Permalänk

Delbetalningsalternativ

Hur fungerar det här?
om jag ska köpa en sak som kostar 25 000kr säger vi och väljer att ta den på avbetalning med klarna på 12 månader. det står ju att det är räntefritt men sen står det nåt om effektiv ränta vid köp om 10 000kr. Jag blir bara förrvirad och hänger inte med riktigt.

någon som vet vad det betyder kommer det kosta mer än 25 000kr elller vad ? Jag förstår att avinavgitften tillkommer men vad är det med den där räntan?

Dela upp betalningen

Genom ett samarbete med Klarna kan vi erbjuda dig möjligheten att dela upp ditt köp, upp till 50 000 kr. Du kan ha ett eller flera pågående delbetalningsköp och Klarna sammanställer dem på en kontofaktura månatligen. Givetvis kan du när som helst under delbetalningstiden betala hela den kvarvarande skulden.

När du väljer att dela upp betalningen av ditt köp och bekräftar din order görs din ansökan om delbetalning, du får genast besked om din ansökan beviljats och vi kan behandla din order omgående. Skulle din ansökan inte bli beviljad kan du gå tillbaka till kassan och välja ett annat betalsätt.

Klarna kommer skicka ett kontoavtal hem till dig. Kontrollera att uppgifterna stämmer och signera avtalet och returnera det i bifogat svarskuvert.
Delbetalningsalternativ

3 månader med 0% ränta (uppläggningsavgift 95 kr)
6 månader med 0% ränta (uppläggningsavgift 195 kr)
12 månader med 0% ränta (uppläggningsavgift 295 kr)
24 månader med 9,95% ränta (uppläggningsavgift 295 kr)

Aviavgift om 29 kr tillkommer.

Effektiv ränta vid köp om 10 000 kr med 0% ränta i 12 månader är f.n. 12,31 %.

Permalänk
Medlem

Att räkna fram den effektiva räntan är ganska komplicerat och beror på en mängd faktorer(nu pratar vi %-satsen som oftast anges).

Vad den effektiva räntan innebär är helt enkelt din totala utgift utöver lånen. I dessa utgifter ingår(nästan alltid) en uppläggningsavgift samt en avi-avgift.
Enligt Klarna så kostar ett lån på 10 000 dig 10 643 på ett år, d.v.s den effektiva räntan är på 643:-
295kr är uppläggningsavgift och 12*29 avi-avgift = 643 kr totalt.

Tar du istället lånet på 24 månader så ser du att Klarna lägger till en årsränta på 9.95%.
Detta betyder att du får ytterligare en kostnad för ditt lån som självklart höjer den effektiva räntan.
295 i upplägg, 24*29 i avi-avgift , ca 1100kr i räntekostnad = 2089 :- i effektiv ränta.

Vad Klarna m.m vill är såklart att du amorterar så lite så möjligt(betalar av din skuld) så att du betalar räntor/avi-avgifter i så många månader som möjligt.
Därför lockar de med att du kan betala ett minibelopp som är betydligt mindre än vad du gått med på att betala från start. När du gör detta så skjuter kostnaderna i höjden på en gång då du automatiskt godkänner att ditt lån skjuts från t.ex 12 månader till 36 månader och bam de slänger på räntkostnader som från början inte var med.

För att fatta mig kort, lånar du pengar t.ex 10000 och det står 0% ränta på ett år se då till att du amorterar 833.33(10000/12) i månaden. Då kommer du "bara" behöva betala 643:- i effektiv ränta. Amorterar du mindre än 833.33 (som de lockar med) försvinner din 0% ränta och du slutar med en effektiv ränta som kan dubblera/trippla sig.
Bra för kreditbolagen, dyrt för dig!

Reserverar mig för sifferfel men hoppas du fått lite grepp om det.
Det finns inga lån som är gratis hos banker/kreditbolag

Permalänk
Skrivet av Barra85:

Att räkna fram den effektiva räntan är ganska komplicerat och beror på en mängd faktorer(nu pratar vi %-satsen som oftast anges).

Vad den effektiva räntan innebär är helt enkelt din totala utgift utöver lånen. I dessa utgifter ingår(nästan alltid) en uppläggningsavgift samt en avi-avgift.
Enligt Klarna så kostar ett lån på 10 000 dig 10 643 på ett år, d.v.s den effektiva räntan är på 643:-
295kr är uppläggningsavgift och 12*29 avi-avgift = 643 kr totalt.

Tar du istället lånet på 24 månader så ser du att Klarna lägger till en årsränta på 9.95%.
Detta betyder att du får ytterligare en kostnad för ditt lån som självklart höjer den effektiva räntan.
295 i upplägg, 24*29 i avi-avgift , ca 1100kr i räntekostnad = 2089 :- i effektiv ränta.

Vad Klarna m.m vill är såklart att du amorterar så lite så möjligt(betalar av din skuld) så att du betalar räntor/avi-avgifter i så många månader som möjligt.
Därför lockar de med att du kan betala ett minibelopp som är betydligt mindre än vad du gått med på att betala från start. När du gör detta så skjuter kostnaderna i höjden på en gång då du automatiskt godkänner att ditt lån skjuts från t.ex 12 månader till 36 månader och bam de slänger på räntkostnader som från början inte var med.

För att fatta mig kort, lånar du pengar t.ex 10000 och det står 0% ränta på ett år se då till att du amorterar 833.33(10000/12) i månaden. Då kommer du "bara" behöva betala 643:- i effektiv ränta. Amorterar du mindre än 833.33 (som de lockar med) försvinner din 0% ränta och du slutar med en effektiv ränta som kan dubblera/trippla sig.
Bra för kreditbolagen, dyrt för dig!

Reserverar mig för sifferfel men hoppas du fått lite grepp om det.
Det finns inga lån som är gratis hos banker/kreditbolag

så det betyder att om jag tar ett lån på 25000kr på 12 månader så ska det bara vara avi-avgiften och upplägningsavgiften som tillkommer, men om jag inte betalar tillbaka dom 25000 kronorna på 12 månader så lägger dom på ränta ?
har jag förståt rätt?

Tack Så Mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dodde1991:

så det betyder att om jag tar ett lån på 25000kr på 12 månader så ska det bara vara avi-avgiften och upplägningsavgiften som tillkommer, men om jag inte betalar tillbaka dom 25000 kronorna på 12 månader så lägger dom på ränta ?
har jag förståt rätt?

Tack Så Mycket!

Tyvärr inte....Siffrorna ovan gäller lån upp till 10000. Lånar de ut mer pengar tar de en större risk och vill ha mer pengar för besväret.
Hade du enbart behövt betala 643 :- för ett lån på 25000 hade de nog hellre haft kvar dem på ett sparkonto
Hittar inga siffror hos klarna för just 25000 så ring och fråga om villkoren.
Kan tänka mig att det är något i stil med:
Uppläggningsavgift: 495:-
Årsränta: 4.95%
Avi-avgift: 29:-

Det skulle bli en totalsumma på ca 27200 d.v.s en effektiv ränta på ca 2200.
Månadskostnad på ca 2260

Detta är bara vad jag TROR, ring och hör med Klarna så du inte får en chock i brevlådan!

Permalänk
Skrivet av Barra85:

Tyvärr inte....Siffrorna ovan gäller lån upp till 10000. Lånar de ut mer pengar tar de en större och vill ha mer pengar för besväret.
Hade du enbart behövt betala 643 :- för ett lån på 25000 hade de nog hellre haft kvar dem på ett sparkonto
Hittar inga siffror hos klarna för just 25000 så ring och fråga om villkoren.
Kan tänka mig att det är något i stil med:
Uppläggningsavgift: 495:-
Årsränta: 4.95%
Avi-avgift: 29:-

Det skulle bli en totalsumma på ca 27200 d.v.s en effektiv ränta på ca 2200.
Månadskostnad på ca 2260

Detta är bara vad jag TROR, ring och hör med Klarna så du inte får en chock i brevlådan!

okej, Tack!

Permalänk
Skrivet av Dodde1991:

okej, Tack!

Pratade med kundservice, det är ingen ränta om man lånar i 12 månader

Permalänk
Medlem

Sen är min erfarenhet av klarna att man ska passa sig för dessa bolag om man kan.

Nekades att låna kreditfritt under en viss tid, men fick låna med kredit och betala av mycket långsammare, fick ingen anledning till avslaget heller. Lånade på kredit och betalade av mycket snabbt istället.. men sur blir man.

Sen är det rätt konstigt att det är just fakturor från klarna som försvinner med posten, så man åker på saftiga påminnelsekostnader. Men ingen post från andra bolag har försvunnit. Vilket sammanträffande.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Aldrig haft några som helst problem med klarna. Fakturor över mail är det väl isf folk råkar missa men man måste för sjutton vara lite uppmärksam och läsa sina mail.