Permalänk

Blåskärm på nybyggd dator

Tja, fick hem mina dator delar och byggde ihop den i onsdags och idag på natten till måndag fick jag blåskärm. Nu undrar jag, hur tar jag reda på vad som orsakade detta? Kan det ha varit en en gångs grej eller är det något jag borde kolla upp, eller ska jag vänta och se ifall det händer igen? När blåskärmen kom så gjorde jag inget jobbigt för datorn heller jag kopplade precis in en hdmi sladd i datorn med det har jag gjort alla nätter sen i onsdags (dvs 6 nätter i rad) kan det ha med saken att göra?
Får lite panik när man lagt över 7 tusen på datorn och efter 6 dagar får en blåskärm. Den har fungerar perfekt innan och även nu efter det hände (skriver från samma dator) men vill ju veta vad som orsakade det liksom.

Tacksam för snabba svar!

Visa signatur

Fractal Design Meshify C. Asus Z270H. i5-7600k. ASUS GeForce GTX 1070. Corsair Vengeance LPX Black 16GB. Seasonic FOCUS+ 550W Gold. Noctua NH-D15. Benq XL2411.

Permalänk
Entusiast

Blåskärmar visar alltid koder för att säga vad som gick fel, ta reda på vilken felkod du fick.
Det brukar komma upp när man startar upp Windows efter en blåskärm men annars så får du väl använda någon mjukvara som är gjord för det.

Annars är det bara att koppla in HDMI-sladden och få blåskärmen igen så du kan läsa felkoden

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chillkungen:

Tja, fick hem mina dator delar och byggde ihop den i onsdags och idag på natten till måndag fick jag blåskärm. Nu undrar jag, hur tar jag reda på vad som orsakade detta? Kan det ha varit en en gångs grej eller är det något jag borde kolla upp, eller ska jag vänta och se ifall det händer igen? När blåskärmen kom så gjorde jag inget jobbigt för datorn heller jag kopplade precis in en hdmi sladd i datorn med det har jag gjort alla nätter sen i onsdags (dvs 6 nätter i rad) kan det ha med saken att göra?
Får lite panik när man lagt över 7 tusen på datorn och efter 6 dagar får en blåskärm. Den har fungerar perfekt innan och även nu efter det hände (skriver från samma dator) men vill ju veta vad som orsakade det liksom.

Tacksam för snabba svar!

Ladda ner "Whocrashed" och kolla dumpfilen.
Om du sedan inte förstår vad som orsakade blåskärmen så posta det här så kommer nån och hjälper dig!

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem

Gissning kan vara att den blev överhättad vad blir din temp? Men gör som ovan har tipsat!

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem

Har själv upplevt det på nybygget, har sett andra som upplevt det och många av dessa har haft Crucial RAM + Radeon kort samt ofta på Asus bräda men säkert helt orelevant skulle jag tro?

Säkert en ren tillfällighet alltså och ganska vanlig kombination speciellt då för X99 där Crucial har mycket "billigare" DDR4 just nu, bara nåt som fick mig reagera då även jag kör den kombinationen.

Uppdaterade bios och ingen BSOD än så länge efter det men det var bara någon dag sedan så får avvakta och se?

Permalänk
Skrivet av imjohannes5670:

Ladda ner "Whocrashed" och kolla dumpfilen.
Om du sedan inte förstår vad som orsakade blåskärmen så posta det här så kommer nån och hjälper dig!

Herregud,nu när jag vakar så har datorn startats om och det står något i stil med att windows haft problem med någon "load.exe" och att jag ska sätta in windows skivan för att reparera datorn, detta kan antagligen ha något med min blåskärm att göra?

Visa signatur

Fractal Design Meshify C. Asus Z270H. i5-7600k. ASUS GeForce GTX 1070. Corsair Vengeance LPX Black 16GB. Seasonic FOCUS+ 550W Gold. Noctua NH-D15. Benq XL2411.

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Blåskärmar visar alltid koder för att säga vad som gick fel, ta reda på vilken felkod du fick.
Det brukar komma upp när man startar upp Windows efter en blåskärm men annars så får du väl använda någon mjukvara som är gjord för det.

Annars är det bara att koppla in HDMI-sladden och få blåskärmen igen så du kan läsa felkoden

Skrivet av imjohannes5670:

Ladda ner "Whocrashed" och kolla dumpfilen.
Om du sedan inte förstår vad som orsakade blåskärmen så posta det här så kommer nån och hjälper dig!

Skrivet av jacobtr:

Gissning kan vara att den blev överhättad vad blir din temp? Men gör som ovan har tipsat!

Skrivet av fark:

Har själv upplevt det på nybygget, har sett andra som upplevt det och många av dessa har haft Crucial RAM + Radeon kort samt ofta på Asus bräda men säkert helt orelevant skulle jag tro?

Säkert en ren tillfällighet alltså och ganska vanlig kombination speciellt då för X99 där Crucial har mycket "billigare" DDR4 just nu, bara nåt som fick mig reagera då även jag kör den kombinationen.

Uppdaterade bios och ingen BSOD än så länge efter det men det var bara någon dag sedan så får avvakta och se?

Detta kom upp då jag körde WhoCrashed

"description: Multi-User Win32 Driver
Bug check description: This indicates that an exception happened while executing a routine that transitions from non-privileged code to privileged code.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system that cannot be identified at this time.
"

jag kan ju läsa och översätta men förstår inte riktigt när det gäller kodningen, någon som vet eller varit med om detta fel?

Visa signatur

Fractal Design Meshify C. Asus Z270H. i5-7600k. ASUS GeForce GTX 1070. Corsair Vengeance LPX Black 16GB. Seasonic FOCUS+ 550W Gold. Noctua NH-D15. Benq XL2411.

Permalänk
Medlem

Ett par snabba frågor:
Behöll du hårddisk från din gamla dator?
Om ja, installerade du om Windows? (dvs formaterade om hårddisken och gjorde en ren installation där allt försvinner)
Vilken version av windows är det? Laglig?

Annars hade jag testat att installera om burken då den ändå är ganska fräsch.

/K

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Skrivet av Kibbey:

Ett par snabba frågor:
Behöll du hårddisk från din gamla dator?
Om ja, installerade du om Windows? (dvs formaterade om hårddisken och gjorde en ren installation där allt försvinner)
Vilken version av windows är det? Laglig?

Annars hade jag testat att installera om burken då den ändå är ganska fräsch.

/K

behöll hårddisken och ja jag formaterade om den. Det är ej ett köpt windows.
Gjorde som den sa och satte in windows skivan och reparerade som det stog och så uppdaterade jag alla windows update och nu verkar den fungera bra, iaf än så länge!

Visa signatur

Fractal Design Meshify C. Asus Z270H. i5-7600k. ASUS GeForce GTX 1070. Corsair Vengeance LPX Black 16GB. Seasonic FOCUS+ 550W Gold. Noctua NH-D15. Benq XL2411.