Permalänk
Inaktiv
Skrivet av peterhjalmarsson:

Det finns väl flera andra som har N54L i lager?

De går på en bit över 2000kr då. Inte lika prisvärt då längre, även om jag inte direkt kan ge exempel på något billigare alternativ för samma eller lägre pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Det finns väl flera andra som har N54L i lager?

Ja, men från drygt 2000:- och uppåt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Inga problem

Du kan ju alltid jämföra riktiga NAS från synology och jämföra dess processorer med n36l eller n40l samt läsa lite recensioner om dem/de Synology NASarna vad de har för presterande och kapacitet. Då kan du ju få en grov uppskattning om hur mycket kraften räcker till i n36 och n40. RAM är ju inte lika "viktigt", det kan du ju alltid uppgradera.

Om jag vore du så skulle jag avvakta till mellandagsrean kommer. Det kan dyka upp något om du har tur

Skickades från m.sweclockers.com

Ska ta och läsa på lite om både Synologys NASar och N36L, N40L etc. Har dock en DS211j idag och den fungerar alldeles utmärkt för mina ändamål, och den har 128mb ram och 1.2Ghz processor.

Skrivet av peterhjalmarsson:

Det finns väl flera andra som har N54L i lager?

Precis som Json_81 och anders180 finns den i lager hos några leverantörer fast då för +2000kr, och det är jag inte
riktigt sugen på betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gårdemyr:

Köpte en N54L under Black Friday när Dustin hade kampanj på servern.

Fick detta mail idag av Dustin

"Hej,

Ni har beställt artikel 5010795910 HP ProLiant MicroServer G7 AMD N54L 4GB men den har dessvärre utgått och är inget vi kan få tag på längre.

Vi ber givetvis om ursäkt för detta och er order är nu makulerad samt återbetalad om ni hade en betalning på ordern."

Hyfsat surt! Vad gör jag nu? Några alternativ till N54Len?

Fick samma mail, fast med erbjudandet att köpa g8:an för 1990:-

Testa ring dem och hör om inte det går att ordna.

Permalänk
Skrivet av macecapz:

Fick samma mail, fast med erbjudandet att köpa g8:an för 1990:-

Testa ring dem och hör om inte det går att ordna.

Får någon köpa en G8 för 1990kr så är det ett sjuktligt bra pris. Ex https://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=712318-421

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Delarium.:

Får någon köpa en G8 för 1990kr så är det ett sjuktligt bra pris. Ex https://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=712318-421

Riktigt så kul ska vi nog inte ha det tyvärr.
Även om skillnaden mellan G2020 och G1620 verkligen inte är kolossal.

https://www.dustinhome.se/product/5010784006/proliant-microse...

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av Delarium.:

Får någon köpa en G8 för 1990kr så är det ett sjuktligt bra pris. Ex https://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=712318-421

G8 är inte självklart ett lika bra val, i alla fall inte om man vill ha den tyst.
http://www.silentpcreview.com/article1377-page8.html

Permalänk
Skrivet av Daemon:

Riktigt så kul ska vi nog inte ha det tyvärr.
Även om skillnaden mellan G2020 och G1620 verkligen inte är kolossal.

https://www.dustinhome.se/product/5010784006/proliant-microse...

Fair enough, men prestandamässigt och "möjlighetmässigt" är G8'an trevligare än N36L/N40L/N54L. Den små AMD-CPUerna är förvisso hyffsat snåla ur energikonsumption, men inte otroligt rappa. Nu stödjer förvisso ingen av Intel CPU'erna ovan VT-D, men de CPU'erna går väl att byta och sätta i vad man önskar?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Skrivet av macecapz:

Fick samma mail, fast med erbjudandet att köpa g8:an för 1990:-

Testa ring dem och hör om inte det går att ordna.

Jodå fick detta erbjudandet också. Men min tanke var att försöka hitta något för 1000-lappen och
då går även g8an bort.

Permalänk
Medlem

Nu går det att köpa den igen host dustin (beställningsvara, men det går att lägga en beställning, det gick inte igår) för 1990 kr (de hävdar att 3749 kr är normalpris) och G8an för 2999 kr (normalpris 4999 kr)

Permalänk
Medlem
Skrivet av x300:

Nu går det att köpa den igen host dustin (beställningsvara, men det går att lägga en beställning, det gick inte igår) för 1990 kr (de hävdar att 3749 kr är normalpris) och G8an för 2999 kr (normalpris 4999 kr)

Hur funkar detta?

Min order ströks trots att jag beställt en under black Friday när den också var beställningsvara.

Edit: Såg nu att även om det står beställningsvara så går den inte att beställa.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vaffan, det gick för en timme sen...

Har någon erfarenhet av G8an? https://www.dustinhome.se/product/5010784006/proliant-microse...

Är den värd 3k?

Permalänk
Skrivet av x300:

Vaffan, det gick för en timme sen...

Har någon erfarenhet av G8an? https://www.dustinhome.se/product/5010784006/proliant-microse...

Är den värd 3k?

Lite mer uppgraderingsbar än N54L, här finns lite relvant info ang G8. http://homeservershow.com/forums/index.php?/topic/5639-prolia...

Något jag saknar på min N54L är möjligheten att uppgradera CPU. Mitt behov förändrades lite (prestandamässigt) jämfört med vid inköpet, och kan inte uppgradera den. Men för enklare tillämpningar räcker AMD 2,2GHz-CPU'n.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Skrivet av macecapz:

Fick samma mail, fast med erbjudandet att köpa g8:an för 1990:-

Testa ring dem och hör om inte det går att ordna.

Trevligt erbjudande, skulle inte ha något emot en gen8 för det priset. Har en N40L och hade tänkt köpa en N54L när Dustin sålde dem för under 1000kr, men de var slut när jag väl såg det erbjudandet och gick inte ens att beställa.
HP är väl på väg med gen9 nu så gen8 kanske börjar gå ner i pris, men 1990kr för en hade i alla fall jag tagit en för.

Permalänk
Medlem

Antar att gen7 inte kommer tillbaka hos Dustin igen, nu ger sidan en 404: https://www.dustinhome.se/product/5010795910/proliant-microse...

Permalänk
Medlem
Skrivet av x300:

Antar att gen7 inte kommer tillbaka hos Dustin igen, nu ger sidan en 404: https://www.dustinhome.se/product/5010795910/proliant-microse...

Antagligen inte. Riktigt tråkigt för oss som var lite sena på det!

Permalänk
Medlem

Jag valde att slå till på g8:an för 1990:-
Får hoppas att jag gjorde ett bra köp, några fler som valde att slå till?

Visa signatur

__________________
lll Chassi: Corsair 750D | Kylning: Corsair H100i | Cpu: i7-4770K @ 4,6GHz| Gpu: Asus GTX 780Ti | Ram: Corsair Vengeance Pro 16GB 2400MHz | Mobo: ASUS Maximus VI Extreme | PSU: Corsair AX860i | Skärm: Acer G24 | OS: Windows 8.1 Pro 64bit | SSD: Samsung 840 Pro 256GB RAID0 | HDD: WD Black 2TB | G19 | G500s lll

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyJoe:

Jag valde att slå till på g8:an för 1990:-
Får hoppas att jag gjorde ett bra köp, några fler som valde att slå till?

Jag funderar på att göra det men klurar på hur mycket ramminne det är den G8:an som erbjuds.
Är det 2GB? I så fall åker man väl nästan på att ordna minst 2GB till och då blir det kanske inte så billigt längre...
G7:an kom väl med 4GB i alla fall?

Permalänk
Skrivet av seal33:

Jag funderar på att göra det men klurar på hur mycket ramminne det är den G8:an som erbjuds.
Är det 2GB? I så fall åker man väl nästan på att ordna minst 2GB till och då blir det kanske inte så billigt längre...
G7:an kom väl med 4GB i alla fall?

Det verkar ha funnits två olika konfigurationer. Min första hade 2Gb och en 250Gb disk inkluderat. Den andra jag fick nu förra veckan hade 4Gb men saknade hårddisk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av gårdemyr:

Tack igen marmeladov!

Läste på lite om de olika servrarna (de nu nämner) och precis som du skriver skiljer det sig mellan dom i ramminne och processorhastighet.
Frågan är om 1.3Ghz räcker om man bara ska köra som ren NAS? (Tänker på N36L som säljs här på forumet).

Ska ta och kolla upp den, tack! Känns bara så trist att en begagnad server kostar mer än Dustins pris för en helt ny. Men ska ta och kolla upp den.
Har dock ingen brådska, har tänkt pula lite med ny NAS i början av nästa år

Jag har sedan något år en N36L som primärt agerar NAS med W2012R2 (den gör lite annat också) och det fungerar alldeles utmärkt enligt mig. Inga problem att maxa ut Gbit-nätverket Norpade åt mig en N54L under black friday-rean då jag tänkte köra lite esxi på den.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Jag har sedan något år en N36L som primärt agerar NAS med W2012R2 (den gör lite annat också) och det fungerar alldeles utmärkt enligt mig. Inga problem att maxa ut Gbit-nätverket Norpade åt mig en N54L under black friday-rean då jag tänkte köra lite esxi på den.

Tack för inputen!

Ska antagligen köpa en N36L från en medlem här på Sweclockers nu i veckan som kommer. Den ska agera som ren NAS så prestandamässigt borde
det inte vara några problem.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om det går att köpa lösa hårddisk-slädar till N54L?

Jag skulle gärna vilja ha en extra.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av zarkov:

Är det någon som vet om det går att köpa lösa hårddisk-slädar till N54L?

Jag skulle gärna vilja ha en extra.

Det går.
Reservdelen heter (Part no) 624879-001 hos HP
Här har du en lista över de reservdelar som går att köpa löst direkt från HP.

Du kan även hitta lösa slädar på ebay om du söker på "624879-001", det går säkert hitta under andra söksträngar med för att få ett mer konkurrenskraftigt pris.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

Tack marmeladov!

Det billigaste jag kunde hitta var 350kr + frakt från USA och med tanke på att jag köpte servern för 990kr känns det inte speciellt prisvärt. Jag får hålla koll på ebay helt enkelt.

Om någon har en släde över (kanske från en skrotad Microserver) får ni gärna skicka ett pm.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Tyvärr blev det ju ingen N54L från Dustin under deras Black Friday helg. Men har nu lyckats få tag i en N36L med 8gb
ram och en WD Red 4tb.

Tanken är att köra den som en enkel NAS så jag tror att processorn kommer klara det jag tänka köra på servern. Har en Synology DS211j som fungerar alldeles utmärkt för mina behov.

En fråga bara, hur flyttar jag över min data från diskarna jag har i Synologyn till servern på enklast och snabbaste vis?

Tack

Edit: Har tänkt installera xpenology men blev lite osäker när jag läste om installationen. Krävs det att jag har tillgång till en extern skärm med vga/dvi samt tangentbord? Finns det något annat sätt? Har tyvärr ingen extern skärm och jag tror inte min TV har vga eller (kanske, men måste då köpa en sladd men det är ju ett mindre problem).

Permalänk
Skrivet av gårdemyr:

Tyvärr blev det ju ingen N54L från Dustin under deras Black Friday helg. Men har nu lyckats få tag i en N36L med 8gb
ram och en WD Red 4tb.

Tanken är att köra den som en enkel NAS så jag tror att processorn kommer klara det jag tänka köra på servern. Har en Synology DS211j som fungerar alldeles utmärkt för mina behov.

En fråga bara, hur flyttar jag över min data från diskarna jag har i Synologyn till servern på enklast och snabbaste vis?

Tack

Edit: Har tänkt installera xpenology men blev lite osäker när jag läste om installationen. Krävs det att jag har tillgång till en extern skärm med vga/dvi samt tangentbord? Finns det något annat sätt? Har tyvärr ingen extern skärm och jag tror inte min TV har vga eller (kanske, men måste då köpa en sladd men det är ju ett mindre problem).

Det går utan, lite mekigt bara..
Du kan edita grub på usb-minnet så att den bootar i "update-mode" och sen edita igen efter reboot så den kör vanligt..

Visa signatur

31337

Permalänk
Skrivet av gårdemyr:

Tyvärr blev det ju ingen N54L från Dustin under deras Black Friday helg. Men har nu lyckats få tag i en N36L med 8gb
ram och en WD Red 4tb.

Tanken är att köra den som en enkel NAS så jag tror att processorn kommer klara det jag tänka köra på servern. Har en Synology DS211j som fungerar alldeles utmärkt för mina behov.

En fråga bara, hur flyttar jag över min data från diskarna jag har i Synologyn till servern på enklast och snabbaste vis?

Tack

Edit: Har tänkt installera xpenology men blev lite osäker när jag läste om installationen. Krävs det att jag har tillgång till en extern skärm med vga/dvi samt tangentbord? Finns det något annat sätt? Har tyvärr ingen extern skärm och jag tror inte min TV har vga eller (kanske, men måste då köpa en sladd men det är ju ett mindre problem).

Jag kan varmt rekommendera att du köper ett RAC (Remote Access Card) från HP. Jag hade samma strul som du, fick detta kablar kors och tvärs och flytta skärm så fort jag skulle uppdatera eller diverse annat -tröttsamt!

Hittade ett begagnat RAC-kort via marknaden här för någon hundring. Det går nu sitta vid vilken dator sin helst i mitt nätverket (eller utanför om man öppnar lite portar) och få upp på sin skärm som om man fysisk satt framför N54L, även inställningar i BIOS och annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddan83:

Det går utan, lite mekigt bara..
Du kan edita grub på usb-minnet så att den bootar i "update-mode" och sen edita igen efter reboot så den kör vanligt..

Ska ta och kolla upp detta! Tror dock jag har en VGA-kontakt på TVn så ska försöka fixa det på så sätt först.

Skrivet av marmeladov:

Jag kan varmt rekommendera att du köper ett RAC (Remote Access Card) från HP. Jag hade samma strul som du, fick detta kablar kors och tvärs och flytta skärm så fort jag skulle uppdatera eller diverse annat -tröttsamt!

Hittade ett begagnat RAC-kort via marknaden här för någon hundring. Det går nu sitta vid vilken dator sin helst i mitt nätverket (eller utanför om man öppnar lite portar) och få upp på sin skärm som om man fysisk satt framför N54L, även inställningar i BIOS och annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipset marmeladov! Ska absolut ta och kolla upp RAC, verkar onekligen vara väldigt smidigt

Permalänk
Medlem

Går i tankarna att sälja min N54L, hur mycket bör man få för en utan diskar?

Visa signatur

Älskar att bygga, reparera och modifiera (typ) allt, datorer, tv-spel, servrar, osv. Startade Modda.se för att hitta likasinnade.

Permalänk
Skrivet av billyskate:

Går i tankarna att sälja min N54L, hur mycket bör man få för en utan diskar?

Eftersom de nyligen har gått nya för 990 kr så kan man tycka att halva det priset är vettigt. Å andra sidan så är nypriset just nu 2000 kr, och det är fullt möjligt att den aldrig kommer ned till tusenlappen igen, så då kan man tycka att halva DET priset är vettigt. Så nånstans mellan 500 och 1000 kr. Själv skulle jag kunna tänka mig att lägga en tusenlapp på ett som är i bra skick. Det man främst kan vara orolig för är väl att fläktarna blivit högljudda, men jag skulle ändå modda dem så...

Men minnesmängden är relevant för priset också eftersom minnena kostar några kronor. Priset ovan verkar vettigt för 4GB, vilket väl är nåt slags normalbehov för de flesta applikationer.