Exklusiva klocktillverkare jagar "piratkopierade" urtavlor för smarta klockor

Permalänk
Medlem

Vem sade att man inte kan ladda ned klockor?

Det här kan ju ge upphov till en helt ny marknad för klockmakarna.

Om tio år kanske man laddar ned en trettiotusenkronors-app från Breitling bara för att få ha en viss klockmodell på sin smurtwatch

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Inte konstigt alls. Design kostar precis hur mycket som helst att ta fram - bara vanliga företagsloggor med färgschema för dokument kan gå loss på miljoner. (Edit: senaste Telia-logotypen kostade 4 miljoner SEK, det var ändå 15 år sedan.)

Jämför t ex med vad Apple fick betala för sin designstöld: http://www.idg.se/2.1085/1.476450/sa-mycket-betalar-apple-for...

Visa signatur

[Atari 400|600XL|800XL|XEGS|ST|STe|Mega ST|Mega STe|Portfolio][Commodore VIC20|64|116|128|+/4|8032|Amiga 500|Amiga 1200][BBC Micro][Sinclair QL|ZX81][TI 99/4A][Sord M5][Spectravideo 328|728][Cambridge Z88][ABC80][MFP-II][IBM RS/6000 59H][Apple LCII][Zaurus SL5000D][PDP 11/34][...massor av bråte...]

Permalänk
Hedersmedlem

En enkel lösning är att erbjuda de digitala urtavlorna som en del i ett konstprojekt som väcker frågor om verkliga och inbillade värden. Gör en Warhol och alla blir glada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

Vem sade att man inte kan ladda ned klockor?

Det här kan ju ge upphov till en helt ny marknad för klockmakarna.

Om tio år kanske man laddar ned en trettiotusenkronors-app från Breitling bara för att få ha en viss klockmodell på sin smurtwatch

Precis min tanke. Men vad gör de? Jo, istället för att omfamna den nya tekniken och slå mynt av den så grinar och gnäller de som barnungar. Det liknar musik och film och spelbranchen upp i dagen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Skins och teman har varit the shit sedan tiderna då Winamp kom.
Användare gillar kunna ändra teman och göra den mer personlig.
Lite som när det kom skal till dom gamla Nokia mobilerna.

Känns som det är stora giriga företag som ska springa och jaga kids för att använder teman.
"Du får inte ha en bild på våran klocka i din klocka!".

Aja, finns eller kommer säkert massa fria snygga teman/skins, gärna under Creative Commons CC licens. T.ex. CC BY-SA 4.0.

Permalänk
Medlem

You wouldn't download a watch.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Precis min tanke. Men vad gör de? Jo, istället för att omfamna den nya tekniken och slå mynt av den så grinar och gnäller de som barnungar. Det liknar musik och film och spelbranchen upp i dagen.

När det endå handlar om så pass stora summor pengar i dessa frågor hade jag också grinat som en barnunge om det kunde gett mig tiotals miljoner kronor, speciellt när de faktiskt använt sig av något jag skapat och ej gett tillåtselse för användning.

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem
Skrivet av JaZid:

Ge din smarta klocka en dag eller två utan laddning och den är inte speciellt funktionell längre.

Självklart en legitim kritik men jag antar att det handlar mycket om uppoffring och vad man vinner på det, tar man argumentet till dess extrema så bör man ju inte skaffa en smartphone utan istället hålla sig till en gsm-telefon

Visa signatur

Listen to the mission listen Miss as I do work

Asus Rampage IV Formula | i7-3820 | Asus R9 290-DC2OC | 16GB Corsair Vengeance | Samsung 850 Pro 250GB | Steelseries Rival | Corsair K70 Cherry Red | ATH-M50X

Permalänk

Om jag har en Breitling på datorns skrivbordsbakgrund då?

Eller de som har fräcka bilar, dyra fruntimmer eller morphade logotyper osv osv där. Också olagligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflect:

När det endå handlar om så pass stora summor pengar i dessa frågor hade jag också grinat som en barnunge om det kunde gett mig tiotals miljoner kronor, speciellt när de faktiskt använt sig av något jag skapat och ej gett tillåtselse för användning.

Fast det är fortfarande fantasipengar tills du kan bevisa att den som laddat ner en urtavla faktiskt hade köpt en klocka om de inte haft möjlighet att ladda ner urtavlan, och den siffran är jag rätt säker på är noll, precis som för programvara, film, spel, musik, med mera.. Sedan kan man såklart bli ledsen i ögat för att någon våldfört sig på ens konstruerade rättigheter, men det är i så fall av andra orsaker än ekonomiska.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

lol, jag kollade lite snabbt priser på breitling, 18-200k, jag visste att dom var kostbara, men då jag inte är speciellt intresserad av armbandsur har jag aldrig brytt mig.
Känns lite konstigt, köper du en till 18k(vilket är löjligt mycket för en klocka imho) visar du bara att du är en "fattiglapp" som vill spela storfräsare, snacka om att missa målet.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Ozzed:

Ytterligare ett allderles utmärkt exempel på varför upphovsrätten borde skrotas.

Jag andades ut ute igår. Det var rätt kallt. Jag tyckte vattenångan såg ut som musse pigg. Blir jag stämd av Disney nu?

Skrivet av Sambuccashake:

Om jag har en Breitling på datorns skrivbordsbakgrund då?

Eller de som har fräcka bilar, dyra fruntimmer eller morphade logotyper osv osv där. Också olagligt?

Gör du egna kopior du använder själv är det inga problem att tillverka en kopia av en Ferrari, en egen Musse pigg-dräkt eller skriva ut en upphovsrättsskyddad bild att sätta på din vägg hemma, det är när du börjar sprida eller sälja sakerna som du börjar bryta mot lagar. I det här fallet gick de ju på just spridarna av urtavlorna, inte de som skapat dem.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1r1d1um:

Urtavlan liknar kanske en riktig klocka - men resten har ju ingen likhet alls.

http://manicaboutlogos.com/images/products/505.jpg

Förstår inte va det bråkar för. Ingen som är intresserad av klockor bryr sig om billiga kopior.

Det faktum att den inte ser likadan ut behöver inte vara positivt. Klockmärket blir då associerad med hårdvara som de varken kan stå för eller vill förknippas med vilket kan (även om väldigt marginellt) skada varumärket. Det kan tyckas något fjantigt att man jagar dessa men i grund och botten är det plagiat rakt av, kopior av klocktillverkarnas designers hårda arbete. Kan själv tycka att det inte spelar någon roll och har inga planer på att köra en fake Rolex i min Moto 360 ändå då det känns rent av fjantigt att få sin $250 klocka att se ut som något med fem nollor i priset. Charmen med smartklockor är i min mening bland annat att man kan köra lite innovativa urtavlor.

Permalänk
Skrivet av hunden:

det är när du börjar sprida eller sälja sakerna som du börjar bryta mot lagar.

Så en Breitling-bild jag skickar till en kompis är olagligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Precis min tanke. Men vad gör de? Jo, istället för att omfamna den nya tekniken och slå mynt av den så grinar och gnäller de som barnungar. Det liknar musik och film och spelbranchen upp i dagen.

Det handlar om exklusivitet, när alla går runt med "dyra" klockor så urholkar man ett varumärke. Förlorad inkomst har ingenting med det att göra.

Permalänk
Medlem

De ser ett stort hot från smarta klockor helt klart, annars hade de inte brytt sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

Det handlar om exklusivitet, när alla går runt med "dyra" klockor så urholkar man ett varumärke. Förlorad inkomst har ingenting med det att göra.

Fast som sagts tidigare så är det rätt uppenbart att det inte är orginal, så därför kan ingen urholkning anses föreligga, Klockorna kostar ju minst 18 000, och det räcker väl att titta på hur folk med smarta klockor klär sig så inser man rätt fort att de flesta knappast skulle ha råd med något sådant. Urholkning my ass.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ferrari var ju helt den fulaste urtavlan jag sett, går vuxna människor verkligen runt med dessa?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast som sagts tidigare så är det rätt uppenbart att det inte är orginal, så därför kan ingen urholkning anses föreligga, Klockorna kostar ju minst 18 000, och det räcker väl att titta på hur folk med smarta klockor klär sig så inser man rätt fort att de flesta knappast skulle ha råd med något sådant. Urholkning my ass.

Är väl ändå vanliga svenssons som köper smarta klockor? Som gillar att gå med kavaj vid speciella tillfällen :).
Ser det som ett uppenbart hot mot exklusiviteten, går väl säkert att byta till något snyggare armband från Kina också.
Få vilken exklusiv klocka som helst under 2000 kr :). Dock är det ju fortfarande WT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaNeK:

Själv har jag ett par av dessa installerade. Tycker generellt sett inte de blir helt hundra och dessutom slösas det bort en massa plats vilket gör att den helt plötsligt viktiga funktionen att se batteri inte får plats. Det är oftast löst genom att sno någon mindre tavla och göra om till batterimätar, dock.

Min favorit så här långt är dock CORV, som jag tror är gjorda helt custom (kan ha helt fel), fast som helt solklart tar inspiration från mer traditionella klockor.

http://i.imgur.com/QLm329v.png

Slutligen kan man väl säga att det ska bli intressant att se vad som händer. Jag tror att klocktilverkarna kommer få gå över mer och mer till att skapa snygga "skal" till smart watches, för även de som drar in mycket pengar kommer till slut vilja ha en smart klocka, precis som de hellre har en iPhone än en Nokia 3310 klädd i diamanter.

Den var riktigt snygg men smartklockor kommer forsätta vara en gimmick tills batterierna faktiskt håller för mer än en snabb sväng till kiosken på hörnet.
Jag vill påstå att en klocka är en snygg accessoar främst och då funkar den diamantklädda nokian bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

Är väl ändå vanliga svenssons som köper smarta klockor? Som gillar att gå med kavaj vid speciella tillfällen :).
Ser det som ett uppenbart hot mot exklusiviteten, går väl säkert att byta till något snyggare armband från Kina också.
Få vilken exklusiv klocka som helst under 2000 kr :). Dock är det ju fortfarande WT.

Ja precis, och vanliga Svensonss har inte råd att köpa klockor för 18 lakan. De flesta får inte ens ut så mycket av lönen eftr skatt. Att det urholkar varumärket tror jag inte, då varumärket bygger på att det är dyrt, och de kan ju fortfarande sälja klockorna till samma pris oavsett om folk går runt med smartklockor som har deras urtavla. Eller som jag nämnde innan, varför inte göra en egen app, så kan de få in pengar från en kundkrupp som de tidigare ställt i utanförskap.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Rent designmässigt känns själva uret kanske inte så speciellt. Kan förstå dem om deras varumärke implementeras för att de ska se ut som man har en mer exklusiv klocka än vad man egentligen har.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast som sagts tidigare så är det rätt uppenbart att det inte är orginal, så därför kan ingen urholkning anses föreligga, Klockorna kostar ju minst 18 000, och det räcker väl att titta på hur folk med smarta klockor klär sig så inser man rätt fort att de flesta knappast skulle ha råd med något sådant. Urholkning my ass.

Vad har klädsel med saken att göra? Sitter med arbetsskor/byxor/tröja och en klocka som är värderad till 25k(har ett par år på nacken) när jag hade den inne på service för nån månad sen.
Sen vet jag att 98% av folk som ser den tror den ä fejk just pga att man är klädd som en arbetare men gillar den som vardagsklocka.
Ungefär om tjej har en äkta Louis Vuitton väska men resten av kläderna inte ligger i samma prisklass så tror man automatiskt att den är fejk.
Sen dom flesta som köper smarta klockor misstänker har råd att lägga X tusen/år på elektronik så handlar vad man prioriterar.

Ontopic så handlar det mest om att företag inte vill att folk ska använda deras märke utan tillåtelse vilket jag heller inte velat om jag ägde nått märke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja precis, och vanliga Svensonss har inte råd att köpa klockor för 18 lakan. De flesta får inte ens ut så mycket av lönen eftr skatt. Att det urholkar varumärket tror jag inte, då varumärket bygger på att det är dyrt, och de kan ju fortfarande sälja klockorna till samma pris oavsett om folk går runt med smartklockor som har deras urtavla. Eller som jag nämnde innan, varför inte göra en egen app, så kan de få in pengar från en kundkrupp som de tidigare ställt i utanförskap.

Målgruppen som de vill sälja till är rika inte svenssons. Att göra en app för att kunna ladda ner skins skulle vara dödsstöten för dessa stolta företag. Är väl lite som att skriva ut en pappersbild på en fin klocka, klippa o klistra lite o sen ha den på armen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VonB:

Vad har klädsel med saken att göra? Sitter med arbetsskor/byxor/tröja och en klocka som är värderad till 25k(har ett par år på nacken) när jag hade den inne på service för nån månad sen.
Sen vet jag att 98% av folk som ser den tror den ä fejk just pga att man är klädd som en arbetare men gillar den som vardagsklocka.
Ungefär om tjej har en äkta Louis Vuitton väska men resten av kläderna inte ligger i samma prisklass så tror man automatiskt att den är fejk.
Sen dom flesta som köper smarta klockor misstänker har råd att lägga X tusen/år på elektronik så handlar vad man prioriterar.

Ontopic så handlar det mest om att företag inte vill att folk ska använda deras märke utan tillåtelse vilket jag heller inte velat om jag ägde nått märke.

Det med kläderna var menat som ett skämt. Jag ber om ursäkt om du tog illa vid dig.

Skrivet av DAoG:

Målgruppen som de vill sälja till är rika inte svenssons. Att göra en app för att kunna ladda ner skins skulle vara dödsstöten för dessa stolta företag. Är väl lite som att skriva ut en pappersbild på en fin klocka, klippa o klistra lite o sen ha den på armen.

Nej precis, och de som nu laddar ner de här apparna är ju inte målgruppen för klockorna och skulle troligen inte ha råd att köpa en oavsett. Så jag har svårt att se vad de bråkar om.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast det är fortfarande fantasipengar tills du kan bevisa att den som laddat ner en urtavla faktiskt hade köpt en klocka om de inte haft möjlighet att ladda ner urtavlan, och den siffran är jag rätt säker på är noll, precis som för programvara, film, spel, musik, med mera.. Sedan kan man såklart bli ledsen i ögat för att någon våldfört sig på ens konstruerade rättigheter, men det är i så fall av andra orsaker än ekonomiska.

Det finns en gigantisk fundamental skillnad på film- och musikbranschen och klock- och designbranschen; en urtavla är ett varumärke, en film eller klocka är en produkt. Det är mer jämförbart med att jag skulle koka ihop en låt här hemma på kammaren och sedan lägga upp den på nätet under namnet av en känd artist. Eller att jag skulle bygga ett spel och kalla den för "elder scrolls VI: Argonia".

De har lagt ohyggliga mängder pengar på att bygga sitt varumärke, och Du har inte rätten att säga att de inte får eller borde skydda det, eller att de måste göra sitt varumärke tillgängligt på den nya tekniken. För mig blir en omega eller rolex betydligt mindre åtråvärd om varenda tonåring petar på ett duplikat av urtavlan med sina små tjocka korvfingrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plutoachilleus:

Det finns en gigantisk fundamental skillnad på film- och musikbranschen och klock- och designbranschen; en urtavla är ett varumärke, en film eller klocka är en produkt. Det är mer jämförbart med att jag skulle koka ihop en låt här hemma på kammaren och sedan lägga upp den på nätet under namnet av en känd artist. Eller att jag skulle bygga ett spel och kalla den för "elder scrolls VI: Argonia".

De har lagt ohyggliga mängder pengar på att bygga sitt varumärke, och Du har inte rätten att säga att de inte får eller borde skydda det, eller att de måste göra sitt varumärke tillgängligt på den nya tekniken. För mig blir en omega eller rolex betydligt mindre åtråvärd om varenda tonåring petar på ett duplikat av urtavlan med sina små tjocka korvfingrar.

Nej, jag har inte påstått att jag har rätt att säga åt dem hur de ska bete sig eller vad de ska göra, men jag tycker att de hanterar situationen felaktigt.

Historien har visat att kopiering inte går att stoppa, bara dämpa lite grann. I musikindustrins fall kom spotify som en räddande ängel till en industri som drömde om gårdagens feta vinster för minimal ansträngning, men jag tror inte det finns någon sådan räddning för klockmakarna eller deras varumärke, och gråt och gnäll tjänar man då rakt inga pengar på.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Can't stop the internet babe!

Permalänk
Skrivet av plutoachilleus:

Det finns en gigantisk fundamental skillnad på film- och musikbranschen och klock- och designbranschen; en urtavla är ett varumärke, en film eller klocka är en produkt. Det är mer jämförbart med att jag skulle koka ihop en låt här hemma på kammaren och sedan lägga upp den på nätet under namnet av en känd artist. Eller att jag skulle bygga ett spel och kalla den för "elder scrolls VI: Argonia".

De har lagt ohyggliga mängder pengar på att bygga sitt varumärke, och Du har inte rätten att säga att de inte får eller borde skydda det, eller att de måste göra sitt varumärke tillgängligt på den nya tekniken. För mig blir en omega eller rolex betydligt mindre åtråvärd om varenda tonåring petar på ett duplikat av urtavlan med sina små tjocka korvfingrar.

Blir en ferarri-bil mindre värd för att några tomtar bygger replikor med ett chassi från en volvo 240? Nej, för det är sådan extremt stor skillnad. Gratis marknadsföring när det finns fanbois.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Ferrari var ju helt den fulaste urtavlan jag sett, går vuxna människor verkligen runt med dessa?

Tänkte precis likadant.

Tycker dock detta är lite häftigt med att kunna byta urtavlan för att få klockan och smällta in i alla lägen. Dock föredrar jag min riktiga Breitling emot ha en digital en.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s