Couchbase, php server. Behöver råd.

Permalänk

Couchbase, php server. Behöver råd.

Hejsan, behöver lite råd om komponenter. Behöver sätta upp en server som ska köra couchbase och en php server.
Mitt problem är att det var ett bra tag sen jag byggde något så har inte alls koll på vad som är aktuellt på marknaden längre.

Behöver en fysiskt liten server, gör inget om den låter. Dock så kommer den stå i en ganska dammig miljö... läs industri, utan möjlighet att ha den i separat rum.

Minimum dualcore 2GHz.
Databasen kommer vara på 2gb så tänker mig att 8gb räcker i RAM.
mini itx
gigabit ethernet.
60gig hhd (behöver inte vara ssd).

Stora problemet är väl chassit, behöver förmodligen något med filter som går att rensa lätt. Men har absolut ingen koll på vad som är prisvärt eller lätt att installera i längre.

Behöver jag säga att priset ska vara så lite som möjligt?

Är tacksam för alla tips jag kan få!

//Svennisen

Permalänk
Medlem

Intel NUC kanske skulle kunna funka om du sätter ett filter för fläkten?
Så får du en liten server som man kan gömma undan.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk

Hmm, ja den såg intressant ut, men letar nog efter nåt med ett redan färdigt fläktfilter så att det är lätt att ta ut och rensa och så att någon annan kan kan göra det med beskrivning. Samt att jag behöver nån grafik alls så då kanske det är bättre att sätta ihop nåt själv?

Och riktigt så liten behöver den inte vara Syftade mer på att den ska kunna ställas på nån hylla tillsammans med router, moden och liknande. typ liten htpc storlek.