Jag har tänkt tanken att utöka systemet med en SSD-cache men SSD har jag redan varför det inte finns med i kundkorgen.

Tack för ditt svar, har du ytterligare tankar?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Läs dessa trådar innan inköp:
https://forums.freenas.org/index.php?threads/hardware-recomme...

https://forums.freenas.org/index.php?threads/building-burn-in...

I all enkelhet, köp server-moderkort, ECC RAM. Så mycket ram du får plats med/ har råd med. Skulle säga minst 16GB.
Detta är inte direkt rekommendationer utan det är krav...
Sedan går det att köra på 4GB ram utan ECC och en celeron CPU. Men du lär inte få någon hjälp av FreeNAS forum om du inte följt de regler som står i länken ovan.

Visa signatur

Lill-server(2010): SFF NAS Zotac H55ITX-C-E, Lian Li PC-Q08B, Intel Core i3 540
Stor-server(2014): SuperMicro X10SL7-F, 20GB ECC RAM, 4x2TB WD Green, E3-1230v3, 2xIntel Dual Gigabit Nic

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av YGLeXz:

Jag har hört så mycket gott om FreeNAS och framför allt vill jag köra ZFS "så som det var tänkt".

"Problemet" är att jag har en ganska potent uppkoppling så jag vill kunna nyttja så mycket som möjligt av den även när jag använder VPN. Jag kommer bara använda anslutningen privat (möjligen någon polare ibland, eller någon enstaka släkting som åker på semester).

XFS hos CentOS är också väldigt bra, men det är upp till dig.

Jag har 1000/1000 uppkoppling, det flyter på bra för mig men jag har aldrig gjort något speed test. Kan göra det och återkomma om det är av intresse. Jag har en dualcore 1.6 ghz amd.

Permalänk
Skrivet av YGLeXz:

Jag ämnar använda "prylen" för lagring av media och för att göra säkerhetskopior. Tänk: Alla former av video, musik, foton och utöver detta daglig backup av dokument. Vi pratar inga enorma datamängder, men jag har väldigt svårt för att uppskatta mängden över huvud taget.
Tillgänglighetskravet är att jag ska kunna komma åt min data när som helst, var som helst. Min Synology ligger bakom iptables som forwardar en port så att jag kan nå all media via scp om jag så önskar.

Aha. Bra. Då blir det inte rasande mycket trafik som är känsligt för accesstid -- mestadels batchliknande jobb, samt <1 hämtad fil per sekund. Tänk på att på något sätt skydda de mekaniska diskarna från skrivningar som väcker dem ur energisparläge. Lägg loggfiler (kanske hela OSet), lagringsyta som används för exempelvis torrenthämtning och andra aktiviteter som tar lång tid på SSD eller en enskild, mekanisk, disk.

Citat:

Angående dataskydd är jag inte särskilt insatt men jag är "sugen" på ZFS och att köra dagliga snapshots. Mer än så behövs inte.

OK. Fundera på de antaganden om underliggande HW som ZFS gör, som Docker tar upp.
Valet av en logisk volymhanterare i stället för hårdvaru-RAID verkar vettigt, om du vill hålla nere investeringen för de fyra (eller sex, eller hur många moderkortet nu stöder) hårddiskarna och sömlöst kunna lägga till fler kontrollerkort och diskar några år framöver. Kanske är Linux med LVM en smidigare lösning.

Citat:

Som jag använder min NAS just nu så mountar jag olika mappar med NFS på mina datorer och spelar sedan upp media med valfri mjukvara. Tanken med min nya "pryl" är dock att kunna installera Plex, eller liknande.

OK. Då är nuvarande användning inte särskilt problematisk. Med Plex (eller liknande): Hur hade du tänkt servera data? Bara använda Plex-servern (eller motsvarande del i annan produktsvit) som metadatalager och publiceringsplats, eller även uppspelning från server? Kanske transkodning till någon smart TV, surfplatta eller så?

Citat:

Höja kraven ifrån?

Höja kraven jämfört med övriga funktionella krav. Om du har en hårdvarukonf som klarar allt annat du önskar dig så klarar den av att vara en lindrigt belastad VPN-host också.

Citat:

Kortet kanske kostar en del, men var hittar man ett moderkort + CPU-kombination som tillåter 12 diskar och passivkylning?

Den relevanta frågan är kanske hur mycket en processorfläkt höjer brusgolvet, mätt utanför en låda som även innehåller en nätaggregatsfläkt, tolv mekaniska diskar och kylning för dessa?

I övrigt har jag inga synpunkter; det verkar vara en välavvägt lösning på ett väldefinierat problem, framför allt med en SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

XFS hos CentOS är också väldigt bra, men det är upp till dig.

Jag har 1000/1000 uppkoppling, det flyter på bra för mig men jag har aldrig gjort något speed test. Kan göra det och återkomma om det är av intresse. Jag har en dualcore 1.6 ghz amd.

Samma hastighet som mig, vore väldigt intressant!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Tänk på att på något sätt skydda de mekaniska diskarna från skrivningar som väcker dem ur energisparläge. Lägg loggfiler (kanske hela OSet), lagringsyta som används för exempelvis torrenthämtning och andra aktiviteter som tar lång tid på SSD eller en enskild, mekanisk, disk.

OS lägger man väl lämpligast på ett USB om jag förstått det hela rätt.

Skrivet av Hieronymus Bosch:

OK. Fundera på de antaganden om underliggande HW som ZFS gör, som Docker tar upp.
Valet av en logisk volymhanterare i stället för hårdvaru-RAID verkar vettigt, om du vill hålla nere investeringen för de fyra (eller sex, eller hur många moderkortet nu stöder) hårddiskarna och sömlöst kunna lägga till fler kontrollerkort och diskar några år framöver. Kanske är Linux med LVM en smidigare lösning.

Det verkar onekligen som att moderkortet (och därmed CPUn) jag tittat på är rekommenderad av TS som det länkas till ovan - så jag känner mig ganska nöjd med det valet. De rekommenderar starkt att köra på server-HW och ECC-minnen framför "vanlig" desktop-HW. Hur skulle LVM förenkla? ZFS kan utökas allt eftersom och moderkortet har stöd för 12 diskar.

Skrivet av Hieronymus Bosch:

OK. Då är nuvarande användning inte särskilt problematisk. Med Plex (eller liknande): Hur hade du tänkt servera data? Bara använda Plex-servern (eller motsvarande del i annan produktsvit) som metadatalager och publiceringsplats, eller även uppspelning från server? Kanske transkodning till någon smart TV, surfplatta eller så?

Jag tänkar servera data på olika vis beroende på tjänst. Plex är som sagt bara en av många tjänster jag tänkt ha på servern. Own Cloud agerar molntjänst, scp fungerar alltid för filöverföring, rsync för backup, etc.

Skrivet av Hieronymus Bosch:

Höja kraven jämfört med övriga funktionella krav. Om du har en hårdvarukonf som klarar allt annat du önskar dig så klarar den av att vara en lindrigt belastad VPN-host också.

Okaay!

Skrivet av Hieronymus Bosch:

Den relevanta frågan är kanske hur mycket en processorfläkt höjer brusgolvet, mätt utanför en låda som även innehåller en nätaggregatsfläkt, tolv mekaniska diskar och kylning för dessa?

Som du kan se i kundkorgen jag länkat är PSU:t passivkylt. Disksurr och fläktljud är dock ofrånkomligt, men återigen - moderkortet jag valt verkar vara väl lämpat för jobbet så den extra pengen (det rör sig om vad, 500 SEK?) är värd det - imo.

Skrivet av Hieronymus Bosch:

I övrigt har jag inga synpunkter; det verkar vara en välavvägt lösning på ett väldefinierat problem, framför allt med en SSD.

Låter bra.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av YGLeXz:

Vad tror ni? Jag skulle tro att det är OpenVPN-biten som är det "tyngsta" att driva runt, men vad behöver man för det? I skrivande stund har jag planer på detta bygga men det kanske är overkill, eller felprioriterat?

Förslag?

Jag kör med:
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2412070&view=l

kör pfsense(med OpenVPN) och FreeNAS som virtuella maskiner. Samt FreeBSD 10 för irc och lite annat.
ESXI i botten.

FreeNAS presterar väl inte superbra med NFS genom Esxi.
plex(plugin i FreeNAS) flyter på med streaming utan problem. Men fick sätta nätverkskortet i promiscuous mode för att få det att lira. http://kb.vmware.com/selfservice/microsites/search.do?languag...

skulle jag göra om allt idag skulle jag strunta i Esxi och bygga egen burk för FreeNAS och separat för pfsense.
Den lista du länkar till är ett vettigt bygge. ECC samt ok CPU.

Visa signatur

Lill-server(2010): SFF NAS Zotac H55ITX-C-E, Lian Li PC-Q08B, Intel Core i3 540
Stor-server(2014): SuperMicro X10SL7-F, 20GB ECC RAM, 4x2TB WD Green, E3-1230v3, 2xIntel Dual Gigabit Nic

Permalänk
Skrivet av YGLeXz:

Som du kan se i kundkorgen jag länkat är PSU:t passivkylt.

Nej, det kan jag inte se. Silverstone SFX ST45SF-G 450W? Tillverkaren hävdar "Silent running 80mm fan with 18dBA minimum", 1351 RPM vid 0% belastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Nej, det kan jag inte se. Silverstone SFX ST45SF-G 450W? Tillverkaren hävdar "Silent running 80mm fan with 18dBA minimum", 1351 RPM vid 0% belastning.

Jag som klantar mig fram och tillbaka... Hade planer på ett Seasonic-agg men insåg att det var ATX varför jag fick byta till ett SFX. Faktum kvarstår dock: Varför ha fler saker som ger ifrån sig ljud än nödvändigt?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

ATX nätagg passar inte i DS308 samt att Asrock kortet är väldigt grinigt med nätaggen verkar det som. Finns en tråd på forumet där just NAS med Asrock kortet disskuteras.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com