Permalänk

Vattenkylning och flytta runt på datorn

Tjenare!

Jag är mitt upp i byggandet av min dator men jag har kommit till ett vägskäl där jag inte vet om jag ska välja att vattenkyla datorn eller köra med "fläkt"-kylare såsom Noctua NH-D14 mm. Men det är också så att jag kommer troligtvis att flytta runt på datorn vid LAN och dylikt och undrar då om det är bäst att köra med fläkt och kylflänsar eller att det funkar bra med vattenkylning också?

Den vattenkylning jag har tänkt mig är Corsair Hydro H110, jag vet att det är "fabriksbyggda" vattenkylare men man kan aldrig vara för säker...
Så vad säger ni?

/mrz1360100

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

hur menar du "aldrig vara för säker"?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

Att det läcker ut vatten eller diverse, men jag är inte för insatt i det så... Har haft en kompis som köpte fabriksbyggd och det åkte ut vatten och han var rätt förbannad efter det så jag vill helst vara på den säkra sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

hur menar du "aldrig vara för säker"?

Att när han flyttar på datorn med custom vatten så går något sönder och läcker.

Låter någon annan svara på din fråga då jag kör med sluten vatten / luft tills nästa bygge.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av mrz1360100:

Att det läcker ut vatten eller diverse, men jag är inte för insatt i det så... Har haft en kompis som köpte fabriksbyggd och det åkte ut vatten och han var rätt förbannad efter det så jag vill helst vara på den säkra sidan.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Att när han flyttar på datorn med custom vatten så går något sönder och läcker.

Låter någon annan svara på din fråga då jag kör med sluten vatten / luft tills nästa bygge.

jaha okej, undrade lite hur du tänkte ja det finns ALLTID en risk att systemen går sönder, dock är den risken rätt så låg skulle jag säga. det är inte så ofta man hör att ens loop har börjat läcka som man köpte färdig ifrån fabrik.

jag vill inte säga för mycket eftersom jag är inte jätte insatt i vattenkylning och custom loop. men jag tror att om en loop börjar läcka när man flyttar runt loopen så behöver man nog ha orsakat en del skada när man har flyttat datorn, t.ex något har slagit till en radiator eller stöt ifrån ett fall eller slag som gör att något går sönder.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Jag lanade i många år med custom-vattenkylning och det var inga problem. Datorn fick dock alltid stå upp under transport.

Största nackdelen är att custom vatten väger mycket mer än luftkylning

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Skrivet av Ceogar:

Jag lanade i många år med custom-vattenkylning och det var inga problem. Datorn fick dock alltid stå upp under transport.

Största nackdelen är att custom vatten väger mycket mer än luftkylning

Det låter bra men det är "fabriksbyggda" vattenkylningar jag funderar på såsom corsair h110, det kanske inte är likadant som custom. Men vet du om den alltid måste stå upp under transport då med?

Och eftersom det är fabriks så kanske det inte är lika tungt som med custom med reservoar och allt sånt.

Permalänk

har då farit på lan med custom vattenkylning inte haft några problem men kollade då att allting satt som de skulle när jag kom fram:)
med en closed loop skulle jag då känna mig helt säker, risken att den ska gå sönder under transport är i princip obefintlig så länge man tar hand om datorn under resan.

Permalänk
Medlem

Det är nog mest troligt att radiatorn skulle lossa om du typ kasta ner chassit för ett stup.
Men då är nog andra komponenter skadade oxå.
Jag har H110-100 minns inte vilken... Det väger ju mindre än en stor luftkylare.
MEN så slutade pumpen på min fungera så det började koka och det höga trycket gjorde att blocket gick isär och det rann ut vatten på mitt grafikkort..
Det handlade om några ML.. precis att det fukta moderkortet och lite på GFX..
Märkte att något var snett när jag inte kunde youtuba och processorn throttlade väl som bäst!
Sedan dess är CPU-temp -100 i bios

Visa signatur

Amiga 500 med extraminne!