Permalänk
Medlem

Telia Gateway som modem!

Hejsan!
Jag har haft x antal problem med räckvidden på min Thomson Gateway från Telia. Jag bor på en gård och därav är bostadshuset väldigt långt, och även om Telias Router är placerad i mitten av huset räcker inte signalen ut i gavlarna... Jag vill lösa detta genom att stänga av Gatewayens trådlösa funktion och använda den som ett modem, för att sedan dra en RJ-45 kabel till en ASUS - Router som bör ha bättre räckvidd... Det kanske är värt att nämna att eftersom jag bor på en gård är uppkopplingen ganska kass! (Vilket motsvarar 8 Mbit/s) Men eftersom jag är ett fan av att streama lokalt till antingen en Chromecast eller Apple Tv, vill jag ha ett snabbt LAN/WLAN så att det jag streamar inte laggar det minsta!
Anledningen till varför jag pratar om en router från ASUS beror på att jag redan har lite produkter från dem, och därför känner jag att det är bäst att fortsätta i samma riktning!

Produkter jag redan har:
ASUS - Extender (EA - N66) http://www.mediamarkt.se/mcs/product/ASUS-EA-N66,90952,510411,499421.html?langId=-16
ASUS - Adapter (USA - N53) http://www.mediamarkt.se/mcs/product/ASUS-USB-N53,90952,510360,499401.html?langId=-16

Så min tanke är att införskaffa en ASUS - Router någon utav dessa två:
RT - N66U Nordic http://www.mediamarkt.se/mcs/product/ASUS-RT-N66U-Nordic,90952,510360,1472941.html?langId=-16
DSL - N55U http://www.mediamarkt.se/mcs/product/ASUS-DSL-N55U,90952,510360,1445639.html?langId=-16

Den med namnet DSL är en så kallad ADSL router, jag är inte riktigt säker på vad det är men jag tror att det betyder att den har ett modem inbyggt! Eller jag kanske har helt fel för mig!? Är detta nödvändigt att ha när Gateway:en ska agera modem?

Nästa fråga är då om det är möjligt att göra på detta viset, kan man stänga av den trådlösa funktionen på Gateway:en och sedan införskaffa en annan router som ersätter den funktionen? För vad jag förstår så ska det tydligen försvåra IP - tilldelnings processen. :/

Nästa problem är att jag vill ha ytterligare en access - point från mitt kontor, där jag vill ha ett annat SSID. Min tanke är då att införskaffa ytterligare en till ASUS - Router fast inte lika bra som föregående. Så i princip ska routern bara agera extender så att jag kan ändra namnet på just den access - point:en, detta för att jag vill ha alla jobb relaterade enheter så som skrivare, dator osv. anslutna till samma ställe.

Någon utav dessa två:
RT - AC52U http://www.mediamarkt.se/mcs/product/ASUS-RT-AC52U,90952,510360,1564061.html?langId=-16
RT - N56U http://www.mediamarkt.se/mcs/product/ASUS-RT-N56U,90952,510360,1440085.html?langId=-16

Frågan är då om någon utav dessa tillåter att agera extender och ansluta till ett redan befintligt trådlöst nätverk, eller om man måste dra en kabel från "huvud-routern" till "kontors-routern"?

Jag har försökt göra en bild för att visa hur allt ska hänga ihop om det är någon som känner att det skulle underlätta lite!
http://picpaste.com/pics/Sk__rmavbild_2014-11-29_kl._16.43.00...
En utav utbyggnaderna har dessutom byggts om till en lägenhet för gäster som kommer förbi, och min tanke är då att göra en separat access-point för lägenheten, med ett enkelt lösenord för enkel åtkomst... (Med tanke på att den normala internet täckningen för mobilen inte är så bra ute på landet! ) Det är till detta jag har NETGEAR extender som syns på bilden. (Den har jag redan sen innan)

Tack för att ni orkade läsa allt detta om det nu är så att ni kommit hela vägen ner hit! Hoppas att det finns någon som förstår vad jag menar, om inte är det bara att fråga!

//Christopher

Bilden slutade fungera
Permalänk
Rekordmedlem

Du kan be Telia brygga smarten så blir den bara ett modem, då måste du ansluta en router efter den, att koppla in 2 routrar skapar däremot bara problem.
Du kan däremot ansluta accesspunkter om du vill ha bättre wifitäckning, en del routrar går att ställa om till accesspunkt.
Repetears/extenders bör man undvika så långt det går eftersom de sänker prestandan för allt inom radioräckvidd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan be Telia brygga smarten så blir den bara ett modem, då måste du ansluta en router efter den, att koppla in 2 routrar skapar däremot bara problem.
Du kan däremot ansluta accesspunkter om du vill ha bättre wifitäckning, en del routrar går att ställa om till accesspunkt.
Repetears/extenders bör man undvika så långt det går eftersom de sänker prestandan för allt inom radioräckvidd.

Om jag ställer alla andra router/extenders som accesspunkt, då kommer SSID:et/namnet bara dyka upp i listan av möjliga nätverk att ansluta till, men nätverket utökas inte. Eller? För i så fall gäller det att routern är så pass stark att den täcker hela huset själv utan någon hjälp ifrån externders.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av baayer:

Om jag ställer alla andra router/extenders som accesspunkt, då kommer SSID:et/namnet bara dyka upp i listan av möjliga nätverk att ansluta till, men nätverket utökas inte. Eller? För i så fall gäller det att routern är så pass stark att den täcker hela huset själv utan någon hjälp ifrån externders.

Du kan ha olika ssid på olika accesspunkter om du vill, de kan ändå vara anslutna till samma nät, ssid styr bara radiodelarna inte vilket nät man ansluts mot när man ansluter mot dem.
Du kan tex ha 192.168.0.0 nätet kopplat till olika accesspunkter med olika ssid tex hemma1, hemma2, och hemma3 men det går att kalla alla hemma1 också om man vill.
En accesspunkt har inget att göra med routerns wifidel, den behöver inte ens ha wifi, en extender/repeater använder ju däremot en "huvudaccesspunkt" (som ofta finns i hemmaroutrar) men de sänker ju samtidigt farten och ökar latensen därför bör de undvikas om det går.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan ha olika ssid på olika accesspunkter om du vill, de kan ändå vara anslutna till samma nät, ssid styr bara radiodelarna inte vilket nät man ansluts mot när man ansluter mot dem.
Du kan tex ha 192.168.0.0 nätet kopplat till olika accesspunkter med olika ssid tex hemma1, hemma2, och hemma3 men det går att kalla alla hemma1 också om man vill.
En accesspunkt har inget att göra med routerns wifidel, den behöver inte ens ha wifi, en extender/repeater använder ju däremot en "huvudaccesspunkt" (som ofta finns i hemmaroutrar) men de sänker ju samtidigt farten och ökar latensen därför bör de undvikas om det går.

Okej jag förstår!
Men vad anser du i mitt fall skulle fungera bäst? Att skaffa en bättre router och ersätta den trådlösa funktionen för Telia Gatewayen med den istället, och sen ansluta alla andra router och extenders till den, men inte så att de utökar nätverkets räckvidd utan de blir olika access - points allihopa? Men jag kan sen välja att döpa vissa till samma så kommer de utnyttja samma lösenord och andra med annat namn och annat lösenord, antagningsvis!
Om jag skulle välja någon utav de två routers jag lagt fram, vilken utav dem skulle vara bäst den utan ADSL eller den med? Vad är skillnaden egentligen?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av baayer:

Okej jag förstår!
Men vad anser du i mitt fall skulle fungera bäst? Att skaffa en bättre router och ersätta den trådlösa funktionen för Telia Gatewayen med den istället, och sen ansluta alla andra router och extenders till den, men inte så att de utökar nätverkets räckvidd utan de blir olika access - points allihopa? Men jag kan sen välja att döpa vissa till samma så kommer de utnyttja samma lösenord och andra med annat namn och annat lösenord, antagningsvis!
Om jag skulle välja någon utav de två routers jag lagt fram, vilken utav dem skulle vara bäst den utan ADSL eller den med? Vad är skillnaden egentligen?

Flera AP är för det mesta bättre än en eftersom man förhoppningsvis kan få dem närmare och bättre placerade, är det bara wifi du behöver ändra så är det kanske bättre att inte brygga smarten utan ha wifi från den också.
Det är alltid bra med externa antenner för då går de att byta ut vid behov men även 802.11ac är bra det är svårt att säga vad som funkar bäst om du inte kan välja båda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag hade löst det med fler AP (anslutna med kabel) samt haft kvar routern som en extra AP.
TP-kabel åt höger & vänster och AP på lämpliga platser.
2 AP och routern ger dig 3 accesspunkter och mycket bra täckning.

Generellt gör många misstaget att blanda ihop begreppen router och accesspunkt.