Permalänk
Medlem

Black Ice Extreme mot heatercore

Har nån läst nån recension där de jämför BIX mot typ en kylare från skroten eller en "köpe" HeaterCore med "shroud"?
Jag har fått intrycket att BIXen är sämre, men skulle vilja ha lite "hårda fakta" och mitt googlande gick inge bra...

Permalänk
Medlem

Jadu, Heatercore är bättre än bixen, skulle inte fårvåna mig om den vore bättre än två bixar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bar0n
Jadu, Heatercore är bättre än bixen, skulle inte fårvåna mig om den vore bättre än två bixar.

Dubblet så bra är det inte fast den är utan tvekan 10ggr fulare

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Medlem

Tror heatercoren är bättre, men du ska få se fakta nästa vecka. Sitter nu med en BIX, men så fort jag får alla andra grejer ska jag testa med en heatercore!

OT: Sundelin, varför hatar du 8RDA+?

Visa signatur

"Don't worry about the world coming to an end today. It's already tomorrow in Australia." - Charles M Schultz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tarang
Tror heatercoren är bättre, men du ska få se fakta nästa vecka. Sitter nu med en BIX, men så fort jag får alla andra grejer ska jag testa med en heatercore!

OT: Sundelin, varför hatar du 8RDA+?

För att det inte fungerar som det ska.

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Medlem

nu ska jag retas

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk
Medlem

Ok, tack för svaren, men ..... Det gav ju inte riktigt det jag letade efter, bara "åsikter".

Tarang, låter mycket intressant, lova att posta dina resultat

Hittade en recension där en "heatercore" variant och Black Ice, alltså "orginalet" testas, där klarar sig BI mycket bra för sin storlek, och BIX är antagligen mycket bättre än den gamla BI, så jag undrar om det verkligen är någon faktiskt skillnad i prestanda mellan dessa två.
http://www.procooling.com/reviews/html/radiator_roundup_editi...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sundelin

Dubblet så bra är det inte fast den är utan tvekan 10ggr fulare

Heatercoren är bättre men kanske inte dubbelt så bra som du säger Sundelin.
Men en Heatercore kostar ~600 kr i Sverige och ~350 kr från DangerDen. Sedan har man ju typ 300kr minst tillgodo att göra den fin om man skall upp i samma pris som BiX

Jag äger en Heatercore och är mycket, mycket nöjd.

Visa signatur

[b]/* May the source be with you... */[/b]

Permalänk
Medlem

EddieX, har du provat en BIX i ditt system? Hur vet du att en heatercore är bättre?
Vilken heatercore kör du med? Vart köpte du? shroud? Fläkt? Volt? *nyfniken*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bjirn
Ok, tack för svaren, men ..... Det gav ju inte riktigt det jag letade efter, bara "åsikter".

Tarang, låter mycket intressant, lova att posta dina resultat

Hittade en recension där en "heatercore" variant och Black Ice, alltså "orginalet" testas, där klarar sig BI mycket bra för sin storlek, och BIX är antagligen mycket bättre än den gamla BI, så jag undrar om det verkligen är någon faktiskt skillnad i prestanda mellan dessa två.
http://www.procooling.com/reviews/html/radiator_roundup_editi...

Jag ska göra det! Väntar bara på mitt moderkort och sånt.

Visa signatur

"Don't worry about the world coming to an end today. It's already tomorrow in Australia." - Charles M Schultz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bjirn
EddieX, har du provat en BIX i ditt system? Hur vet du att en heatercore är bättre?
Vilken heatercore kör du med? Vart köpte du? shroud? Fläkt? Volt? *nyfniken*

Nej jag har inte testat BIX personligen men innan jag köpte alla mina delar så spanade jag runt en hel del och kom då fram till att Heatercore var mitt val=)

Min heatercore köpte jag hos Overclockers.se
Fläkten är en Noname 120mm @ 5V
Shrouden har jag ordnat själv
Och framför radiatorn sitter det också ett dammfilter!

Och min fulload är ~40C

Visa signatur

[b]/* May the source be with you... */[/b]

Permalänk
Medlem

BI radiatorerna har sånt motstånd, så man får mycket bättre flöde med en "The Heatercore" och eftersom den har mer yta så kyler den också bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sundelin

För att det inte fungerar som det ska.

alla mobos har barnsjukdomar ;]

Permalänk
Hedersmedlem

Petterk: Det där med motstånd.. Jag frågade dig i en annan tråd men fick inget svar; har du testat BIX eller baserar du detta på vanliga BI? För BIX ska vara mycket bättre på den punkten jämfört med BI och enligt mitt "blåstest" är det inte speciellt mycket motstånd i ett BIX.

Btw så har jag beställt en BIX2 som jag kommer att köra tillsammans med min nuvarande BIX (om jag kan få allt att samsas i lådan), det lär nog räcka ett tag.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Vicotnik
Ok jag missade det där.. Nej jag har ingen av radiatorna, men jag bygger mitt ytrande på fakta jag har hört och nu har jag kollat upp lite..

Hittade tester på Black Ice och "Big momma"(Nästan exakt "the heatercore")
http://www.overclockers.com/articles481/dropvcool.gif
Där kan du se att BI är mycket mer restriktiv.
http://www.overclockers.com/articles481/dissvsflow.gif
Där ser du att Big momma klarar att flytta mycket mer värme.

hela testet hittar du på http://www.overclockers.com/articles481/

Permalänk
Hedersmedlem

Jo, gamla BI suger, men BIX är ju mer än dubbelt så effektiv som gamla BI. Det finns sen länge även en pro-variant av gamla BI med "improved internal pressure drop for increased cooling efficiency."
Om BIX säger de dessutom "2-pass Double-row Low Pressure Drop Radiator" så jag tror att de bättrat sig. Synd bara att jag inte kan hitta nån review på BIX.

Citat ovan är från tillverkaren - www.hwlabs.com

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

En BIX2 kostar runt 1200kr så det är inte så dyrt.

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Inaktiv

har man en liten burk så köper man en BIX, samtidigt så kan ingen neka att BIX är snyggare än Heatercore. men Heatercore har ju bättre pris och prestanda. sen är det ju bara avgöra själv hur man vill göra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Jo, gamla BI suger, men BIX är ju mer än dubbelt så effektiv som gamla BI. Det finns sen länge även en pro-variant av gamla BI med "improved internal pressure drop for increased cooling efficiency."
Om BIX säger de dessutom "2-pass Double-row Low Pressure Drop Radiator" så jag tror att de bättrat sig. Synd bara att jag inte kan hitta nån review på BIX.

Citat ovan är från tillverkaren - www.hwlabs.com

Jo BIX ska ju ha mindre restriktivitet, men jag tror inte att den är bättre än The Heatercore för det. Synd att det inte finns något test så man kan se. Heatercore klarar ju iaf mer värme. Det är ju mest eftersom den är något större.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkkill
BIX review

Tack! Där såg man iofs bara att den "förlorade" med 2 grader mot Innovateks dual fan radiator, men den är som sagt dubbelt så stor

Jag säger inte att BIXen är bättre än en heatercore, det tror jag inte själv, men jag har inte sett någon direkt jämförelse heller, bara läst folks åsikter.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om HeaterCoren får plats i ett chieftech miditower?

Permalänk
Medlem

beror på hur mycket du vill pilla.
Bilder

Visa signatur

[size="1"]Tbred B 1700+@240 X 10 | Abit NF7 rev 2.0 |2X256 twinmos @ 240mhz dual channel | Radeon 9700 @ 375/330 | Truepower 430w
Vattenkyld med | Dangerden Maze3 | Dangerden Geforce4 block | Dangerden Z-chipset block | Eheim 1048 | Dangerden Heatercore.
3dmark 2001[/size]

Permalänk
Medlem

Åh tack så mycket, precis vad jag ville se
Blir nog inge problem o klämma fast den där
Är shrouden ett måste eller gåre lika bra om man fäster fläkten på någe annat sätt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meh
beror på hur mycket du vill pilla.
Bilder

Vart hittar man såna fina nipplar till pumpen?

http://nordic.fuckomatic.net/cooling/bjorn/04070030.jpg
http://nordic.fuckomatic.net/cooling/bjorn/04110005.jpg

Visa signatur

What ain't no country I ever heard of! Do they speak english in What? - Jules Winnfield

Permalänk
Medlem

Hade helt glömt av denna tråd. Har min Heatercore nu och kan säga att den gjorde mycket! Nu ligger jag mycket bättre till i temp. Och BIX har ett enormt flödesmotstånd jämfört med heatercore!

Visa signatur

"Don't worry about the world coming to an end today. It's already tomorrow in Australia." - Charles M Schultz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oskis
Vart hittar man såna fina nipplar till pumpen?

http://nordic.fuckomatic.net/cooling/bjorn/04070030.jpg
http://nordic.fuckomatic.net/cooling/bjorn/04110005.jpg

Vet att Nordic har köpt sin på Savex i umeå
Men de borde finnas på alla vvs butiker.
Ta med pumpen in och be expediten styra upp verksamheten

Visa signatur

[size="1"]Tbred B 1700+@240 X 10 | Abit NF7 rev 2.0 |2X256 twinmos @ 240mhz dual channel | Radeon 9700 @ 375/330 | Truepower 430w
Vattenkyld med | Dangerden Maze3 | Dangerden Geforce4 block | Dangerden Z-chipset block | Eheim 1048 | Dangerden Heatercore.
3dmark 2001[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tarang
Hade helt glömt av denna tråd. Har min Heatercore nu och kan säga att den gjorde mycket! Nu ligger jag mycket bättre till i temp. Och BIX har ett enormt flödesmotstånd jämfört med heatercore!

ok, trevligt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bjirn
Tack! Där såg man iofs bara att den "förlorade" med 2 grader mot Innovateks dual fan radiator, men den är som sagt dubbelt så stor

Jag säger inte att BIXen är bättre än en heatercore, det tror jag inte själv, men jag har inte sett någon direkt jämförelse heller, bara läst folks åsikter.

Det finns visst tester men dom är med BI och "Heatercore"

De tester som siter gör är oftast värdelösa. Nexushardware's test var tex värdelöst. Ger ingen vettig data(det ger ingen data alls) från det samt att dem inte har utrustning för att testa, testet är bara larvigt och har ingen som helst betydelse. Finns bara en i världen som kan testa sånt här och han har fått jobb på swifttech och slutat testa för oss. Han har testat BI mot "Heatercore" och "Heatercore" Klarade dubbla mängden energi med samma vattenflöde. Skulle inte tror att en klen liten bix har nåt att komma med.
Alla vet vem jag snackar om så jag behöver inte ens ge er någon länk.

Permalänk
Medlem

Varför inte volvo240 värmepaket med 4st 92mm fläktar(på EN sida)? Billigare...