Vad bör jag ta betalt för tjänsten?

Permalänk
Medlem

Vad bör jag ta betalt för tjänsten?

Hej

För en månad sen gjorde jag en affisch som sattes upp lite överallt i stan (angående ett gymnasieparty), samt design till deras facebook sida. Detta gjorde jag gratis. Nu har folk frågat vem som gjort det för det var så snyggt och de var nöjda så nu vill de att jag ska göra något igen och att jag denna gång får ersättning och att jag själv ska bestämma hur mkt jag vill ha. Vad är rimligt att ta tycker ni? Ni som har lite erfarenhet eller känner nån som jobbar med detta? Tog mig sist 5-6 timmar att göra allt då jag måste göra det hemma efter jobbet. Ska alltså vara en affisch och så facebook-banner och logga.

Mvh en förvirrad själ.

Permalänk

3000

Visa signatur

4690K, GTX 1080, 16GB RAM, 750W, 250GB SSD x2, iPhone 7, Macbook Pro 2012

Permalänk
Medlem

1000 borde vara rimligt

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk

2000-3000

Permalänk
Medlem

Kanske runt 200 i timmen, sen plus skatt och egenavgifter (ca 60%). Så ca 2000 kr kanske.

Och nej du behöver nog inte betala skatt förrän det har gått över en viss summa. Hobbyverksamhet tror jag det kallas. Men lika bra att räkna med det.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar. 2000kr blev det

Permalänk
Medlem

Hej igen

Nu är det så att ett företag har kontaktat mig, och dom är typ medelstora. De vill ha en ny logga och har bett mig att säga ett pris. Vad bör jag lägga mig på? 5000 kr? 1000kr?

Permalänk
Medlem

Räkna på hur många timmar du tror det kommer ta. I övrigt det Minthon sa.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Aha okej. Jag misstänker att det kommer ta en del timmar, men ja kör nog på den där timlönen så får vi se vad allt hamnar på.

Permalänk
Medlem

Var noga med att läsa på om hur det funkar med skatt och dylikt. Sist jag kollade upp hobbyverksamhet så innebar det att man inte fick göra något på beställning, utan endast sälja av sådant som man gjort i sin hobby och blivit över. Såsom att sticka vantar och sälja de man inte använder. Att dock sticka och sälja vantar som någon beställt var inte tillåtet.

Jag har ingen som helst koll, förutom denna uppfattning när jag läste om det för ett tag sedan. Så jag kan ha fel.

Permalänk

Om inte annat, och du får fler förfrågningar går det väl att få upp nån liten företagsgrej/ frilanssak av det hela, alltså helt reggat och i enlighet med lagar. Sen hur det görs i praktiken - no idea.

Permalänk
Medlem

Av ren nyfikenhet, du har inte lust att dela med dig av dina skapelser?
Vore kul att få se.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimren:

Aha okej. Jag misstänker att det kommer ta en del timmar, men ja kör nog på den där timlönen så får vi se vad allt hamnar på.

Verkar som att du är duktig på det du gör, kul!
Men ta inte för lite betalt bara.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Gör så här, starta enskild firma.
Info ifrån skatteverket.
https://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/foretagare/...
Info ifrån verksamt.se
https://www.verksamt.se/starta/starta-och-registrera-ditt-for...

Tänk på att din enskilda firma och din egna personliga ekonomi går hand i hand. Du kan stänga din enskilda firma, men hade du skulder där överförs dem till dig som privatperson. Så var noga och sätt dig inte i personlig konkurs.

Sedan ansök om F/FA-skatt, skaffa en mapp där du ska spara ALLA kvitton, utbetalningar, inbetalningar osv så du kan deklarera dem sen. Det kostar inget att bedriva enskild firma. Men man bör hålla hårt i plånboken, inte springa runt och göra köp för att dra av momsen sen vid skattedeklarationen osv så man inte sätter sig i knipa när man fick avslag på momsreduktionen.

FA-skatt gör att du kan ta ut lön på din firma och att rätt skatt betalas till skatteverket så du slipper få dem efter dig om det skulle dra åt pipsvängen och du kan även ta emot lön ifrån ditt nuvarande jobb. F-skatt är för de som bara vill ta ut lön ifrån sin firma men inte ifrån en annan anställning.

Detta är kanske besvärligt. Men om du vill undvika att bli svartjobbare så är detta det lagliga sättet.

Här kan du få lite info på skillnaden mellan hobbyverksamhet och företag:
https://www.verksamt.se/fundera/hobby-eller-foretag-?queryter...

Du kan även kontakta Verksamt.se och få hjälp.
https://www.verksamt.se/kontakta-oss

Skatteverket har också en mer detaljerad folder om hobbyverksamheter.
http://www.skatteverket.se/download/18.353fa3f313ec5f91b95213...

Oavsett så måste din inkomst beskattas för att det inte ska klassas som svartjobb.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Absolut minst 500 spänn timmen, sen om logotypen ska exponeras mycket och ofta bör du lägga på mer.

Gå aldrig under typ 4000. Du ska inte jobba gratis och du vill inte vara för billig. Är det nåt skit du gör åt LastbilsLasse eller är det en premiumprodukt?

Permalänk
Medlem

Tänkte bara tipsa om frilansfinans.se finns andra liknande tjänster också men det är hjälpsamt om man ska utföra tjänster mot företag som gärna vill betala mot faktura för att underlätta redovisning. Där reggar du dig bara och sen kommer du överens med företag om en summa du vill ha, som du sen fakturerar via frilansfinans. Dom tar 6% i avgift på beloppet och drar av avgifter så du får väl ut nån stans runt 50% av fakturerat belopp dock får du ju inbetalt till pension då också. Du kan skapa din egen logo till fakturerna du skickar ut där också.

Permalänk
Medlem

Ett tips är att starta en enskild firma om du ska göra detta mer regelbundet. Får du lite bättre omsättning kan du starta ett aktiebolag. Kostar 50000kr, men du behåller kapitalet i företaget och du kan ta ut vinst som utdelning, ca 150000kr med 20% skatt.

Ang. vad du ska debitera så ca 5000kr ex moms tycker jag låter rimligt. Räkna med att behöva skicka 2-3 förslag och justera något i efterhand innan de blir nöjda.

Titta här för t.ex. för referens över hur "konkurrenten" gör: http://logotypbutiken.se/

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dbn:

Tänkte bara tipsa om frilansfinans.se finns andra liknande tjänster också men det är hjälpsamt om man ska utföra tjänster mot företag som gärna vill betala mot faktura för att underlätta redovisning. Där reggar du dig bara och sen kommer du överens med företag om en summa du vill ha, som du sen fakturerar via frilansfinans. Dom tar 6% i avgift på beloppet och drar av avgifter så du får väl ut nån stans runt 50% av fakturerat belopp dock får du ju inbetalt till pension då också. Du kan skapa din egen logo till fakturerna du skickar ut där också.

Detta är perfekt för de lilla extra jobb som TS kan ha i början, växer sedan verksamheten kan man överväga att ta över allt det administrativa själv.

Permalänk
Medlem

400-500kr/h är väl en ganska normal konsultkostnad mot privatpersoner, och runt 900 mot företag (exmoms). Men det är om man har företag, så runt 500/timme låter rimligt.

Dock om du har jobb så bör du kolla med företaget du jobbar hos att det är ok från deras sida, detta är dock kanske mer rimligt om din arbetsgivare jobbar inom området (skadar dock inte att vara på den säkra sidan). Sen får du tänka på att du förmodligen kommer att få skatta på dessa pengar du tjänar, om betalningen registreras officiellt så kommer nog skatteverket att notera det som en inkomst och beskatta det. Kan vara bra att hålla koll på regler om du planerar jobba med det i någon större utsträckning.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Av ren nyfikenhet, du har inte lust att dela med dig av dina skapelser?
Vore kul att få se.

Ja, jag kan slänga upp lite saker sen

Skrivet av Nikkop:

Var noga med att läsa på om hur det funkar med skatt och dylikt. Sist jag kollade upp hobbyverksamhet så innebar det att man inte fick göra något på beställning, utan endast sälja av sådant som man gjort i sin hobby och blivit över. Såsom att sticka vantar och sälja de man inte använder. Att dock sticka och sälja vantar som någon beställt var inte tillåtet.

Jag har ingen som helst koll, förutom denna uppfattning när jag läste om det för ett tag sedan. Så jag kan ha fel.

Ofan, men det går ju inte om man ska göra design. Svårt att veta hur någon vill ha något innan man ens vet något om företaget.

Skrivet av Ernesto:

Absolut minst 500 spänn timmen, sen om logotypen ska exponeras mycket och ofta bör du lägga på mer.

Gå aldrig under typ 4000. Du ska inte jobba gratis och du vill inte vara för billig. Är det nåt skit du gör åt LastbilsLasse eller är det en premiumprodukt?

Damn! Det låter för mycket? Det är en ganska premium. Han säljer köksredskap och dyl och det verkar gå jävligt bra vad jag förstått. Så den kommer ju synas lite överallt.

Hur funkar det om jag startat hobbyverksamhet och dealar med ett riktigt företag? ÄR det samma sak som företag mot företag? För han måste ju också bokföra tjänsten han köper av mig o så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dbn:

Tänkte bara tipsa om frilansfinans.se finns andra liknande tjänster också men det är hjälpsamt om man ska utföra tjänster mot företag som gärna vill betala mot faktura för att underlätta redovisning. Där reggar du dig bara och sen kommer du överens med företag om en summa du vill ha, som du sen fakturerar via frilansfinans. Dom tar 6% i avgift på beloppet och drar av avgifter så du får väl ut nån stans runt 50% av fakturerat belopp dock får du ju inbetalt till pension då också. Du kan skapa din egen logo till fakturerna du skickar ut där också.

Håller med, med frilansfinans slipper man en massa krångel om man ska göra allt "vitt".

Permalänk
Medlem

Ja, jag vill helst inte göra något svart (om det inte är till en polare som vill ha nån liten grej) så jag vill ha allt cleant. Frilansfinnans kan jag ju börja med tills det blir mer o mer att göra. Annar visste ja inte att man kunde ta så mkt i timmen, ja trodde på max 300kr typ.

Tack alla för bra svar och tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Av ren nyfikenhet, du har inte lust att dela med dig av dina skapelser?
Vore kul att få se.

http://solocalcio.se/
http://www.italianfootballdaily.com/

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t1.0...

Bland annat dessa tre loggor har jag gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimren:

Ja, jag vill helst inte göra något svart (om det inte är till en polare som vill ha nån liten grej) så jag vill ha allt cleant. Frilansfinnans kan jag ju börja med tills det blir mer o mer att göra. Annar visste ja inte att man kunde ta så mkt i timmen, ja trodde på max 300kr typ.

Tack alla för bra svar och tips.

Det billigaste jag lyckats tjata ner en firma som gjorde en sida till ett bolag jag jobba på var 750 kr timmen. De ville ha 1200 kr timmen ifrån början, vilket är ganska standard för en formgivare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av nimren:

Hej igen

Nu är det så att ett företag har kontaktat mig, och dom är typ medelstora. De vill ha en ny logga och har bett mig att säga ett pris. Vad bör jag lägga mig på? 5000 kr? 1000kr?

Om det är ett "riktigt" företag och inte den lokala pizzerian så ta minst 5000. Var inte rädd att säga ett pris som du tycker låter för högt. I värsta fall säger de "oj nej det är för mycket", då kan du säga ett lite lägre pris.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sony?:

Om det är ett "riktigt" företag och inte den lokala pizzerian så ta minst 5000. Var inte rädd att säga ett pris som du tycker låter för högt. I värsta fall säger de "oj nej det är för mycket", då kan du säga ett lite lägre pris.

Ja, det är ett riktigt företag i stockholm (o ja bor i en liten håla ) Får nog säga att jag tänkt mig runt 5000kr som ett fast pris för att jag kommer nog behöva göra om loggan några gånger tills han blir nöjd. Så får se va han tycker om priset.