En ide till community- sida, söka finansiering?

Permalänk
Inaktiv

En ide till community- sida, söka finansiering?

Hej,

jag har en ide till en community- sida men saknar helt kunskap inom programmering därför är det omöjligt för mig at genomföra iden. Det jag skulle kanske göra är att leta upp en programmerare och låta han se på själva iden och gå in som delägare alternativt söka finansiering.

Saken är, vart skulle jag kunna söka upp en programmerare, vad kan tänkas det kosta att anlita programmerare?

Permalänk
Medlem

Vill du ha en webutvecklare som utvecklar din sida/idé ifrån grund och botten, både front och backend? I så fall förvänta dig ingenting för under 100,000kr om du ska ha en bra och funktionell community sida.

Visa signatur

Windows användare sedan 1991. Numera MacBook Pro M1 Pro.

Permalänk
Medlem

Hur hade du tänkt dig att den skulle se ut?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tott3:

Vill du ha en webutvecklare som utvecklar din sida/idé ifrån grund och botten, både front och backend? I så fall förvänta dig ingenting för under 100,000kr om du ska ha en bra och funktionell community sida.

Skrivet av Mieriola:

Hur hade du tänkt dig att den skulle se ut?

Kanske som Facebook. Har som sagt noll kunskap, något som kan om programmering har kanske andra ide´r? Frågan är hur jag hittar någon som kan lyssna på iden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MJÖLEN:

Kanske som Facebook. Har som sagt noll kunskap, något som kan om programmering har kanske andra ide´r? Frågan är hur jag hittar någon som kan lyssna på iden?

Det finns hundratals versioner av Facebook. Har du forskat i runt idé?

Det finns billigare alternativ där du börjar med t.ex Wordpress eller Joomla med sociala tillägg. Att koda från grunden är väldigt tidskrävande för projekt liknande facebook. Sen så är det inte säkert att programmeraren har någon alls aning om din idé kan fungera eller ej, han/hon är ju som sagt bara en programmerare och kanske ingen expert på sociala medier eller människors behov.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Florrpan:

Det finns hundratals versioner av Facebook. Har du forskat i runt idé?

Det finns billigare alternativ där du börjar med t.ex Wordpress eller Joomla med sociala tillägg. Att koda från grunden är väldigt tidskrävande för projekt liknande facebook. Sen så är det inte säkert att programmeraren har någon alls aning om din idé kan fungera eller ej, han/hon är ju som sagt bara en programmerare och kanske ingen expert på sociala medier eller människors behov.

Billigare alternativ? Menar du att jag ska börja programmera?

Jag förstår vad du menar, det jag vill säga. Att jag har en ide, sen så får programmeraren själv spinna på om han eller hon finner det intressant, det kan jag eller varken någon annan svara på just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MJÖLEN:

Billigare alternativ? Menar du att jag ska börja programmera?

Jag förstår vad du menar, det jag vill säga. Att jag har en ide, sen så får programmeraren själv spinna på om han eller hon finner det intressant, det kan jag eller varken någon annan svara på just nu.

Nej, de jag gav exempel på är CMS
http://en.wikipedia.org/wiki/Content_management_system

Dvs, ett operativsystem för din webbsida där du kan installera det du behöver för att bygga en fullt fungerande hemsida utan några programmeringskunskaper.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Florrpan:

Nej, de jag gav exempel på är CMS
http://en.wikipedia.org/wiki/Content_management_system

Dvs, ett operativsystem för din webbsida där du kan installera det du behöver för att bygga en fullt fungerande hemsida utan några programmeringskunskaper.

Men det är fortfarande jag som ska... Sätta ihop det? Så förstod jag det iaf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MJÖLEN:

Men det är fortfarande jag som ska... Sätta ihop det? Så förstod jag det iaf?

Jag sa att det blir billigare än att be en programmerare återuppfinna hjulet.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Florrpan:

Jag sa att det blir billigare än att be en programmerare återuppfinna hjulet.

Menar du att jag ska föreslå vad för verktyg programmeraren ska använda, eller hur menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MJÖLEN:

Menar du att jag ska föreslå vad för verktyg programmeraren ska använda, eller hur menar du?

....va?
Jag menar att det finns programmerare inriktade på dessa plattformar, typ wordpress, som skulle kunna göra din idé till verklighet snabbare och enklare än att koda allt från grunden. Men det är bara ett förslag...

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Communityn är väl i princip de mest dödfödda projekten du kan ge dig in på för tillfället, finns ju massor av tidigare stora sidor som gått i graven då det inte finns ett underlag med aktiva deltagare.

De mindre som ändå lyckats(?) är väl knappast några vinstmaskiner, har hållit på längre och lever på extremt dedikerade administratörer som knackar koden själva.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yorg:

Communityn är väl i princip de mest dödfödda projekten du kan ge dig in på för tillfället, finns ju massor av tidigare stora sidor som gått i graven då det inte finns ett underlag med aktiva deltagare.

De mindre som ändå lyckats(?) är väl knappast några vinstmaskiner, har hållit på längre och lever på extremt dedikerade administratörer som knackar koden själva.

Det hade jag ingen aning om, vilka är det som gått i graven då? När är det lönsamt för en community, antar att det inte är baserad på hur många användare utan mera på reklam?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MJÖLEN:

Det hade jag ingen aning om, vilka är det som gått i graven då? När är det lönsamt för en community, antar att det inte är baserad på hur många användare utan mera på reklam?

Fast, har man inga användare är det ingen som vill betala för reklamplats.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av MJÖLEN:

Det hade jag ingen aning om, vilka är det som gått i graven då? När är det lönsamt för en community, antar att det inte är baserad på hur många användare utan mera på reklam?

Lunarstorm (som hade typ alla svenska tonåringar under storhetstiden), Skunk, det finns säkert många fler exempel.

Reklamintäkter lär väl iofs baseras på aktiva användare som exponeras för reklamen (alternativt klick), har ingen aning om vilket antal som är breakpoint men du lär väl inte komma så långt utan 6-siffrigt antal registrerade.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yorg:

Lunarstorm (som hade typ alla svenska tonåringar under storhetstiden), Skunk, det finns säkert många fler exempel.

Reklamintäkter lär väl iofs baseras på aktiva användare som exponeras för reklamen (alternativt klick), har ingen aning om vilket antal som är breakpoint men du lär väl inte komma så långt utan 6-siffrigt antal registrerade.

Men jag har inte tänkt mig att den ska vara begränsad till Sverige, tanken är att den ska vara internationell, över hela världen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MJÖLEN:

Men jag har inte tänkt mig att den ska vara begränsad till Sverige, tanken är att den ska vara internationell, över hela världen!

Ok, då hoppas jag att du kan hosta upp de tiotals miljoner en "liten" lansering kostar PR-mässigt.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yorg:

Ok, då hoppas jag att du kan hosta upp de tiotals miljoner en "liten" lansering kostar PR-mässigt.

Är det sant, kostar det så mycket? Är det vad tex Facebook eller Badoo fick betala? Den lanserar inte sig själv då, sprider sig liksom? Om du har Facebook, hur kom du i kontakt med Facebook, via reklam på tv eller tidning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MJÖLEN:

Är det sant, kostar det så mycket? Är det vad tex Facebook eller Badoo fick betala? Den lanserar inte sig själv då, sprider sig liksom? Om du har Facebook, hur kom du i kontakt med Facebook, via reklam på tv eller tidning?

Facebook fyllde ett vakuum, skapade ett nytt behov, det är inte rimligt att anta att du kan göra detsamma.

Badoo drevs väl av grundarens behov av att dejta småflickor (eller blandar jag ihop det med någon annan?), det lär inte vara några direkta pengar han tjänat på sidan.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Gör en mockprodukt som visar hur siten är tänkt att fungera.
Gör en grundlig affärsplan.
Visa upp allt för en affärsängel eller oss här på Swec.
*INGEN* kommer dock skriva under ett NDA och du kommer högst troligen INTE hitta någon som är villig att lägga ner tid och pengar mot eventuell framtida procent i företaget. Den tiden är i princip förbi.

Eller så lär du dig programmera och gör allt själv, såvida du inte har djupa fickor för då anställer du folk som gör allt åt dig.

Som det är nu låter det lite som "Jag ska göra ett spel, det ska vara som Skyrim fast bättre, vart får jag pengar till min idé".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av iXam:

Gör en mockprodukt som visar hur siten är tänkt att fungera.
Gör en grundlig affärsplan.
Visa upp allt för en affärsängel eller oss här på Swec.
*INGEN* kommer dock skriva under ett NDA och du kommer högst troligen INTE hitta någon som är villig att lägga ner tid och pengar mot eventuell framtida procent i företaget. Den tiden är i princip förbi.

Eller så lär du dig programmera och gör allt själv, såvida du inte har djupa fickor för då anställer du folk som gör allt åt dig.

Som det är nu låter det lite som "Jag ska göra ett spel, det ska vara som Skyrim fast bättre, vart får jag pengar till min idé".

Vad är en mockprodukt?
Eee affärsplan... Det har jag inte, har bara vilken målgrupp jag tänker rikta in mig på.
NDA, vad är det för nåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MJÖLEN:

Vad är en mockprodukt?
Eee affärsplan... Det har jag inte, har bara vilken målgrupp jag tänker rikta in mig på.
NDA, vad är det för nåt?

Låt mig gissa, du är 14-19 år?

Bespara dig själv lite tid, this ain't gonna work.

NDA = Non-disclosure agreement. Alltså att man förbinder sig till att inte berätta för någon om det som avtalet avser.

Mockprodukt, man visar hur sin produkt ungefär ska se ut med en beskrivning av funktionen. T.ex har du ritat en hemsida i paint och bifogat en beskrivning.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Citat:

It's so funny when I hear people being so protective of ideas. (People who want me to sign an NDA to tell me the simplest idea.)
To me, ideas are worth nothing unless executed. They are just a multiplier. Execution is worth millions.

Explanation:
AWFUL IDEA = -1
WEAK IDEA = 1
SO-SO IDEA = 5
GOOD IDEA = 10
GREAT IDEA = 15
BRILLIANT IDEA = 20
-------- ---------
NO EXECUTION = $1
WEAK EXECUTION = $1000
SO-SO EXECUTION = $10,000
GOOD EXECUTION = $100,000
GREAT EXECUTION = $1,000,000
BRILLIANT EXECUTION = $10,000,000

-- Derek Sivers