Permalänk

hemmakopplad tpkabel hjälp sökes!

Hej! Har försökt på att koppla ihop en egen tp kabel då jag dragit i huset för att få mindre hål efter borren
Problemet är att jag inte fåt kablarna att fungera. Har läst att dom ska kopplas vo-o-vg-b-vb-g-vbr-br. Har lånat en kabelpress av en släkting som ska fungera.

Kan min tp kabel vara för gammal? Det är en gammal 25 meters som jag klippt av ena änden på då jag borrat. I kabeln under isoleringen fanns några silvriga smala trådar som jag inte riktigt vet vart dom ska.

Kan tillägas att dom vita kablarna var helvita, men har inte lyckats blanda ihop så jag kopplat fel!

Verkar ha en cat6a kabel och cat5e kontakter. Kan det ha nå med problemet att göra?

Mvh, Marcus

Permalänk
Medlem
Skrivet av unfairpear:

Hej! Har försökt på att koppla ihop en egen tp kabel då jag dragit i huset för att få mindre hål efter borren
Problemet är att jag inte fåt kablarna att fungera. Har läst att dom ska kopplas vo-o-vg-b-vb-g-vbr-br. Har lånat en kabelpress av en släkting som ska fungera.

Kan min tp kabel vara för gammal? Det är en gammal 25 meters som jag klippt av ena änden på då jag borrat. I kabeln under isoleringen fanns några silvriga smala trådar som jag inte riktigt vet vart dom ska.

Kan tillägas att dom vita kablarna var helvita, men har inte lyckats blanda ihop så jag kopplat fel!

Verkar ha en cat6a kabel och cat5e kontakter. Kan det ha nå med problemet att göra?

Mvh, Marcus

Problemet ligger i utförande snarare än i materialet. Cat 6a kabel är inga problem alls att koppla på cat5 kontakter. Kan det inte vara så att du förväxlat de vita ändå? Tycker det låter jävligt lätt hänt att blanda ihop det, iom. att man måste tvinna upp kabeln hela vägen när man pressar en kontakt.

Permalänk
Skrivet av SueCia:

Problemet ligger i utförande snarare än i materialet. Cat 6a kabel är inga problem alls att koppla på cat5 kontakter. Kan det inte vara så att du förväxlat de vita ändå? Tycker det låter jävligt lätt hänt att blanda ihop det, iom. att man måste tvinna upp kabeln hela vägen när man pressar en kontakt.

Jag tvivlar, men får försöka igen imorgon då jag kanske t om jag kan ha fel ;P

Tror det var en stp kabel också, men det kanske inte spelar någon roll? Tack för snabbt svar!

Permalänk
Rekordmedlem

Du har nog endera crimpat dåligt så du inte fått kontakt eller så har du lagt ledarna på fel ställe, du måste hålla ihop paren på rätt sätt och ser du inget uppenbart fel så behöver du mäta hur kabeln är kopplad.
Man bör dessutom undvika skärmade kablar hemma.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Försökte en gång till imorse och fick det att fungera. Tack för hjälpen och nån mod kan stänga tråden om dom vill!

Mvh, Marcus.