Permalänk

"IP conflict" = segt internet?

Jag skaffade skype igen i fredags och spelade minst tio timmar (payday 2) i helgen med två kompisar och skype fungerade helt flawless, vilket det inte gjorde för några månader sen. Men igår så var fungerade de inte alls bra igen, nätverksikonen på skype är röd och gul istället för grön och de laggar som fan i payday 2 (Alla andra står still, för dom andra spelarna så står jag still, jag ligger konstant 5-10 sek efter). Jag körde en bredbandskoll och fick 3-4 Mbit/s ner och upp. Jag har 4G från tele2, och kör trådlöst, jag har även en wi-fi extender. Brukar få 10-20 både upp och ner. Startar om routern då jag tänker att de är nå fel på internet men på problemet kvarstår. Gör då en bredbandskoll på min note 3 och får 15/15 Mbit/s. Provar att byta nätverk från extendern till de riktiga men fortfarande lika. Men jag får då en varning om "windows has detected a ip conflict". Är detta relaterat? Vad säger ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yonologin:

Jag skaffade skype igen i fredags och spelade minst tio timmar (payday 2) i helgen med två kompisar och skype fungerade helt flawless, vilket det inte gjorde för några månader sen. Men igår så var fungerade de inte alls bra igen, nätverksikonen på skype är röd och gul istället för grön och de laggar som fan i payday 2 (Alla andra står still, för dom andra spelarna så står jag still, jag ligger konstant 5-10 sek efter). Jag körde en bredbandskoll och fick 3-4 Mbit/s ner och upp. Jag har 4G från tele2, och kör trådlöst, jag har även en wi-fi extender. Brukar få 10-20 både upp och ner. Startar om routern då jag tänker att de är nå fel på internet men på problemet kvarstår. Gör då en bredbandskoll på min note 3 och får 15/15 Mbit/s. Provar att byta nätverk från extendern till de riktiga men fortfarande lika. Men jag får då en varning om "windows has detected a ip conflict". Är detta relaterat? Vad säger ni?

Har du kört bredbandskollen från din dator?
Att köra den från platta/mobil är inte helt 100.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av griid_83:

Har du kört bredbandskollen från din dator?
Att köra den från platta/mobil är inte helt 100.

Japp, får 3/3 på datorn och på mobilen i samma rum 15/15

Permalänk
Medlem
Skrivet av yonologin:

Japp, får 3/3 på datorn och på mobilen i samma rum 15/15

Kör du chrome som webläsare?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av griid_83:

Kör du chrome som webläsare?

Firefox

EDIT: Notera att de inte bara är skype som krånglar, utan de var lagg i spelet också (inte fps lagg) så jag antar att de är relaterat till internet och inte bara skype.

Permalänk
Medlem

IP-konflikter påverkar drastiskt, ja.
Har du DHCP aktiverat eller manuellt IP i inställningarna på din dator?

Permalänk
Skrivet av JoeliusCeasar:

IP-konflikter påverkar drastiskt, ja.
Har du DHCP aktiverat eller manuellt IP i inställningarna på din dator?

Kollade ipconfig i cmd och DHCP är aktiverat. Jag har ju dock ingen aning om vilken enhet de är ip-konflikt med så kan ju ej kolla på den.

EDIT: Har ej fått nån mer ip conflict varning men problemet kvarstår. 3/1 Mbit/s på datorn och 15/15 på telefonen

EDIT2: LÖST Bytte till en annan wi-fi mottagare och nu får jag ~20/20 Mbit/s igen