Permalänk
Medlem
Skrivet av lassep1l1s:

Tur man har B-hof. Jag betalade mitt (mobil) kontantkort med kontanater och tankar på med kontanter. Ingen vet vem jag ringer/blir uppringd av. Jag tankar på SL-kortet med kontanter så ingen vet vilka resor jag gör. Foliehatt? Kanske. Eller ett försvar.

Ringer du enbart till telefoner som även de har oregistrerade abonnemang? Annars är det inte så svårt att via sociogram ta reda på vem du är.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassep1l1s:

Tur man har B-hof. Jag betalade mitt (mobil) kontantkort med kontanater och tankar på med kontanter. Ingen vet vem jag ringer/blir uppringd av. Jag tankar på SL-kortet med kontanter så ingen vet vilka resor jag gör. Foliehatt? Kanske. Eller ett försvar.

Man kan även kalla det för en princip Det är av princip jag vill ha öppen källkod i programvara och krypterade chatter, inte för att jag själv vill in och ändra i koden eller tror att jag är personligen ett specifikt mål för övervakning.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Mobiloperatörerna får inte reda på vilket bankkort man handlat med hos ombudet, även om koden kommer på kvittot.

Nej mobiloperatören kan inte. Men det är väl inte vad operatören kan göra man skyddar sig från eller? Om det blir en brottsutredning eller liknande så kan systemen samköras beroende på straffskala. Jag ville bara illustrera att man inte är säker bara för att man kör med kontantkort och kontanter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av beh:

Nej mobiloperatören kan inte. Men det är väl inte vad operatören kan göra man skyddar sig från eller? Om det blir en brottsutredning eller liknande så kan systemen samköras beroende på straffskala. Jag ville bara illustrera att man inte är säker bara för att man kör med kontantkort och kontanter.

Brottsutredning? Detta handlade ju om foliehatt, inte att undvika lagens långa arm.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Brottsutredning? Detta handlade ju om foliehatt, inte att undvika lagens långa arm.

Det är bara två sidor av samma sak, blir man oskyldigt anklagad kan de data som skapas kring ens person göra att man blir föremål för en undersökning och när dessa data kan samköras mellan system så försvinner integriteten fort. Men visst, jag håller med vi har relativt bra skydd i Sverige och man måste vara skäligen misstänkt för att det ska gå så långt.

Tyvärr så verkar man rimligen snabbt kunna bli skäligen misstänkt när det gäller just datalagring och metadata-fiske.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som ser det som intressant att de gör detta utifrån ståndpunkten att om alla kör via vpn så försvinner poängen lite med datalagringen och att att bahnhof förutom bra pr och fler nöjda kunder kanske kan komma undan att datalagra i alla fall (lite beroende på var deras vpn är placerad). Då blir det ju även en ren kostnads/vinstfråga i deras syfte utöver de andra fördelarna de får.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johbl:

Är det bara jag som ser det som intressant att de gör detta utifrån ståndpunkten att om alla kör via vpn så försvinner poängen lite med datalagringen och att att bahnhof förutom bra pr och fler nöjda kunder kanske kan komma undan att datalagra i alla fall (lite beroende på var deras vpn är placerad).

Det är klart de kommer undan, det är ju inte deras VPN. Deras kunder får bara gratis tillgång till det.

De kommer bli tvugna att lagra data, men datan som finns att lagra när man kör via VPN är krypterad och mer eller mindre meningslös.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Det är ju trevligt att Bahnhof vill förhindra stora läskiga staten ifrån att potentiellt mappa IP-nummer till identiteter. Det är ju speciellt trevligt för Bahnhofs ägare att kunna kapitalisera på detta genom PR som alla sväljer med hull och hår.

Men om man ska kolla lite på det här med hur integritetsskyddad man egentligen är. Man måste ha en ganska så hardened webbläsare för att förhindra att bli spårad. Hur många av er som hyllar Bahnhof för deras integritetstänk har Facebook eller använder Google? I så fall så har ni inte förlorat, för att inte tala om all de sidor som använder Google ads eller analytics (som inte stoppas av vanlig ad-block), eller Facebook share länkar för den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassep1l1s:

Tur man har B-hof. Jag betalade mitt (mobil) kontantkort med kontanater och tankar på med kontanter. Ingen vet vem jag ringer/blir uppringd av. Jag tankar på SL-kortet med kontanter så ingen vet vilka resor jag gör. Foliehatt? Kanske. Eller ett försvar.

Har du köpt din mobiltelefon via postorder så har säljaren registrerat ditt (telefonens) IMEI på ditt namn. Antar att du går i tunnelbanan och bussen med en buttericksmask också.

Det går för övrigt att köpa förbetalda betalkort på pressbyrån/7-eleven. De riktiga kriminella kan dessutom få anonyma betalkort förbetalda med typ hundratusen kronor från en av bankerna i Luxemburg eller något annat skatteparadis med banker som använder fula metoder. Folk som använder stora mängder kontanter är nog lättare att spåra än dessa individer.

Ditt telefonnummer och ditt namn finns registrerat av dina kompisar och din familj hos Google, Microsoft, Facebook med mera. System som säkerhetstjänster har varit inne i illegalt och hämtar information från. Information läcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange75:

Du har så rätt!!!
Ni som tror att Bahnhof eller någon annan internet leverantör kan komma undan EU , USA måste leva i en underbar bubbla.
Med vänlig hälsning / Mange

Du har visserligen en poäng men vad gäller datalagringsdirektivet så är det väl specifikt svensk lagstiftning det handlar om. På EU-nivå är väl direktivet ogiltigförklarat?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Det är ju trevligt att Bahnhof vill förhindra stora läskiga staten ifrån att potentiellt mappa IP-nummer till identiteter. Det är ju speciellt trevligt för Bahnhofs ägare att kunna kapitalisera på detta genom PR som alla sväljer med hull och hår.

Men om man ska kolla lite på det här med hur integritetsskyddad man egentligen är. Man måste ha en ganska så hardened webbläsare för att förhindra att bli spårad. Hur många av er som hyllar Bahnhof för deras integritetstänk har Facebook eller använder Google? I så fall så har ni inte förlorat, för att inte tala om all de sidor som använder Google ads eller analytics (som inte stoppas av vanlig ad-block), eller Facebook share länkar för den delen.

Alltså, det är inte Facebook och Google folk är rädda för. Det är så klart alla filmer/musik mm som ALLA tankar hem som är på tapeten. Klart att det alltid finns en risk med att göra det, men med VPN så minskar ju helt klart chansen att FBI/NSA/SÄPO/whatewer ska sniffa rätt på stackars Svensson (generic).

Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dales:

Alltså, det är inte Facebook och Google folk är rädda för. Det är så klart alla filmer/musik mm som ALLA tankar hem som är på tapeten. Klart att det alltid finns en risk med att göra det, men med VPN så minskar ju helt klart chansen att FBI/NSA/SÄPO/whatewer ska sniffa rätt på stackars Svensson (generic).

Eller?

Varken polisen eller säkerhetspolisen jagar folk som olovligt kopierar hollywoodfilmer. Det är upphovsrättsinnehavaren och personer de betalar som gör detta. Alltså Rättighetsalliansen Europa AB (APB) i vårat fall. Eftersom de använder en hel del metoder som polisen inte skulle kunna använda så kan de leta rätt på vem personen är, även om de inte kan binda VPN till en person. Blir däremot svårt att väcka åtal om de inte kan peka på att den här datorn gjorde det och det. Upphovsrättsbrott kan inte polisen/åklagare själva väcka åtal i. Blir därför lite lustigt att som nu att privata organisationer vill börja censurera internet, som fallet mot Telenors B2 Bredband/BBB. Även sånt som nyhetsmedier innehåller massor upphovsrättsskyddat material och i dagens klimat så censureras redan en hel del i många länder, och de får ta ner grejer som får klagomål på grund av påståenden kring upphovsrätt. Sen hindrar ju inte sådana åtgärder något, så vill de ta ner verksamhet får de väl göra det i andra änden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Det är ju trevligt att Bahnhof vill förhindra stora läskiga staten ifrån att potentiellt mappa IP-nummer till identiteter. Det är ju speciellt trevligt för Bahnhofs ägare att kunna kapitalisera på detta genom PR som alla sväljer med hull och hår.

Men om man ska kolla lite på det här med hur integritetsskyddad man egentligen är. Man måste ha en ganska så hardened webbläsare för att förhindra att bli spårad. Hur många av er som hyllar Bahnhof för deras integritetstänk har Facebook eller använder Google? I så fall så har ni inte förlorat, för att inte tala om all de sidor som använder Google ads eller analytics (som inte stoppas av vanlig ad-block), eller Facebook share länkar för den delen.

Det är därför man använder Ghostery som kan blocka t.e.x Google Analytics och massor av annat. Tror att den finns till de flesta större webbläsarna förutom IE.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superapan:

Det skulle i så fall vara superenkelt för Telia, Comhem, you name it att göra precis samma sak. Vill dom inte ha fler kunder tror du?

Självklart vill de det, men det är ett väldigt nischat budskap Bahnhof drar till med, de vet att marknaden där detta uppskattas är ganska liten och det märks att ledningen hos Bahnhof själva är gamla sjörövare, vilket är ett plus för mig personligen, men för den breda marknaden skulle detta meddelande inte säga mycket.

Sen vet de nog att folk kommer avguda dom för att dom går den där extra milen för att slippa datalagra.
Men det är klart, det kan ju vara en liten liten gnutta välvilja, men jag tror ändå att man stenhårt vill rida på mediavågen som byggts upp runt datalagringen, det hade jag gjort om jag var en mindre aktör på denna marknaden och ville ha lite positiv publicitet.

Permalänk
Medlem

Tusan att jag bara kan ha Telia

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Du har visserligen en poäng men vad gäller datalagringsdirektivet så är det väl specifikt svensk lagstiftning det handlar om. På EU-nivå är väl direktivet ogiltigförklarat?

Tjena.
Du har helt rätt!
Än så länge är det svensk lagstiftning , men det är väl bara en tids fråga innan USA bestämer att EU måste vidta åtgärder mot detta.
Måste citera Rammstein : We're all living in Amerika
Med vänlig hälsning / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Bahnhof vurmar för sina kunder integritet, det är väl bra? Borde väl alla ISP göra (har själv Bahnhof ...)? Men allvarligt - inte tänker jag köra deras VPN. Vill myndigheter ha ut trafiken från en viss kund så for dom väl det också löåt vara med lite krångel. - kör Ubuntu 14.04 samt använder TOR när det behövs som säkerligen är både snabbare och stabilare.

Permalänk
Medlem

Om VPN lösningen begränsar hastigheten borde Bahnhof spara pengar genom att kunna köra med högre översubcription på sina linjer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kruukzz:

Bara jag som hade riktigt usla hastigheter med Bahnhof fiber 100/100 igår kväll? Valde VPN(0kr) kanske är den inte så himla bra och stabil tro och man bör ta den andra som kostar 40kr

Låg 15-20Mbit ner och 5-6Mbit upp sedan några timmar senare hade jag 120/20 igen som jag brukar hoppas det stannar så

Det skulle kunna bero att den vpn servern du blir uppkopplad emot är för högt belastad i trafik, så testa om det händer igen att koppla ned och upp vpn uppkopplingen och se om det gör någon skillnad (om du hamnar på annan vpn server).

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik04:

Bahnhof vurmar för sina kunder integritet, det är väl bra? Borde väl alla ISP göra (har själv Bahnhof ...)? Men allvarligt - inte tänker jag köra deras VPN. Vill myndigheter ha ut trafiken från en viss kund så for dom väl det också löåt vara med lite krångel. - kör Ubuntu 14.04 samt använder TOR när det behövs som säkerligen är både snabbare och stabilare.

Om du vill vara säker ska du köra VPN också inte bara TOR så du har fler lager av säkerhet. Och med min erfarenhet är VPN oftast snabbare än TOR iofs har jag mest kört med VPN som kostat pengar.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem

Oftast så får man hastighetsfall via VPN och det kan variera mycket. Man kan få riktigt dålig speed ner och upp

Beror ju på vad för företag man väljer VPN ifrån

Permalänk
Inaktiv

Är det någon annan som har problem att ansluta till Bahnhofs Lex Integrity? Jag får "Connection failed with error 2147952461" - "No connection could be made because the target machine actively refused it."; enligt google verkar det inte vara trivialt att lösa detta.